Gå til innhold

"Uthenging" av overgriper?


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Jeg kom til å tenke på noe etter en tråd her. Jeg opplevde selv seksuelt overgrep som barn, og vet at denne personen gjorde det mot andre også. Likevel har personen gått fri, da våre anmeldelser fort ble henlagt etter bevisets stilling. Det var vårt ord mot hans. Lite som kunne gjøres. Jeg tror på det norske rettsystemet, og uansett hvor vanskelig det har vært å innse det, så forstår jeg at det er nesten umulig å dømme noen i en slik situasjon. Likevel føler jeg i dag ingen skam over det jeg opplevde, og han som gjorde det jobber i dag mye med ungdom, og tanken på at han skal gjøre noe med andre, er vanskelig å takle. 
Jeg vil likevel ikke gjøre noe som kan gi meg problemer. Han er ikke dømt, og er altså uskyldig i rettsøyemed. Har jeg da lov til å fortelle deg jeg opplevde? Har jeg lov til å gå ut og si hvilken relasjon jeg hadde til overgriperen min? Har jeg lov til å fortelle arbeidsgiveren hans, som lar ham jobbe med ungdom? 

Man ser artikler i nyhetene om folk som blir hengt ut som overgripere, og artikler om folk som har opplevd overgrep og hvor fælt det var, men nøyaktig hvor går grenser for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet ville jeg anbefale å ikke si noe, men når han jobber mye med ungdom, så stiller saken seg annerledes. Vanskelig å si hvordan du eventuelt skulle gå frem, men jo, jeg ville ha sagt noe. Leit det du har opplevd.

Anonymkode: c21b6...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Takk. Ja, jeg aner ikke. Kan jeg fortelle det om han får seg nå kjæreste med unge barn? Aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Har ikke noe enormt behov for hevn kun på bakgrunn av egne opplevelser. Jeg har det greit i dag, men det er vanskelig å vite at en som er kapabel til å gjøre sånt mot meg, har masse kontakt med ungdom, kanskje også barn. Altså, det er jo et problem uansett. Juridisk er det ord mot ord, og ingen burde dømmes på så svakt grunnlag, selv om jeg vet at jeg har rett, er det lett å lyve om sånt, og ingen bør dømmes for fort. Er man uskyldig, skal man ikke oppleve straff og uthenging, men altså.... Jeg tenker på det han kan gjøre med andre, og det er så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du mener at han er en fare for andre barn ville jeg fortalt min historie. For det kan faktisk ingen hindre deg å gjøre. Du må bare sørge for at publikumet for fortellingen din også omfatter de som bør sørge for at han ikke får sjansen til å forgripe seg på ungdommen han arbeider med. Så istedenfor å si "Ole Olsen forgrep seg på meg da jeg var barn/ung" kan du selvsagt si "Min gymlærer forgrep seg på meg da jeg gikk på skolen".

Jeg var også utsatt for milde overgrep (beføling) da jeg gikk på skole. Jeg har fortalt dette om denne mannen til alle som ville høre. Den gangen jeg gikk på skole var det nemlig ingen som trodde på oss barn, på tross av øyevitner og at alle jentene på skolen opplevde nøyaktig det samme. Jeg er glad for å vite at ryktet hans medførte at han til slutt ble tatt.

Så hvorfor bevare ryktet til en overgriper som slapp unna med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...