Gå til innhold

Å skjære alle over én kam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uttrykket brukes ofte her på forumet. Det brukes som regel riktig, men skrives sjelden korrekt.

Sånn til opplysning: Uttrykket skrives som i tittelen.

Hvilke andre uttrykk ser dere blir brukt eller skrevet feil?

Anonymkode: d4857...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg ser en hel del personer som sliter med å avfinne seg med noe. Isteden innfinner de seg med ett eller annet. Hvis det skulle være noen tvil: det er førstnevnte som er riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hapi

Jeg ser mange som bruker "forhåndsregler" istedenfor "forholdsregler", og jeg tror ikke førstnevnte eksisterer, det heter "forholdsregler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg beklaget meg" brukes ofte i betydningen "jeg beklaget". Korrekt betydning av "jeg beklaget meg" er at man klager over noe.

Jeg så det så mye brukt at jeg sendte en forespørsel til Språkrådet, for å sjekke og de bekreftet min barnelærdom. 

Anonymkode: d5f98...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Et annet uttrykk mange bruker feil er «den dag i dag». Dette uttrykket betyr omtrent det samme som fremdeles: altså noe som startet en eller annen gang i fortiden, aller helst for relativt lenge siden, og som fortsatt foregår. 
Mange tror tydeligvis at det betyr akkurat det samme som «i dag» eller «akkurat nå», dvs uten at det nødvendigvis er noe som har pågått over lang tid. 

Eksempel på riktig bruk: «Hun begynte å jobbe i konsernet for tolv år siden, og der er hun den dag i dag.» 
Feilaktig bruk: «Jeg syntes det var urettferdig at foreldrene mine satte grenser for meg da jeg var liten, men jeg ser verdien av dette den dag i dag.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Rossin skrev:

[sett inn spydig kommentar om at dette er tatt opp utallige ganger før]

Det er mulig, det har åpenbart ikke hjulpet stort.

Anonymkode: d4857...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig, det har åpenbart ikke hjulpet stort.

Anonymkode: d4857...517

Kanskje fordi det ikke er formålet med forumet, heller? Innlegg i dette underforumet inneholder (dessverre) mest uttrykk for frustrasjon over at språket tilsynelatende forfaller. De som skriver feil, er sjelden her inne for å lære seg hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rossin skrev:

Kanskje fordi det ikke er formålet med forumet, heller? Innlegg i dette underforumet inneholder (dessverre) mest uttrykk for frustrasjon over at språket tilsynelatende forfaller. De som skriver feil, er sjelden her inne for å lære seg hva som er riktig.

Vel, jeg er en optimist så jeg gir det en sjanse. Uansett så er hovedmålet mitt med denne tråden å få igang en prat om hvilke uttrykk som ofte skrives eller brukes feil.

Anonymkode: d4857...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er en optimist så jeg gir det en sjanse. Uansett så er hovedmålet mitt med denne tråden å få igang en prat om hvilke uttrykk som ofte skrives eller brukes feil.

Anonymkode: d4857...517

Helt enig. "Nå må vi alle brette opp armene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hapi

"Å stille spørsmålstegn ved", det gjør man altså ikke, man "setter spørsmålstegn ved", eller "stiller spørsmål ved". Man kan ikke stille et spørsmålstegn på samme måte som man ikke kan stille punktum eller komma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rossin skrev:

Kanskje fordi det ikke er formålet med forumet, heller? Innlegg i dette underforumet inneholder (dessverre) mest uttrykk for frustrasjon over at språket tilsynelatende forfaller. De som skriver feil, er sjelden her inne for å lære seg hva som er riktig.

Enig... Ingen som ønsker å diskutere hvordan språket har utviklet seg for eksempel. 

Anonymkode: f423c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som sier "dramaskrik" fremfor "ramaskrik". Det ville normalt ikke vært noe problem, det er ikke noe folk flest sier ofte, men vedkommende sørger i tillegg for å bruke det en hel del. Jeg irriterer meg også litt over at så mange bruker "forfordele" motsatt av det det egentlig betyr, for det gjør det jo på sikt umulig å bruke ordet.

Ellers helt enig i alle eksemplene som er nevnt her. "Stikke under en stol" er også vanlig, selv om det heter "stikke under stol". Jeg har forståelse for at man kan bomme der, men synes jo det er en uting.

Anonymkode: 37d78...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...