Gå til innhold

Får angst av at jeg blir frisk - hvem kontakte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli helt frisk og fin fra en sykdom pga svært god medisinering. Men det som er problemet nå er at jeg har vært syk så lenge at jeg har blitt vant med smerter og at hjertet har banket så hardt at jeg har kjent det i hele kroppen. Nå derimot kan hjertet mitt hvile litt mer og banker veldig svakt synes jeg (mens blodtrykket mitt nå er blitt normalt. Bare for å oppklare innebærer ikke sykdommen min hjertet sånn egentlig, men blir påvirket av det) og hvilepulsen min er gått ned fra 80 til 60-65. I tillegg har jeg ikke smerter og føler meg så lett. Dette gjør at jeg får angst fordi jeg føler det er unormalt å ikke ha smerter og å føle seg så lett som jeg gjør og at hjertet ikke banker så hardt at jeg kan både kjenne og høre det når jeg skal sove. Derfor tør jeg ikke å sove :( 

Det er jo helt ulogisk, men det er sånn det er. Hva kan jeg gjøre nå? Fastlegen? Noen som har tips frem til evt time der? Jeg må klipe meg overalt for å sjekke om jeg fortsatt kjenner smerte og måler pulsen min hele tiden.. Begynner å bli slitsomt.

Anonymkode: 53871...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør begynne å slappe av, og kvitte deg med disse tankene. Hvis du har vært igjennom mye sykdom og smerter, kan dette være en måte for psyken å bearbeide det som har skjedd. Det er normalt å reagere litt av og til. Aksepter dine egne reaksjoner. Nå er du frisk, så da må du slutte å analysere kroppen, og prøve å finne på noe annet enn å "bli frisk". Hva er du interessert i, og hva ønsker du deg i livet ditt. Grip fatt i de mulighetene som finnes, og nyt livet uten smerter. Vårsolen skinner, og det skal ikke nå mye til. Bare sitte seg ned for seg selv og snuse litt ut i luften, så kan man tenke "nå har det begynt". osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Du bør begynne å slappe av, og kvitte deg med disse tankene. Hvis du har vært igjennom mye sykdom og smerter, kan dette være en måte for psyken å bearbeide det som har skjedd. Det er normalt å reagere litt av og til. Aksepter dine egne reaksjoner. Nå er du frisk, så da må du slutte å analysere kroppen, og prøve å finne på noe annet enn å "bli frisk". Hva er du interessert i, og hva ønsker du deg i livet ditt. Grip fatt i de mulighetene som finnes, og nyt livet uten smerter. Vårsolen skinner, og det skal ikke nå mye til. Bare sitte seg ned for seg selv og snuse litt ut i luften, så kan man tenke "nå har det begynt". osv.

At jeg har vært syk betyr ikke at jeg ikke har gjort eller gjør noe. Jeg studerer fulltid og jobber veldig mye ved siden av studier. Har alt for mange hobbyer og alt for mye å gjøre generelt til å finne på enda noe nytt. Men selv om jeg sliter meg ut med å holde på med noe hele tiden, så betyr ikke det at jeg ikke tenker på dette. Man kan ha angst selv om man har ting å holde på med.  Men ellers takk for svar :) 

Anonymkode: 53871...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har blitt frisk. Det høres ut som du kan ha godt av å snakke med noen for de nye vanskene, som ikke er uvanlig å få.

Studentsamskipnaden har ofte et lavterskel samtaleterapitilbud, og hvis du studerer i en av byene hvor de har studentklinikk hvor psykologstudenter er terapeut, høres du ut som en "perfekt" pasient. Du er nok ikke dårlig nok for tilbud i spesialisthelsetjenesten som dps er, dessverre da de krever funksjonsfall. Ellers er alternativet privat psykolog, men det blir fort dyrt.

Anonymkode: 52c81...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at man får den psykiske reaksjonen etter at man har gått gjennom det fysiske. Av egenerfaring kan jeg si at det går over etter hvert..men det kan ta tid..Du kan jo høre med legen om du kan få henvisning, men vet også av egenerfaring at som oftest er det noe man bare må gå igjennom. 

Anonymkode: 9dc2e...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du har blitt frisk. Det høres ut som du kan ha godt av å snakke med noen for de nye vanskene, som ikke er uvanlig å få.

Studentsamskipnaden har ofte et lavterskel samtaleterapitilbud, og hvis du studerer i en av byene hvor de har studentklinikk hvor psykologstudenter er terapeut, høres du ut som en "perfekt" pasient. Du er nok ikke dårlig nok for tilbud i spesialisthelsetjenesten som dps er, dessverre da de krever funksjonsfall. Ellers er alternativet privat psykolog, men det blir fort dyrt.

Anonymkode: 52c81...ac8

Skal sjekke med skolen på mandag :) Takk! 

Anonymkode: 53871...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

At jeg har vært syk betyr ikke at jeg ikke har gjort eller gjør noe. Jeg studerer fulltid og jobber veldig mye ved siden av studier. Har alt for mange hobbyer og alt for mye å gjøre generelt til å finne på enda noe nytt. Men selv om jeg sliter meg ut med å holde på med noe hele tiden, så betyr ikke det at jeg ikke tenker på dette. Man kan ha angst selv om man har ting å holde på med.  Men ellers takk for svar :) 

Anonymkode: 53871...c88

Hvis du leser ditt eget svar, så bør det gjerne begynne å demre for deg at du kanskje har tatt på deg for mye. Når man er mye bekymret og har angst, så er det et tegn på ubalanse. Da må man gjøre noe som kan ta tilbake denne balansen. For noen kan det handle om å gjøre noe mer eller annerledes. For andre kan det handle om å gjøre mindre. Og uansett hvordan man gjør dette, så vil jeg anbefale i tillegg til et sunt kosthold, magnesium. I vårt moderne samfunn, er det mange som mangler dette vitaminet, og dette kan føre til psykisk ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Hvis du leser ditt eget svar, så bør det gjerne begynne å demre for deg at du kanskje har tatt på deg for mye. Når man er mye bekymret og har angst, så er det et tegn på ubalanse. Da må man gjøre noe som kan ta tilbake denne balansen. For noen kan det handle om å gjøre noe mer eller annerledes. For andre kan det handle om å gjøre mindre. Og uansett hvordan man gjør dette, så vil jeg anbefale i tillegg til et sunt kosthold, magnesium. I vårt moderne samfunn, er det mange som mangler dette vitaminet, og dette kan føre til psykisk ubalanse.

Jeg gjør ikke for mye. Liker veldig godt å jobbe. I følge deg virker det som om at enten skal man finne på noe nytt å gjøre fordi man gjør for mye eller så gjør man for lite. Jeg gjør nok mye i forhold til endel andre mennesker, men jeg liker godt å holde på med ting, og det er en del av det som gjør meg friskere. Jobben min er for meg en pause fra eksamenslesing, og det trenger jeg. Er veldig glad i jobben. 

Jeg spiser sunt, så ellers takk for dine tips :) 

Anonymkode: 53871...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...