Gå til innhold

Nøťteallergikere på fly...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det egentlig riktig overfor de andre reisende at ingen får spise nøtter under flyturen, fordi en av passasjerene har nøťteallergi?  Forstår jo ar det er kjipt for den som er allergisk,  men jeg tenker at er du det så er du det, og det er dessverre ikke så mye å gjøre med. Kanskje burde de velge alternative transportmidler, eller ta allergi medisin på forhånd sånn i tilfelle noen spiser nøtter. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: c7854...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man veldig fint klarer seg uten nøtter de timene på flyet. Litt hensyn må man jammen meg kunne ta.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe særlig å klage over. Å sitte noen timer uten nøtter er ikke et stort problem. 

Anonymkode: a7dc1...b00

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, noen er jo faktisk så allergisk at de kan dø av det. Hvis du ikke klarer å avstå fra nøtter de få timene kan du jo heller finne et alternativt transportmiddel selv.

Anonymkode: 7c767...3b1

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig riktig overfor de andre reisende at ingen får spise nøtter under flyturen, fordi en av passasjerene har nøťteallergi?  Forstår jo ar det er kjipt for den som er allergisk,  men jeg tenker at er du det så er du det, og det er dessverre ikke så mye å gjøre med. Kanskje burde de velge alternative transportmidler, eller ta allergi medisin på forhånd sånn i tilfelle noen spiser nøtter. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: c7854...f5d

Du trenger å oppdatere deg en smule på hva nøtteallergi innebærer. De fleste med nøtteallergi får anafylaktisk sjokk av selv ørsmå mengder nøttestøv. Hva skjer ved anafylaktisk sjokk? Jo, personens luftveier hovner opp og luft kan ikke passere. Personen kan dø fordi han ikke får luft. Personer med nøtteallergi eller andre allergier går med Epipen på seg 24/7 en sptøyte med adrenalin for akutt bruk. Ved flyreise er det anbefalt å ha to penner med seg. Ved anafylaktisk sjokk hos en passasjer må flyet gå ned på nærmeste flyplass og pasienten sendes til sykehus. Vet du hva dette kan komme til å koste? Særlig dersom flyet ikke får dra videre fordi de ansatte kommer i konflikt med arbeidstiden sin og alle på flyet må overnatte på hotel? 

Kjenner du til at Ari Ben har alvorlig nøtteallergi og hvordan slottet håndterer dette? 

Skal du spise nøtter om bord i et fly så får du jammen meg betale for å fly alene. 

Anonymkode: 8bccf...cd5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde skjønt det hvis det gjaldt morsmelk eller noe annet veldig essensielt. Nå er det altså snakk om nøtter. Ingen MÅ spise nøtter i løpet av en flytur, altså er det lett å ta hensyn. 

Anonymkode: b31ab...791

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med nøtteallergi må og få lov å dra på ferie. Har vært på fly hvor vi ikke fikk spise nøtter. Hadde kjøpt en stor pose med m&m på flyplassen som jeg ville kose meg med. Men den smakte like godt hjemme og jeg hadde ikke et liv på samvittigheten. Ingen har vondt av å ta hensyn.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig riktig overfor de andre reisende at ingen får spise nøtter under flyturen, fordi en av passasjerene har nøťteallergi?  Forstår jo ar det er kjipt for den som er allergisk,  men jeg tenker at er du det så er du det, og det er dessverre ikke så mye å gjøre med. Kanskje burde de velge alternative transportmidler, eller ta allergi medisin på forhånd sånn i tilfelle noen spiser nøtter. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: c7854...f5d

Ja, la dem svømme eller seile til Australia og USA slik at du slipper torturen noen nøttefrie timer innebærer.

Er det virkelig mulig å være så egoistisk? 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde skjønt det hvis det gjaldt morsmelk eller noe annet veldig essensielt. Nå er det altså snakk om nøtter. Ingen MÅ spise nøtter i løpet av en flytur, altså er det lett å ta hensyn. 

Anonymkode: b31ab...791

Enig med denne.

Alle klarer seg ett par timer uten nøtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke noe problem for meg å legge bort nøtteposen på en flyturen. Noen hensyn må man faktisk klare å ta. Noen kan faktisk dø av det. Ambefaler deg å lese denne saken: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2724684/Nut-allergy-girl-went-anaphylactic-shock-plane-passenger-ignored-three-warnings-not-eat-nuts-board.html

 

Anonymkode: f1a06...186

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Har ofte fått nøtter som snacks av flypersonalet, og er jo nesten alltid tilgjengelig for kjøp. Sier nøtteallergikere fra på forhånd da? Aldri opplevd et forbud, og jeg flyr ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Faerunpedia skrev:

Har ofte fått nøtter som snacks av flypersonalet, og er jo nesten alltid tilgjengelig for kjøp. Sier nøtteallergikere fra på forhånd da? Aldri opplevd et forbud, og jeg flyr ofte.

Ja. Som regel går det selvfølgelig helt fint å ta med nøtter, det blir sagt i fra til alle reisende hvis noen har nøtteallergi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Faerunpedia skrev:

Har ofte fått nøtter som snacks av flypersonalet, og er jo nesten alltid tilgjengelig for kjøp. Sier nøtteallergikere fra på forhånd da? Aldri opplevd et forbud, og jeg flyr ofte.

De må gi beskjed ved booking slik at flyselskapet kan tilrettelegge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man ikke bør utsette andre for potensiell død på grunn av noen nøtter. Har selv opplevd anafylaktisk sjokk (ikke på grunn av nøtter), og det var noe av det jævligste jeg har opplevd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

De som er skikkelig allergisk kan faktisk dø av det, så man skal (bør) ta hensyn. Man klarer seg noen timer uten nøtter... Men regner med man får beskjed på forhånd dersom noen er alvorlig allergisk.

Jeg har vært i flere barnehager der det ikke er lov å ha med nøtter på jobb fordi noen var utrolig allergisk. Kunne ikke en gang få spor av nøtter i nærheten av seg. Og da tok vi alle hensyn til det - vil jo ikke at noen skal bli veldig syk. Spiser heller nøtter hjemme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt urelevant, men samtidig relevant. Sjokoladepålegg med nøtter som nutella eller nugatti, kan det også fremkalle anafylaktisk sjokk dersom en bare åpner boksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt rimelig at medpassasjerer kan ta dette hensynet. Det er ingen grunn til at man må spise nøtter på fly. Heldigvis går verden fremover, første gang jeg var på flytur lå røyken tung over kabinen. 

Anonymkode: 6e004...7d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adara skrev:

Litt urelevant, men samtidig relevant. Sjokoladepålegg med nøtter som nutella eller nugatti, kan det også fremkalle anafylaktisk sjokk dersom en bare åpner boksen? 

Sannsynligvis, hvis de har alvorlig nøtteallergi er nugatti og nutella er det i alle fall farlig for dem å komme i kontakt med det. Vet om flere som må gi beskjed på skole, fritidsaktiviteter og lignende om at de andre ikke kan ha med nøttepålegg pga alvorlig allergi og fare for allergisk sjokk.

Anonymkode: 7c767...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adara skrev:

Litt urelevant, men samtidig relevant. Sjokoladepålegg med nøtter som nutella eller nugatti, kan det også fremkalle anafylaktisk sjokk dersom en bare åpner boksen? 

Lurer også på det. Hvordan vil det være med feks snickers eller annen sjokolade med nøtter? 

Anonymkode: 532bd...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...