Gå til innhold

Hvilken bunad til datteren vår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det et par år til datteren vår skal konfirmeres, og i den anledning skal hun få bunad. I og med at det tar tid å sy en bunad begynner vi å tenke på det nå. Jeg og mannen er veldig uenige når det kommer til dette. Skriver fiktive navn på byer, utenom Oslo, det ikke blir så lett gjenkjennelig. 

Meg og min familie: Jeg har en bunad fra et sted på Vestlandet. Farmor og farfar, inkludert deres slekt er derfra. Selv har jeg ingen tilknytning til stedet utenom at de er derfra, og jeg arvet bunaden av farmor. Faren min er fra "Trondheim" og moren min fra Oslo. Morfar er også fra "Trondheim", og mormor er fra Oslo. "Trondheim" er også der vi har hytte og tilbringer en del tid. Selv har jeg også vokst opp i Oslo og det er her vi bor nå. 

Mannen min og hans familie: Han har vokst opp i "Bergen". Moren hans har også vokst opp der. Mormoren og morfaren vokste begge opp i "Bodø", men flyttet til "Bergen" da de var tidlig i 20-årene. Farmoren og farfaren har også vokst opp i "Bodø", men har flyttet litt forskjellige steder. Faren hans har vokst opp i "Kristiansand", men grunnet dårlig forhold til far blir det uansett ikke den bunaden.

Jeg mener datteren vår bør ha "Bergensbunad" siden både mannen min og moren hans har vokst opp der, vi tilbringer en del tid i området og besteforeldrene bodde der nesten hele livet. Han mener derimot at det ikke er tilknytning nok, og at hun bør ha "Bodø-bunad" siden besteforeldrene hans er derfra. Jeg syns det blir rart, i og med at hun aldri har møtt disse, og at hun aldri har vært i Bodø. Det skal også nevnes at "Bergensbunaden" er veldig flott og tradisjonsrik, i tillegg til at den er ganske sjelden.

Det eneste reelle alternativet, mener jeg, blir da Oslo-drakta, i og med at vi bor her, og at jeg, mormor og og mamma har vokst opp her. Men Oslo-drakta er jo ikke like tradisjonsrik, og jeg foretrekker en bunad fremfor en drakt. For å være helt ærlig syns jeg ikke den er særlig pen heller. Jubileumsdrakta liker jeg, men den er jo veldig ny og oppkonstruert.

Hun kan også ha den jeg har, men samtidig har hun ikke møtt farmoren og farfaren min, og aldri vært på stedet. Dette tenker jeg på som alternativ tre. Alternativ fire må bli "Trondheim", siden faren min og morfaren min er derfra. 

Hva tenker dere? Ser det ble litt rotete, mn håper dere skjønner :)

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun bestemmer selv mellom de alternativene dere legger frem her. Det er tross alt hun som skal gå med den og like den. Sånn - da var det løst.

 

 

Endret av Moonwalker
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bergensbunad" er ingen bunad, det er en drakt. Hvis du vil ha bunad i fra bergensområde har man fanabunad, Osbunad, Hausbunad. Jeg er fra Bergen og har vossabunad fordi tanten til min mor sydde den og kom fra Voss. 

Ellers er "bergensbunaden" veldig vanlig og jeg mener den koster alt for mye i forhold til arbeidet i den. 

Det finnes noen bunader som kommer fra områdene rundt Oslo, kanskje det er et alternativ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk velge selv, og valgte bunaden fra stedet jeg er født og oppvokst. Ikke så veldig spennende når jeg det er dåp/bryllup/17.mai der, siden mange har lik, men utrolig stas når jeg er annet sted. Det er ikke verdens peneste bunad, men de som kjenner den tar kontakt og spør om jeg er fra dette stedet. 

Anger bittelitt på at jeg ikke valgte samme bunad som mamma, for nå som voksen tenker jeg det hadde vært stas om vi matchet 😊 Å velge bunad fra stedet besteforeldre er fra, men som man har liten tilknytning til blir veldig rart for meg. Men heller det enn å velge vest-Telemark bare fordi den er så fin... 

Anonymkode: e332a...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si tilknytningen er sterk nok til alle disse bunadene. Til syvende og sist er det som Moonwalker sier datteren din som skal ha den, så hun bør få bestemme selv hvilken bunad hun vil ha.  

Anonymkode: 6e588...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der spør selvfølgelig datteren hva hun vil ha. Jeg ble tildelt en bunad av mine foreldre, fin og flott og hjemmesydd med masse affeksjonsverdi, men det var ikke den jeg helst ville ha. I dag henger den i ett skap, jeg får meg ikke til å kjøpe ny siden den er hjemmesydd, men jeg kommer ikke til å bruke den helelr fordi jeg ikke trives i den.

Anonymkode: cc9fe...b4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, #frøken skrev:

"Bergensbunad" er ingen bunad, det er en drakt. Hvis du vil ha bunad i fra bergensområde har man fanabunad, Osbunad, Hausbunad. Jeg er fra Bergen og har vossabunad fordi tanten til min mor sydde den og kom fra Voss. 

Ellers er "bergensbunaden" veldig vanlig og jeg mener den koster alt for mye i forhold til arbeidet i den. 

Det finnes noen bunader som kommer fra områdene rundt Oslo, kanskje det er et alternativ? 

Som jeg skrev er det fiktive navn. Er fullstendig klar over der, også derfor jeg skrev i hermetegn. Er snakk om en mye mer spesiell og sjelden bunad. Skal se på noen rundt Oslo, takk for tips!

Anonymkode: b66d1...760

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mørkeblå oslo-bunaden er drit fin! Ta den :)  eller oslos jubeleumsdrakt. veldig flotte

 

Anonymkode: ab430...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si tilknytningen er sterk nok til alle disse bunadene. Til syvende og sist er det som Moonwalker sier datteren din som skal ha den, så hun bør få bestemme selv hvilken bunad hun vil ha.  

Anonymkode: 6e588...182

 

29 minutter siden, Moonwalker skrev:

Hun bestemmer selv mellom de alternativene dere legger frem her. Det er tross alt hun som skal gå med den og like den. Sånn - da var det løst.

 

 

 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der spør selvfølgelig datteren hva hun vil ha. Jeg ble tildelt en bunad av mine foreldre, fin og flott og hjemmesydd med masse affeksjonsverdi, men det var ikke den jeg helst ville ha. I dag henger den i ett skap, jeg får meg ikke til å kjøpe ny siden den er hjemmesydd, men jeg kommer ikke til å bruke den helelr fordi jeg ikke trives i den.

Anonymkode: cc9fe...b4b

Takk for svar. Jeg burde selvfølgelig nevnt at datteren vår nekter fullstendig å velge, og hevder hun ikke bryr seg. Hun er bare 12 år, og ser ikke helt at valg av bunad er viktig, i og med at man skal bruke den (sannsynligvis) hvert år. Hun sier at vi bare skal velge en, og at hun "ikke bryr seg siden hun ikke har peiling, og syns alle er like fine". Vi har gitt henne en del tid og vist frem de ulike typene hun kan velge, men hun er sta som bare rakkern. Hun ønsker seg bunad selv, så det står ikke på det, men hun har alltid vært veldig lite interessert i klær og går helst bare i joggebuksa. Ellers er jeg selvsagt enig med dere, det er hun som skal velge, og hadde hun gjort det hadde problemet vært løst. 

Men nå må vi faktisk begynne å tenke på å få den sydd, derfor jeg spurte her om hva som gir mest mening å velge, om man kan si det sånn.

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moonwalker skrev:

Hun bestemmer selv mellom de alternativene dere legger frem her. Det er tross alt hun som skal gå med den og like den. Sånn - da var det løst.

 

 

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, #frøken skrev:

"Bergensbunad" er ingen bunad, det er en drakt. Hvis du vil ha bunad i fra bergensområde har man fanabunad, Osbunad, Hausbunad. Jeg er fra Bergen og har vossabunad fordi tanten til min mor sydde den og kom fra Voss. 

Ellers er "bergensbunaden" veldig vanlig og jeg mener den koster alt for mye i forhold til arbeidet i den. 

Det finnes noen bunader som kommer fra områdene rundt Oslo, kanskje det er et alternativ? 

Den rekonstruerte Osbunaden er sååå fin! Om jeg ikke hadde hatt Rogalandsbunad så hadde jeg lett tatt den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, #frøken skrev:

"Bergensbunad" er ingen bunad, det er en drakt. Hvis du vil ha bunad i fra bergensområde har man fanabunad, Osbunad, Hausbunad. Jeg er fra Bergen og har vossabunad fordi tanten til min mor sydde den og kom fra Voss. 

Ellers er "bergensbunaden" veldig vanlig og jeg mener den koster alt for mye i forhold til arbeidet i den. 

Det finnes noen bunader som kommer fra områdene rundt Oslo, kanskje det er et alternativ? 

Bergensbunaden har da bunadsstatus for lengst.

 

For øvrig så bør hun få velge selv mellom alle alternativene og det bør ikke være en diskusjon blant dere voksne engang. Dere bør kun guide henne, valget er hennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din og din manns tilknytning som bør være viktig her, det bør være datteren deres sin tilknytning. Altså hvor hennes oldeforeldre er fra synes jeg ikke bør være med i ligningen en gang. Jeg synes at dere bør velge den bunaden som hun er mest tilknyttet. Altså (jeg gikk litt surr i alle stedene), enten Oslo der hun selv er oppvokst eller Bergen(?) der en av dere kom fra (?) og dere tilbringer mange ferier etc.

Med tilknytning her tenker jeg en "føler seg hjemme i", ikke hvor familietreet har røtter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Takk for svar. Jeg burde selvfølgelig nevnt at datteren vår nekter fullstendig å velge, og hevder hun ikke bryr seg. Hun er bare 12 år, og ser ikke helt at valg av bunad er viktig, i og med at man skal bruke den (sannsynligvis) hvert år. Hun sier at vi bare skal velge en, og at hun "ikke bryr seg siden hun ikke har peiling, og syns alle er like fine". Vi har gitt henne en del tid og vist frem de ulike typene hun kan velge, men hun er sta som bare rakkern. Hun ønsker seg bunad selv, så det står ikke på det, men hun har alltid vært veldig lite interessert i klær og går helst bare i joggebuksa. Ellers er jeg selvsagt enig med dere, det er hun som skal velge, og hadde hun gjort det hadde problemet vært løst. 

Men nå må vi faktisk begynne å tenke på å få den sydd, derfor jeg spurte her om hva som gir mest mening å velge, om man kan si det sånn.

Anonymkode: b66d1...760

Dere har fortsatt et par år på dere, da, ett år er plenty for å få sydd bunad.

Dersom hun fortsatt ikke vil velge om et par år, er vel løsningen at hun enten låner en bunad hun ønsker å bruke til konfirmasjonen eller får en pen kjole. Også oppretter dere et bunadsfond til henne, slik at hun får sydd en bunad hun ønsker å bruke når hun blir eldre.

Hadde jeg fått velge bunad da jeg var nærmere voksen i stedet for da jeg var gryende tenåring, hadde jeg kanskje valgt å bruke den innimellom i stedet for å la den samle støv i klesskapet mens jeg tar på meg en penkjole.

Endret av Rosalie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Silfen skrev:

Bergensbunaden har da bunadsstatus for lengst.

 

For øvrig så bør hun få velge selv mellom alle alternativene og det bør ikke være en diskusjon blant dere voksne engang. Dere bør kun guide henne, valget er hennes.

 

4 minutter siden, Rosalie skrev:

Dette!

Som jeg nettopp nevnte, men var så dum at jeg ikke skrev i hovedinnlegget, nekter hun helt å velge. Hun ønsker seg bunad, men sier hun ikke bryr seg om hvilken og ber oss velge. Vi har febrilsk prøvd å overtale henne til å velge, men hun er sta og nekter. Vi har vist henne alternativene mange ganger og snakket mye om det til ingen nytte. I og med at det tar litt tid å sy en bunad må vi nesten ta et valg snart. Hun nekter å velge, men blir samtidig potte sur om vi sier at da blir det ingen bunad :rolleyes: Vi kunne sagt at hun ikke får om hun ikke velger, men kjenner jeg henne rett blir det da ingen bunad, og det er litt dumt.

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi valgte Oslo bunad mørke blå, den er kjempe fin:)

Valget sto mellom bunad fra Voss eller Oslo og hun valgte Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Mynona skrev:

Det er ikke din og din manns tilknytning som bør være viktig her, det bør være datteren deres sin tilknytning. Altså hvor hennes oldeforeldre er fra synes jeg ikke bør være med i ligningen en gang. Jeg synes at dere bør velge den bunaden som hun er mest tilknyttet. Altså (jeg gikk litt surr i alle stedene), enten Oslo der hun selv er oppvokst eller Bergen(?) der en av dere kom fra (?) og dere tilbringer mange ferier etc.

Med tilknytning her tenker jeg en "føler seg hjemme i", ikke hvor familietreet har røtter. 

 

Ja, er forsovet enig der, det er jo hennes bunad og hun som skal gå med den. Beklager at det ble litt rotete, skjønner godt du gikk i surr i alle stedene. Tror jeg ville valgt Oslo der hun selv er vokst opp, inkludert meg og deler av familien min. 

4 minutter siden, Rosalie skrev:

Dere har fortsatt et par år på dere, da, ett år er plenty for å få sydd bunad.

Dersom hun fortsatt ikke vil velge om et par år, er vel løsningen at hun enten låner en bunad hun ønsker å bruke til konfirmasjonen eller får en pen kjole. Også oppretter dere et bunadsfond til henne, slik at hun får sydd en bunad hun ønsker å bruke når hun blir eldre.

Hadde jeg fått velge bunad da jeg var nærmere voksen i stedet for da jeg var gryende tenåring, hadde jeg kanskje valgt å bruke den innimellom i stedet for å la den samle støv i klesskapet mens jeg tar på meg en penkjole.

Ja, vi har ett år enda, men begynner å bli litt usikker på hva vi skal gjøre i og med at det ikke ser ut til at hun vil endre mening. Gode forslag du kommer med, kanskje vi bare skal sette av penger til den så hun kan få den sydd når hun er eldre og har bestemt seg. Det hadde jeg ikke tenkt på engang, men det var veldig lurt. Syns det er litt dumt om vi skal velge for henne. Da går vi for den løsningen, takk :)

Anonymkode: b66d1...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Som jeg nettopp nevnte, men var så dum at jeg ikke skrev i hovedinnlegget, nekter hun helt å velge. Hun ønsker seg bunad, men sier hun ikke bryr seg om hvilken og ber oss velge. Vi har febrilsk prøvd å overtale henne til å velge, men hun er sta og nekter. Vi har vist henne alternativene mange ganger og snakket mye om det til ingen nytte. I og med at det tar litt tid å sy en bunad må vi nesten ta et valg snart. Hun nekter å velge, men blir samtidig potte sur om vi sier at da blir det ingen bunad :rolleyes: Vi kunne sagt at hun ikke får om hun ikke velger, men kjenner jeg henne rett blir det da ingen bunad, og det er litt dumt.

Anonymkode: b66d1...760

Kan det være slik at hun oppfatter mors og fars uenighet om bunadsvalget som så belastende at hun rett og slett av den grunn nekter å velge? Får hun kanskje en følelese av at hun må velge mellom dere to og deres synspunkter? Og så vil hun ikke velge "side"? I så fall forstår jeg at hun opplever dette som vanskelig.

Foreslår at du og mannen din blir enige om et par bunader dere begge kan akseptere fra områder hun har tilknytning til. Og så legger dere det fram som at disse to er bunader som begge dere foreldre synes er fine. Så kan hun velge mellom dem.

Anonymkode: bd325...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Takk for svar. Jeg burde selvfølgelig nevnt at datteren vår nekter fullstendig å velge, og hevder hun ikke bryr seg. Hun er bare 12 år, og ser ikke helt at valg av bunad er viktig, i og med at man skal bruke den (sannsynligvis) hvert år. Hun sier at vi bare skal velge en, og at hun "ikke bryr seg siden hun ikke har peiling, og syns alle er like fine". Vi har gitt henne en del tid og vist frem de ulike typene hun kan velge, men hun er sta som bare rakkern. Hun ønsker seg bunad selv, så det står ikke på det, men hun har alltid vært veldig lite interessert i klær og går helst bare i joggebuksa. Ellers er jeg selvsagt enig med dere, det er hun som skal velge, og hadde hun gjort det hadde problemet vært løst. 

Men nå må vi faktisk begynne å tenke på å få den sydd, derfor jeg spurte her om hva som gir mest mening å velge, om man kan si det sånn.

Anonymkode: b66d1...760

Ut i fra det du skriver her, så ser det ut til at hun ikke nødvendigvis nekter å velge bunad, men hun nekter å velge "side".

Anonymkode: bd325...9f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Som jeg nettopp nevnte, men var så dum at jeg ikke skrev i hovedinnlegget, nekter hun helt å velge. Hun ønsker seg bunad, men sier hun ikke bryr seg om hvilken og ber oss velge. Vi har febrilsk prøvd å overtale henne til å velge, men hun er sta og nekter. Vi har vist henne alternativene mange ganger og snakket mye om det til ingen nytte. I og med at det tar litt tid å sy en bunad må vi nesten ta et valg snart. Hun nekter å velge, men blir samtidig potte sur om vi sier at da blir det ingen bunad :rolleyes: Vi kunne sagt at hun ikke får om hun ikke velger, men kjenner jeg henne rett blir det da ingen bunad, og det er litt dumt.

Anonymkode: b66d1...760

Hadde min unge lekt idiot på den måten så hadde hun faktisk ikke fått. Får da være måte på å kontrollere foreldrene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...