Gå til innhold

Sosialtjenesten mener at barnefar kan forsørge meg? Vi er ikke sammen/samboere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må nesten skrive litt bakgrunnsinformasjon. Jeg fikk avslag på overgangsstønad (og andre ytelser som enslig forsørger) fordi jeg og barnefar har et godt (vennskaps-)forhold. Jeg var ærlig og sa at barnefar og jeg har en del kontakt, i tillegg til at han har hjulpet med økonomisk når jeg har trengt det (han tjener 4 ganger så mye som meg), dermed mente NAV at jeg ikke har krav på stønad som enslig forsørger. Det er helt greit, jeg stritter ikke i mot på det. Det ble slutt mellom oss da jeg var gravid med yngste (som starter i barnehage i august). Vi har 1 til felles barn som går i barnehage. Jeg kommer aldri i denne verden til å kreve at han skal ha mindre samvær med barna kun fordi jeg skal ha penger fra staten, ei heller ønsker jeg å lure staten. Han bor ca 10 min unna meg med bil. I jobben hans (som han selv er eier og sjef) må han kjøre en del rundt. Dersom han er i nærområdet hos meg, så ringer han og spør om han få komme innom og treffe ungene. Eller han spør om å få ta med seg eldste ut en tur. Jeg har alltid sagt ja til dette. 

Hos sosialkontoret har jeg også fått avslag da de mener at barnefar kan forsørge meg. Ikke bor vi sammen, ikke er vi kjærester og ikke har vi noe felles økonomi? Han er en veldig, veldig grei person, noe jeg har forklart til både NAV og sosialkontoret. Han har selv sagt at han ønsker å bidra med det han kan, men jeg kan ikke kreve at han skal betale huslånet mitt, husleien min og alle utgifter som jeg har, vel? Er det lov av sosialtjenesten? Jeg har det skriftlig der de har skrevet bl.a: "du opplyser i samtale med sosialtjenesten at du mottar midler fra barnefar når du har behov for dette. Han hjelper deg siden dere er venner. Dette bekreftes også av innleverte kontoutskrifter. Du har andre muligheter til å inndekke din husleie." Synes dette høres veldig rart ut. Er det noen som vet om dette faktisk er lov? Jeg skal ikke lage noe stor sak ut av dette, altså, men jeg bare kan ikke helt forstå at barnefar må betale mine utgifter. Jeg er egentlig student, men jeg er i full gang med jobbsøking, så sosialtjenesten er bare en midlertidig løsning. 

Anonymkode: a64ed...a0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt vanvittig ut. Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Klag på vedtaket. 

Anonymkode: 8c1bb...53a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk du bør lage en stor sak av dette. NAV kan ikke kreve at din tidligere kjæreste skal forsørge deg, uansett om han velger å av og til gi deg økonomisk hjelp.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Takk for svar, men vet dere det helt sikkert at de ikke kan kreve at han skal betale for meg? Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg i klagen. 

Anonymkode: a64ed...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring! Klag! 

Makan til idioti fra NAV 

Jeg hadde ringt fylkesmannen og spurt etter råd om hvem jeg kan ringe for å få hjelp

Anonymkode: d9ca3...d8e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! Takk for svar, men vet dere det helt sikkert at de ikke kan kreve at han skal betale for meg? Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg i klagen. 

Anonymkode: a64ed...a0c

Ja, det er kun ektefelle de kan kreve at "forsørger" deg. Jeg kan ikke finne noen lovhjemmel hos NAV, kanskje noen andre kan?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ringe Fylkesmannen på mandag, takk for det tipset. Jeg tenkte også å dra ned på Sosialtjenesten på mandag for å prate med saksbehandler. Min eks hadde lyst å bli med. Tror dere det vil være et dumt valg, at han blir med? Han er mer veltalende enn meg og klarer å formulere seg bedre. Jeg har ikke mer sparepenger igjen, det var derfor jeg måtte ty til sosialstønad nå. Jeg har brukt alle sparepenger siden det ble slutt. Barnefar har selvsagt hjulpet meg ved å overføre penger til klær og sko til barna, han har sendt over penger til litt mat/bleier til barna og han har overført penger til meg dersom barna ønsket å gjøre noe som kostet litt ekstra penger. Det er dette sosialtjenesten har sett ut fra kontoutskriftene mine. Barnefar ønsker å hjelpe meg videre også til jeg klarer å komme meg på beina ved å starte i jobb igjen, men jeg kan nesten ikke kreve at han skal dekke alle mine utgifter. Han hadde nok hjulpet meg med mat og det nødvendige, men å be han betale huslån og husleie, det kan jeg nesten ikke gjøre. Jeg vil jo heller ikke at sosialtjenesten skal behøve og hjelpe meg, men som sagt er dette bare en midlertidig løsning siden alt av oppsparte midler nå er borte. 

Anonymkode: a64ed...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav altså. Fader så frekke de er til tider! Er jo bare bra å være venn med barnefar for barnas skyld men da er det søren meg galt i forhold til dine rettigheter. Du skal selvfølgelig ha overgangsstønad selv om du er venner med mannen!! Du bor jo ikke med han.

Anonymkode: 39fd3...209

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du begynner å jobbe så du klarer å forsørge deg selv. Da ville både din X og jeg (staten) sluppet den byrden. 

Anonymkode: 844bf...3a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde nok hjulpet meg med mat og det nødvendige, men å be han betale huslån og husleie, det kan jeg nesten ikke gjøre.

Er helt enig med deg og de andre her - dette avslaget høres rart ut, ring på mandag og klag på vedtaket.

Men dette med huslån og husleie... barna skal jo også bo et sted. Hadde du mottatt bidrag ville jo deler av dette gått til å dekke husleie. Mulig at NAV setter seg på bakbeina der og krever at barnefar skal betale (mer) bidrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV forholde seg rett og slett til at du har penger på konto, og at det kommer inn penger med jevne mellomrom. 

Anonymkode: cc1d2...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i sanne situasjon som deg, ser ikke helt problemet... BF betaler det neste for meg og set føltes helt greit. At nav skal betale for meg føltes ikke greit ut...

Anonymkode: e1dc4...988

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du begynner å jobbe så du klarer å forsørge deg selv. Da ville både din X og jeg (staten) sluppet den byrden. 

Anonymkode: 844bf...3a4

Jeg skrev jo at jeg er i full gang med jobbsøking (og har vært det en stund). Jeg var i jobb og studerte før gikk ut i mammapermisjon, men jobben min eksisterer ikke lenger, dessverre. Jeg er fremdeles i mammapermisjon, men far ønsket sin del av permisjonen og det nekter jeg han ikke. Han skal ta over om ikke så veldig lenge, så jeg håper at jeg kommer meg ut i arbeid så fort som mulig. Jeg er villig til å jobbe med hva som helst. 

 

Anonymkode: a64ed...a0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV forholde seg rett og slett til at du har penger på konto, og at det kommer inn penger med jevne mellomrom. 

Anonymkode: cc1d2...0cf

Men det kommer ikke inn nok penger til at jeg skal klare husleie, huslån, regninger og mat på bordet. Som sagt har jeg nå brukt opp alt av oppsparte midler. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i sanne situasjon som deg, ser ikke helt problemet... BF betaler det neste for meg og set føltes helt greit. At nav skal betale for meg føltes ikke greit ut...

Anonymkode: e1dc4...988

Jeg er egentlig ganske konfliktsky, men dette mener jeg ikke er helt ok. Er det ikke derfor vi har NAV? For at de skal hjelpe mennesker som trenger det? Skal de virkelig legge den byrden på privatpersoner? Det er som sagt kun en midlertidig løsning, helst bare et par måneder. Jeg er virkelig ikke kresen på jobb og jeg har aldri hatt noe med NAV å gjøre utenom etter jeg fikk barn (foreldrepenger og barnetrygd). Skal alle alenemødre forvente at eksene deres skal betale for dem? Hehe, I wish. Nå er heldigvis jeg (og du) så heldig at vi har ekser som har råd til dette, i tillegg til at de ønsker det, men hadde min (eller din) eks hatt en kjæreste eller ny familie er det ikke sikkert at de hadde kunne hjelpe oss slik dem gjør. Jeg er virkelig for systemet i Norge og jeg er sjeleglad for at vi har det, men jeg synes allikevel ikke at dette er helt riktig. Jeg har da betalt skatt jeg også slik som alle andre. Barnefar betaler et lass med skatt i året, nettopp for at vi skal kunne ha det systemet vi har (-og skole, sykehus osv). 

Anonymkode: a64ed...a0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på overgangsstønad, du finner søknadskjema på nav.no-det sendes til nav forvaltning-har ingen direktelink mot sosialtjenesten i det hele tatt. ( Greit nok at det er sammenslått, men tror du blander kortene litt. )

Anonymkode: 47a0d...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer ikke inn nok penger til at jeg skal klare husleie, huslån, regninger og mat på bordet. Som sagt har jeg nå brukt opp alt av oppsparte midler. 

Anonymkode: a64ed...a0c

Hva tror du vi andre må gjøre for å få betalt utgiftene våre? Tenker ikke dagens unge før de setter barn til verden? 

Anonymkode: 844bf...3a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fordeling har dere lå barna? Om dere har 60/40 fordeling, så har du faktisk rett på overgangsstønad altså. Du har jo ikke et forhold til barnefar, selv om dere er på vennskapelig fot! 

Dessuten er dette galskap altså. De kan virkelig ikke forvente at barnefar skal forsørge dere. Men det virker som om nav må ha misforstått forholdet dere mellom? Det virker jo som om de tar utgangspunkt i at dere har et kjærlighetsforhold av noe slag. Jeg tror du virkelig må presisere for dem at dere har gått fra hverandre! 

Anonymkode: 2a186...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...