Gå til innhold

Er det greit å gjøre dette på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke du skal gjøre det uten å klarere med sjefen først i alle fall. Det kan hende at han syns det er uheldig med tanke på flere ting, f.eks: 
* Du ser opptatt/utilgjengelig ut
* Du blir kanskje ikke like aktiv i å lete etter forefallende arbeid etter hvert
* Du kan risikere å måtte hjelpe kunder mens svetten renner, og det er kanskje ikke så ålreit for alle
* Lett å bli uoppmerksom, og kunder som venter føler sikkert at 10 sekunder er det samme som 10 minutter
* Når du dusjer har du jo ingen kontroll over hva som skjer, og det er jo veldig dumt hvis det skulle oppstå noe/kunder som står og venter, også kommer det frem at den som blir betalt for å være tilgjengelig står og dusjer

Jeg ser du nevner at du tenker at det kan være greit fordi dere noen ganger må løpe på butikken for jobben, men dette er vel sikkert ikke noe de ønsker at skal skje for ofte? Og det er sikkert bare når dere virkelig trenger noe? Sist, men ikke minst: sjefen din tjener jo ingenting på at du får trene i arbeidstiden, så da blir det jo gjerne flere (potensielle) ulemper med at du gjør det, enn potensielle fordeler. 

Men jeg syns likevel du kan spørre sjefen, eller diskutere dette når dere er flere av staben samlet, så får du jo svar på det du lurer på. Men jeg tror svaret blir nei, av ovennevnte grunner. Dessverre for din del. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde synes det var uprofesjonelt som leder og medlem.

Hadde jeg vært medlem hadde jeg gitt deg negativ tilbakemelding til din leder, og hadde jeg vært lederen din hadde du fått en advarsel. 

Anonymkode: 26171...23e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Jeg tror ikke du skal gjøre det uten å klarere med sjefen først i alle fall. Det kan hende at han syns det er uheldig med tanke på flere ting, f.eks: 
* Du ser opptatt/utilgjengelig ut
* Du blir kanskje ikke like aktiv i å lete etter forefallende arbeid etter hvert
* Du kan risikere å måtte hjelpe kunder mens svetten renner, og det er kanskje ikke så ålreit for alle
* Lett å bli uoppmerksom, og kunder som venter føler sikkert at 10 sekunder er det samme som 10 minutter
* Når du dusjer har du jo ingen kontroll over hva som skjer, og det er jo veldig dumt hvis det skulle oppstå noe/kunder som står og venter, også kommer det frem at den som blir betalt for å være tilgjengelig står og dusjer

Jeg ser du nevner at du tenker at det kan være greit fordi dere noen ganger må løpe på butikken for jobben, men dette er vel sikkert ikke noe de ønsker at skal skje for ofte? Og det er sikkert bare når dere virkelig trenger noe? Sist, men ikke minst: sjefen din tjener jo ingenting på at du får trene i arbeidstiden, så da blir det jo gjerne flere (potensielle) ulemper med at du gjør det, enn potensielle fordeler. 

Men jeg syns likevel du kan spørre sjefen, eller diskutere dette når dere er flere av staben samlet, så får du jo svar på det du lurer på. Men jeg tror svaret blir nei, av ovennevnte grunner. Dessverre for din del. 

Jeg skjønner hva du mener, og kommer til å vente med treningen til etter jeg er ferdig på jobb, kl 21 eller 21.30. 

Imidlertid er det ikke snakk om en lang treningsøkt, men 30-60 minutter. Når vakta er på 8-9 timer, så tror jeg nok ikke at det er noe som akutt må vaskes eller ryddes i løpet av så kort tid. 

På butikken må vi gå ganske ofte, da vi serverer frokost til medlemmene hver morgen, og hvis det ikke er nok frokost der om kvelden, så må kveldsvakta (de vaktene jeg bruker å ha) gå på butikken og handle det som trengs. Dette tar ca. 10 minutter, samme som det tar å skylle seg i dusjen i garderoben like ved resepsjonen. 

Anonymkode: fb982...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener, og kommer til å vente med treningen til etter jeg er ferdig på jobb, kl 21 eller 21.30. 

Imidlertid er det ikke snakk om en lang treningsøkt, men 30-60 minutter. Når vakta er på 8-9 timer, så tror jeg nok ikke at det er noe som akutt må vaskes eller ryddes i løpet av så kort tid. 

På butikken må vi gå ganske ofte, da vi serverer frokost til medlemmene hver morgen, og hvis det ikke er nok frokost der om kvelden, så må kveldsvakta (de vaktene jeg bruker å ha) gå på butikken og handle det som trengs. Dette tar ca. 10 minutter, samme som det tar å skylle seg i dusjen i garderoben like ved resepsjonen. 

Anonymkode: fb982...65f

Jeg forstår at du tenker sånn, men det som er problemet er vel at den butikkrunden er noe som tjener firmaet, og dermed er lettere å forsvare/akseptere for sjefen, mens treninga bare gagner deg, og dermed er lett for sjefen å si nei til. 

Jeg har også hatt jobber hvor det er lavsesong om sommeren, men vi fikk heller ikke gjøre slike ting. Enkelte dager kunne vi ha to kunder innom i løpet av en hel vakt, altså veldig mye dødtid. Og det daglige vedlikeholdet og renholdet var jo unnagjort på en god time hvis det ikke var kunder. Personlig tenkte jeg at det kunne vært utvist skjønn, at sjefen kunne stolt på at vi greide å vurdere sånt selv, men i ettertid så ser jeg jo hvorfor det er lett for sjefen å nekte dette. Fordi det medfører kun ulemper for bedriften, og gagner kun deg som arbeidstaker. Skjønner at det er kjipt, og det må jo føles ekstra kjipt når du ser at det i praksis er gjennomførbart. Likevel er det jo bedre for bedriften at du ikke gjør det. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sikkert gjort det i dødtider, så lenge jeg har god oversikt over resepsjonen :) Men pass på så du ikke stinker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Jeg forstår at du tenker sånn, men det som er problemet er vel at den butikkrunden er noe som tjener firmaet, og dermed er lettere å forsvare/akseptere for sjefen, mens treninga bare gagner deg, og dermed er lett for sjefen å si nei til. 

Jeg har også hatt jobber hvor det er lavsesong om sommeren, men vi fikk heller ikke gjøre slike ting. Enkelte dager kunne vi ha to kunder innom i løpet av en hel vakt, altså veldig mye dødtid. Og det daglige vedlikeholdet og renholdet var jo unnagjort på en god time hvis det ikke var kunder. Personlig tenkte jeg at det kunne vært utvist skjønn, at sjefen kunne stolt på at vi greide å vurdere sånt selv, men i ettertid så ser jeg jo hvorfor det er lett for sjefen å nekte dette. Fordi det medfører kun ulemper for bedriften, og gagner kun deg som arbeidstaker. Skjønner at det er kjipt, og det må jo føles ekstra kjipt når du ser at det i praksis er gjennomførbart. Likevel er det jo bedre for bedriften at du ikke gjør det. :) 

Ja, jeg forstår det :) Ville bare høre andres mening, og den fikk jeg jo absolutt nå! Det er ikke det at jeg MÅ trene når jeg er på jobb, jeg kan jo lett ta en liten økt før jeg drar hjem om kvelden, selv om jeg er rimelig trøtt og lei når klokka er 21.30 og jeg kan stenge resepsjonen (senteret er ubetjent frem til kl 23). Jeg bare anså muligheten, men hvis det ikke er greit å trene litt mens jeg jobber, så skal jeg jo selvfølgelig ikke gjøre det! 

Anonymkode: fb982...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg forstår det :) Ville bare høre andres mening, og den fikk jeg jo absolutt nå! Det er ikke det at jeg MÅ trene når jeg er på jobb, jeg kan jo lett ta en liten økt før jeg drar hjem om kvelden, selv om jeg er rimelig trøtt og lei når klokka er 21.30 og jeg kan stenge resepsjonen (senteret er ubetjent frem til kl 23). Jeg bare anså muligheten, men hvis det ikke er greit å trene litt mens jeg jobber, så skal jeg jo selvfølgelig ikke gjøre det! 

Anonymkode: fb982...65f

Skjønner at det er kjedelig, jeg klarer ikke å trene like bra på kvelden selv :) Men kan du ikke trene før vakta di starter, så er det unnagjort? 
Og husk: Det er jo ikke sikkert at sjefen din tenker som meg, så hvis du virkelig vil, så er det jo bare å høre. Du kan jo ikke få noe verre enn et nei. Eventuelt kan du diskutere det med de andre som jobber der, kanskje dere kan vurdere det litt fram og tilbake, og ta det opp med sjefen sammen?

Endret av Pinto2013
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen andre enn sjefen din som kan svare på dette, så jeg skjønner ikke hvorfor du spør her. 

Vi kan si hva vi mener om det, men vi kan ikke svare på om det er greit eller ikke. 

Anonymkode: 500c4...b77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Skjønner at det er kjedelig, jeg klarer ikke å trene like bra på kvelden selv :) Men kan du ikke trene før vakta di starter, så er det unnagjort? 
Og husk: Det er jo ikke sikkert at sjefen din tenker som meg, så hvis du virkelig vil, så er det jo bare å høre. Du kan jo ikke få noe verre enn et nei. Eventuelt kan du diskutere det med de andre som jobber der, kanskje dere kan vurdere det litt fram og tilbake, og ta det opp med sjefen sammen?

Før kveldsvaktene mine har jeg dessverre andre gjøremål, så da rekker jeg ikke å trene. Derfor må økten gjøres på kvelden i så fall... Er det veldig dumt å trene så sent som kl 21.30, med tanke på effekten? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen andre enn sjefen din som kan svare på dette, så jeg skjønner ikke hvorfor du spør her. 

Vi kan si hva vi mener om det, men vi kan ikke svare på om det er greit eller ikke. 

Anonymkode: 500c4...b77

Det var meningene deres jeg var ute etter, ikke fasitsvaret :)

Anonymkode: fb982...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke å ha en kjempehard treningsøkt, og jeg tenker også å ta en kort dusj etterpå (noe som vil ta ca. 5-10 minutter og derfor ikke burde være noe problem, siden vi feks. av og til må dra på butikken og handle for senteret i 5-10 minutter). 

Hvis jeg eventuelt trener vil jeg jo også selvfølgelig holde meg i nærheten av inngangen og resepsjonen, slik at jeg ser hvis det kommer noen, eller hører hvis noen ringer på utenfra. Alle syklene står slik at jeg ser resepsjonen hele tiden, og også flere av styrkeapparatene :)

Anonymkode: fb982...65f

Hva hvis det kommer kunder mens du står i dusjen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Honey Dew skrev:

Hva hvis det kommer kunder mens du står i dusjen da?

Som regel klarer kundene å vente i 5 minutter, det må de ofte hvis jeg feks. er på butikken, lager meg mat på personalrommet, vasker noe et annet sted i treningssenteret, lager treningsprogram til en annen kunde etc. Jeg går jevnlig og sjekker resepsjonen selv om jeg gjør andre ting, men det tar ofte 10-15 minutter i mellom. Tenker jo ikke å ta en lang dusj hvor jeg vasker håret osv., men bare en kort "skylling". 

Anonymkode: fb982...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før kveldsvaktene mine har jeg dessverre andre gjøremål, så da rekker jeg ikke å trene. Derfor må økten gjøres på kvelden i så fall... Er det veldig dumt å trene så sent som kl 21.30, med tanke på effekten? 

Anonymkode: fb982...65f

Jeg skjønner :) Jeg aner ikke om det har noe å si for effekten, men det tror jeg ikke. Det spørs jo sikkert litt hva du mener med effekt/hva slags mål du har med treningen, også. Det vet du nok mer enn meg om, som jobber med trening. Men jeg tror det er en smakssak. Jeg syns det er vanskeligere å få sove hvis jeg trener på kvelden, og jeg føler meg også tyngre i kroppen/har mindre å gi. Men dette sitter sikkert i hodet mitt, og handler nok om motivasjon. Så jeg trener heller kl. 5.30 hvis jeg har gjøremål/jobb tidlig på dagen enn å dra meg dit på kvelden. 

Et tips til hva du kan bedrive dødtida med er jo å lese om treningslære/kosthold hvis det interesserer deg, eller eventuelt andre fag som kan gi deg ekstra kompetanse som du kan bruke i jobb. Jeg leste f. eks gjennom pensum til et universitetsfag i min dødtid i løpet av en sommerjobb, og det tror jeg gjorde det litt enklere for meg når høstsemesteret kom. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener er det ei som gjør det. Hun setter på egen musikk på full guffe i lokalet og trener. Hun er jo ikke uniformert så hvis noen skal ha tak I henne så vet de jo ikke hvem de skal spørre. Hun får mange stygge blikk, mest pga musikken og det er nære på at noen klager. Har overhørt flere har snakket om henne. Ville ikke gjøre det om jeg var deg uten å ha tillatelse fra sjefen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet så er det jobb som gjelder i arbeidstiden uansett. Kan du ikke heller trene en times tid før jobb eller en times tid etterpå? 

Jeg ville aldri tatt sjansen på å trene i arbeidstiden hvertfall, jobber for så vidt ikke på treningssenter, men selv om vi hos oss har ca 2 timers trening i arbeidstiden kontraktsfestet så er det likevel sjelden tid til det og man kan ikke bare trene likevel syntes jeg. Trening er en privatsak og skal gjøres når man har fri, og jeg syntes ikke noe særlig om kolleger som benytter denne retten til det fulle bare for å slippe litt jobb. 

Anonymkode: 7d48b...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet så er det jobb som gjelder i arbeidstiden uansett. Kan du ikke heller trene en times tid før jobb eller en times tid etterpå? 

Jeg ville aldri tatt sjansen på å trene i arbeidstiden hvertfall, jobber for så vidt ikke på treningssenter, men selv om vi hos oss har ca 2 timers trening i arbeidstiden kontraktsfestet så er det likevel sjelden tid til det og man kan ikke bare trene likevel syntes jeg. Trening er en privatsak og skal gjøres når man har fri, og jeg syntes ikke noe særlig om kolleger som benytter denne retten til det fulle bare for å slippe litt jobb. 

Anonymkode: 7d48b...6ac

Hvis du leser gjennom tråden, så er det ikke snakk om at jeg ønsker å trene for å slippe å gjøre det som egentlig skal gjøres på jobb. Les hva som er skrevet, så kan du svare meg igjen hvis du har noe relevant å komme med :)

Anonymkode: fb982...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke engang tør å spørre sjefen om det er greit, så bør du virkelig avstå fra å trene i arbeidstiden! :opplyser:

Når det er så lite kunder, kan dere ikke heller si at senteret også er ubemannet i perioder på dagtid? Et senter jeg vet om er ubemannet fra kl. 12 til kl. 14, men bemannet i flere timer både før og etter dette. Om dere gjør det sånn står du jo fritt til å trene så mye du vil innenfor dette tidsrommet!  (Det blir selvfølgelig mindre lønn også, hvis timeantallet du skal jobbe blir redusert)

Eventuelt synes jeg du skal ta en runde til med vaskefilla. Jeg har trent på 6 ulike sentre de siste 8 årene, og ingen av dem har hatt tilfredsstillende hygiene. Når feks. håndtaket på en ellipsemaskin en dag er klissete, og det fortsatt er det når jeg skal bruke den to dager senere, så er det for dårlig... Hygienen og servicenivået kan garantert økes hos dere også.

Anonymkode: dbc7d...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta med ei bok eller strikketøy;-) trening ikke Ok tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun sjefen din som kan gi deg svar om det er greit eller ikke i første omgang. Sier sjefen det er greit, kan det være dere får klager av kunder i ettertid, det vet man ikke. Jeg ville synes det var ekstremt dårlig service om den eneste ansatte på jobb på et bemannet treningssenter var utilgjengelig fordi h*n trener. Jeg hadde ikke tenkt noe over om du leste en bok,  så på netflix osv bak disken om det var veldig lite å gjøre, for da hadde jeg fortsatt følt det var enkelt å ta kontakt. 

Jeg ser du forsøker rettferdiggjøre dusjing i 10 min med andre gjøremål på jobben som medfører at du er borte i 10 min. Jeg håper du forstår at det er stor forskjell på å være utilgjengelig fordi du utfører en arbeidsoppgave og fordi du dusjer etter at du har lagt inn en privat treningsøkt i arbeidstiden din.

Du vil også rettferdiggjøre det med at det er vanskelig å trene før eller etter jobb. De fleste av kundene deres er på trening før eller etter jobb, da kan du klare det og. 

Utover det, skjønner jeg ikke hvorfor et treningssenter er bemannet på tidspunkt det er så dødt at de ansatte ikke har noe å gjøre. Unødvendig bruk av ressurser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det kan bli hos dere sånn som det er på mitt treningssenter - nemlig veeeldig rolig. Hadde egentlig bare tenkt at det var hyggelig om resepsjonisten også trente når det er så få der uansett. Det eeer så sjeldent folk skal ha hjelp til noe. Men mitt treningssenter er såpass lite at jeg visste hvem alle som jobber der er etter to uker. Hadde ikke stusset på å gå bort om jeg så hun var på jobb i tillegg til å trene dersom jeg trengte hjelp.

Anonymkode: 9b47c...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gjort det med mindre sjefen godkjente det, så hvis jeg sto i dine sko ville jeg spurt sjefen for å vite om det er innenfor. 

Anonymkode: 216df...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...