Gå til innhold

- Januar og februar 2017-


Northelia

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Caramelli skrev:

I går kjente endelig samboeren min spark! Jeg har bedt han kjenne flere ganger tidligere, men da har babyen sluttet å sparke akkurat når han skulle kjenne 😂

Haha godt det ikke bare er her det der skjer🙈 hver gang samboer skal kjenne så stopper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må være litt tålmodige disse mennene :P

Hos meg så lå jeg på siden og han holdt hånden under magen på siden. Men hun drev og sparket flere ganger den gangen. Jeg har kjent noen spark daglig nå, det er litt betryggende og veldig koselig :)  

Er det noen som har tips til å få  bedre søvn?  Jeg våkner flere ganger om natten uten at jeg helt vet hvorfor. Våkner som oftest rundt 0530, og dype ikke sove igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. september 2016 at 20.12, rosenkål skrev:

De må være litt tålmodige disse mennene :P

Hos meg så lå jeg på siden og han holdt hånden under magen på siden. Men hun drev og sparket flere ganger den gangen. Jeg har kjent noen spark daglig nå, det er litt betryggende og veldig koselig :)  

Er det noen som har tips til å få  bedre søvn?  Jeg våkner flere ganger om natten uten at jeg helt vet hvorfor. Våkner som oftest rundt 0530, og dype ikke sove igjen. 

Jeg kjenner også spark hver dag og verden stopper litt opp da 😊 

Det må være kjedelig å våkne SÅ tidlig. Jeg må sove en times tid etter jobb - kanskje du kan prøve det samme, så du får nok timer på øyet? 💤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg hos jordmor for første gang. Hun tok prøver, målte og hørte på hjertelyd. Alt var heldigvis bra.

Hun anbefalte også å ta blodprøver for diabetes og sa det var noe alle gravide fikk tilbud om fra i år. Skal dere ta dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Caramelli skrev:

I dag var jeg hos jordmor for første gang. Hun tok prøver, målte og hørte på hjertelyd. Alt var heldigvis bra.

Hun anbefalte også å ta blodprøver for diabetes og sa det var noe alle gravide fikk tilbud om fra i år. Skal dere ta dette? 

Har ikke fått det tilbudet :) har til og med spurt legen om å få ta blodprøver istedenfor glukosebelastingstest noe de nektet på legekontoret. 

I

Endret av Hairdo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Hairdo skrev:

Har ikke fått det tilbudet :) har til og med spurt legen om å få ta blodprøver istedenfor glukosebelastingstest noe de nektet på legekontoret. 

I

Jeg tok glukosetesten igår og den var ikke ille i det hele tatt! Jeg har ikke fått tilbud om noe blodprøver i forhold til diabetes heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hairdo skrev:

Har ikke fått det tilbudet :) har til og med spurt legen om å få ta blodprøver istedenfor glukosebelastingstest noe de nektet på legekontoret. 

I

Kanskje det var glukosetest hun sa?... skulle i allefall faste fra kl 24 dagen før, ta en blodprøve, drikke sukkervann, vente i 2 timer og ta en ny blodprøve. Det er for å teste om du får svangerskapsdiabetes og skal tas i ca. uke 26

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, emhanse skrev:

Jeg tok glukosetesten igår og den var ikke ille i det hele tatt! Jeg har ikke fått tilbud om noe blodprøver i forhold til diabetes heller...

Klarer ikke ta den da jeg kaster opp av å faste :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Caramelli skrev:

Kanskje det var glukosetest hun sa?... skulle i allefall faste fra kl 24 dagen før, ta en blodprøve, drikke sukkervann, vente i 2 timer og ta en ny blodprøve. Det er for å teste om du får svangerskapsdiabetes og skal tas i ca. uke 26

Det er det jeg skal ta og er ganske sikker på at jordmor kalte det glukosetest eller noe sånt. 
Jeg skal ta det fordi jeg la på meg veldig mye i forrige svangerskap og fordi vi har historie med diabetes i familien. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Caramelli skrev:

Kanskje det var glukosetest hun sa?... skulle i allefall faste fra kl 24 dagen før, ta en blodprøve, drikke sukkervann, vente i 2 timer og ta en ny blodprøve. Det er for å teste om du får svangerskapsdiabetes og skal tas i ca. uke 26

Det er glukosebelastningstesten ja. Akkurat som den jeg tok igår. Jeg er uke 22, men har PCO og tvillinger i magen, derfor de ønsket sjekke det:-) Men ikke noe utslag gitt😁👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke fått spørsmål om å ta noen slike tester. Hvor langt er dere på vei nå da? Jeg er 25+2, og syns tiden går veldig fort. Noen som har begynt å tenke på permisjon og fordeling enda?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Northelia skrev:

Har heller ikke fått spørsmål om å ta noen slike tester. Hvor langt er dere på vei nå da? Jeg er 25+2, og syns tiden går veldig fort. Noen som har begynt å tenke på permisjon og fordeling enda?:) 

Er 22+5 og synes tiden har gått kjempe sakte etter OUL :P 
Tenker litt på permisjon osv, hvordan vi skal løse det med tanke på barnehageplass og det... 
Forrige gang tok vi 80% og nå kan jo i verste fall risikere å ikke få barnehage før til sommeren så vi må nok ta en runde eller to der før vi bestemmer oss. 
Hva tenker dere da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Beccy87 skrev:

Er 22+5 og synes tiden har gått kjempe sakte etter OUL :P 
Tenker litt på permisjon osv, hvordan vi skal løse det med tanke på barnehageplass og det... 
Forrige gang tok vi 80% og nå kan jo i verste fall risikere å ikke få barnehage før til sommeren så vi må nok ta en runde eller to der før vi bestemmer oss. 
Hva tenker dere da? :) 

Forrige gang var vi begge studenter, så permisjon var ikke en problemstilling:PHar ikke fått tenkt så mye på det egentlig, har utsatt og utsatt å sette oss inn i det, haha. Men nå tror jeg at tiden snart er inne for å sette seg ned og tenke grundig. Har tenkt på 80%, men har ikke bestemt oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Det er det jeg skal ta og er ganske sikker på at jordmor kalte det glukosetest eller noe sånt. 
Jeg skal ta det fordi jeg la på meg veldig mye i forrige svangerskap og fordi vi har historie med diabetes i familien. :) 

Ok, hvordan går det med vekten din i dette svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emhanse skrev:

Det er glukosebelastningstesten ja. Akkurat som den jeg tok igår. Jeg er uke 22, men har PCO og tvillinger i magen, derfor de ønsket sjekke det:-) Men ikke noe utslag gitt😁👍🏻

Så bra! 😀 Hvordan tas blodprøvene - stikk i finger eller i glass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Caramelli skrev:

Så bra! 😀 Hvordan tas blodprøvene - stikk i finger eller i glass? 

Tok i glass, som de sender inn. Men av glasset tok de blodsukkeret slik vi vanligvis tar i fingeren for å få en indikasjon der og da. Så 2 stikk i armen totalt, fikk jeg iallfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@emhanse takk for info! Har litt nåleskrekk, så greit å vite. Får ordnet det sånn at de sjekker blodprosenten samtidig, som de tar i uke 28 - så slipper jeg forhåpentligvis flere stikk.

@Northelia Jeg er i uke 21 nå - har så vidt lest litt på nett om permisjon, men tenkte jeg skulle spørre om info på en av kontrollene. En venninne sa jeg kunne ta ut 100 % og bestemme meg senere om jeg vil ta de siste ukene "ulønnet". Jeg forstod da at man får 100 % lønn og må selv sette av penger til de siste ukene, hvis man ønsker å ta alle ukene. Jeg syns det hørtes greit ut, så slipper man å kun få utbetalt 80 % og kan bestemme seg senere om man vil ta ut alle ukene. Jeg har ikke sjekket i forhold til når man får barnehageplass... men regner med det også kommer med i vurderingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Caramelli skrev:

Ok, hvordan går det med vekten din i dette svangerskapet?

Jeg ble litt fortere gravid enn jeg hadde planlagt så jeg hadde fortsatt 5kg igjen til startvekt når jeg fikk positiv test. 
Derfor er jeg veldig fornøyd med å bare ha gått opp 3kg hittil.
Jeg har ikke gjort så mye for det heller, bortsett fra å ikke spise enorme mengder sjokolade denne gangen så jeg håper å holde meg unna den største økningen denne gangen. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Beccy87 skrev:

Jeg ble litt fortere gravid enn jeg hadde planlagt så jeg hadde fortsatt 5kg igjen til startvekt når jeg fikk positiv test. 
Derfor er jeg veldig fornøyd med å bare ha gått opp 3kg hittil.
Jeg har ikke gjort så mye for det heller, bortsett fra å ikke spise enorme mengder sjokolade denne gangen så jeg håper å holde meg unna den største økningen denne gangen. :)  

Det hørtes jo lovende ut 👍🏻

Selv synes jeg magen min har blitt ganske stor den siste måneden og lurer på hvordan dette skal ende... men var visst riktig størrelse i følge målene som jordmor tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så tiden flyr! I uke 23 allerede og lillesøster sparker godt fra seg flere ganger om dagen. Nå har jeg også begynt å våkne om natten, og det er så slitsomt! Var hos jordmor forrige uke og hun var superkoselig:)

Hun henviste meg videre til kvinneklinikken for utredning. Vår første ble født med lave blodplateverdier og måtte være på barneklinikken i en uke under observasjon og med behandling. Dette er jo noe som ikke oppdages før barnet er født hos de fleste, og kan føre til hjerneblødning under fødselen. Dette har bekymret meg veldig med nestemann og jeg er glad jordmor tok det seriøst. Har fått time neste fredag og er veldig spent på hva de har tenkt å gjøre ang det:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...