Gå til innhold

Er far alltid med på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann er i tenkeboksen når det kommer til om han vil være med på fødsel eller ikke. Jeg har trodd at nær sagt alle menn er med på fødsel nå til dags, men eller tar jeg feil? 

Har ikke lyst til å presse ham, hørt om menn som sliter med tiltrekning til dama i lang tid etterpå. Men kanskje han også vil angre seg for at han går glipp av det? 

Anonymkode: 5a869...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært min fødsel hadde jeg krevd at han var med, for MIN skyld. Han laga barnet med meg, da skal han jaggu få støtte meg når ungen skal ut.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er i hvert fall veldig glad for å ha vært med, for ham var det en stor og viktig opplevelse. Og det betydde utrolig mye for meg at han var der og støttet meg. Hva er grunnen til at han er i tvil da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at menn sliter litt med tiltrekning etter å ha sett på, men da mest fordi de har sett barnet komme ut fra kvinnen. Hvis de holder seg vekke fra den synsvinkelen så tror jeg at det hjelper masse. Kan du spørre om han vil stå oppe med hodet ditt og holde deg i hånden hvis det trengs? Han trenger ikke å se på at du føder, men bare være i rommet sammen med deg for å vise at han støtter deg. :) Kanskje han endrer mening om du forteller han dette? 

 

Anonymkode: 683c8...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om flere menn som har kviet seg for å være med på fødsel, men har aldri hørt om noen som allikevel ikke har vært med. Mannen min og jeg var enige om at han kun skulle holde seg oppe ved hodet mitt og støtte meg, litt pga det med denne tiltrekningen som du snakket om og at han trodde han ville bli uvel. Men da vi var under fødsel tenkte ingen av oss på dette og han var altfor nysgjerrig og overveldet til å ikke kikke da jordmoren utbrøt: der er hodet! Fødselen som han hadde gruet seg til var en utrolig stor og viktig opplevelse også for han og nå når vi venter nr 2 har han absolutt ingen tvil om at det er noe han ikke vil gå glipp av... 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tolerert om mannen min lot være å bli med inn på fødestua.

Hvem skulle støttet meg da?

Jeg ga klar beskjed om at fikk holde seg i hodeenden. Det ble uansett ikke slik, da han plutselig måtte hjelpe litt til. 

Når det gjelder tiltrekning, så har det ikke skjedd noen endringer for å si det sånn ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg vet det er vanskelig men har du noen andre som kan bli med hvis han virkelig ikke vil? Personlig hadde jeg neppe maktet en fødsel om det ikke var som fødende så jeg har tildels forståelse for hvorfor man har problemer med å bestemme seg, det er en helt annen type påkjenning når man er på sidelinjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også krevd at han ble med, fordi jeg har behov for det (skal sies at jeg aldri trengte å kreve noe som helst, for mannen min var det en selvfølge å bli med). Uansett hva han måtte ha problemer med kan jeg ikke tenke meg at det overgår behovet for hans støtte i det som utvilsomt var det mest smertefulle jeg har vært gjennom. Han kan jo holde seg oppe ved hodet hvis han vil det.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til søsteren min ville ikke være med på fødselen.Men ble tvunget til å være med på Nr 1.

Da Nr 2 skulle ut ble jeg spurt av søsteren min om jeg ville bli med isteden for .For denne gangen var de begge enige om at han er best utenfor fødestua. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Carrot skrev:

Vel, jeg vet det er vanskelig men har du noen andre som kan bli med hvis han virkelig ikke vil? Personlig hadde jeg neppe maktet en fødsel om det ikke var som fødende så jeg har tildels forståelse for hvorfor man har problemer med å bestemme seg, det er en helt annen type påkjenning når man er på sidelinjen.

Ja, mannen min synes det var langdrygt og kjedelig de 8-9 timene vi var på sykehuset før babyen var ute, og da jeg hadde rier hjemme på dagtid nektet han å være inne med meg fordi været var så bra at han ville jobbe ute i hagen... !

Anonymkode: 45d58...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det unormalt å ikke ha noen med ? jeg bare orker ikke tanken på enda en person jeg føler meg ansvarlig for. Jeg vil være egoistisk og tenke kun på meg selv når jeg er i den vanskelige prosessen og jeg vil være omringet av profesjonelle folk, jeg vil ikke tenke på at mannen min har det vondt også..

men en del av meg er redd for at smerten blir for stor og jeg ikke takler å være helt alene..

Anonymkode: bbded...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann har da ingenting der å gjøre. I følge dere kvinner så er menn bare til for å gi dere penger.

Anonymkode: 350df...0d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En mann har da ingenting der å gjøre. I følge dere kvinner så er menn bare til for å gi dere penger.

Anonymkode: 350df...0d7

En mann som deg har ingenting der å gjøre ja. tenk om du får en datter liksom? Æsjh, stakkars barnet med far som tenker som deg!! 

Anonymkode: bbded...f9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde krevd at han var med, for min skyld. Man får ta seg sammen og støtte damen, ærlig talt.

Nå ble det KS på meg og mannen var med inn og det var stort for han. Det verste han så var når de satte bedøvelsen. Han forteller enda om den stooore nåla og blodet som rant ned etter nålen var trukket ut. Altså han ble ikke dårlig eller noe, men litt stolt over at jeg ikke hylte eller ble redd når den ble satt. 

Anonymkode: 44c9d...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

De fleste fedre er med på fødsel. Jeg kunne akseptert at mannen min ikke blir med HVIS han var klar på at det var noe han vil slite med å takle /har skikkelig angst for. Min mann sier at han egentlig ikke har så veldig lyst (han får litt noia av fødsler, operasjoner og alt sånn), men det er overhodet ikke "god nok grunn", og han skal selvfølgelig være med. Jeg tenker at det er viktig for meg å ha han der, og hvis noe alvorlig skulle skje med enten meg eller baby tror jeg virkelig det hadde vært kjipt for han om han ikke var tilstede for å støtte enten meg eller baby. Det er viktig for meg å ha en jeg vet jeg kan bearbeide eventuelle vanskelige følelser med i etterkant, at jeg ikke må gjenfortelle alt til mannen... 

Men har mannen skikkelig, skikkelig angst syns jeg han kan slippe, akkurat som jeg mener at KS bør tilbys til de som har fødselsangst som ikke lar seg behandle. Han må ikke være med for en hver pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har litt angst av sykehus, han har blitt operert to ganger, og havnet i en slags psykose pga redsel begge gangene. Så han grua seg veldig til å være med på fødsel, sa lenge at han ikke ville. Jeg sa at jeg ønsket jo å ha han der som støtte, og vi ble enige om at han skulle prøve, men at han kunne gå ut om det ble for mye.

Han var til stede hele tida, og var veldig stolt etterpå. Men han sa at hvis fødselen hadde vart i mange timer, så visste han ikke om han hadde orka. Nå var fødselen over på 3 timer fra første rie, så da gikk det greit. 

Allikevel var han dritredd når jeg skulle føde nr to, så da spurte jeg om mamma ville være med. Det ble en forferdelig tøff fødsel, riene ble satt igang av at de tok vannet, og jeg hylte og skreik. Mannen min orket ikke å være der det siste kvarteret, men det visste jeg ikke før etterpå. (Skjønner han godt, hadde gått selv om jeg hadde kunnet...) Men det var veldig godt å ha mamma der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ville far veldig gjerne bli med, men jeg ombestemte meg og ville ha med mamma i stedet når første riene kom. Du bestemmer hvem som får lov å bli med, men de du velger bestemmer selv om de ønsker bli med. Mitt inntrykk er at menn sliter med at de føler seg maktesløse og at som ufaglært og klar i toppen ser det hele svært dramatisk ut.

Anonymkode: e6b94...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her ville far veldig gjerne bli med, men jeg ombestemte meg og ville ha med mamma i stedet når første riene kom. Du bestemmer hvem som får lov å bli med, men de du velger bestemmer selv om de ønsker bli med. Mitt inntrykk er at menn sliter med at de føler seg maktesløse og at som ufaglært og klar i toppen ser det hele svært dramatisk ut.

Anonymkode: e6b94...b0c

Så du lot ikke mannen din være med da barnet hans skulle komme til verden...?

Anonymkode: 9083f...53d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min ville være med, og han fikk det, helt til jeg skulle begynne med pressingen og følte at dette ikke gikk med "publikum" jeg kjente 😂 Så han og mamma som også var med venta ute og kom inn med en gang babyen var ute. 

Anonymkode: 5e7b5...246

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er i tenkeboksen når det kommer til om han vil være med på fødsel eller ikke. Jeg har trodd at nær sagt alle menn er med på fødsel nå til dags, men eller tar jeg feil? 

Har ikke lyst til å presse ham, hørt om menn som sliter med tiltrekning til dama i lang tid etterpå. Men kanskje han også vil angre seg for at han går glipp av det? 

Anonymkode: 5a869...367

Ja jeg tror også at alle kommende fedre er med på fødselen til egne barn der foreldrene holder sammen . Jeg vil tro en fødsel er det  største en kan oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...