Gå til innhold

Sosialtjenesten mener at barnefar kan forsørge meg? Vi er ikke sammen/samboere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du vi andre må gjøre for å få betalt utgiftene våre? Tenker ikke dagens unge før de setter barn til verden? 

Anonymkode: 844bf...3a4

Herregud,spar deg for idiotiske innlegg.

Hun er i gang med jobbsøking og skriver også at hun egentlig er student. Hun trenger litt hjelp midlertidig og da kan ikke Nav forvente at barnefar skal forsørge henne.

Noen ganger tar det litt tid å få seg jobb og det blir ganske idiotisk å skrive "skaff deg en jobb" når hun allerede prøver å få seg jobb.

Anonymkode: 5410d...d09

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Netttroll
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du begynner å jobbe så du klarer å forsørge deg selv. Da ville både din X og jeg (staten) sluppet den byrden. 

Anonymkode: 844bf...3a4

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du vi andre må gjøre for å få betalt utgiftene våre? Tenker ikke dagens unge før de setter barn til verden? 

Anonymkode: 844bf...3a4

Utrolig at det alltid må komme noen bitter og frekke kommentarer, leser dere tråden før dere kommenterer? TS skriver jo at hun er på utkikk etter jobb, hennes gamle jobb ikke eksisterer lengre og at hun nå er i permisjon. Hva er problemet deres? 

TS, du har krav på overgangsstønad selv om du har kontakt med far! Send inn klage på vedtaket på Mandag, dette er ikke greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av dere er virkelig slemme. Selv om dere ikke kan se meg, er jeg også et menneske med følelser. Jeg er i en ikke-ønskelig situasjon og jeg ønsker ikke å snylte på staten. Ok, jeg er ung og dum og alt dette her, men hva hjelper det meg at dere sier det? 

Takk til Harlekin og dere andre som prøver å hjelpe :) jeg vet ikke om jeg nevnte det, men jeg får litt foreldrepenger i mnd. Det er ikke mye jeg får, men alle monner drar. Jeg jobbet ved siden av studiene, i tillegg til å være gravid og ta vare på et barn, men det er i hvert fall litt i inntekt :) På papiret har vi 70/30 for eldste, men siden far kommer innom noen ganger i uken for å hilse på, følger vi ikke det slavisk. I blant må han reise bort, eller han må bytte helg og da er jeg ikke kranglefant for det. Og noen ganger har han mulighet til å ha eldste hos seg lengre. Da henter de gjerne minsten i løpet av helgen og er med minstemann også i noen timer. Med andre ord; jeg tilpasset meg for at barna skal se faren sin mest mulig. 

Anonymkode: a64ed...a0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte av dere er virkelig slemme. Selv om dere ikke kan se meg, er jeg også et menneske med følelser. Jeg er i en ikke-ønskelig situasjon og jeg ønsker ikke å snylte på staten. Ok, jeg er ung og dum og alt dette her, men hva hjelper det meg at dere sier det? 

Takk til Harlekin og dere andre som prøver å hjelpe :) jeg vet ikke om jeg nevnte det, men jeg får litt foreldrepenger i mnd. Det er ikke mye jeg får, men alle monner drar. Jeg jobbet ved siden av studiene, i tillegg til å være gravid og ta vare på et barn, men det er i hvert fall litt i inntekt :) På papiret har vi 70/30 for eldste, men siden far kommer innom noen ganger i uken for å hilse på, følger vi ikke det slavisk. I blant må han reise bort, eller han må bytte helg og da er jeg ikke kranglefant for det. Og noen ganger har han mulighet til å ha eldste hos seg lengre. Da henter de gjerne minsten i løpet av helgen og er med minstemann også i noen timer. Med andre ord; jeg tilpasset meg for at barna skal se faren sin mest mulig. 

Anonymkode: a64ed...a0c

Så du mener at staten ikke gir deg nok penger, og du vil ha mer? 

Anonymkode: 844bf...3a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at staten ikke gir deg nok penger, og du vil ha mer? 

Anonymkode: 844bf...3a4

Staten gir ikke nok penger hvis man lever under grensene til sosialtjenesten. Dette er rettigheter som alle i Norge har. Til og med du! Slutt med avsporing av tråden.

Anonymkode: e46bc...bee

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at staten ikke gir deg nok penger, og du vil ha mer? 

Anonymkode: 844bf...3a4

Foreldrepenger er noe jeg har tjent meg opp til, slik som mange andre. Hvorfor gidder du å kverulere? Er det noe du kan bidra med i tråden enn å spre edder og galle? 

Anonymkode: a64ed...a0c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ett tema jeg ikke kan noe om. Vil bare si at jeg syns det er flott at du og barnefar har ett så godt forhold, og at han hjelper deg slik han gjør. Ett så godt samarbeid og vennskap merker barna og når mamma og pappa er venner har barna det godt. :blomst:

Anonymkode: 4d57e...158

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Mulig jeg ikke har fått med meg alt. Men jeg lurer på om dere har vært til mekling? Det må gjøres for at papirene skal være i orden for din del. Uavhengig deres vennskap. For hvis dere har et bevis på at dere er fra hverandre og du er I en vanskelig situasjon kan jeg ikke se noen grunn for nav å avslå søknad om økonomisk bistand I en vanskelig tid... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke far ha omsorg for barna, og du besøke dem hver dag? Skjønner de er små, men du har jo ikke råd til å ha dem, gi dem mat eller bolig. Han har det. Allikevel mener du at Staten skal betale for deg og barna, istedetfor at barna kan bo hos sin far, mens du finner deg jobb, slipper dyr husleie og kommer deg på bena.  Nav ser bare at du har penger på konto, altså trenger du ikke nødhjelp. Og siden du er student, er det ikke absolutt best at far ikke bare tar "sin del av foreldrepermisjonen" men hele, slik at du kan jobbe eller være fulltidsstudent (med studielån)? Jeg skjønner NAV godt jeg, det er da regler for sosialhjelp, og dine barn trenger IKKE sosialhjelp, de har en far som fint kan forsørge dem. 

Anonymkode: 82b34...39a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke far ha omsorg for barna, og du besøke dem hver dag? Skjønner de er små, men du har jo ikke råd til å ha dem, gi dem mat eller bolig. Han har det. Allikevel mener du at Staten skal betale for deg og barna, istedetfor at barna kan bo hos sin far, mens du finner deg jobb, slipper dyr husleie og kommer deg på bena.  Nav ser bare at du har penger på konto, altså trenger du ikke nødhjelp. Og siden du er student, er det ikke absolutt best at far ikke bare tar "sin del av foreldrepermisjonen" men hele, slik at du kan jobbe eller være fulltidsstudent (med studielån)? Jeg skjønner NAV godt jeg, det er da regler for sosialhjelp, og dine barn trenger IKKE sosialhjelp, de har en far som fint kan forsørge dem. 

Anonymkode: 82b34...39a

Det er ikke snakk om å "skjønne NAV godt", de har faktisk ikke lov til å kreve at eksen hennes skal forsørge henne. Så enkelt er det. TS har rett til sosialhjelp, barn eller ikke. Hva slags ordning TS og barnefar har mellom seg, har ikke NAV noe med.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at staten ikke gir deg nok penger, og du vil ha mer? 

Anonymkode: 844bf...3a4

Nå må du slutte med bitter innleggene dine altså! Gå å bruk tiden din på noe annet. 

Ts er i en vanskelig situasjon å da hjelper det ikke at mugne folk prøver å få vedkommende til å føle seg enda værre! 

Anonymkode: a513d...888

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Harlekin skrev:

Det er ikke snakk om å "skjønne NAV godt", de har faktisk ikke lov til å kreve at eksen hennes skal forsørge henne. Så enkelt er det. TS har rett til sosialhjelp, barn eller ikke. Hva slags ordning TS og barnefar har mellom seg, har ikke NAV noe med.

Men har de virkelig ikke lov til å kreve at barnefaren skal forsørge sine egne barn? Skaffe dem mat og hus og barnehage? Når han har gode muligheter til det og barna ellers havner på sosialen?

 

Anonymkode: 82b34...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har de virkelig ikke lov til å kreve at barnefaren skal forsørge sine egne barn? Skaffe dem mat og hus og barnehage? Når han har gode muligheter til det og barna ellers havner på sosialen?

 

Anonymkode: 82b34...39a

De kan kreve at barnefar forsørger barna sine, altså betaler bidrag. Det er jo opplagt. Men de kan ikke kreve at han skal forsørge TS også! Og hun har husleie osv. uavhengig av at hun har barn.

Dette er høyst sannsynlig en midlertidig situasjon for TS, og da er det unødvendig med en voldsom omrokkering av barnas liv, noe det blir hvis de skal flytte til far. Det er derfor vi betaler skatt, for at staten skal hjelpe oss i sånne situasjoner. TS har full rett på sosialtrygd, og da kan ikke NAV bare bestemme at siden eksen har vært så grei og hjulpet henne før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blåbærpike

Har du prøvd å søke om bostøtte fra Husbanken? Det høres ut som at du kan ha krav på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått vil man alltid ha krav til å få dagpenger, AAP og slike ytelser, uansett andre forhold.

Ekstra støtteordninger som sosialtjenesten og bostøtte har man kun krav på om man ikke har mulighet til å få endene til å møtes på noen som helst annen måte. Det kreves ikke at familie og venner skal stille opp her, men om de gjør det, så forsvinner ofte støtteordningene. 

Om dette er rettferdig eller ikke kan diskuteres, men satt veldig på spissen er det vel bedre å gi sosialhjelp til de som ikke har noen rundt seg enn til de som har nettverk til å hjelpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle innskudd på konto blir inntektsberegnet av sosialtjenesten. Om eksen din bidrar til din økonomi ved å overføre til kontoen din, så vil sosialtjenesten reagere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest O.G.
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt vanvittig ut. Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Klag på vedtaket. 

Anonymkode: 8c1bb...53a

Enig, klag på vedtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes helt vannvittig ut. Helt fullstendig crazy! Så klart er det IKKE din eks jobb å forsørge deg! Jeg har faktisk vært borte i en lignende situasjon da en kamerat havnet mellom alle stoler og fikk behov for hjelp en periode. For å slippe NAV solgte han omtrent alt han eide inkludert bilen sin, men til slutt måtte han krype til korset. Han fikk låne min bil for å kjøre til NAV.

Etter en samtale inne på kontoret til saksbehandler fikk han beskjed om at når han hadde så velstående venner så hadde han ikke behov for hjelp fra NAV. Min kamerat spurte hva saksbehandler mente med det, og jeg siterer:

"Når du har så velstående venner at de kan kjøre Mercedes så er de også velstående nok til å hjelpe deg"

Saksbehandler mente altså at siden JEG kjørte Mercedes så hadde jeg så mye penger at JEG kunne hjelpe min kamerat? Nå skal det legges til at denne "luksusbilen kun velstående mennesker har råd til" var 23 år gammel, hadde rusthull i gulvet, var flekket med bengalakk og brukte mer olje enn den brukte bensin. Det som var verdt mest på den bilen var nok dekka som var relativt nye, og bilen hadde kostet meg 5000kr i innkjøp. En måned senere fikk den hvile i fred på de evige bilsletter. 

Det er skjeldent jeg har hatt SÅ lite tro på systemet som jeg hadde da...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å ringe Fylkesmannen på mandag, takk for det tipset. Jeg tenkte også å dra ned på Sosialtjenesten på mandag for å prate med saksbehandler. Min eks hadde lyst å bli med. Tror dere det vil være et dumt valg, at han blir med? Han er mer veltalende enn meg og klarer å formulere seg bedre. Jeg har ikke mer sparepenger igjen, det var derfor jeg måtte ty til sosialstønad nå. Jeg har brukt alle sparepenger siden det ble slutt. Barnefar har selvsagt hjulpet meg ved å overføre penger til klær og sko til barna, han har sendt over penger til litt mat/bleier til barna og han har overført penger til meg dersom barna ønsket å gjøre noe som kostet litt ekstra penger. Det er dette sosialtjenesten har sett ut fra kontoutskriftene mine. Barnefar ønsker å hjelpe meg videre også til jeg klarer å komme meg på beina ved å starte i jobb igjen, men jeg kan nesten ikke kreve at han skal dekke alle mine utgifter. Han hadde nok hjulpet meg med mat og det nødvendige, men å be han betale huslån og husleie, det kan jeg nesten ikke gjøre. Jeg vil jo heller ikke at sosialtjenesten skal behøve og hjelpe meg, men som sagt er dette bare en midlertidig løsning siden alt av oppsparte midler nå er borte. 

Anonymkode: a64ed...a0c

Nei, det tror jeg ikke. Vi er ikke sammen her, men min eks er også veltalende som jeg har utnyttet meg av noen ganger, men ikke i den forbindelse. Han er sikkert bekymret for hvordan du og barna skal leve. Han tenker på det økonomiske, på mat, på tak over hodet osv. 

Smør på er min anbefaling. Du er bekymret for at du barna kommer til å ha tak over hodet i fremtiden, du er bekymret for hva dere skal gjøre fremover, men at du er veldig takknemlig for at din eks har støttet dere med noen kroner til mat for uten han så hadde dere sultet så nå har dere i det minste fått spise, men det er ikke noe han har råd til å gjøre på fast basis så du er veldig fortvilet og aner ikke hva du skal gjøre fremover. 

Anonymkode: d9ca3...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har de virkelig ikke lov til å kreve at barnefaren skal forsørge sine egne barn? Skaffe dem mat og hus og barnehage? Når han har gode muligheter til det og barna ellers havner på sosialen?

 

Anonymkode: 82b34...39a

Han betaler barnebidrag, og hjelper til som TS skriver i innlegget med ting til barna. Problemet er jo bare at: TS må ha mat, TS må ha klær. TS må ha tak over hodet for henne og barna. Forstår du forskjellen? Han kan ikke betale ned på to huslån, ha to husleier, ha to kontoer for mat osv. De fleste, uansett hvor mye de tjener, har ikke råd til det. 

Anonymkode: d9ca3...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...