Gå til innhold

La mannen være et barn?


Gjest blomkvisten

Anbefalte innlegg

Gjest blomkvisten

Hei,

 

Jeg har en samboer jeg har vært sammen med i 2 år nå. Vi har det utrolig godt sammen, faktisk kjempe fint! Men er noe jeg irriterer meg over daglig. Har luftet dette for venninnene mine som selv har samboer, men virker ikke så de har samme problemet. Kanskje det bare eg jeg som er prippen... Samboeren min har bodd lenge hjemme med sin far og mor som har gjort alt for han. Og da mener jeg A-L-T. Han har sluppet å løfte en finger for å si det sånn. Ulempen ved å bo ute med han nå er at han så å si forventer at jeg skal gjøre alt. Jeg handler inn alt av mat, lager alt av mat, vasker og bretter alle klær, skifter på sengene og vasker leiligheten helt selv, uten hjelp. At han da ikke en gang klarer å kaste skitne klær i skittentøyskurven, sette tallerkener i oppvaskmaskinen og ta ut av den, gå ut med boss og gjør vanlige rutiner i et hus uten å bli fortalt om å gjøre det flere ganger daglig irriterer meg…

 

Noen av dere som har opplevd lignende som har tips til hva jeg kan si/gjøre? Han bruker mot meg at hvis han skal gjøre husarbeid så forventer han at jeg vasker bilen vår en gang i uken, da bil er hans store interesse og han er veldig opptatt av at bilen vår alltid skal skinne.

Endret av blomkvisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer er vant til at jeg gjør alt, da jeg har vært hjemme med barn osv., så jeg har automatisk tatt alt som har med husarbeid å gjøre. Nå kjenner jeg derimot at jeg er dritt lei av å rydde hans klær, ta oppvasken hans og alt ellers av huslige gjøremål. 

Stort sett blir det et mas om jeg ønsker at han skal gjøre noe. Som oftest ender jeg med å gjøre det selv, fordi det er enklest. 

Men et par knep har jeg fått med meg (som fungerer på både mann og barn);
Er søpla full - knytt den, og legg den i fanget hans (eller heng den på fingeren hans) og be ham pent om å gå ut med den. 
Støvtørking: Gi ham en klut, så dere har hver deres, og be ham ta halve stua. Si i klartekst hva du vil ha støvtørka. Vinduskarmer, nips, hva enn. Samme gjelder vask av tak, vegger, kjøkkenskap, og baderom (du tar badekar og vask, han tar toalett eller hvordan dere velger å løse det).
Støvsuging og vask av gulv: du/han støvsuger et rom, og den andre går etter med moppen for å vaske. 
Vasking av klær; la hans ligge urørt. Ved rydding av klær, tvinger du ham til å rydde sammen med deg. Du tar ditt, han tar sitt, evnt så hjelper du ham med sitt. 

Jeg håper du forstår at du er sammen med et barn, og ikke en voksen mann. Jeg tror han må få "banka inn" vanene, og det bør skje uten kjeft og smell, som hos et barn, for det vil skape negative assosiasjoner. Behandle ham som det han er; et barn. Før eller siden går en av dere lei, og han vil ta til seg vanene eller du kan hive ham ut.

Anonymkode: dcbec...fb6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer er vant til at jeg gjør alt, da jeg har vært hjemme med barn osv., så jeg har automatisk tatt alt som har med husarbeid å gjøre. Nå kjenner jeg derimot at jeg er dritt lei av å rydde hans klær, ta oppvasken hans og alt ellers av huslige gjøremål. 

Stort sett blir det et mas om jeg ønsker at han skal gjøre noe. Som oftest ender jeg med å gjøre det selv, fordi det er enklest. 

Men et par knep har jeg fått med meg (som fungerer på både mann og barn);
Er søpla full - knytt den, og legg den i fanget hans (eller heng den på fingeren hans) og be ham pent om å gå ut med den. 
Støvtørking: Gi ham en klut, så dere har hver deres, og be ham ta halve stua. Si i klartekst hva du vil ha støvtørka. Vinduskarmer, nips, hva enn. Samme gjelder vask av tak, vegger, kjøkkenskap, og baderom (du tar badekar og vask, han tar toalett eller hvordan dere velger å løse det).
Støvsuging og vask av gulv: du/han støvsuger et rom, og den andre går etter med moppen for å vaske. 
Vasking av klær; la hans ligge urørt. Ved rydding av klær, tvinger du ham til å rydde sammen med deg. Du tar ditt, han tar sitt, evnt så hjelper du ham med sitt. 

Jeg håper du forstår at du er sammen med et barn, og ikke en voksen mann. Jeg tror han må få "banka inn" vanene, og det bør skje uten kjeft og smell, som hos et barn, for det vil skape negative assosiasjoner. Behandle ham som det han er; et barn. Før eller siden går en av dere lei, og han vil ta til seg vanene eller du kan hive ham ut.

Anonymkode: dcbec...fb6

Takk for kjempe fint svar. Som du sier. Ja han er et BARN. Virkelig. Tenker meg bare til hvordan det blir når vi får oss unger, han kommer til å bli det største barnet i gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften samsvarer ikke med innholdet. Han er jo ingen mann. 

Og hvorfor gjør du alt dette om du synes det er feil? 

Du kan jo alltid stikke ut og vaske bilen, og la hans skittentøy ligge akkurat der han la det. All tid du ville brukt på kjøkkenet kan du nå fremover bruke på bilen. Gjør dette i et par uker så kan dere finne ut av strukturen i husholdet deres. 

Anonymkode: 61e46...e4a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overskriften samsvarer ikke med innholdet. Han er jo ingen mann. 

Og hvorfor gjør du alt dette om du synes det er feil? 

Du kan jo alltid stikke ut og vaske bilen, og la hans skittentøy ligge akkurat der han la det. All tid du ville brukt på kjøkkenet kan du nå fremover bruke på bilen. Gjør dette i et par uker så kan dere finne ut av strukturen i husholdet deres. 

Anonymkode: 61e46...e4a

Helt sant som du skriver, måtte endre overskrifter der for ble helt feil.. Jeg er nok alt for snill også, som lar han slippe unna av og til. Så er vel litt min egen feil. Mener han er "skada" fra før av foreldrene som har latt  han bli sånn. Hjemme hos foreldrene mine var det aldri snakk om at vi barn ikke skulle delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Dette blir jævlig artig når dere har 2,3 barn, hus, bikkje og stasjonsvogn.. Når du skal ta deg av alt med ungene, jobbe mest sannsynlig like mye som han, gjøre alt av husarbeid. Good luck! Og ja: kjenner slike menn, de er alle singel eller skilt idag 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor fint har du det egentlig, når du er irritert flere ganger hver eneste dag?

Tips til hva du kan gjøre? Tja, jeg syns vel at du bør slutte å være mor hans, dvs omtale og behandle han som er barn. Jeg antar at du ønsker å bo sammen med en voksen og ansvarsfull MANN, og da må han faktisk få beskjed om at det er dette du ønsker. En samtale om forventninger i forholdet er nok på sin plass tenker jeg!

Lykke til!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilen skal skinne? Det skal vel huset også, får du si, så du tar din del med bilen og han tar sin del med huset... Han vil nok fort angre, for husarbeid, handling og matlaging tar fort mye mer tid enn å vaske en bil. 

 

Altså, i fullt alvor, skriv en detaljert liste med alt som må gjøres og hvor ofte (daglig, ukentlig) og spør om han helt alvorlig mener at alle disse oppgavene er noe han ikke skal trenge å ta del i fordi han vasker bilen? Så fordeler dere oppgavene. Husk at tar du ikke tak i dette nå, så blir det IKKE bedre av seg selv og du vil få mer jobb når/hvis dere velger å få barn.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
4 minutter siden, Mrs.Under skrev:

Hvor fint har du det egentlig, når du er irritert flere ganger hver eneste dag?

Tips til hva du kan gjøre? Tja, jeg syns vel at du bør slutte å være mor hans, dvs omtale og behandle han som er barn. Jeg antar at du ønsker å bo sammen med en voksen og ansvarsfull MANN, og da må han faktisk få beskjed om at det er dette du ønsker. En samtale om forventninger i forholdet er nok på sin plass tenker jeg!

Lykke til!

 

Vi har det veldig fint utenom dette. Men selvfølgelig sliter det på oss.. Takk for tilbakemelding.

Skal ta en samtale med han om dette i dag og si absolutt alt jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å vask bilen ofte da. Kan umulig ta lange tida. Du kan jo ta ansvar for å skifte lyspærer også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk til stadighet gidder å rydde opp i andres rot uten å få noe igjen for det. Kan du ikke bare la det være? Ta din egen klesvask, lag mat til deg selv, og la ham ordne opp i sitt eget.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
3 minutter siden, Okapi skrev:

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk til stadighet gidder å rydde opp i andres rot uten å få noe igjen for det. Kan du ikke bare la det være? Ta din egen klesvask, lag mat til deg selv, og la ham ordne opp i sitt eget.

Helt sant. Skal prøve å la være fra nå av. Er skikkelig dritt lei dette... SÅ håper jeg han innser noe. Deilig å høre fra en mann forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du makter! Du kan si at "vaske bilen" var verdens dårligste argument, så fremt han ikke vasker den 2 timer hver eneste dag. Han er vel bare glad til for at han har en hushjelp. :P 

Anonymkode: 42295...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blomkvisten
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At du makter! Du kan si at "vaske bilen" var verdens dårligste argument, så fremt han ikke vasker den 2 timer hver eneste dag. Han er vel bare glad til for at han har en hushjelp. :P 

Anonymkode: 42295...edc

Ikke sant... Jeg hadde vært i ekstase om han bare prøvde seg på å gjøre mine "husplikter" hver eneste dag. Herregud med tid og krefter det tar på å vaske feks 3 maskiner med klær, henge det opp, brette det og legge det tilbake i skapene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mannen være et barn?
Et barn får arbeidsoppgaver etter alder og ferdighetsnivå, og det forventes at selv barn i alderen 4-12 klarer å rydde opp etter seg selv, legge skittentøy i skittentøyskurv, sette inn i oppvaskmaskinen, ta ut av oppvaskmaskinen (med eller uten hjelp, avhengig av alder).

De fleste større barn tørker også støv, vasker, støvsuger, og kan lage enkle middager til seg selv, og resten av familien.

Det blir i de fleste familier ikke godtatt at barn ikke tar sin del av oppgavene.
Mange får fordeler i form av ukelønn ved å gjøre det de skal gjøre, eller hvis de ikke gjør det de skal gjøre, mister de privilegier.
Barn lærer at de kan ikke bare gjøre det de synes er morsomt.  Plikt før lek!

Samboeren din er ikke et barn, hverken i måten han oppfører seg, eller med tanke på oppgavene.

Han gjør det han synes er morsomt, og alt annet overlater han til alle andre.

Spørsmålet blir da, er dette noe en voksen mann kan være bekjent av?

Anonymkode: eaada...8e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks mente det var mitt ansvar å gjøre husarbeid og matlaging. Han skiftet tross alt dekk på bilen 2 ganger i året. Da gikk det ei kule varmt i heimen og han deltok i husarbeidet gitt 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville bedt ham om å gjøre ting sammen med deg mens du holder på. Be ham om å tørke mens du vasker opp, og få ham til å dra over benk og bord i mellom kasserollene. Få ham til å tørke støv mens du støvsuger og be ham om å bli med og brette/henge opp klær. Be ham om å legge skittentøy direkte i skittentøyskurva når han kler av seg om kvelden. Det blir litt som å oppdra et barn, men det er vel det som skal til for at han skal begynne å delta. Dessuten går det fortere og er hyggeligere å jobbe når man gjør det sammen. Så får du heller delta litt i bilvasken også, hvis det er det som er argumentet hans. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dette med at man er bedre på ulike ting f.eks., men det slår jo (nesten) alltid ut i mannens favør. Min prøvde seg også med dette tullet om at han kunne skifte dekk på bilen, skifte lyspærer og klippe plenen, og så kunne jeg gjøre alt annet. Til opplysning hadde han tre lyspærer som var gått i leiligheten når jeg flyttet inn, som han ikke hadde giddet å skifte, og plenen er det ikke vi som klipper her uansett. 

I dag, etter en god del diskusjoner og prøving er fordelingen som følger: 

Han vasker dusjen, jeg doen og vasken. 

Han støvsuger og vasker alle gulv.

Jeg rydder inn i oppvaskmaskinen og han ut.

Jeg lager det meste av maten og holder det generelt ryddig på kjøkkenet.

Han holder det ryddig i stuen og i gangen.

Jeg tørker støv og skifter sengetøy.

Jeg vasker og henger opp alle klær, han bretter sine egne.

Jeg skifter lyspærer, skrur sammen flatpakkede møbler etc. 

Jeg vasker bilen min, han vasker sin (jeg gjør det på gårdsplassen hjemme, han gjør det i selvvaskehallen). 

Det tok litt tid å fordele oppgavene slik at begge ble fornøyd, men nå fungerer det helt supert. Jeg HATER å støvsuge og å vaske dusjen, mens han ikke vil skifte sengetøy eller sette inn i oppvaskmaskinen, så alt i alt har vi løst det på en bra måte. 

I noen perioder har han vært dårlig på å gjøre sine oppgaver, særlig på å rydde ut av oppvaskmaskinen. Da lar jeg det bare stå, helt til vi er tomme for rent bestikk. Ds får han valget; vaske opp for hånd, eller rydde ut av oppvaskmaskinen. Det pleier å gjøre susen, for han hater å vaske opp :fnise: 

Anonymkode: 36115...b67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Du får litt hva du skaper selv, setter du ikke krav så vil han bare fortsette. Du må ta en alvorsprat med ham og stille ultimatum. 

Trist å lese om enda et tilfelle av dårlige foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomkvisten
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner dette med at man er bedre på ulike ting f.eks., men det slår jo (nesten) alltid ut i mannens favør. Min prøvde seg også med dette tullet om at han kunne skifte dekk på bilen, skifte lyspærer og klippe plenen, og så kunne jeg gjøre alt annet. Til opplysning hadde han tre lyspærer som var gått i leiligheten når jeg flyttet inn, som han ikke hadde giddet å skifte, og plenen er det ikke vi som klipper her uansett. 

I dag, etter en god del diskusjoner og prøving er fordelingen som følger: 

Han vasker dusjen, jeg doen og vasken. 

Han støvsuger og vasker alle gulv.

Jeg rydder inn i oppvaskmaskinen og han ut.

Jeg lager det meste av maten og holder det generelt ryddig på kjøkkenet.

Han holder det ryddig i stuen og i gangen.

Jeg tørker støv og skifter sengetøy.

Jeg vasker og henger opp alle klær, han bretter sine egne.

Jeg skifter lyspærer, skrur sammen flatpakkede møbler etc. 

Jeg vasker bilen min, han vasker sin (jeg gjør det på gårdsplassen hjemme, han gjør det i selvvaskehallen). 

Det tok litt tid å fordele oppgavene slik at begge ble fornøyd, men nå fungerer det helt supert. Jeg HATER å støvsuge og å vaske dusjen, mens han ikke vil skifte sengetøy eller sette inn i oppvaskmaskinen, så alt i alt har vi løst det på en bra måte. 

I noen perioder har han vært dårlig på å gjøre sine oppgaver, særlig på å rydde ut av oppvaskmaskinen. Da lar jeg det bare stå, helt til vi er tomme for rent bestikk. Ds får han valget; vaske opp for hånd, eller rydde ut av oppvaskmaskinen. Det pleier å gjøre susen, for han hater å vaske opp :fnise: 

Anonymkode: 36115...b67

Så flott at det har ordna seg for dere :-) Fantastisk!

 

Sendte en melding til han for litt siden og sa jeg ville snakke om dette når jeg kom hjem.. Diskusjonen ble selvfølgelig i gang med en gang. Nå er det så surt og han skrev at fra nå av vasker han sine klær, kjøpe sin egen mat, re opp si side av sengen osv siden jeg ikke gidder. Kjenner det koooooker her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...