Gå til innhold

Kristendommen vs islam?


Anbefalte innlegg

Siste uken fikk en lærer kritikk for å ha sammenlignet disse to religionene. 

Det interessante var jo at påstandene ikke var uriktige (såvidt jeg vet). Men kanskje upassende? 

Men i et land med religionsfrihet og ytringsfrihet må både religiøse og andre tåle at religion debatteres. At Gud eller Allah tåler det,  er jeg ikke i tvil om. 

Men altså sammenligningen kristendommen og islam. 

Jesus er jo Guds sønn, mens Muhammed kun er en profet. Litt som profetene i GT. 

Jeg oppfatter slik islam som fortolkning av jødedommen eller kristendommen, ikke opprinnelig en egen religion. 

I dag framstår islam som en mindre moden religion som er avhengig av makt og statsreligion. Mens kristendommen fremstår som mer moderne og istand til å stå på egne ben. Uten å trenge å være en statsreligion eller ha vesentlige maktmidler. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, stan skrev:

I dag framstår islam som en mindre moden religion som er avhengig av makt og statsreligion. Mens kristendommen fremstår som mer moderne og istand til å stå på egne ben. Uten å trenge å være en statsreligion eller ha vesentlige maktmidler. 

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på kristendommen og islam når det gjelder hvorvidt religionen er statsreligion eller ikke. I de fleste muslimske land er ikke islam statsreligion. Fortsatt er kristendommen statsreligion i en del kristne land, f.eks. i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Testosteron skrev:

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på kristendommen og islam når det gjelder hvorvidt religionen er statsreligion eller ikke. I de fleste muslimske land er ikke islam statsreligion. Fortsatt er kristendommen statsreligion i en del kristne land, f.eks. i Norge.

Norge sluttet vel med statsreligion i 2012? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

 

I dag framstår islam som en mindre moden religion som er avhengig av makt og statsreligion. Mens kristendommen fremstår som mer moderne og istand til å stå på egne ben. Uten å trenge å være en statsreligion eller ha vesentlige maktmidler. 

 

Av ren nysgjerrighet, hvor plasserer du jødedommen her?

Anonymkode: 7d33e...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev:

Norge sluttet vel med statsreligion i 2012? 

Nja. Det ble vel vedtatt endringer, men det er vel først fra neste år at Den norske kirkes ansatte ikke lenger er ansatt i staten, og norges konge skal fortsatt være formelt overhode for Den norske kirke, så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, hvor plasserer du jødedommen her?

Anonymkode: 7d33e...e5d

Det finnes bare en jødisk stat, og så vidt meg bekjent så har ikke Israel noen statsreligion. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, hvor plasserer du jødedommen her?

Anonymkode: 7d33e...e5d

Fordi man kan betrakte jødedommen, kristendommen og islam som fortsettelser av hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje skrevet "statsreligion". Formelt eller uformelt, når religion og statsmakt står sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, stan skrev:

Fordi man kan betrakte jødedommen, kristendommen og islam som fortsettelser av hverandre. 

Jeg mente i forbindelse med resonnementet ditt om "moden" og "umoden" religion :-)

Anonymkode: 7d33e...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente i forbindelse med resonnementet ditt om "moden" og "umoden" religion :-)

Anonymkode: 7d33e...e5d

Med moden tenker jeg at religionen ikke lengre er avhengig  av stat eller lignende . Kristendommer har mange steder vært en statsreligion, og historien har lært oss at dette har hatt negative konsekvenser både for stat, religionen og folk.

Islam fungerer mange steder som en statsreligion. Og vi ser at både stat og religion "bruker" hverandre, på måter som vi kjenner fra kristendommen under middelalderen. Makt korrumperer, og hvilke grusomheter har vel ikke blitt gjort i religionenes navn, uten å ha noe egentlig forankring i religionen.

Kristendommen i dag har mange steder helt mistet sin makt, men framstår heller som styrket enn svekket (kanskje ikke i antall, men i innhold). Det er en fordel å være herre i eget hus.

En religion henter sin legitimitet fra Gud, så det burde være helt overflødig å støtte seg på verdslig makt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam ble til for å få "orndet opp i feil" som menneskene hadde tolket de tidligere åpenbaringene fra Gud. Man møter jo de samme menneskene/profetene abraham, david, moses og jesus + engelen gabriel i Islam. 

Anonymkode: f3e5c...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Islam ble til for å få "orndet opp i feil" som menneskene hadde tolket de tidligere åpenbaringene fra Gud. Man møter jo de samme menneskene/profetene abraham, david, moses og jesus + engelen gabriel i Islam. 

Anonymkode: f3e5c...88c

Tilføyer: Ikke rart at det er lett å sammenligne kristendom og islam. 

Anonymkode: f3e5c...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Islam ble til for å få "orndet opp i feil" som menneskene hadde tolket de tidligere åpenbaringene fra Gud. Man møter jo de samme menneskene/profetene abraham, david, moses og jesus + engelen gabriel i Islam. 

Anonymkode: f3e5c...88c

Ja, islam omtales slik. Men tenker at av og til fører forsøk på å rette opp feil til større feil.

Litt spesielt er også persondyrkelsen rundt profeten. Selv om han hadde åpenbaringer fra Gud/Allah var han fortsatt et menneske. Det virker urimelig at alt han foretok seg skal gies religiøs betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.5.2016 at 18.12, AnonymBruker skrev:

Islam ble til for å få "orndet opp i feil" som menneskene hadde tolket de tidligere åpenbaringene fra Gud. Man møter jo de samme menneskene/profetene abraham, david, moses og jesus + engelen gabriel i Islam. 

Anonymkode: f3e5c...88c

Islam har ingen ting med David, Moses eller den sanne Jesus å gjøre. Det gir ingen mening å debattere temaet med folk som ikke kan de mest grunnleggende begrepene.

Ja Muhamedanere bygger på åndlige åpenbaringer til en person som aldri profeterte, han var heller ei en profet.

Gabriel er nok en av de mest betrodde englene og ville aldri promotert svik, løgner og massedrap for å fremme Guds sak slik Muhammed holdt på.

Ja araberne stammer fra Abraham med Hagar. Ismael måtte dog forlate Abraham da det oppstod fiendskap mellom Isak og Ismael.

Religion 101

Endret av debatant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, debatant skrev:

Mikael er nok en av de mest betrodde englene og ville aldri promotert svik, løgner og massedrap for å fremme Guds sak slik Muhammed holdt på.

Ifølge Koranen var det Gabriel som kom med åpenbaringene til Muhammed 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den 9.5.2016 at 17.33, Testosteron skrev:

Ifølge Koranen var det Gabriel som kom med åpenbaringene til Muhammed 

Muhammed synes svik og løgner er bra om det tjener islam, med eller uten falske Gabrieler.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg oppfatter islam som en missforståelse. Muhammed hva enn hans hensikt var, førte til en religion som i prinsippet ligner noe på jødedommen. Man blir frelst gjennom gjerninger. Mens kristendommen er annerledes, der er det tro som fører til frelse.

Muhammed oppnådde å komplisere forholdet mellom menneske og Gud på en måte som er helt unødvendig . Islam er rett og slett ikke en sann religion.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 8.5.2016 at 15.51, stan skrev:

Siste uken fikk en lærer kritikk for å ha sammenlignet disse to religionene. 

Det interessante var jo at påstandene ikke var uriktige (såvidt jeg vet). Men kanskje upassende? 

Men i et land med religionsfrihet og ytringsfrihet må både religiøse og andre tåle at religion debatteres. At Gud eller Allah tåler det,  er jeg ikke i tvil om. 

Men altså sammenligningen kristendommen og islam. 

Jesus er jo Guds sønn, mens Muhammed kun er en profet. Litt som profetene i GT. 

Jeg oppfatter slik islam som fortolkning av jødedommen eller kristendommen, ikke opprinnelig en egen religion. 

I dag framstår islam som en mindre moden religion som er avhengig av makt og statsreligion. Mens kristendommen fremstår som mer moderne og istand til å stå på egne ben. Uten å trenge å være en statsreligion eller ha vesentlige maktmidler. 

 

Jeg har store problemer med å se noe særlig forskjell på Islam, Jødedom og Kristendom. De tilbyr ihvertfall den samme guden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 7.01, debatant skrev:

Islam har ingen ting med David, Moses eller den sanne Jesus å gjøre. Det gir ingen mening å debattere temaet med folk som ikke kan de mest grunnleggende begrepene.

Religion 101

Ok, hva er den "sanne" jesusmannen da? De kristne har debattert dette fra dag 1 etter at jesusmannen skulle ha flakset opp i skyene uten å bli enige med seg selv. Kanskje koranbokens versjon av de 1000 vise utgavene kan være den riktige? Han var ihvertfall ingen messias slik jesusmannen selv påstå, for da han vel kommet tilbake i løpet av de tusenvis av årene siden?

Anonymkode: 9ba28...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...