Gå til innhold

Noen her som har kommet inn på studie på grunnlag av høyere utdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvordan var i så fall prosessen, hvordan ble du poengberegnet, og hva er sjansen for å komme inn på denne måten? Er den "annenrangs"? 

Noen med erfaring, eventuelt erfaring fra innsiden, som fra et opptakskontor eller noe?

Anonymkode: 3ea95...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får en individuell vurdering, så på en måte stiller du annenrangs, ja. Du vil jo ikke ha noe krav på plass etter poenggrense, så sjansene er store for avslag hvis du søker deg til et studium med høy poenggrense.

Har du gode karakterer så står du litt sterkere, men etter min erfaring som saksbehandler på universitet, så er sjansene dine størst hvis du søker på et studium med lav karaktergrense - dersom du har et greit snitt. Har du et snitt under C vil jeg tro at du har best sjanse på studier hvor alle kommer inn.

Lykke til :)

Anonymkode: 3db02...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hvertfall ingen sjanse på de mest populære studiene, så det kan vel tenkes å være annenrangs, ja. Du har selvsagt en sjanse på andre studier hvor det gjerne er lavere poenggrense og ikke så mange søkere, men du blir jo vurdert helt annerledes enn majoriteten av søkerne. Dette er vanskelig. Det er en skjønnsvurdering og du kan ikke bli sammenlignet med de andre søkerne. 

Anonymkode: ced82...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får en individuell vurdering, så på en måte stiller du annenrangs, ja. Du vil jo ikke ha noe krav på plass etter poenggrense, så sjansene er store for avslag hvis du søker deg til et studium med høy poenggrense.

Har du gode karakterer så står du litt sterkere, men etter min erfaring som saksbehandler på universitet, så er sjansene dine størst hvis du søker på et studium med lav karaktergrense - dersom du har et greit snitt. Har du et snitt under C vil jeg tro at du har best sjanse på studier hvor alle kommer inn.

Lykke til :)

Anonymkode: 3db02...3df

Tusen takk for svar! Studiet jeg ønsker å søke på hadde poenggrense på 37 i fjor. Det andre 38, mener jeg. Siste alternativ er et der alle kom inn, men dette ønsker jeg i utgangspunktet ikke å ta. 

Man kan søke på flere studier på én gang, som ellers?

Anonymkode: 3ea95...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke søke seg inn ved snitt fra høyere utdannelse? Det er vel bedre og mer korrekt å ha gode karakterer fra høyere utdanning enn vgs? Hva med de som hadde lavt snitt på vgs, men A eller B på høyere utdanning? Er det ikke fair at de også skal få en sjanse?

Anonymkode: 0e861...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke søke seg inn ved snitt fra høyere utdannelse? Det er vel bedre og mer korrekt å ha gode karakterer fra høyere utdanning enn vgs? Hva med de som hadde lavt snitt på vgs, men A eller B på høyere utdanning? Er det ikke fair at de også skal få en sjanse?

Anonymkode: 0e861...8b2

Fordi det ikke er sammenlignbart med karakterer fra VGS.  

Anonymkode: ced82...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er sammenlignbart med karakterer fra VGS.  

Anonymkode: ced82...7b4

Nei, det er ikke det. Det er bedre enn karakterer fra vgs. Det viser at man har en gang vært dårlig på vgs, men at man har kunnet tilegnet seg kunnskap og lærdom på høyere utdanning. Ergo, det er en stor sjanse for å lykkes på et annet studie også, om man har A eller B i snitt.

Anonymkode: 0e861...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det. Det er bedre enn karakterer fra vgs. Det viser at man har en gang vært dårlig på vgs, men at man har kunnet tilegnet seg kunnskap og lærdom på høyere utdanning. Ergo, det er en stor sjanse for å lykkes på et annet studie også, om man har A eller B i snitt.

Anonymkode: 0e861...8b2

Poenget er at man ikke kan sammenlignes med andre søkere som søker med bakgrunn av VGS-karakterer. Det er jo ganske åpenbart. Så å si alle, med noen unntak, søker basert på karakterer fra videregående.

Du selv skriver jo at karakterer fra høyere utdanning er bedre enn karakterer fra VGS. Dermed blir det urettmessig å sammenligne disse. Derfor er det en skjønnsvurdering. 

For øvrig er det jo studiekompetanse fra videregående opplæring som muliggjør opptak til høyere utdanning. Det er da overhodet ikke rart at dette skal danne utgangspunktet for opptaket. Å bli tatt opp basert på karakterer fra høyere utdanning er jo en tilrettelegging som ikke oppfyller ordinære opptakskriterier. Det er en selvfølge at disse søkerne blir særskilt vurdert. 

Anonymkode: ced82...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om denne regelen. Er det sånn at jeg som ikke har studiekompetanse, men nå straks har fullført et år på høyskole på bakgrunn av realkompetanse, nå kan komme inn på andre studier, som jeg ikke har realkompetanse for?  Er dette noe nytt?

Anonymkode: c5001...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke om denne regelen. Er det sånn at jeg som ikke har studiekompetanse, men nå straks har fullført et år på høyskole på bakgrunn av realkompetanse, nå kan komme inn på andre studier, som jeg ikke har realkompetanse for?  Er dette noe nytt?

Anonymkode: c5001...05b

Ja, det kan du. Ikke noe nytt så vidt jeg vet.

Anonymkode: 3ea95...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...