Gå til innhold

La mannen være et barn?


Gjest blomkvisten

Anbefalte innlegg

Gjest blomkvisten
8 minutter siden, Badebuksa skrev:

Du får litt hva du skaper selv, setter du ikke krav så vil han bare fortsette. Du må ta en alvorsprat med ham og stille ultimatum. 

Trist å lese om enda et tilfelle av dårlige foreldre..

Stemmer det... De kan jo se ut som verdens beste foreldre men akkurat her har de bare "skada" han på flere områder. Skal jammen ikke være lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det som er problemet når man aldri har bidratt til husarbeid, er at man aner ikke hva som faktisk blir gjort i løpet av en dag eller en uke. For alle de tingene skjer jo bare helt magisk av seg selv. I og med at du har snakket med han, og han likevel nekter å løfte en finger, så synes jeg at du skal streike til han forstår poenget. Eventuelt kan du tilby deg å vaske bilen, for da har han ikke den unnskyldningen lengre. Gi han en real reality-check!   

Anonymkode: 42295...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det først, arbeidsfordelingen er ikke grei. Du må nok begynne å la være å gjøre noe for at han skal se at ting trenger å gjøres.

Men så til en betraktning som kan være en liten oppvekker.Ville du vært bekvem med å vaske bilen hans, eller ville følt deg litt usikker på hvor nøye han synes er godt nok. Ville du vært redd for å bruke feil såpe på vindu/lykter/lakk. Hva med rekkefølgen vasken gjøres i, som å ta felgene før vinduene, er du trygg på den? Ville han forklart deg tålmodig om du vasket bilen annerledes enn hans måte og ville han akseptert at du var fornøyd med en lavere/annen standard på vasken? Og hvordan ville han reagert om bilen ikke vart bonet etter vaskingen, noe som er en selvfølge for han men kanskje ukjent for deg. Hva om han regner med at vasking av bilen implisitt betyr utvendig og innvendig, mens du bare tenker utvendig? 

Tenk nå etter hvordan husarbeidet kan fremstå for han som aldri har vært nødt å forholde seg til det. Og hvordan du selv forventer når og hvordan det gjøres. Og om du kritiserer han for slett utføring eller viser han tålmodig hvordan du gjør det, men aksepterer at han kan ha avvik fra dine rutiner og standarder.

Ta praten sammen. Kanskje bileksempelet mitt over er ett fint utgangspunkt for en samtale. Lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomkvisten skrev:

Han bruker mot jeg at hvis han skal gjøre husarbeid så forventer han at jeg vasker bilen vår ofte, da bil er hans store interesse og han er veldig opptatt av at bilen vår alltid skal skinne.

Da vasker du bilen, og han tar resten en måned. Så får du litt mer jevn fordeling på sikt. Evt vask egne klær, og la hans ligge. 

Han har sikkert vokst opp i et hjem hvor mor tok seg av alt... menn som kommer rett fra mors gryter er ingenting å samle på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dra bort i 3 uker og legge igjen en videotape der du viser alt hva du gjør daglig. Så ser han vel at det blir rotete, støvete og klesvask og oppvask samler seg. Da skjønner han kanskje at videoen hadde noe for seg..  Tenk en voksen mann sitter og sulter ved brødboksen. Blir flau på hans vegne. 

Anonymkode: 29dd0...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Bare for å ha sagt det først, arbeidsfordelingen er ikke grei. Du må nok begynne å la være å gjøre noe for at han skal se at ting trenger å gjøres.

Men så til en betraktning som kan være en liten oppvekker.Ville du vært bekvem med å vaske bilen hans, eller ville følt deg litt usikker på hvor nøye han synes er godt nok. Ville du vært redd for å bruke feil såpe på vindu/lykter/lakk. Hva med rekkefølgen vasken gjøres i, som å ta felgene før vinduene, er du trygg på den? Ville han forklart deg tålmodig om du vasket bilen annerledes enn hans måte og ville han akseptert at du var fornøyd med en lavere/annen standard på vasken? Og hvordan ville han reagert om bilen ikke vart bonet etter vaskingen, noe som er en selvfølge for han men kanskje ukjent for deg. Hva om han regner med at vasking av bilen implisitt betyr utvendig og innvendig, mens du bare tenker utvendig? 

Tenk nå etter hvordan husarbeidet kan fremstå for han som aldri har vært nødt å forholde seg til det. Og hvordan du selv forventer når og hvordan det gjøres. Og om du kritiserer han for slett utføring eller viser han tålmodig hvordan du gjør det, men aksepterer at han kan ha avvik fra dine rutiner og standarder.

Ta praten sammen. Kanskje bileksempelet mitt over er ett fint utgangspunkt for en samtale. Lykke til.

 

Vet du, det er ikke verre enn at man spør hvis man ikke vet hvordan... Ellers er det ikke noe hokus pokus å lære seg å vaske, hverken bil eller hus. Vil man, så får man det til, men det som er provoserende er uviljen og bortforklaringene med "at du blir jo aldri fornøyd". Helt ærlig, de fleste er faktisk bare glad jobben blir gjort og driter i hvordan, så lenge jobben ikke er så langt under pari at man faktisk MÅ gjøre det om igjen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal det jo sies at å sette hardt mot hardt faktisk også kan få uforutsette og uønskede konsekvenser, da. Husk verken skinnende gulv, treretters middager, sengetøy skiftet hver uke og fravær av slengte klær på badegulvet er nødvendigheter eller menneskerettigheter. Dette er ting man må ordne selv om man ønsker dem. Det kan selvsagt være at dersom han får valget mellom å vaske klær eller ha ekstra tid til å skru bil eller løfte vekter, så velger han heller å gå med klærne i noen ekstra dager. Om du ikke kan leve med dette er det strengt tatt ditt problem, ikke hans.

Hvis han faktisk setter pris på, eller tilmed behøver, alt du gjør for ham, kan det være han skjerper seg og ordner opp. Hvis han derimot trekker litt på skuldrene og ikke bryr seg så mye om slike ting, blir resultatet at huset blir mer kaotisk. Kan du leve med det, hvis det betyr mindre arbeid på deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
5 minutter siden, Okapi skrev:

Nå skal det jo sies at å sette hardt mot hardt faktisk også kan få uforutsette og uønskede konsekvenser, da. Husk verken skinnende gulv, treretters middager, sengetøy skiftet hver uke og fravær av slengte klær på badegulvet er nødvendigheter eller menneskerettigheter. Dette er ting man må ordne selv om man ønsker dem. Det kan selvsagt være at dersom han får valget mellom å vaske klær eller ha ekstra tid til å skru bil eller løfte vekter, så velger han heller å gå med klærne i noen ekstra dager. Om du ikke kan leve med dette er det strengt tatt ditt problem, ikke hans.

Hvis han faktisk setter pris på, eller tilmed behøver, alt du gjør for ham, kan det være han skjerper seg og ordner opp. Hvis han derimot trekker litt på skuldrene og ikke bryr seg så mye om slike ting, blir resultatet at huset blir mer kaotisk. Kan du leve med det, hvis det betyr mindre arbeid på deg?

Ja ønsker ikke noe krangel men ser fort at det kommer til å bli det her.. Gir meg ofte for lett for å unngå konflikter... Om han bare gjør en liten ting så bryr jeg meg ikke om at han ikke gjør det på min måte og helt 100 prosent. Så lenge han er villig til å hjelpe meg/avlaste meg litt fra hele ansvaret jeg har. For JA, det er veldig mye selv om vi bare er 2 stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ender vi fort på tre alternativer, enten a) finne seg i å gjøre alt husarbeidet, b) leve i et rotehus, eller c) gå fra ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Okapi skrev:

Da ender vi fort på tre alternativer, enten a) finne seg i å gjøre alt husarbeidet, b) leve i et rotehus, eller c) gå fra ham.

d) Mannen kan se å bli voksen. 

Anonymkode: 9a03b...b9d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overskriften samsvarer ikke med innholdet. Han er jo ingen mann. 

Og hvorfor gjør du alt dette om du synes det er feil? 

Du kan jo alltid stikke ut og vaske bilen, og la hans skittentøy ligge akkurat der han la det. All tid du ville brukt på kjøkkenet kan du nå fremover bruke på bilen. Gjør dette i et par uker så kan dere finne ut av strukturen i husholdet deres. 

Anonymkode: 61e46...e4a

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, blomkvisten skrev:

Hei,

 

Jeg har en samboer jeg har vært sammen med i 2 år nå. Vi har det utrolig godt sammen, faktisk kjempe fint! Men er noe jeg irriterer meg over daglig. Har luftet dette for venninnene mine som selv har samboer, men virker ikke så de har samme problemet. Kanskje det bare eg jeg som er prippen... Samboeren min har bodd lenge hjemme med sin far og mor som har gjort alt for han. Og da mener jeg A-L-T. Han har sluppet å løfte en finger for å si det sånn. Ulempen ved å bo ute med han nå er at han så å si forventer at jeg skal gjøre alt. Jeg handler inn alt av mat, lager alt av mat, vasker og bretter alle klær, skifter på sengene og vasker leiligheten helt selv, uten hjelp. At han da ikke en gang klarer å kaste skitne klær i skittentøyskurven, sette tallerkener i oppvaskmaskinen og ta ut av den, gå ut med boss og gjør vanlige rutiner i et hus uten å bli fortalt om å gjøre det flere ganger daglig irriterer meg…

 

Noen av dere som har opplevd lignende som har tips til hva jeg kan si/gjøre? Han bruker mot jeg at hvis han skal gjøre husarbeid så forventer han at jeg vasker bilen vår ofte, da bil er hans store interesse og han er veldig opptatt av at bilen vår alltid skal skinne.

Jeg ville gått ut og spylt av bilen, gnubbet frontruta med pusseskinn og fortalt han at oppvasken, middagslagingen og klesvasken venter inne...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

d) Mannen kan se å bli voksen. 

Anonymkode: 9a03b...b9d

Dette er ikke under trådstarters kontroll.

Ellers virker det litt sløvt å svare på "hvis alternativ X er utelukket blir det Y, Z eller Æ" med "hva med X?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Okapi skrev:

Dette er ikke under trådstarters kontroll.

Ellers virker det litt sløvt å svare på "hvis alternativ X er utelukket blir det Y, Z eller Æ" med "hva med X?"

Det er fortsatt et gyldig alternativ i min bok. At du utelukker det trenger ikke å bety at alle er enige med deg, det er vel litt sløvt å anta. 

Anonymkode: 9a03b...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt et gyldig alternativ i min bok. At du utelukker det trenger ikke å bety at alle er enige med deg, det er vel litt sløvt å anta. 

Anonymkode: 9a03b...b9d

Stønn. Teskje da.. Jeg skrev hvilke valg trådstarter har dersom mannen ikke endrer atferd, da hun impliserte at det var en reell sjanse for at han ikke vil gjøre det. Da blir det ganske meningsløst å påpeke at mannen kan endre adferd.

"Mannen kan se å bli voksen" er heller ikke noe hun kan velge, det er opp til han. Man trenger ikke være raketfforsker for å forstå det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dere har det fint sa du ... Hva er da problemet?

Det mest idiotiske jeg hører er det med bilvask, gressklipping og skifte av dekk. Men la gå, la oss være med på den leken:

Alle huset, bilen og hagens oppgaver settes opp i et Excelark. I en kolonne settes det opp "hvor ofte" der 1 = en gang pr år, 2 = 2 ganger pr år, 12 = 1/gang pr måned, 52 = en gang pr måned og 365 = hver dag. Når dette er gjort kan du spørre hvorfor oppgaver som må gjøres hver dag sammenlignes med oppgaver som gjøres f.eks. en gang pr uke? I såfall bytter du gladelig en av de daglige oppgavene mot den som gjøres ukentlig?

Å vaske den ene partens klær og la den andres ligge igjen vil ikke hjelpe fordi de ikke ser dette på sammen måen. Jeg har aldri vært noe glad i husarbeide, men etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg jo innsett at når jeg er gjest et sted - enten det er hos min mor eller hos venner - så dekker ikke bordet seg selv, og det dekker ikke seg av igjen av seg selv heller. Så da synes jeg det er bedre å bidra. Dessverre ser jeg på jobben at det alltid er de samme som rydder inn i oppvaskmaskinen som rydder ut av den. De andre påstår at de:

A) Er så viktige at de ikke en gang kan rydde møterommet etter seg - mens mine gjester tar med seg sin kaffekopp på vei ut av møterommet eller jeg går tilbake etter å ha fulgt dem ut og tar det.

B) Kan ikke se om det i maskinen er rent eller skittent. Jeg har spurt dem flere ganger hvordan noen på hele planeten kan se det? De blir svar skyldig. Fasit: Man løfter en av koppene og ser om den er skitten, og hvis den er ren og den ved siden av er ren så tømmer man maskinen før man fyller i sitt eget. Men auda, det ble det jo arbeide av.

Han gidder ikke bidra til fellesskapet. Det må han, og istedenfor å vaske bare din halvdel, hva med å sammen bli enige om en arbeidsfordeling som henger synlig på kjøleskapet - popper opp i kalenderen - eller whatever. Her må en holdningsendring til.

Og: ikke alle liker å lage mat eller flinke til det. Da får de lære seg å handle inn, være med å planlegge og ta på seg flere andre oppgaver som kompensasjon. Alle kan lære seg å sette i oppvaskmaskinen, og ta ut av. Alle kan lære seg å sortere og vaske klær, og alle kan lære seg å brette og legge på plass klær. Alle kan lære seg å rydde og holde det ryddig.

JEG ville truet med å avslutte samboerskapet og blitt særbo i stedet. Altså: fortsette som kjærester, men avventet til at mannen ble voksen og ansvarlig før man fortsatte samboerskapet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Okapi skrev:

Dette er ikke under trådstarters kontroll.

Ellers virker det litt sløvt å svare på "hvis alternativ X er utelukket blir det Y, Z eller Æ" med "hva med X?"

13139220_995866347134102_719892993227434

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overskriften samsvarer ikke med innholdet. Han er jo ingen mann. 

Anonymkode: 61e46...e4a

Om alle kvinner er ekte kvinner så er alle menn ekte menn.

Anonymkode: 0c7ff...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomkvisten skrev:

Så flott at det har ordna seg for dere :-) Fantastisk!

 

Sendte en melding til han for litt siden og sa jeg ville snakke om dette når jeg kom hjem.. Diskusjonen ble selvfølgelig i gang med en gang. Nå er det så surt og han skrev at fra nå av vasker han sine klær, kjøpe sin egen mat, re opp si side av sengen osv siden jeg ikke gidder. Kjenner det koooooker her!!

La han få gjøre det da.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg reist bort for en uke eller tre. Så latt han få styre på der.

En kompis av meg var nettopp hjemme alene i en måned. Kona og barn var i utlandet. Og tror du han gadd å løfte en finger? NEI! Tenk deg, kona kommer da hjem til en grisesti. De har reist langt, og lenge. Også møter det en. Nei fy f***, det gidder jeg ikke!
Man får faktisk mer igjen emosjonelt av å ha ett barn enn å ha en slik voksen i hus!!

Anonymkode: ba56a...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomkvisten skrev:

Så flott at det har ordna seg for dere :-) Fantastisk!

 

Sendte en melding til han for litt siden og sa jeg ville snakke om dette når jeg kom hjem.. Diskusjonen ble selvfølgelig i gang med en gang. Nå er det så surt og han skrev at fra nå av vasker han sine klær, kjøpe sin egen mat, re opp si side av sengen osv siden jeg ikke gidder. Kjenner det koooooker her!!

Huff da. Men la han gjøre det. Virker veldig barnslig, men kanskje han lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...