Gå til innhold

Brev


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør et selvmordsbrev vondt verre? Og hvor mye greier man egentlig å si i en slik situasjon? En nær slektning av meg tok sitt eget liv for noen år siden, etterlot ikke et brev. Vet liksom ikke om det hadde gjort noen forskjell for meg. Vet heller ikke hvordan andre i familien tenker om det. 

Anonymkode: af5e3...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trur ett brev som forklarer hvorfor personen tar livet sitt ville vært greit. Det er mange pårørende som sitter igjen og ikke skjønner noe som helst. De vil jo alltid lure og ikke få fred.

Samtidig vil jeg si at da jeg forsøkte, så var ikke brev det som sto øverst på to do lista mi heller. Selv om jeg slet fryktelig lenge og vurderte livet eller døden flere ganger.

Anonymkode: f5e93...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg ville foretrukket et brev, da hadde jeg kanskje sluppet noen av alle de spørsmålene.

Jeg har prøvd å ta mitt eget liv to ganger, ingen av gangene skrev jeg noe brev. Tanken eksisterte ikke i hodet mitt i det hele tatt, sånn sett føler jeg meg litt dobbeltmoralsk. Samtidig tror jeg kanskje et brev med alle tankene jeg hadde der og da ville gjort ting verre. Det er så mye familien min ikke vet, og som jeg tror det ville vært svært vondt for dem å få vite.

Anonymkode: b4683...5af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje an på situasjonen. Noen tar selvmord på impuls. Spesielt menn. Så brevskriving var kanskje aldri aktuelt.

Andre planlegger selvmord over tid, men skjuler sine problemer så folk blir stående igjen uten svar. Der er det sikkert bra å ha et brev å forholde seg til for de etterlatte. 

Men de fleste som tar selvmord har hatt det dårlig over tid og folk er klar over det. Så mye fantasi trenger en kanskje ikke i alle situasjoner for å forstå hvorfor det var løsningen noen valgte.

De to jeg kjenner som har tatt selvmord. Hadde hatt det veldig dårlig over år. Det var noe alle visste og det var synlig. Inklusive for helsepersonell. Men i Norge har man lov til å ta sitt eget liv hvis man ikke ønsker hjelp lenger og ikke kan sperres inne fordi man betraktes som utilregnelig.

Anonymkode: aaee2...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 5.5.2016 at 19.47, AnonymBruker skrev:

Gjør et selvmordsbrev vondt verre? Og hvor mye greier man egentlig å si i en slik situasjon? En nær slektning av meg tok sitt eget liv for noen år siden, etterlot ikke et brev. Vet liksom ikke om det hadde gjort noen forskjell for meg. Vet heller ikke hvordan andre i familien tenker om det. 

Anonymkode: af5e3...f95

Et selvmordsbrev er bedre enn ingen brev. Du kan få en slags "forklaring" fra den døde, og det kan være en trøst. Selv om du sitter igjen i sjokk, uten å forstå, og uten å vite om du vil bebreide, - eller ikke bebreide, den døde. Brevet jeg en gang skrev, ble aldri "sendt"...og jeg var flink til å skjule følelsene. Jeg satser på at jeg ikke havner i den situasjonen igjen. Uansett vet jeg at livet er sterkere enn døden for meg nå. 

Anonymkode: 5a21e...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Min far etterlot ikke brev når han tok livet sitt. Jeg har mange ganger tenkt at jeg skulle ønske at han gjorde det sånn at jeg kunne forstå bedre. Jeg var bare 11 år når han tok livet sitt og forsto ikke hvorfor. Nå i voksen alder forstår jeg mer og tenker at brevet ikke hadde gjort noen forskjell. (Men han var syk i lengre tid og jeg forstår nå at hans selvmord var nøye planlagt, det hadde kanskje vært annerledes hvis det var på impuls og tilsynelatende "uten grunn"). (Ukjent grunn er vel et bedre ord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Det er innholdet i brevet som betyr noe. Brevet som var skrevet til oss ga igrunnen ikke svar på hvorfor.

Men at det fantes et brev gjorde at vi slapp å få huset gjennomsøkt av politiet etter bevis/indisier på hvorvidt det var et selvmord eller ei (selvmordet skjedde ikke hjemme), så noe "godt" kom ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det noen som har opplevd at et brev har forårsaket mer smerte? Eller fungerer det som en trøst og forklaring i de fleste tilfeller?

Anonymkode: 257cb...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...