Gå til innhold

Veldig sene reaksjoner etter voldtekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble utsatt for voldtekt for ca. 2 mnd tilbake, jeg har de siste ukene trodd at jeg hadde lagt hendelsen bak meg, prøvd hardt å fokusere på å få livet på stell uten å lykkes, noe som førte til at jeg ble deprimert.

I dag ryddet jeg på rommet og fant brosjyrer som jeg hadde fått fra den gangen jeg var på overgrepsmottaket, og brøt helt sammen og fikk tanker om å skade meg selv,

er heldigvis ikke alene akkurat nå, men plutselig nå føler jeg bare at jeg er sint, skikkelig sint, konstant, istedenfor trist som jeg var tidligere.

Hva er det som skjer med meg? Blir jo litt skremt og bekymret over meg selv.

På forhånd takk for alle svar

Anonymkode: 760c5...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som skjer med det er, som du selv skriver - at du får en reaksjon på noe du har opplevd. 
Det er ikke unormalt. Det kan faktisk gå tiår før en som har opplevd voldtekt/overgrep får reaksjoner. Det er slik vi er laget. 
Fint å høre at du ikke er alene. Del gjerne disse tankene med noen nå, om du kan. 
Får du noe oppfølgning? Hvis ikke så kan det hende du får behov for det nå som du har stikket hull på ballongen. 
Snakk i såfall med enten legen din eller ta kontakt med SMISO :-)

Anonymkode: e8c01...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utsatt for et overgrep når jeg var 6 år. Det var først i slutten av 20 årene at jeg innså at jeg trengte hjelp - og da var det mye som hadde fått utvikle seg over tid. Jo fortere du tar tak i ting jo bedre er det. For din egen del - skaff hjelp :smilyblomst:

Anonymkode: fd3d4...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter hos legevakten nå. Vet ikke helt hvordan de kan hjelpe meg men får bare være ærlig med hva jeg føler og tenker.

Hva kan skje om man ikke reagerer på en slik hendelse før etter mange mange år? Hva er det som kan utvikles hos en?

Anonymkode: 760c5...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter hos legevakten nå. Vet ikke helt hvordan de kan hjelpe meg men får bare være ærlig med hva jeg føler og tenker.

Hva kan skje om man ikke reagerer på en slik hendelse før etter mange mange år? Hva er det som kan utvikles hos en?

Anonymkode: 760c5...4de

Det trenger ikke være noe alvorlig eller farlig som ''utvikles''. Det er som om du legger et lokk på det. Fortrenger. En dag innhenter minnene deg. Det kan være ytre påminnere eller rett ut av det blå. Det er ikke farlig eller unormalt. Men veldig, veldig ubehagelig og forvirrende. Det kan oppleves som et kaos! 
Det jeg vil frem til, er at dette er helt normale reaksjoner på en hendelse du har vært utsatt for. 
Gjør deg selv en tjeneste å ta i mot hjelp og ikke sitt alene på opplevelsene. Du er aldri alene om noe slikt. 
 

Anonymkode: e8c01...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble utsatt for voldtekt for ca. 2 mnd tilbake, jeg har de siste ukene trodd at jeg hadde lagt hendelsen bak meg, prøvd hardt å fokusere på å få livet på stell uten å lykkes, noe som førte til at jeg ble deprimert.

I dag ryddet jeg på rommet og fant brosjyrer som jeg hadde fått fra den gangen jeg var på overgrepsmottaket, og brøt helt sammen og fikk tanker om å skade meg selv,

er heldigvis ikke alene akkurat nå, men plutselig nå føler jeg bare at jeg er sint, skikkelig sint, konstant, istedenfor trist som jeg var tidligere.

Hva er det som skjer med meg? Blir jo litt skremt og bekymret over meg selv.

På forhånd takk for alle svar

Anonymkode: 760c5...4de

Har du ikke fått hjelp til å takle det du har gjennomlevd? Hvis ikke kontakt enten overgrepsteamet eller be bistandsadvokaten din om hjelp med å finne en psykolog el. 

Anonymkode: 467ae...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke en "veldig sen" reaksjon. Din reaksjon er helt normal. Det er også helt normalt at følelsene veksler. Du har vært trist, du har prøvd å gå videre og legge det bak deg, og nå har du blitt sint. Klart du blir sint! Noen har voldtatt deg og krenket deg. 

Bra du oppsøker hjelp og får snakket ut om reaksjonene og opplevelsene dine. 

Anonymkode: 4ee70...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene. Det var godt å få pratet med noen på legevakta :) Klem til alle

Anonymkode: 760c5...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...