Gå til innhold

Stemmerett i fengsel, meninger?


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Jeg bor i Skottland, og i dag er det valg. Jeg kom i snakk med en venn om stemmerett for folk som sitter i fengsel, og ble fortalt at her har de ikke stemmerett. Ingen i fengsel har det, ikke en gang om de kun sitter inne en uke pga. ubetalte regninger. Om du sitter inne på valgdagen, får du ikke stemme. Her i Norge er det motsatt. Det skal mye til å miste stemmeretten, og man har den selv om man sitter i fengsel.

Hva mener folk om dette her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mister folk i Skottland stemmeretten for evig og alltid, hvis de bare har sittet en kortere periode på grunn av ubetalte regninger ellr lignende?

Eller gjelder tap av stemmeretten utelukkende dersom noen tilfeldigvis havner bak murene på selve valg-dagen?

Anonymkode: adfd6...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde få stemme igjen etter å ha gjennomført straffen sin, men ikke under fengselsoppholdet (uansett hva det er som fikk deg inn). 

Poenget med å stemme er at de som produserer ressurser (skatt) for landet skal få bestemme hva de ressursene skal bli brukt på (ved å velge et parti med et fokus du liker). En fengselsinnsatt vil på det tidspunkt ikke kunne bidra med noe til samfunnet, så det er både etisk og praktisk sett rett å ikke gi de stemmerett (men de får den igjen etter straffen).

Anonymkode: f04e5...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn stemmerett betyr nettopp det, at alle i myndig alder skal kunne stemme. Tar man bort noen grupper, om det så er innsatte, så er den ikke allmenn lenger. Det er jeg imot, historien har vist oss at samfunn som begynner å ekskludere noen fra stemmerett ikke er særlig bærekraftige i lengden. Man begynner kanskje med grupper man ikke liker, som innsatte. Men så vil eliten argumentere for å fjerne en gruppe til, etterfulgt av en gruppe til. Kanskje skottland ser for seg å fjerne stemmene til deres forhatte arbeiderklasse som stemmer mot globalisering? Det er mange av de britiske toppene som hadde likt det meget godt. 

Anonymkode: d0720...a55

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man burde få stemme igjen etter å ha gjennomført straffen sin, men ikke under fengselsoppholdet (uansett hva det er som fikk deg inn). 

Poenget med å stemme er at de som produserer ressurser (skatt) for landet skal få bestemme hva de ressursene skal bli brukt på (ved å velge et parti med et fokus du liker). En fengselsinnsatt vil på det tidspunkt ikke kunne bidra med noe til samfunnet, så det er både etisk og praktisk sett rett å ikke gi de stemmerett (men de får den igjen etter straffen).

Anonymkode: f04e5...ffb

Så da burde ikke uføre, sykemeldte osv. få stemme? 

Anonymkode: e9263...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da burde ikke uføre, sykemeldte osv. få stemme? 

Anonymkode: e9263...1f9

For ikke å snakke om kvinner :opplyser:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da burde ikke uføre, sykemeldte osv. få stemme? 

Anonymkode: e9263...1f9

Nei, ikke om de er fullstendig avhengige av staten mtp økonomiske midler.

Anonymkode: f04e5...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gorgonzola skrev:

For ikke å snakke om kvinner :opplyser:

 

Skjønner ikke hva du mener med det

Anonymkode: f04e5...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør de det i Skottland dersom det senere viser seg at en person er uskyldig dømt? Kan han/hun da stemme med tilbakevirkende kraft, eller er anledningen borte for alltid?

Jeg ser ingen grunn til å frata folk stemmeretten bare fordi de sitter i fengsel. Å sitte i fengsel er en ærlig sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Linaria skrev:

Jeg bor i Skottland, og i dag er det valg. Jeg kom i snakk med en venn om stemmerett for folk som sitter i fengsel, og ble fortalt at her har de ikke stemmerett. Ingen i fengsel har det, ikke en gang om de kun sitter inne en uke pga. ubetalte regninger. Om du sitter inne på valgdagen, får du ikke stemme. Her i Norge er det motsatt. Det skal mye til å miste stemmeretten, og man har den selv om man sitter i fengsel.

Hva mener folk om dette her? 

Britene har denne anakronismen. Fanger utgjør ikke en så stor gruppe velgere at deres stemmer påvirker valget i noen særskilt retning. På samme tid er det å stemme i valg et tegn på at man i det minste engasjerer seg i samfunnet. Det er bedre at fanger engasjerer seg i samfunnet, enn at de holdes utenfor, når engasjementet deres ikke er noen trussel for samfunnet på noen som helst måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA mister en stemmerettenfor alltid  vis en er straffedømt, i Norge skal vi ha stemmerett for alle som er norske statsborgere. Det er min mening. 

Anonymkode: 8371e...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengsel handler jo bare om frihetsberøvelse, ikke inndragning av menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I USA mister en stemmerettenfor alltid  vis en er straffedømt, i Norge skal vi ha stemmerett for alle som er norske statsborgere. Det er min mening. 

Anonymkode: 8371e...387

Det avhenger av delstaten, noen delstater fratar ikke straffedømte stemmerett etter at de soner straffen, andre fratar de den i en tidsbegrenset periode, og noen gjør det permanent. I kategori nummer to er det noen stater der du må søke for å  få den tilbake etter x antall år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Gorgonzola skrev:

For ikke å snakke om kvinner :opplyser:

 

For ikke å snakke om menn. Definitivt ikke 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...