Gå til innhold

Hvordan si i fra til venninne at navnevalg ikke er OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger ikke sjeldent navn for å bli mobbet. Sønnen min har et helt vanlig navn, og ungene i barnehagen hadde ingen problemer med å gjøre narr av det. Ola, cola, sola. 

Anonymkode: 80cbd...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis bør man ikke blande seg i sånt, men dette navnet er så grusomt at det burde kvalifisere for å miste omsorgsretten til barnet! Kan hun ikke i det minste velge 1 normalt fornavn i tillegg til det rare slik at ungen kan velge selv om hun vil ha et kreativt og unikt navn eller et vanlig et? Hva med Emilie Chantalla? Eller Mileah Camilla? 

Anonymkode: 11d5d...d3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud sier jeg bare! Og ikke over navnevalget, men deg, ts!

Anonymkode: 9416d...ad8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Chantella - Kantarella. Skal ikke mer enn en med litt fanasi for å finne noe å mobbe for.

Anonymkode: d4818...c14

Man kan bli mobbet uansett hva man heter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett på mye for amerikansk tv?
 

Vel, det er ingenting du kan gjøre, det er barnet som må leve med navnet. Ikke moren. 

Anonymkode: 02eb2...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er skikkelig slem nå, men dette har faktisk dere ikke noe som helst med. Det er ikke deres barn og ikke dere som skal ta dette valget, det er venninnen din og mannen hennes. De har bestemt seg for navnet og sånn er det. Jeg syntes navnet var fint jeg. Sjeldent og flott navn. Så her må dere nok bare svelge kamelen. Sier dere i fra, så kan dere ende opp med et ødelagt vennskap...

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh dere nordmenn er så trauste og kjedelige..! Alle kan ikke hete Kari og Ola. Er bare artig med litt nye og funky navn. Og dette er uansett ingen andre enn foreldrene som har noe med. 

Anonymkode: 34b65...1f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om navnet er fint eller ikke er jo en smakssak. Det er mange helnorske navn som er fine som jeg synes er kjempestygge. Jeg sier ikke til venninner at de ikke skal kalle ungen sin for Harry av den grunn.

Problemet med slike innviklede navn er jo at barnet resten av livet må forklare til folk og korrigere hvordan navnet uttales og staves.

Personlig synes jeg navnet var pent. Men jeg ville ikke brukt det på min egen datter, da jeg liker mer "vanlige" navn. De skal tross alt brukes til hverdags. Kanskje hatt et vanlig første navn, og så et prinsesse-mellomnavn som hun kunne brukt til fest og spesielle anledninger :)

Anonymkode: 35931...700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om navnet er fint eller ikke er jo en smakssak. Det er mange helnorske navn som er fine som jeg synes er kjempestygge. Jeg sier ikke til venninner at de ikke skal kalle ungen sin for Harry av den grunn.

Problemet med slike innviklede navn er jo at barnet resten av livet må forklare til folk og korrigere hvordan navnet uttales og staves.

Personlig synes jeg navnet var pent. Men jeg ville ikke brukt det på min egen datter, da jeg liker mer "vanlige" navn. De skal tross alt brukes til hverdags. Kanskje hatt et vanlig første navn, og så et prinsesse-mellomnavn som hun kunne brukt til fest og spesielle anledninger :)

Anonymkode: 35931...700

Harry er ikke helnorsk...

Anonymkode: 83928...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Chantella - Kantarella. Skal ikke mer enn en med litt fanasi for å finne noe å mobbe for.

Anonymkode: d4818...c14

Anne på landet, tissa i spannet.  Spannet var for lite ...

Jan Bavian ...

Els(k)e ...

Vil noen mobbe for navnet gjør de det uansett om det er det vanligste navnet i Norge, eller det mest uvanlige.

 

Anonymkode: 1f6c1...285

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Mileah er jo et ganske vanlig navn, vet flere som heter det, Chantella er litt mer uvanlig, men ikke sikkert mellomnavnet skal brukes i dagligtalen. Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor dette er et problem for andre, foreldrenes valg. Om moren spørr hva dere synes om navnet og du ikke vil lyve, så sier du bare at det er et navn du ikke ville valgt selv. Hvorfor noen skulle mobbe pga dette navnet ser jeg ingen grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes navnet var grusomt og jeg hadde nok ikke klart å skjule et "Oi.." Når jeg hadde fått høre det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kan barnet endre navn / kun bruke Mileah om hun selv vil. Syns det var utrolig spesielt, men tror ikke det gagner mye å si ifra. Blir du spurt hva du syns derimot....

Anonymkode: b0484...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, melatonin skrev:

Så spesielle navn er ganske utsatt.

Og det var satt litt på spissen, sånn i værste tilfelle kan jo denne venninnen bli dritfornærmet, forbannet og at det går utover vennskapet. Derfor er det greit å tenke over om det er verdt å si i fra. Jeg hadde nok vært friset til å si i fra for syntes navnet var stygt, men hadde nok ikke sagt noe for fredens skyld.

Jeg skjønner egentlig ikke hva som var så spesielt med navnet? Det vil jo være normalt for de barna som vokser opp med dette barnet. Ikke høres det ut som noe annet, og ikke kan jeg komme på noen rimeord som kan brukes til mobbing. 
 

Min datter har også et sjeldent navn, men de som er venner med henne reagerer ikke på det. Det er jo bare sånn det er. Hadde vært hakket verre om jeg hadde kalt henne Anna Banan eller noe sånt (satt litt på spissen). 

Anonymkode: 993c2...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg så et lite nyfødt barn på FB som heter Mileah. Jeg tror Mileah er det nye Savannah. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grensen til barnemishandling å kalle ungen sin for  Mileah Chantella, og det bør du fortelle venninna di. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Navnet lyser white trash og ung mor for min del, forferdelig stygt og harry.

MEN, det er ikke større sjanse for at barnet blir mobbet pga navn. Nå til dags er det så mange rare og annerledes navn. Dessuten er det mange innvandrere og de har mye "rarere" navn. Barn tenker ikke over navn på den måten voksne gjør. Det er ikke navnet som utløser mobbingen. Barn finner mobbeofre basert på andre ting. 

Anonymkode: 51866...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rart navn idag, kan bli en vinner i morgen. Jeg synes det er mange forferdelige navn ute, men det er da sannelig ikke min oppgave og fortelle dem at jeg ikke liker navnene til barna deres? Personlig synes jeg dette var et penere navn (med unntak av mellomnavnet) enn vanlige norske navn som Thor, Gunnar, Olav etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars unge. Men uansett er det ikke din (deres) oppgave å belære foreldrene om hva de skal kalle sitt eget barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en venninne som venter en jente. Hun har bestemt navnet Mileah Chantella... Og alle i jentegjengen er enig om at det ikke er annet enn harry, white trash og lyser lavstatus. Er vi slemme om vi sier i fra? Hun er 100% norsk, det samme gjelder samboeren hennes og hans familie. 

Anonymkode: e35e7...7d9

Har hun spurt deg og venninnene hva dere syns om navnet? Om hun har det så bør du snakke sant men si din mening på en fin måte, ikke "white trash" osv. 

Har hun ikke spurt deg så driter du i å uttale deg. 

Hvordan kan et navn være lavstatus? 

Gi et eksempel på høystatus navn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...