Gå til innhold

NRK-dokumentar: islamkritikk = høyreekstremisme og rasisme


Cuckold

Anbefalte innlegg

På Her og nå på NRK P1 i går hørte jeg et innslag der NRK-journalist Ludvig Løkholm Lewin ble intervjuet om et stunt i forbindelse med en dokumentar statskanalen skal sende til høsten. Som han selv beskriver det:

− Tanken var at jeg skulle bli en muslimhater. Eller en høyreekstrem.

− Og jeg er veldig overraska over hvor kort tid det tok før folk snudde ryggen til meg. Nå er jeg helt alene.

Nå har jeg alltid oppfattet det som paradoksalt at det å være kritisk til en imperialistisk verdensreligions reaksjonære impuls oppfattes som høyreekstremt, men dette lever videre i beste velgående, noe dokumentarens utgangspunkt illustrerer. Det er åpenbart ikke bare jeg som reagerer på dette, Kjetil Rolness skrev en tankevekkende kronikk om dette i gårsdagens VG:

Sidestiller islamkritikk med muslimhat

La meg sitere:

NRKs skrekkeksempel er delingen av en artikkel om en holdningsundersøkelse blant engelske muslimer. Den viser at 52 prosent ønsker at sex blant homofil skal være ulovlig. 39 prosent mener kvinnen alltid bør adlyde sin mann. 31 prosent mener menn kan ha mer enn en kone, 23 prosent ønsker sharia-over i England. Fem prosent ønsker at utroskap skal straffes med steining. Ludvig delte saken med denne statusoppdateringen: «Dette sier en del om hvilke holdninger de tar med seg. Sånn vil ikke jeg ha det i Norge.»

Reaksjonene på Facebook ble avsky og vantro. Ikke over muslimenes holdninger, men trådstarterens holdninger: «Er dette kødd? Kødder du?» Ludvig forsøkte å svare saklig på tråden: «Jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Det er kjipe holdninger det er snakk om her.» Men til ingen nytte. En kommenterte: «Har det rabla for deg eller? Det er jo langt flere nordmenn med slik holdninger, enn ikke-vestlige innvandrere.»

Sitat slutt

Ludvig Løkholm Lewin spilte altså «høyreekstrem» over en periode, og han har nå i ettertid forsøkt å komme ut av rollen som utstøtt, få tilbake sine venner og status som anstendig oppegående menneske. Men det er tankevekkende at vi i vårt samfunn setter likhetstegn mellom det å være kritisk til en reaksjonær ideologi med 1300 års tradisjon for ekspansjon, undertrykkelse og kulturell og politisk dominans og det å være høyreekstrem. 

Endret av Cuckold
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skal være både døv og blind for å ikke få med seg at NRK, TV2 og VG er så "politisk korrekt " at de  ikke skal være islam kritiske. Og jeg som trodde journalistikk skulle være den tredje statsmakt alså opplyse om alle sider av en sak slik at fakta kommer frem om viktige saker i vårt samfunn. Det gjelder tydeligvis ikke innvandring og islam. 

Det er helt absurd å være vitne til denne praksisen i pressen ,i mange land er det styresmaktene som driver sensur, i Norge gjør pressen det selv.De bør passe seg for å drive denne type presse ,for de mister sin troverdighet. 

 

Anonymkode: a2d65...e3f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må akseptere at media ikke har som mål å gi en objektiv vinkling i politiske saker. Hvordan de har blitt så orientert mot venstre og globalisme, vet jeg ikke. Det kan virke som at de er selektive i forhold til hvem de ansetter, noe som må være retningslinjer som kommer fra toppen. 

Ellers handler det om journalist-yrket i seg selv, at dette er litt naive idealister. Jeg er selv utdannet siving, og alle jeg vet om med tilsvarende utdanning er i mot dagens innvandringspolitikk. Kanskje fordi man er vandt til å forholde seg til harde fakta og tenke rasjonelt i jobben man gjør. Mens man på NRK svømme rundt i en bolle preget av synsing og ønsketenkning.

Det er uansett rart. Dette er i hovedsak oppegående mennesker som i tillegg har utdanning. De burde ha lært å tenke selv. Rent objektivt er det ingenting galt i å linke til en seriøs spørreundersøkelse, uansett hva innholdet måtte være. Det er rart at de ikke har reflektert litt over dette, og kommet fram til at det ikke er noe galt med det. 

Jeg har ofte tenkt at sosiale medier er med på å forsterke den politiske korrektheten. Man har et liv i den virkelige verden, og så har man gjerne en glorifisert kopi av seg selv på nettet, hvor man deler nyheter og skal "like" ting. En informasjonsstrøm som man tar overfladisk stilling. Jeg tror det gjør noe med en, på sikt. Og så utvikles et type konsensus, man deler ting med venner og man ser etter hvert et mønster om hva som er "innafor". I tillegg blir man påvirket via media, med sine demoniserende klikkoverskrifter og bilder. De er med på å forme stereotyper av hvilke mennesker som anses som "kjipe". 

Anonymkode: f1893...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er litt merkelig. Kristendommen kan man harselere med. Se bare her på KG. Men islam, nei da reagerer man. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut "engelske muslimer" med "norske samer" og det hadde blitt applaus og mange kommentarer på hvordan vi må verne homofile og kvinners rettigheter fra mørkemennene på Finnmarksvidda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imellom tror jeg at ingen leser det som linkes, hvis de skjønner at det er kritikk. Før kunne de slippe unna med å si "øøh, rasistside, Fria Ord, Avpixlat? Ut med brun drit". Men nå som det er seriøs forskning så leser de det rett og slett ikke, eller nekter å tro på det.

Prakteksemplet: 5% ønsker at utroskap skal straffes med steining. Svar: "HAR DET RABLA FOR DEG ELLER? DET ER JO MLANGT FLERE NORDMENN MED SLIKE HOLDNINGER!"

Jeg gir opp verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke rettet skrivefeil etter at jeg har postet noen ganger. Som i innlegget over. Beklager.

Over til temaet: Negativ = hets.

Se hvordan Nrk lar Øyvind Strømmen formulere seg i et annet eksempel: Listhaug mener det er umulig å slette all Facebook-hets http://www.nrk.no/norge/listhaug-mener-det-er-umulig-a-slette-all-facebook-hets-1.12932966

Sitat

....mener mye av hetsen mot Mani Hussaini føyer seg inn i klassisk anti-muslimsk retorikk. Ifølge Strømmen er utsagn om politikere med røtter i muslimske land er «trojanske hester» med skumle hensikter, en typisk konspirasjonstanke i disse miljøene.

Det er altså hets og konspirasjonsteori å poste slik:

«Drapstrusler skal vi selvsagt ikke ha. Men resten syns jeg må være greit. Svært mange oppfatter Hussaini som en slags trojansk hest, - en muslim som har banet seg vei til en maktposisjon i Norges største parti, og som akter å bruke denne som døråpner for en flodbølge av fremmedkulturelle trosfeller inn i det norske samfunn (...)» (kommentar lagt ut 3. mai kl. 10.01, fjernet etter at NRK tok kontakt torsdag).

Svakt å la seg presse til å fjerne kommentaren, men hva skal en gjøre når statskanalen tar kontakt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forvente annerledes fra en partisk, venstrevridd. ensidig og politisk vinklet media med agenda som tjener kun den ene siden av saken.

 

Er man en oppegående, opplyst og kritisk person, blir man tråkket ned på, hetset, kalt det ene og det andre og utstøtt. er man en sau som sier bæææ i kor med de andre sauene, da er man behandlet på best mulig måte, vinner den ene prisen etter den andre, blir kalt det ene positive navnet etter det andre og blir ansett som en modell til etterfølgelse.

Forstå det den som kan. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...