Gå til innhold

Hvilken bunad til datteren vår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørs jo hvordan man selv definerer tilhørighet. Som datter ville jeg selv valgt: a) oslo drakta siden det er her jeg kommer fra, eller  b) "bunad fra et sted på vestlandet" siden det er denne jeg er vokst opp med at mor har og sikkert har gode minner knyttet til denne.

Anonymkode: 33f98...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være slik at hun oppfatter mors og fars uenighet om bunadsvalget som så belastende at hun rett og slett av den grunn nekter å velge? Får hun kanskje en følelese av at hun må velge mellom dere to og deres synspunkter? Og så vil hun ikke velge "side"? I så fall forstår jeg at hun opplever dette som vanskelig.

Foreslår at du og mannen din blir enige om et par bunader dere begge kan akseptere fra områder hun har tilknytning til. Og så legger dere det fram som at disse to er bunader som begge dere foreldre synes er fine. Så kan hun velge mellom dem.

Anonymkode: bd325...9f1

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det du skriver her, så ser det ut til at hun ikke nødvendigvis nekter å velge bunad, men hun nekter å velge "side".

Anonymkode: bd325...9f1

Vi har aldri gitt uttrykk for hvilken vi ønsker hun skal velge. Dette vet hun ingenting om, vi har bare presentert de ulike bunadene og forklart tilknytningen, that's it. Jeg kjenner datteren min godt, og vet hun snakker sant når hun sker hun ikke bryr seg. For meg er det viktigst at hun velger en hun liker, ikke den jeg ville valgt. Hun vet altså svært lite om det jeg gir uttrykk for her.

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Silfen skrev:

Hadde min unge lekt idiot på den måten så hadde hun faktisk ikke fått. Får da være måte på å kontrollere foreldrene!

Ønsker ikke å gå nærmere inn på hennes situasjon, men kan si så mye som om at hun har en diagnose som gjør at det kan fremstå som at hun "leker idiot". 

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer liker sjelden å skille seg ut, så dersom hun er født og oppvokst i Oslo så vil nok det tryggeste og naturligste valger være å velge en bunad der i fra. Vil tro at de fleste av venninnene velger det samme. 

Anonymkode: 064ce...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Vi har kommet frem til, etter et godt tips, at vi setter av pengene i et bunadsfond. Da får hun selv velge når hun er klar for det. I verste fall får pengene gå til bolig. Vi har i utgangspunktet aldri ønsket å ta valget for henne, selv om det ser sånn ut i HI. Burde forklart og formulert meg bedre. Ønsker først og fremst at hun skal ha en bunad hun trives i og føler tilknytning til. Noen tenker kanskje at hun er en drittunge, men hun har en diagnose som gjør at dette blir litt vanskelig. 

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi har aldri gitt uttrykk for hvilken vi ønsker hun skal velge. Dette vet hun ingenting om, vi har bare presentert de ulike bunadene og forklart tilknytningen, that's it. Jeg kjenner datteren min godt, og vet hun snakker sant når hun sker hun ikke bryr seg. For meg er det viktigst at hun velger en hun liker, ikke den jeg ville valgt. Hun vet altså svært lite om det jeg gir uttrykk for her.

Anonymkode: b66d1...760

Men det skal godt gjøre at hun ikke har fått med seg deres uenighet her. Du har sikkert snakket frampå på en litt "overtalende" måte om den du synes hun bør velge, selv uten at det er gjort bevisst. Barn får med seg ting uansett.

Om dere  ikke kommer videre her, men du fremdeles mener hun skal ha bunad, så tar du og far valget sammen for henne. Sannsynligvis vil hun sette pris på bunaden når hun blir eldre, selv om hun ikke orker å ta stilling til dette nå.

Anonymkode: bd325...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslodrakt burde jo være førstevalget sånn opphavsmessig ettersom dere bor der og litt ettersom du er vokst opp der, men samtidig savner jeg informasjon om hvilken bunad av de aktuelle jenta selv liker best. Det blir for dumt hvis ikke hun selv liker drakten/bunaden for da går hun neppe med den med mindre hun blir tvunget til det. 

Jeg tenker slik at aktuelle kandidater er: 

  • Oslodrakt siden dere bor der og det er jentas hjem
  • "Trondheimsdrakt" siden dere har hytte der og røtter der. 
  • "Bergensdrakt" siden far er oppvokst der. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er i den luksusposisjonen at dere kan velge mellom flere bunader, ville jeg tatt med et moment ingen her har nevnt i vurderinga: hvor lette eller vanskelige er de ulike bunadene å sy inn eller ut og å legge opp eller ned. Det er enorm forskjell på dette. Nå kjenner jeg ikke deres datter, men det er som oftest stor høyde- og breddeforskjell, og ikke minst forskjell i fasong, på en spinkel 12-åring og en voksen kvinne. Og som i mitt eget tilfelle, på en prepubertal 12-åring og en ferdig utvokst 14-åring. Jeg vokste ut av alt ekstra sømmonn allerede mens bunaden ble sydd, og min mor måtte klippe av bunnen på skjorta mi for å få stoff til å utvide hals og skuldre på skjorta, lua kunne jeg bare glemme å få på meg og selve stakken fikk jeg såvidt lukka nok med sikkerhetsnåler til at det verste kunne skjules under forkleet. Så der sto jeg som konfirmant, med flekkbøtet skjorte, stakk som ikke rakk lenger enn midt ned på leggen, pupper som veltet vulgært ut av bunadlivet og ingen som helst mulighet til å i det hele tatt smake på verken koldtbord eller kaker, for hadde jeg gjort det, hadde katastrofen vært et faktum. Bunaden er nå nedarvet til et spinklere medlem av slekta og i full bruk, men jeg anbefaler alle å faktisk sjekke ut hvor mye ekstra sømmonn husfliden faktisk bruker på de ulike bunadene og hvor mye de kan legges ut uten at broderier etc blir ødelagt. For det er visst ingen selvfølge at de greier å beregne det selv. 

Anonymkode: b62ad...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mest naturlig at datter har bunad fra det stedet morsiden kommer ifra.  Så da blir det Oslodrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det skal godt gjøre at hun ikke har fått med seg deres uenighet her. Du har sikkert snakket frampå på en litt "overtalende" måte om den du synes hun bør velge, selv uten at det er gjort bevisst. Barn får med seg ting uansett.

Om dere  ikke kommer videre her, men du fremdeles mener hun skal ha bunad, så tar du og far valget sammen for henne. Sannsynligvis vil hun sette pris på bunaden når hun blir eldre, selv om hun ikke orker å ta stilling til dette nå.

Anonymkode: bd325...9f1

Du må tro det du vil, men det har vi altså ikke. Vi tok henne med til Husfliden i aller første omgang, hvor hun fikk presentert bunadene uten at hun som jobbet der visste noe om tilknytningen. Hun nektet å velge allerede da, og dette var før vi i det hele tatt begynte å snakke mer om tilknytning,

Vi har bestemt oss for å sette av pengene slik at hun kan velge når hun blir eldre,

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Cata skrev:

Oslodrakt burde jo være førstevalget sånn opphavsmessig ettersom dere bor der og litt ettersom du er vokst opp der, men samtidig savner jeg informasjon om hvilken bunad av de aktuelle jenta selv liker best. Det blir for dumt hvis ikke hun selv liker drakten/bunaden for da går hun neppe med den med mindre hun blir tvunget til det. 

Jeg tenker slik at aktuelle kandidater er: 

  • Oslodrakt siden dere bor der og det er jentas hjem
  • "Trondheimsdrakt" siden dere har hytte der og røtter der. 
  • "Bergensdrakt" siden far er oppvokst der. 

Dessverre nevnte jeg ikke i HI at hun ikke vil velge. Etter et godt tips har vi valgt å sette av pengene slik at hun kan velge når hun blir klar for det, i og med at vi egentlig ikke ønsker å velge for henne. Vi hadde bare ikke tenkt på at vi kunne sette av pengene, så vi trodde vi måtte ta valget. Ellers er jeg enig i lista du skriver.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dere er i den luksusposisjonen at dere kan velge mellom flere bunader, ville jeg tatt med et moment ingen her har nevnt i vurderinga: hvor lette eller vanskelige er de ulike bunadene å sy inn eller ut og å legge opp eller ned. Det er enorm forskjell på dette. Nå kjenner jeg ikke deres datter, men det er som oftest stor høyde- og breddeforskjell, og ikke minst forskjell i fasong, på en spinkel 12-åring og en voksen kvinne. Og som i mitt eget tilfelle, på en prepubertal 12-åring og en ferdig utvokst 14-åring. Jeg vokste ut av alt ekstra sømmonn allerede mens bunaden ble sydd, og min mor måtte klippe av bunnen på skjorta mi for å få stoff til å utvide hals og skuldre på skjorta, lua kunne jeg bare glemme å få på meg og selve stakken fikk jeg såvidt lukka nok med sikkerhetsnåler til at det verste kunne skjules under forkleet. Så der sto jeg som konfirmant, med flekkbøtet skjorte, stakk som ikke rakk lenger enn midt ned på leggen, pupper som veltet vulgært ut av bunadlivet og ingen som helst mulighet til å i det hele tatt smake på verken koldtbord eller kaker, for hadde jeg gjort det, hadde katastrofen vært et faktum. Bunaden er nå nedarvet til et spinklere medlem av slekta og i full bruk, men jeg anbefaler alle å faktisk sjekke ut hvor mye ekstra sømmonn husfliden faktisk bruker på de ulike bunadene og hvor mye de kan legges ut uten at broderier etc blir ødelagt. For det er visst ingen selvfølge at de greier å beregne det selv. 

Anonymkode: b62ad...31a

Dette er et godt poeng!

4 minutter siden, DreamOn skrev:

Jeg syns det er mest naturlig at datter har bunad fra det stedet morsiden kommer ifra.  Så da blir det Oslodrakt. 

Ja, du sier absolutt noe der.

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg synest vel heilt klart at det luktar Oslo-bunad av dette, eg. Då får ingen av dykk vilja dykkar, og jenta får ein bunad ho faktisk har tilknyting til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert fort eit spørsmål om å velge side, mamma eller pappa. Det er ikkje eit valg ein 12-åring har lyst til å ta! Dermed er det umulig for henne å velge ... 

 

Skriv ut bilete av alternativa som fins.

Be henne trekke eit av dei.

Sørg for å ikkje vere der når ho trekker, så kan ho evt. trekke det ho vil😊

Smil, og bestill den bunaden ho har trekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det et par år til datteren vår skal konfirmeres, og i den anledning skal hun få bunad. I og med at det tar tid å sy en bunad begynner vi å tenke på det nå. Jeg og mannen er veldig uenige når det kommer til dette. Skriver fiktive navn på byer, utenom Oslo, det ikke blir så lett gjenkjennelig. 

Meg og min familie: Jeg har en bunad fra et sted på Vestlandet. Farmor og farfar, inkludert deres slekt er derfra. Selv har jeg ingen tilknytning til stedet utenom at de er derfra, og jeg arvet bunaden av farmor. Faren min er fra "Trondheim" og moren min fra Oslo. Morfar er også fra "Trondheim", og mormor er fra Oslo. "Trondheim" er også der vi har hytte og tilbringer en del tid. Selv har jeg også vokst opp i Oslo og det er her vi bor nå. 

Mannen min og hans familie: Han har vokst opp i "Bergen". Moren hans har også vokst opp der. Mormoren og morfaren vokste begge opp i "Bodø", men flyttet til "Bergen" da de var tidlig i 20-årene. Farmoren og farfaren har også vokst opp i "Bodø", men har flyttet litt forskjellige steder. Faren hans har vokst opp i "Kristiansand", men grunnet dårlig forhold til far blir det uansett ikke den bunaden.

Jeg mener datteren vår bør ha "Bergensbunad" siden både mannen min og moren hans har vokst opp der, vi tilbringer en del tid i området og besteforeldrene bodde der nesten hele livet. Han mener derimot at det ikke er tilknytning nok, og at hun bør ha "Bodø-bunad" siden besteforeldrene hans er derfra. Jeg syns det blir rart, i og med at hun aldri har møtt disse, og at hun aldri har vært i Bodø. Det skal også nevnes at "Bergensbunaden" er veldig flott og tradisjonsrik, i tillegg til at den er ganske sjelden.

Det eneste reelle alternativet, mener jeg, blir da Oslo-drakta, i og med at vi bor her, og at jeg, mormor og og mamma har vokst opp her. Men Oslo-drakta er jo ikke like tradisjonsrik, og jeg foretrekker en bunad fremfor en drakt. For å være helt ærlig syns jeg ikke den er særlig pen heller. Jubileumsdrakta liker jeg, men den er jo veldig ny og oppkonstruert.

Hun kan også ha den jeg har, men samtidig har hun ikke møtt farmoren og farfaren min, og aldri vært på stedet. Dette tenker jeg på som alternativ tre. Alternativ fire må bli "Trondheim", siden faren min og morfaren min er derfra. 

Hva tenker dere? Ser det ble litt rotete, mn håper dere skjønner :)

Anonymkode: b66d1...760

Fortell henne om disse alternativene med historier , så velger hun den hun føler tilknytning siden det er hun som skal bruke, ikke dere. 

Anonymkode: b7f2d...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fjaselina skrev:

Dette vert fort eit spørsmål om å velge side, mamma eller pappa. Det er ikkje eit valg ein 12-åring har lyst til å ta! Dermed er det umulig for henne å velge ... 

 

Skriv ut bilete av alternativa som fins.

Be henne trekke eit av dei.

Sørg for å ikkje vere der når ho trekker, så kan ho evt. trekke det ho vil😊

Smil, og bestill den bunaden ho har trekt ut.

Signerer 

Anonymkode: b7f2d...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 Oslo bunader, Aker og sørkedalen hun kan velge mellom. Hvorfor dra inn de andre byene? 

Helt ærlig ville jeg ikke gitt henne bunad om hun er så uvitende om hva hun vil ha. Hvorfor ikke vente til hun blir utvokst. Om du syr noe til mål av en 12 åring vil den aldri sitte pent senere.

Anonymkode: ccfc6...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har 2 Oslo bunader, Aker og sørkedalen hun kan velge mellom. Hvorfor dra inn de andre byene? 

Helt ærlig ville jeg ikke gitt henne bunad om hun er så uvitende om hva hun vil ha. Hvorfor ikke vente til hun blir utvokst. Om du syr noe til mål av en 12 åring vil den aldri sitte pent senere.

Anonymkode: ccfc6...de8

Helt enig! Jeg fikk min mormors bunad, utrolig fin. Men to år etter jeg ble konfirmert var jeg lengre enn henne og stakken for kort, livet var stygt etter 17 års bruk og da måtte vi punge ut med 12.000 for nytt liv og ny stakk. Mye bedre å gi henne det som 20-åring enn som 12-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo ennå godt tid på bunadsvalget. Tenåringer er ofte opptatt av å ha det samme som de andre. Tipper at om et år eller så, så begynner venninnene hennes å snakke om hvilken bunad de skal ha til konfirmasjonen. Og da lar hun seg nok påvirke. Tenåringer ønsker ikke å skille seg ut. Så da kommer det nok et ønske derfra. La det ligge litt så løser dette seg av seg selv.

Hilsen fembarnsmor som så langt har hatt fire konfirmanter.

Anonymkode: bd325...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ikke moden nok til å få når hun viser så totalt fravær på entusiasme. Hun kan heller få til 20-årsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...