Gå til innhold

Akseptabelt personlig forbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye av lønnen er akseptabelt å bruke på seg selv?

jeg vet at det er veldig individuelt, men håper noen kansje kan ta seg litt tid...

Etter at alt er betalt av regninger og boliglån, forsikringer og mat osv  så sitter jeg igjen med mellom 4000 og 8000 pr mnd som jeg kan"skralte og valte" med som jeg selv vil.

Jeg drømmer om å ta en ferie, eller kansje pusse opp et rom hjemme, men føler at det kansje ikke er lurt? At det er bedre å putte pengene i banken og heller vente til jeg er gjeldfri....

hva synes dere??

 

Anonymkode: f77b3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blåst vekk for mye penger.

Har brukt de på reiser slik at mitt barn får gode minner i oppveksten. Nå derimot, har jeg bestemt meg for å spare mest mulig.

Man lever bare 1 liv, ingen vet vet hva som skjer i morgen- likevel, alltid greit med oppsparte midler.

Anonymkode: c3075...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg absolutt du kan gjøre! Du får jo fortsatt spart mye i året. 

Anonymkode: 58e5f...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen her... Jeg sparer ca 1000-1500 pr mnd allerde, så de 4-8 000 er etter sparingen. Burde jeg kansje spare mer??

jeg er så usikker....

Anonymkode: f77b3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de rentene som er på innskudd nå, så lønner det seg ikke å ha pengene på konto. Realverdien på pengene går ned.

 

Bruk dem, ferie og oppussing er flott :)
Oppussing øker jo verdien på boligen, så det kan jo være greit det og. Ferie skaper minner og opplevelser som ikke kan måles i penger. Kos deg, gi slipp på bekymringene :)

 

Anonymkode: 86737...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må passe på at du har kontroll på bolig, pensjon og en buffer. Etter det kan du bruke dette og mere til. Men bruk det på noe gøy eller nyttig, ikke ting du aldri bruker. Det er viktig å leve, for vi lever bare en gang.

Anonymkode: afae2...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts igjen her:

Min del av boliglånet er  ca 350 000 (verdi på bolig ca 1,9-2,3 mill...). Buffekontoen er pr nå på ca 150 000. Vokser med ca 500 i mnd. Et aksjefond får og 500 i mnd. Har jeg en god måned går det inn 2-3000 på sparekontoen. Ikke billån eller forbrukslån/kredittkort. Sparer ikke ekstra til pensjon enda utover det arbeidsgiver setter av.

burde jeg kansje spare til pensjonen av det jeg har overskytende pr mnd? Er 2 000 nok til det eller litt lite??

Budsjett for klær/kosmetikk er på ca 500 pr mnd, og ca 500 til cafe/restaurant og kos (herunder alkohol). Dette blir skjelden brukt opp så etter et par måneder går det en oppspart slump inn på sparekontoen.

Anonymkode: f77b3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen her:

Min del av boliglånet er  ca 350 000 (verdi på bolig ca 1,9-2,3 mill...). Buffekontoen er pr nå på ca 150 000. Vokser med ca 500 i mnd. Et aksjefond får og 500 i mnd. Har jeg en god måned går det inn 2-3000 på sparekontoen. Ikke billån eller forbrukslån/kredittkort. Sparer ikke ekstra til pensjon enda utover det arbeidsgiver setter av.

burde jeg kansje spare til pensjonen av det jeg har overskytende pr mnd? Er 2 000 nok til det eller litt lite??

Budsjett for klær/kosmetikk er på ca 500 pr mnd, og ca 500 til cafe/restaurant og kos (herunder alkohol). Dette blir skjelden brukt opp så etter et par måneder går det en oppspart slump inn på sparekontoen.

Anonymkode: f77b3...7d3

Høres ut som du har full kontroll. Du trenger ikke spare noe mer enn å betale ned på lånet når du har 150 000,- på buffer. Jeg ville skaffet meg pensjonssparing og satt de 1000,- til 1500,- inn der (eller det som er normalt). Resten kan du kose deg med med god samvittighet!

Jeg har ikke funnet ut av pensjon enda selv. Har nettopp begynt i jobb som gir nok inntekt til å gå i pluss. Må få ordnet det snart!

Anonymkode: afae2...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde starte pensjonssparing, og også kjøpe uføreforsikring om du ikke allerede er syk da. 

Anonymkode: 98275...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye av lønnen er akseptabelt å bruke på seg selv?

jeg vet at det er veldig individuelt, men håper noen kansje kan ta seg litt tid...

Etter at alt er betalt av regninger og boliglån, forsikringer og mat osv  så sitter jeg igjen med mellom 4000 og 8000 pr mnd som jeg kan"skralte og valte" med som jeg selv vil.

Jeg drømmer om å ta en ferie, eller kansje pusse opp et rom hjemme, men føler at det kansje ikke er lurt? At det er bedre å putte pengene i banken og heller vente til jeg er gjeldfri....

hva synes dere??

 

Anonymkode: f77b3...7d3

Ikke vente til du er gjeldfri. Det blir dagens unge aldri. Men vent gjerne til du bare har igjen boliglån og studielån.

Anonymkode: be1cf...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at du sitter greit i det. Du kan bruke mesteparten av det du tjener hver måned med gid samvittighet.

Anonymkode: be1cf...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vente til du er gjeldfri. Det blir dagens unge aldri. Men vent gjerne til du bare har igjen boliglån og studielån.

Anonymkode: be1cf...867

Ts her... Har ikke  studielån lengre, det er nedbetalt. Vi er kun et voksent par, ingen barn. Total boliggjeld er 700 000 fordelt 50/50, så med litt innsats satser jeeg på at boliglån er nedbetalt om 6-8 år, 

men er redd for å bruke penger utover det jeg allerde har listet opp... Tenk om jeg mister jobben, eller noe skjer med boligen, eller en av oss blir syk.....

Anonymkode: f77b3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye av lønnen er akseptabelt å bruke på seg selv?

jeg vet at det er veldig individuelt, men håper noen kansje kan ta seg litt tid...

Etter at alt er betalt av regninger og boliglån, forsikringer og mat osv  så sitter jeg igjen med mellom 4000 og 8000 pr mnd som jeg kan"skralte og valte" med som jeg selv vil.

Jeg drømmer om å ta en ferie, eller kansje pusse opp et rom hjemme, men føler at det kansje ikke er lurt? At det er bedre å putte pengene i banken og heller vente til jeg er gjeldfri....

hva synes dere??

 

Anonymkode: f77b3...7d3

Du har kanskje ikke barn? Jeg har to barn, og det er alltid jeg som må kjøpe klær og sånn til de... så det blir ikke så mye igjen til meg.

Jeg har igjen omtrent sånn som deg til personlig forbruk, bare at det inkluderer ting til barna...

og jeg er så dum at jeg drar på shopping lønningsdagen og trekker kortet, plutselig har jeg allerede brukt opp 4000 på en dag!

Så - jeg tenkte å begynne å ta ut kontanter som jeg reserverer til ting.

Jeg skal ha 4 konvolutter til matbudsjettet - der jeg har f.eks. 1200 for hver uke, og skal prøve å kun bruke av de pengene og ikke trekke kortet, 

og jeg skal legge 1000 kr i en konvolutt, det skal være til ting til ungene.

Det som blir til overs skal gå til sparing og personlig forbruk. 

Anonymkode: 8c498...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her... Har ikke  studielån lengre, det er nedbetalt. Vi er kun et voksent par, ingen barn. Total boliggjeld er 700 000 fordelt 50/50, så med litt innsats satser jeeg på at boliglån er nedbetalt om 6-8 år, 

men er redd for å bruke penger utover det jeg allerde har listet opp... Tenk om jeg mister jobben, eller noe skjer med boligen, eller en av oss blir syk.....

Anonymkode: f77b3...7d3

Hvis dere ikke vil klare dere på det dere får fra Nav, vanligvis 66% av inntekten, så tegner dere forsikring. Dere har allerede innbo- og husforsikring. I tillegg er boligverdien en form for sparing og sikkerhetsnett.

Snu litt på det da. Du sparer og sparer hele livet og gjør veldig lite moro. Så dør du eller havner på sykehjem med full sparekonto uten at noen av skrekksenariene har slått til. Hva er vitsen?

Anonymkode: afae2...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. mai 2016 at 10.01, AnonymBruker skrev:

Ts her... Har ikke  studielån lengre, det er nedbetalt. Vi er kun et voksent par, ingen barn. Total boliggjeld er 700 000 fordelt 50/50, så med litt innsats satser jeeg på at boliglån er nedbetalt om 6-8 år, 

men er redd for å bruke penger utover det jeg allerde har listet opp... Tenk om jeg mister jobben, eller noe skjer med boligen, eller en av oss blir syk.....

Anonymkode: f77b3...7d3

Jeg syns du bør gjøre begge deler; spare OG kose deg. For en som satt greit i det økonomisk før og ikke var flink til å spare (men veldig flink til å leve); jeg ble kronisk syk og ufør - og mistet en vanvittig stor del av inntekten. Det er lurt å planlegge for det uforutsette, så sørg for å ha en god uføreforsikring og spar litt ekstra.

Ingen forhold er heller garantert å vare livet ut, så jeg ville gjort det jeg kunne for å sørge for meg selv i tilfelle jeg ble stående alene. Tenk deg hvis du ble singel OG syk? Livet kan snu seg fortere enn du aner. Siden du har så god råd som du har nå, så ville jeg absolutt spart mer - du har jo fortsatt mye igjen til moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...