Gå til innhold

Hva kan legen gjøre om man er helseskadelig overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 167 høy. Og veier litt over 100. Jeg har prøvd litt på egenhånd.  Men får ikke til noen som er på min størrelse og har fått hjelp av legen? Jeg ble anbefalt av legen og gå til en kostholds rådgiver.  Men har ikke råd til over 800 for en time osv

Anonymkode: 2730a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få opphold på steder som for eksempel Nimi.  Du kan få tilbud om Frisklivssentralen, dersom det er slikt der du bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du legen skal hjelpe deg med egentlig? Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter. 

Anonymkode: 5175e...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvis fastlegen din ikke selv har kompetanse til å drive kostholdsveiledning har du rett til å bli henvist til ernæringsfysiolog. Legen plikter å gi deg nødvendig helsehjelp, og med såpass overvekt er det nødvendig at du får hjelp til å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Margit Spat skrev:

Hvis fastlegen din ikke selv har kompetanse til å drive kostholdsveiledning har du rett til å bli henvist til ernæringsfysiolog. Legen plikter å gi deg nødvendig helsehjelp, og med såpass overvekt er det nødvendig at du får hjelp til å gå ned i vekt. 

Greien med ernæringsfysiolog er at det av en eller annen grunn er vanskelig å komme til. Om de er mangelvare og ventetidene er lange vet jeg ikke, men det å bare få en time hos en er ikke bare bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge om kostholdet (mindre godtesnop, junk-food, mer grønt og sunne retter), og komme deg mer i bevegelse.

Hvordan venter du at legen din, eller andre, skal hjelpe deg med dette?

Er det motivasjon du trenger hjelp med?

Anonymkode: 0b3c5...8d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Silfen skrev:

Du kan få opphold på steder som for eksempel Nimi.  Du kan få tilbud om Frisklivssentralen, dersom det er slikt der du bor.

Ok. Takk for tipps. Vet du om noen som har fått dette tilbudet I min størrelse? Legen sendte en søknad til sykehuset, men fikk avslag, hadde ikke høy nokk bmi.

Anonymkode: 2730a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

På www.helsenorge.no kan du finne informasjon om hvilke behandlingssteder (kursopphold, ernæringsfysiolog osv.) du kan komme til og hvor lang ventetid det er på de ulike stedene. Finn ut hva du evt. tror passer for deg, og ta det opp med legen din og be om henvisning. Bor du i Oslo så har f.eks Aker sykehus avdeling for overvekt og sender jevnlig mennesker på kurs og har venteliste på overvektsoperasjon (noe som bør være siste utvei).

Jeg har vært hos leger, ernæringsfysiologer osv. de siste ti årene uten noe spesielt annet resultat enn at jeg har "ganske lavt stoffskifte" (men ikke så lavt at jeg får medisiner) og at jeg "muligens" har andre hormonelle problemer. Jeg hadde vondt i magen hver dag nesten uansett hva jeg spiste, og levde på lavkarbo og under 1000 kcal over store perioder uten å gå ned i vekt.

Jeg valgte selv operasjon, noe som endrer livet ditt drastisk og for mange sikkert er veldig tøft å leve med. Jeg har det veldig fint og går nå ned i vekt og spiser tilnærmet likt det jeg gjorde da jeg levde på lavkarbo (men får resultater av det). Det viste seg i tillegg at de fant ut hvorfor jeg har hatt så mye vondt mens de opererte meg og fikset det! Jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke selv dersom du ikke har gjort det, gjerne med hjelp av et kurs eller ernæringsfysiolog - men ta deg gjerne tid til å få sjekket deg for insulinresistens, stoffskifte o.l. slik at du har de beste forutsetninger for å gå ned i vekt og bli sunn og frisk :)

Ikke bry deg om de bitre "bare spis mindre"-meldingene som alltid kravler seg inn i disse trådene, alle har ulikt kunnskapsnivå og forutsetninger og hvis du ikke har helt kontroll på hva mat inneholder, hvordan det påvirker kroppen og hva du kan gjøre for å bli en bedre utgave av deg selv så er det ingen skam i å søke hjelp. Ønsker deg masse lykke til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må legge om kostholdet (mindre godtesnop, junk-food, mer grønt og sunne retter), og komme deg mer i bevegelse.

Hvordan venter du at legen din, eller andre, skal hjelpe deg med dette?

Er det motivasjon du trenger hjelp med?

Anonymkode: 0b3c5...8d5

Ja, motivasjon, kunnskap og en som følger meg opp. Jeg spiser sunne middager, og går mye, men det er mengden og snopet som er problemet..

Legen sa at jeg trengte ingen henvisning. Jeg kunne gå til privat ernæringsfysiolog. Men tror dette vil bli alt for dyrt for meg. Også trodde jeg at jeg kansje ville ha krav på noe, når jeg er såpass stor

Anonymkode: 2730a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for tipps. Vet du om noen som har fått dette tilbudet I min størrelse? Legen sendte en søknad til sykehuset, men fikk avslag, hadde ikke høy nokk bmi.

Anonymkode: 2730a...f9b

Frisklivssentralen er iallfall for de som er litt store, men ikke for store. Du får google og se om det finnes der hvor du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, motivasjon, kunnskap og en som følger meg opp. Jeg spiser sunne middager, og går mye, men det er mengden og snopet som er problemet..

Legen sa at jeg trengte ingen henvisning. Jeg kunne gå til privat ernæringsfysiolog. Men tror dette vil bli alt for dyrt for meg. Også trodde jeg at jeg kansje ville ha krav på noe, når jeg er såpass stor

Anonymkode: 2730a...f9b

En ernæringsfysiolog kommer ikke til å gi deg et magisk råd som gjør dette enkelt. Overspising kan sammenlignes med rusmisbruk, det er vanskelig å slutte og det krever masse viljestyrke. Det finnes ingen enkel måte å gjøre det på.

For å gå ned i vekt må man spise mindre, du trenger ikke å betale noen 800 kroner i timen for å forklare deg hvordan man regner kalorier (det står på pakningene). Du må gå sinnssykt mye for å kun forbrenne en sjokoladeplate, kosthold er første steg. Å trene uten å telle kalorier er meningsløst, da man bare vil spise mer (og enten få ingen gevinst eller negativ gevinst).

Det første steget kan være så enkelt som å kun drikke vann, prøv det i fjorten dager og så finner du noe annet å kutte ut. Men til slutt må du telle kalorier.

Jeg selv gikk ned 12 kilo på en måned, kun ved å spise mindre og løpe annenhver dag (med din vekt ville jeg anbefale gåing i oppoverbakke for å ta vare på leddene). Du kan være normalvektig på et par måneder ved å bare telle kalorier og gå en time på tredemølle (velg så høy stigning som du klarer).

Selvsagt var det litt vanskelig i starten og jeg var sulten, men jeg klarte det, og jeg har ikke spesielt mye viljestyrke. Men det er virkelig bare snakk om noen få måneder med intensiv slanking og så er du normalvektig. Begynn i morgen, tell hver eneste kalori og finn ut hvor du kan kutte.

Endret av ambivalentReaction
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må legge om kostholdet (mindre godtesnop, junk-food, mer grønt og sunne retter), og komme deg mer i bevegelse.

Hvordan venter du at legen din, eller andre, skal hjelpe deg med dette?

Er det motivasjon du trenger hjelp med?

Anonymkode: 0b3c5...8d5

Det er jo essensielt at TS får veiledning til dette. Det er ikke så enkelt å legge om livsstilen sin helt uten videre. Da hadde hun ikke kommet i denne situasjonen i det hele tatt. 

TS må vite hvor hun skal starte, spesifikke mål og veiledning samt støtte gjennom prosessen. 

Anonymkode: f4c45...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

En ernæringsfysiolog kommer ikke til å gi deg et magisk råd som gjør dette enkelt. Overspising kan sammenlignes med rusmisbruk, det er vanskelig å slutte og det krever masse viljestyrke. Det finnes ingen enkel måte å gjøre det på.

For å gå ned i vekt må man spise mindre, du trenger ikke å betale noen 800 kroner i timen for å forklare deg hvordan man regner kalorier (det står på pakningene). Du må gå sinnssykt mye for å kun forbrenne en sjokoladeplate, kosthold er første steg. Å trene uten å telle kalorier er meningsløst, da man bare vil spise mer (og enten få ingen gevinst eller negativ gevinst).

Det første steget kan være så enkelt som å kun drikke vann, prøv det i fjorten dager og så finner du noe annet å kutte ut. Men til slutt må du telle kalorier.

Jeg selv gikk ned 12 kilo på en måned, kun ved å spise mindre og løpe annenhver dag (med din vekt ville jeg anbefale gåing i oppoverbakke for å ta vare på leddene). Du kan være normalvektig på et par måneder ved å bare telle kalorier og gå en time på tredemølle (velg så høy stigning som du klarer).

Selvsagt var det litt vanskelig i starten og jeg var sulten, men jeg klarte det, og jeg har ikke spesielt mye viljestyrke. Men det er virkelig bare snakk om noen få måneder med intensiv slanking og så er du normalvektig. Begynn i morgen, tell hver eneste kalori og finn ut hvor du kan kutte.

 

Anonymkode: 2730a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, enig I det du sier. Det er nokk avhengihet en til snop og at jeg er så mat glad. Som gjør det vanskelig. Jeg har mistet mye selvtillit pga dette. Og gå I butikker og ikke finne fine klær, har gjort med så trist. At jeg trenger virkelig noen som følger meg opp. Tusen takk for svar

Anonymkode: 2730a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg selv gikk ned 12 kilo på en måned, kun ved å spise mindre og løpe annenhver dag (med din vekt ville jeg anbefale gåing i oppoverbakke for å ta vare på leddene). Du kan være normalvektig på et par måneder ved å bare telle kalorier og gå en time på tredemølle (velg så høy stigning som du klarer).

Hvor mye veide du - og hvor høy var du - da du prøvde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, applestories skrev:

Hvor mye veide du - og hvor høy var du - da du prøvde dette?

Jeg veide 90 og jeg var (er?) 173 centimeter høy. Jeg ga meg med slankingen når jeg var 69. 

Fordelen med å veie mer er at da er det mye lettere. Det var mye vanskeligere å gå fra 75 til 70 enn fra 85 til 80, og det tok lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Silfen skrev:

Du kan få opphold på steder som for eksempel Nimi.  Du kan få tilbud om Frisklivssentralen, dersom det er slikt der du bor.

Hva er Nimi og Frisklivssentralen? Jeg har aldri hørt om det tidligere.

Anonymkode: 34981...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo essensielt at TS får veiledning til dette. Det er ikke så enkelt å legge om livsstilen sin helt uten videre. Da hadde hun ikke kommet i denne situasjonen i det hele tatt. 

TS må vite hvor hun skal starte, spesifikke mål og veiledning samt støtte gjennom prosessen. 

Anonymkode: f4c45...178

Ja, det er nettopp dette jeg søker etter. Merker overvekten har tatt med seg en del andre ting nå... sinne skam og fortvilelse.. det er en daglig fortvilelse hver dag jeg ser meg I speilet. Noe som en gang begynne med trøstespising. Utviklet seg fort til en stor uvane. Og en slakt avhengihet spesielt til sjokolade.

Anonymkode: 2730a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Fordelen med å veie mer er at da er det mye lettere. Det var mye vanskeligere å gå fra 75 til 70 enn fra 85 til 80, og det tok lengre tid.

Nettopp derfor det hørtes ut som du veide mer. Og det er vel derfor motivasjonen daler litt for mange - når vektnedgangen stopper opp til tross for at man både spiser riktig og trener som man skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er Nimi og Frisklivssentralen? Jeg har aldri hørt om det tidligere.

Anonymkode: 34981...376

Frisklivssentraler er et tilbud til folk som ønsker en livsstilendring, er sykmeldte, driver med opptrening, trenger hjelp til røykeslutt, ønsker å komme deg mer ut... Du kan lese mer om dem og se en liste over hvor de finnes på Helsenorge.no

Dette finnes selv i min bittelille kommune, men jeg hadde aldri visst om det om det ikke var for at vi samarbeider litt med dem gjennom jobben. Her er det en fysioterapeut som driver det, og alle får (skal ihvertfall få) et eget, tilpassede opplegg.

Håper de har det der dere bor :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...