Gå til innhold

Vil kamaraovervåke barnehager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier dere foreldre, ville dere likt å bli filmet hver dag? og hva med oss barnehageansatte som gjør alt i vår makt for at barna skal få fine hverdager, med læring, gode opplevelser og ikke minst lek?

Kjenner en del flotte assistenter som ikke liker og bli filmet, er sikker på at en del ville følt det ubehagelig. De bruker ord som ( Frp ) at vi som vil det beste for barn vil finne seg i og bli filmet, greit nok- men det er så mange etiske perspektiver her. Er redd for det går ut over kvaliteten. Mange barnehageansatte opplever dager der de er for få pr antall barn. Mange sliter med dårlig samvittighet pga dette, og så i tillegg skal de oppleve og bli filmet?

Få heller inn nok antall voksne. Ha stellerom lyse, ev med innsyn. ( Men så er det også slik at barn har rett på et privatliv ) vanskelig problemstilling er det uansett. 

 

Anonymkode: 3a654...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kamaraer trengs ikke, men barnehageannsatte bør være litt obs på hverandre. Hvis noen har merkelig atferd så bør man se nærmere på det.

Anonymkode: eac5f...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkansatte blir filmet hver dag. Ingen som klager på det. Synes det er et meget godt forslag. Om de ansatte behandler alle barn likt, og med respekt og omsorg har de da overhodet ingenting å være redd for.

Anonymkode: 90fc7...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pedoene kommer nokke til å digge filmene tenker jeg :tommel:

Anonymkode: 95eb4...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er ubehagelig å bli filmet er ingenting mot hvor "ubehagelig" det er å bli seksuelt mishandlet som barn. Om overvåkningskameraer kan redde om så bare ett barn er det jo verdt det.

Anonymkode: 2d709...30f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal ha tilgang til filmen?

Hvis dette er noe som blir lagret på et sikkert sted, f.eks en server eller noe ingen andre enn politiet har tilgang til, kanskje. Men er det på en server, er det ikke da på nettet? Hva med hackere? Hvis en, f.eks sjefen i barnehagen bare har tilgang til båndet, hva om det er lederen som er overgriperen?

 

Det er kanskje stygt å si det, men jeg vil heller ha forbud mot at menn jobber i barnehage før det blir overvåkning. Ja, kvinner kan også være overgripere, men det er langt skjelderere man hører om det. Om  det kun betyr er det skjer skjeldnere eller om kvinner bare er flinkere til å slippe unna vet jeg ikke.

 

 

Anonymkode: bfbe0...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At det er ubehagelig å bli filmet er ingenting mot hvor "ubehagelig" det er å bli seksuelt mishandlet som barn. Om overvåkningskameraer kan redde om så bare ett barn er det jo verdt det.

Anonymkode: 2d709...30f

Barn først, helt virkelig altså- men det er flere etiske hensyn å ta her- hvordan skal vi bevare materialet som er filmet? tenk hvis det kommer på avveie????

Anonymkode: 3a654...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si "hvis du ikke har noe å skjule, så har du vel ikke problem med å bli filmet? " syns jeg er helt feil og med på å mistenkeliggjøre alle ansatte. Jeg grøsser av å tenke hvor mye dette vil koste. Sette opp alle kameraene, ha de i drift, bytte ut, se på filmene og så videre, istedenfor å styrke barnehage økonomisk på andre måter.

Absolutt alle barnehager jeg har vert i har for få ansatte og en god del har mennesker med for lite kompetanse med å jobbe med barn. Det kan ofte ikke være to på bleieskift situasjoner fordi det er ikke nok folk. Vi trenger mer mennesker, ikke mer overvåking. 

Anonymkode: 11c7b...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn først, helt virkelig altså- men det er flere etiske hensyn å ta her- hvordan skal vi bevare materialet som er filmet? tenk hvis det kommer på avveie????

Anonymkode: 3a654...ff1

Man bør vel gå igjennom filmene jevnlig. Og slette etterhvert når det ikke er noen "funn" som vekker mistanke.

Anonymkode: 90fc7...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å si "hvis du ikke har noe å skjule, så har du vel ikke problem med å bli filmet? " syns jeg er helt feil og med på å mistenkeliggjøre alle ansatte. Jeg grøsser av å tenke hvor mye dette vil koste. Sette opp alle kameraene, ha de i drift, bytte ut, se på filmene og så videre, istedenfor å styrke barnehage økonomisk på andre måter.

Absolutt alle barnehager jeg har vert i har for få ansatte og en god del har mennesker med for lite kompetanse med å jobbe med barn. Det kan ofte ikke være to på bleieskift situasjoner fordi det er ikke nok folk. Vi trenger mer mennesker, ikke mer overvåking. 

Anonymkode: 11c7b...14f

Det blir ikke heil feil. Skjønner folk kan synes det er litt småflaut å bli "busta" i et øyeblikk de glemmer seg og har fingeren oppi nesa fks. Men det betyr jo ingenting. Her må de ansatte styrke perspektivene sine.

Anonymkode: 90fc7...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke heil feil. Skjønner folk kan synes det er litt småflaut å bli "busta" i et øyeblikk de glemmer seg og har fingeren oppi nesa fks. Men det betyr jo ingenting. Her må de ansatte styrke perspektivene sine.

Anonymkode: 90fc7...7e7

jo, det blir feil. Alle har rett til privatliv, også barn, skjønner du. Hvis det blir feil, hvorfor må politiet har rett til å ransake huset ditt før de gjør det? Hvis du ikke har noe å skjule, og det er til allmenn beste, så skal de bare få lov? samme med overvåking på nett? er ingenting hellig lengre? 

Anonymkode: 11c7b...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er ubehagelig å bli filmet er ingenting mot hvor "ubehagelig" det er å bli seksuelt mishandlet som barn. Om overvåkningskameraer kan redde om så bare ett barn er det jo verdt det.

Anonymkode: 2d709...30f

Da er det bedre å ha mer innsyn på f.eks stellerom, ved f.eks å ha vinder ut mot fellesarealet. Tror barnehagen vil slite med å få gode ansatte om de begynner med overvåking, for hvem gidder vel å bli overvåket til enhver tid? 

Og en annen ting; hvordan har de tenkt til å oppbevare filmene? De kan jo ikke ansette en som til enhver tid skal følge med på videoene, man sliter jo allerede med nok bemanning i bhg. Så det vil si at disse filmene må være lagret en plass til at noen har tid til å gå igjennom dem.  Man kan jo ikke regne med at dette er noe som blir gjort hver dag. Hva da om det blir innbrudd i barnehager, fordi noen faktisk har lys på videoer av barn i stellesituasjoner. Kjempe kjekt for barna det, sikkert. Og i tillegg blir lagt ut på all verdens suspekte nettsider. Og vi skal heller ikke være så naiv å tro at ansatte selv ikke stjeler/kopierer disse videoene når noen faktisk finner på å misbruke barn i barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er mye som kan gjøres før man setter opp kamera i barnehagene. For det første kan man være litt mer kritisk til hvem som får jobbe i barnehage. Min erfaring er at man nesten henter inn folk fra gata til å jobbe som vikar. Det burde være mye strengere. Å nekte menn å jobbe i barnehagen blir for dumt! Dette blir for generaliserende og krenkende for de ALLER fleste menn som velger å gå inn i et slikt omsorgsyrke. Vi trenger flere gode mannlige rollemodeller i barnehagen spør du meg! 

Man kan ha stellerom der andre ansatte har innsyn feks med "vindu" eller glassvegg og man kan generelt være mer obs på sine kolleger. Et mer åpent og oversiktilig fysisk miljø.  

Man kan innføre rutiner der man snakker med foreldre om overgrep og hva man skal se etter. Det samme gjelder barna. De må bli opplyst på en god måte om grenser rundt sin egen kropp osv. 

Generelt synes jeg det burde være flere eksterne tilsyn i barnehagene rundt om kring. Både for å sjekke pedagogtetthet, bemanningskapasitet, det fysiske miljøet og innholdet i hva som faktisk blir gjort. Jeg tror mange hadde blitt sjokkert over kaoset enkelte barnehager har nesten hver dag. Ansatte som gjør sitt beste, men som stadig går i sparemodus fordi de ikke er nok voksne i forhold til barn. Ikke rart at folk klarer snike seg unna!

Anonymkode: 0af80...922

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Butikkansatte blir filmet hver dag. Ingen som klager på det. Synes det er et meget godt forslag. Om de ansatte behandler alle barn likt, og med respekt og omsorg har de da overhodet ingenting å være redd for.

Anonymkode: 90fc7...7e7

Butikk-overvåkning er av økonomisk motiv.
Ansatte og "kunder" som forsyner seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del barnehager drives det brannslukking hver dag, barn som ikke får det de skal ha, eiere tar ut hyppig ferie og setter penger i skatteparadis, ansatte på gulvet ender opp med belastningsskader. Nå skal de også filmes.

Lurer på hvordan framtiden ser ut.

Anonymkode: 3a654...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, slask skrev:

Butikk-overvåkning er av økonomisk motiv.
Ansatte og "kunder" som forsyner seg osv.

Alvorligheten av naskeri kan på ingen måte måles med overgrep! 

Anonymkode: 0ac58...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alvorligheten av naskeri kan på ingen måte måles med overgrep! 

Anonymkode: 0ac58...91c

Helt enig, for en tullete ting å si.

Likevel syns jeg at barn har rett til å ikke bli overvåket og ha litt privatliv, når løsningen er så lett at det bare trengs flere ansatte. 

Anonymkode: 11c7b...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva om de som skal se over disse filmene, er de egentlige overgriperne?

Anonymkode: 7c46d...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til flere ansatte!

Anonymkode: 3a654...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slitt med å være en leken og aktiv voksen om jeg visste at jeg ble filmet. Dette ville så gått utover kvaliteten i barnehagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...