Gå til innhold

Mister øyenbrynshår


Nancy

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har den siste tiden mistet veldig mye øyenbrynshår fra midten og ut. Har egentlig litt tykke øyenbryn og nå er de skikkelig uttynnet. Jeg verken napper eller farger eller herjer med de på noen måte. Dette er noe som har skjedd litt periodevis. De faller ut, men så vokser ut igjen. Når de endelig er på plass og jeg er fornøyd, så faller de ut igjen. Det har også vært perioder hvor jeg ikke har mistet noe. Det var da jeg jobbet i utlandet i litt varmere strøk. Jeg tror ikke det er årsaken, men det er merkelig at det skjedde begge gangene og over lengre perioder først 18 måneder og deretter 6 måneder. 

Det må nevnes at jeg har PCO og tar p-piller og er til tider litt stresset, men igjen så har jeg tatt de p-pillene i ti år og var også stresset da jeg jobbet i utlandet. Som sagt så har jeg hatt det problemet en stund, men synes det har blitt verre, pluss at det er ubehagelig å gå rundt seende ut som en 15 åring som har vært ivrig med pinsetten. Jeg har alltid mistet mer hår på høyre øyenbryn, men nå mister jeg også like mye på venstre. Litt for mye detaljer her, men det er noe som plager meg litt, fordi jeg tenker at det er alltid en grunn til ting. Jeg har nevnt det for legen, men hun tar det ikke seriøst. Jeg tok en blodprøve som viste at jernnivået var litt lavt, men en boks jerntabletter skulle være nok. 

Jeg har lest at det kan ha noe med stoffskifte å gjøre og mangel på et hormon som kan føre til at man mister hår. I tillegg har jeg konstant hard mage og dårlige svake negler som også er blant symptomene tror jeg, i tillegg til følelsen av å alltid være sliten. Er det noen som har opplevd noe lignende? 

Endret av Nancy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsøk lege og få hjelp. 

Anonymkode: 52817...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et av symptomene på lavt stoffskifte. Ville ha tatt en blodprøve.

Anonymkode: aeb90...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme. Da jeg var yngre hadde jeg tykke bryn, syntes aldri det var fint med blyanttynne nappede bryn. Så ble jeg straffet med å ikke nappe, med at de faller ut av seg selv.

Jeg var til lege for flere år siden da håret på hodet begynte å falle ut i store tuster. Jeg måtte innom to ganger for å sjekke og dobbeltsjekke resultatet; det viste seg at jeg hadde dobbelt så mye testosteron i blodet i forhold til normalt. Jeg fikk ikke noe mer svar enn det, og ikke noen oppfølging fra lege. Jeg flyttet fra byen kort tid etter så jeg fulgte det ikke opp, og jeg sluttet å miste år. Selv tror jeg at det hadde sammenheng med bivirkningene av en malariaprofylakse jeg hadde tatt i over et halvt år, pluss stress i forbindelse med en bacheloroppgave jeg aldri fikk meg til å starte på. Hårtapet normaliserte seg ihvertfall over sommeren.

Jeg kan legge til at jeg har kraftig hårvekst på resten av kroppen, har mistenkt PCOS i mange år men uten å ville teste meg for det. Jeg opplever at både hårtap i øyenbrynene og hårvekst i resten av ansiktet spesielt, og resten av kroppen generelt, forverrer seg med alderen, og påvirkes ikke av vekt eller kosthold.

Så mye hjelp kan jeg ikke tilby, men vit at du ikke er alene med en kropp som ikke alltid er helt logisk :)

Anonymkode: edf0c...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...