Gå til innhold

Hvor mye barnevakt har dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

har en 2-åring som er uten barnehageplass frem til høsten.

Hun er hos barnevakt 2-4 timer på dagtid omtrent 3 ganger i måneden, og tilsvarende 2-4 timer på kveldstid kanskje en gang i måneden. Har overnattet der to ganger det siste året i tillegg. 

Når den ene forelderen jobber fulltid uten mulighet til å ta fri på dagen så må man ordne seg med barnevakt når forelder #2 feks. må i banken, til lege/tannlege, etc. I tillegg er vi veldig glade i å gå på kino. 

Anonymkode: 2cfd1...fcf

Hvorfor kan du ikke ta med barnet på møte i banken? Eller til legen? 

Anonymkode: f7f6a...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaller dere det barnevakt når barnet har samvær alene med besteforeldre og andre nære familiemedlemmer?  Høres merkelig ut. 

Anonymkode: 94d69...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kaller dere det barnevakt når barnet har samvær alene med besteforeldre og andre nære familiemedlemmer?  Høres merkelig ut. 

Anonymkode: 94d69...166

Dette tenker jeg også. Mitt barn er på/ får besøk av besteforeldrene, eller de bare er sammen. Ikke noe barnevaktprat her. Både jeg, barnet og besteforeldrene ønsker at det skal være en god og trygg relasjon, så de har barnet gjerne enten jeg skal noe eller ikke. Vi kaller det forøvrig ikke samvær heller...

Anonymkode: 3e367...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaller dere det barnevakt når barnet har samvær alene med besteforeldre og andre nære familiemedlemmer?  Høres merkelig ut. 

Anonymkode: 94d69...166

Kaller det ikke barnevakt når besteforeldre spør om å få barna på besøk, sånn til vanlig. Men når det blir spurt i en tråd så tar jeg det med, siden jeg får "fri" til å gjøre egne ting. Kunne godt skrevet at jeg har barnevakt 2-4 ganger i halvåret, når jeg selv har spurt om det, men jeg har jo mye mer "barnefri" enn det. Var bare slik jeg tenkte. :)

Anonymkode: ad89a...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenker jeg også. Mitt barn er på/ får besøk av besteforeldrene, eller de bare er sammen. Ikke noe barnevaktprat her. Både jeg, barnet og besteforeldrene ønsker at det skal være en god og trygg relasjon, så de har barnet gjerne enten jeg skal noe eller ikke. Vi kaller det forøvrig ikke samvær heller...

Anonymkode: 3e367...1c9

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaller det ikke barnevakt når besteforeldre spør om å få barna på besøk, sånn til vanlig. Men når det blir spurt i en tråd så tar jeg det med, siden jeg får "fri" til å gjøre egne ting. Kunne godt skrevet at jeg har barnevakt 2-4 ganger i halvåret, når jeg selv har spurt om det, men jeg har jo mye mer "barnefri" enn det. Var bare slik jeg tenkte. :)

Anonymkode: ad89a...9a7

Fint, da har ikke jeg missforstått noe her. At stebarnet eller tanter passer noen timer eller har barna på overnatting er jo for å bli kjent med barnet og omvendt. Samt at barna får litt en til en kontakt med nære slektninger. 

Barnevakt, at noen kommer hjemme og passer neon timer har vi ikke, jeg er hjemme selv inntil barnehagestart til høsten. 

Anonymkode: 94d69...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri

Aldri.

Noen nevnte å gå til lege/tannlege, men det tar vi den sjeldne gangen det skjer i starten/slutten av arbeidsdagen siden hverken bank eller tannlege/lege har åpent utenom arbeidstid uansett. 

Annet gjør vi hver for oss. 

Jeg tror TS her mener å ha tid alene/sammen som par uten barn uavhengig av om familien/barnevakt er hjemme hos seg selv eller hos foreldre. Spør noen om å låne barna uansett er det i praksis "barnevakt". Uavhengig av overnatting. 

 

Endret av Fjotteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her varierer det veldig. Men jeg vil si at ungene sover hos farmor/bestemor/tante i snitt hver måned ca. Da er det snakk om en natt. Dette er noe de gjør på eget initiativ - både ungenes og de voksne som vil ha besøk. Vi kan også spør dem om det er noe spesielt vi skal på, enten en natt eller en helg. Det skjer kanskje 2-3 ganger i året, da på ting som jobbfest, julebord eller bryllup.

Barnevakt har vi i snitt et par timer annenhver uke kanskje. Da er det nabojenta som kommer og passer dem etter leggetid, og vi går på kino eller jeg går på trening når mannen er borte.

Ungene er 3 og 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn, på 1 og 3 år. Har hatt barnevakt to ganger på kveldstid etter at yngste ble født, og en gang i barnas våkentid (foreldremøte i bhg, og pappaen var på skole den dagen). 

Vi har hatt barnevakt totalt rundt 5-6 ganger etter at eldste ble født. Det er litt kjedelig. Vi skulle ønske tanter, onkler og besteforeldre hadde hatt mer interesse av å bli kjent med barna - uten oss tilstede. De gangene vi er tilstede, er det oss voksne de besøker/har besøk av, ikke barna i hovedgrunn. 

Anonymkode: 623cb...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har to barn, på 1 og 3 år. Har hatt barnevakt to ganger på kveldstid etter at yngste ble født, og en gang i barnas våkentid (foreldremøte i bhg, og pappaen var på skole den dagen). 

Vi har hatt barnevakt totalt rundt 5-6 ganger etter at eldste ble født. Det er litt kjedelig. Vi skulle ønske tanter, onkler og besteforeldre hadde hatt mer interesse av å bli kjent med barna - uten oss tilstede. De gangene vi er tilstede, er det oss voksne de besøker/har besøk av, ikke barna i hovedgrunn. 

Anonymkode: 623cb...910

Glemte å skrive at det er farfar og ene onkelen (eneste som har egne barn) som har sittet barnevakt.

Anonymkode: 623cb...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn på 2, 5 og 6 år. Har overnatting 1 gang i mnd for de to eldste. Minste har overnatting i snitt annenhver mnd. Har barnevakt på kvelden i et par-3 timer maks hver 3 mnd og da er det hvis absolutt begge foreldrene må gjøre noe.

Ellers bytter vi på å reise ut å trene, være med venner ect. Veldig sjeldent vi gjør noe sammen.

Kjipt å ha lite hjelp,da vi sårt kunne trengt det. Men får ikke gjort noe med det, så gjør det beste ut av det vi kan.

Anonymkode: ce28a...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nori

Vårt barn er snart ett år og vi har hatt barnevakt 2 ganger på til sammen ca 4 timer. Det har vært på dagtid og var nødvendig fordi jeg skulle på skolen og mannen var i praksis. 

Om et par uker skal vi har barnevakt i to uker. Første uka blir det farmor og farfar, den andre mormor og morfar. Dette også på dagtid, siden jeg begynner på jobb igjen og mannen ikke kan gå ut i permisjon riktig ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Hadde jeg hatt foreldre som var skikket til å ta seg av barn, da hadde jeg hatt barnevakt, men de burde aldri fått barn selv. I tillegg liker ikke min mor barn, bråk eller mas, så jeg hadde aldri turd å sende barna mine til henne. Foreldrene til barnefar bor 3 fly unna i et annet land, så vi kan ikke akkurat sende barna der alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sitter barnevakt? Hvor ofte? Og hvor gamle er barna?

vi har aldri barnevakt, virker som de fleste andre har masse avlastning.

Anonymkode: 2611f...ea0

Barnet vårt er kanskje hos besteforeldrene alene to-tre timer en gang i måneden.

Mine søsken har mye "avlastning" som du kaller det. Jeg vil vel heller si at det er å "sette bort", da mine søsken syter og klager over hver den minste ting som har med barna å gjøre og har barnevakt med overnatting gjerne 7-8 netter hver måned, og barnepass på dagtid rundt 3-4 dager i uken.

Anonymkode: e6305...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chiki

Eldste på 5,5 år overnatter hos foreldrene mine 1 natt i uken som regel, da får hun fri fra barnehagen og de koser seg. Men dette er ikke noe vi spør om, men noe hun og besteforeldrene vil. 

Mellomste på straks 2 år har bare overnattet der ca 10 ganger, og 3 av de nettene var da yngste nettopp ble født. De passer han svært sjeldent alene, de hadde han ds jeg hadde jordmortime psv, men da type 30 minutt. 

Er sjeldent vi spør om barnevakt for å gå ut, på kino, foreldremøte osv, kanskje 5-10 ganger i året i gjennomsnitt siden eldste kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, chiki skrev:

Eldste på 5,5 år overnatter hos foreldrene mine 1 natt i uken som regel, da får hun fri fra barnehagen og de koser seg. Men dette er ikke noe vi spør om, men noe hun og besteforeldrene vil. 

Mellomste på straks 2 år har bare overnattet der ca 10 ganger, og 3 av de nettene var da yngste nettopp ble født. De passer han svært sjeldent alene, de hadde han ds jeg hadde jordmortime psv, men da type 30 minutt. 

Er sjeldent vi spør om barnevakt for å gå ut, på kino, foreldremøte osv, kanskje 5-10 ganger i året i gjennomsnitt siden eldste kom. 

Fem til ti ganger i året høres jo himmelsk mye ut :D Vi har vært ute som kjærester to ganger siden vår gutt på to år ble født. Den første gangen var vi på kino på dagtid mens et vennepar passet ham, og den andre gangen var vi ut og spiste mens svigers var barnevakt. Skulle veldig gjerne hatt mer barnevakt, men familien bor på andre siden av landet og jeg kvier meg for å spørre venner, da de ofte har nok med sitt :)

Anonymkode: 9893c...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri "barnevakt" men vi har avlasting i kommunal bolig fordi barnet har veldig stort og tyngende hjelpebehov (autisme og psykisk utviklingshemming). Barnet er snart 6år gammel. Avlastning har vi 6 døgn i mnd, men vi burde hatt mer- tiden vi har avlastning går til å hente oss inn og for å få gjort ting her hjemme som andre får gjort med barna tilstede. 

Hadde barnet hatt en normal utvikling så hadde vi nok bare hatt barnevakt hvis vi hadde betalt noen. Familien min bryr seg ikke nok til å i det heletatt komme på besøk og familien til mannen bor langt unna. Men tror det ville gått fint :) 

Anonymkode: 7053a...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Minimalt. 

Eldste på 6 år har overnattet hos reservebesteforeldrene 10 ganger, yngste på 2,5 år, aldri. Har hatt reservebesteforeldrene som barnevakt to kvelder av hhv 2 timer og 3 timer. Eldste har vært med to av mine venninner tilsammen fire ganger på dagtid, yngste en gang.

Min mann og jeg har ikke hatt en kveld alene siden barna ble født.

Anonymkode: 5b616...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæver av latter her...status å ha lite barnevakt liksom...

Her har ungen barnevakt om tanter eller besteforeldre spør om de kan ha barnet. Noen ganger er det til og med 2-3 ganger i uken. Alt i fra ett par timer til en natt eller to. Synes det er fantastisk at barnet blir så godt kjent med familien sin og det er like stas hver gang :)

Anonymkode: 4de9d...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sitter barnevakt? Hvor ofte? Og hvor gamle er barna?

vi har aldri barnevakt, virker som de fleste andre har masse avlastning.

Anonymkode: 2611f...ea0

Vi har barnevakt kanskje en gang i året. Da er det bestemor som kommer hjem til oss å sitte deg til vi kommer hjem. Så har vi selv barna på natten/ dagen etter. Barna er 11 og 4 år. 

Anonymkode: 59470...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn, har barnevakt kanskje 2-3 ganger i halvåret. Altså på den måten at noen passer barna sånn at vi kan finne på noe koselig sammen, som å gå ut og spise eller liknende. Det er mine foreldre, eller ei jente i nabolaget som passer dem. Av og til overnatter de hos mine foreldre, kanskje 2 ganger i året. Hvis vi har besøk av svigers (som bor på en annen kant av landet), bruker vi å benytte anledningen til å få noen timer ute av huset bare vi to, det er helt livsnødvendig :laugh:

Syns ikke vi har veldig mye barnevakt. og hadde seriøst klikka om jeg ALDRI hadde barnevakt! Skjønner ikke at det kan være så vanlig som det virker i denne tråden, de fleste jeg kjenner har barnevakt i ny og ne. Men om man er helt uten familie og nettverk, skjønner jeg at det er litt vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...