Gå til innhold

Ok å besøke graver til bekjente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noen mennesker fra min fortid som har vært døde i mange år, og jeg føler plutselig for å besøke gravene og legge ned en blomst og kanskje et kort. Noen av de har hatt stor betydning for meg, uten å ha direkte innvirkning på mitt eget liv. Jeg har utelukkende gode tanker og følelser rundt disse.

Er det noe som er greit å gjøre, eller er det forbeholdt nermeste familie?

Anonymkode: e4100...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, klart det er ok:) Er vel ingen som kan nekte noen å besøke en grav. Om en fjern bekjent av min bestemor f.eks kommer å legger blomster, om så bare fordi hun tenkte på henne, så er jo det bare hyggelig:)

Anonymkode: 55361...b34

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen mennesker fra min fortid som har vært døde i mange år, og jeg føler plutselig for å besøke gravene og legge ned en blomst og kanskje et kort. Noen av de har hatt stor betydning for meg, uten å ha direkte innvirkning på mitt eget liv. Jeg har utelukkende gode tanker og følelser rundt disse.

Er det noe som er greit å gjøre, eller er det forbeholdt nermeste familie?

Anonymkode: e4100...617

Du har svart på det selv. Du skriver: "jeg føler plutselig for å besøke gravene"...... 

Gjør som du føler, det er det rette. En grav er ikke forbeholdt noen spesielle mennesker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle være ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt du skulle besøke graven(e) og legge på blomster. Men jeg ville droppet kortet.

Anonymkode: 6e064...65d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, May 06, 2016 at 1.36, AnonymBruker skrev:

Det er noen mennesker fra min fortid som har vært døde i mange år, og jeg føler plutselig for å besøke gravene og legge ned en blomst og kanskje et kort. Noen av de har hatt stor betydning for meg, uten å ha direkte innvirkning på mitt eget liv. Jeg har utelukkende gode tanker og følelser rundt disse.

Er det noe som er greit å gjøre, eller er det forbeholdt nermeste familie?

Anonymkode: e4100...617

Gravplasser er åpne for alle. Gravene er dog private. Å legge i gjen en blomst er ok, men å legge igjen et kort ville jeg ikke gjort eller likt å funnet på våre graver uten å bli spurt først. 

Anonymkode: 21517...884

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange opplever at andre har vært på graven med blomster eller lys. Det er godt å vite at andre også tenker på ens kjære som er død, og savner han/henne i den grad at de ønsker å gjøre det. Men personlig ønsker jeg gjerne å vite hvem som har vært der, en lurer jo alltid når det er noen ukjente. At de hadde lagt igjen en lapp/kort på blomsten "tenker på deg. klem fra Mari" eller noe sånt syns jeg hadde vært fint. Men det er meg. Ser at andre her syns et kort er i overkant. Det syns altså ikke jeg. 

Så ja, jeg syns godt du kan besøke graven!😊

Endret av Blackbird
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres greit ut.

Anonymkode: bf878...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. mai 2016 at 16.36, AnonymBruker skrev:

Det er noen mennesker fra min fortid som har vært døde i mange år, og jeg føler plutselig for å besøke gravene og legge ned en blomst og kanskje et kort. Noen av de har hatt stor betydning for meg, uten å ha direkte innvirkning på mitt eget liv. Jeg har utelukkende gode tanker og følelser rundt disse.

Er det noe som er greit å gjøre, eller er det forbeholdt nermeste familie?

Anonymkode: e4100...617

Det syns jeg at du skal gjøre! Graven er absolutt ikke bare for de nærmeste, og vil tro at de faktisk ville syns at det er veldig hyggelig at også andre en familien viser omtanke for deres kjære familiemedlem som ikke er blant de mer! <3 Hørtes så hyggelig å legge ved et kort også, symbolsk for både deg og den som nå er borte, men også for de gjenværende i familien, så slipper de å prøve å løse "den uløselige gåten" mht hvem som har vært på graven. Har hørt diskusjoner mellom etterlatte tidligere, at det hadde vært hadde vært fint med et kort osv, fint å vite hvem som har lagt igjen hilsen på graven (men må jo ikke, helt klart lov å være anonym i den sammenhengen også). Men det med kortet syns jeg personlig hørtes ut som en ekstra god ide! <3 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. mai 2016 at 3.00, Blackbird skrev:

Mange opplever at andre har vært på graven med blomster eller lys. Det er godt å vite at andre også tenker på ens kjære som er død, og savner han/henne i den grad at de ønsker å gjøre det. Men personlig ønsker jeg gjerne å vite hvem som har vært der, en lurer jo alltid når det er noen ukjente. At de hadde lagt igjen en lapp/kort på blomsten "tenker på deg. klem fra Mari" eller noe sånt syns jeg hadde vært fint. Men det er meg. Ser at andre her syns et kort er i overkant. Det syns altså ikke jeg. 

Så ja, jeg syns godt du kan besøke graven!😊

Sendte inn mitt svar, og leste meg oppover i svarene. Ser vi er ganske enige her! :) Hadde selv syns det var fint med kort, og vet om endel flere som deler den meningen. <3 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 6.5.2016 at 1.36, AnonymBruker skrev:

Det er noen mennesker fra min fortid som har vært døde i mange år, og jeg føler plutselig for å besøke gravene og legge ned en blomst og kanskje et kort. Noen av de har hatt stor betydning for meg, uten å ha direkte innvirkning på mitt eget liv. Jeg har utelukkende gode tanker og følelser rundt disse.

Er det noe som er greit å gjøre, eller er det forbeholdt nermeste familie?

Anonymkode: e4100...617

Selvsagt kan du det. Jeg bor like ved en liten kirkegård, og jeg skal ærlig innrømme at jeg går mellom "alle" gravene, ser på navn og datoer, gravsteiner, og om graven er pen eller ei. Finner jeg en bamse som har "veltet", eller en lykt som har veltet, - så retter jeg den opp igjen. Selv om den er på graven til et for meg vilt fremmed menneske. 

Alle mine oldeforeldre døde før jeg ble født. Jeg har til stadighet vært på gravene til seks av mine åtte oldeforeldre, de gangene jeg har vært i det området de bodde (på en helt annen kant av landet). Det er et must for meg det, selv om jeg ikke kjente dem. De oldeforeldrene mine jeg ikke har sett gravplassene til, ligger på en veldig stor kirkegård. Jeg har vært på kirkegården flere ganger, men uten å finne gravene. Mamma ble aldri tatt med på gravene til sin farmor og farfar, selv om de lå gravlagt i en nabo-kommune. Først for ca fire måneder siden klarte jeg å spore opp eksakt hvor gravstedet deres er, da jeg tilfeldigvis kom over en side med registrerte gravminner i Norge. Neste gang jeg drar til den kommunen må jeg prøve å få tatt turen til den kirkegården for å se graven. Det samme for mamma og hennes søsken. Det er mellom 50 og 60 år siden de oldeforeldrene mine døde, - og for første gang skal jeg få se graven, neste gang jeg går på den kirkegården :) Kanskje litt merkelig å sette et smile-fjes her, men jeg har aldri sett graven deres før, og synes det skal bli fint å kunne stå tett inntil deres grav, slik jeg har stått tett inntil gravene til mine andre oldeforeldre

Anonymkode: d2046...f35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Jeg synes du kan besøke gravene. 

Min tante døde i 1992 og mamma var den som pleide å stelle graven. Etter at hun døde har jeg stelt den, selv om jeg ikke kjente tanten min så godt. Jeg vet at en annen tante synes det er rart at jeg gjør det og mener at graven er forbeholdt min avdøde tantes nærmeste, men de bor langt vekke og der aldri. 

Jeg gjør det både fordi jeg ikke liker tanken på at graven er ustelt og av respekt for min mor som alltid stelte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chroma

Og jeg bor selv veldig langt unna graven til mine foreldre og setter derfor veldig pris på at andre er der og pynter, enten det er annen familie eller venner av foreldrene mine. Mye heller det enn en ustelt grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sier meg enig med @Blackbird og @Lykkehjerte. Legg gjerne med et kort eller en lapp med navnet ditt. Da vet "eierne" av graven hvem som også tenker på de avdøde. Om de ikke synes det er greit at du legger fra deg et kort, har de da muligheten til å kontakte deg for å si så. De vet jo da hvem du er. Om du ikke legger ved kort kan de heller ikke takke deg for omtanken. Det er nok det siste de vil gjøre om de tar kontakt med deg TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke enig med dere om at det alltid er greit for andre å legge blomster på en grav, uten å legge ved en liten hilsen. Rett som det var etterat min mann døde, fant jeg blomster på graven hans. Det var sårt når jeg etterhvert fant ut at det var fra kjente/familie på min manns side, men som selvfølgelig kjente meg også og som bodde mange mil unna. Å reise til stedet vi bodde og legge blomster på graven, men ikke gidde å besøke barna og meg, det var vondt å oppdage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 8.5.2016 at 2.58, AnonymBruker skrev:

Gravplasser er åpne for alle. Gravene er dog private. Å legge i gjen en blomst er ok, men å legge igjen et kort ville jeg ikke gjort eller likt å funnet på våre graver uten å bli spurt først. 

Anonymkode: 21517...884

Kan jeg spørre hva som er galt med et kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.6.2016 at 16.23, Arabella skrev:

Jeg er ikke enig med dere om at det alltid er greit for andre å legge blomster på en grav, uten å legge ved en liten hilsen. Rett som det var etterat min mann døde, fant jeg blomster på graven hans. Det var sårt når jeg etterhvert fant ut at det var fra kjente/familie på min manns side, men som selvfølgelig kjente meg også og som bodde mange mil unna. Å reise til stedet vi bodde og legge blomster på graven, men ikke gidde å besøke barna og meg, det var vondt å oppdage.

Er ikke problemet da at de ikke hilste på dere, ikke at de la blomster? 

Anonymkode: 75b8b...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke problemet da at de ikke hilste på dere, ikke at de la blomster? 

Anonymkode: 75b8b...2cb

Jo, jeg trodde det var klart at det var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...