Gå til innhold

Konstant sulten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Noen er som har noen god råd? Jeg er konstant sulten, så sulten at jeg har vondt i magen!

Spiser hver 3 time, og prøver å holde meg til det, men sulten gnager etter bare en time.

Slik ser en typisk dag ut for meg nå, mens jeg prøver å gå ned i vekt:

frokost: 2 ryvita knekkebrød, med mager tubeost, skinke og masse akurk/paprika

mellom: en frukt

lunc: 1 posjon havregrøt

mellom: 1 beger dobbel 0 yoghurt

MIddag: 1 kyllingfilet, litt ris og masse salat

Kvelds: 2 ryvita knekkebrød, med leverpostei og akurk + en frukt

 

Trener 3 dager i uken.

Hva kan jeg gjøre for å dempe sulten?? Synes ikke jeg kan spise oftrere heller....

Anonymkode: 6f93c...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffekrus

Det er ikke rart du er sulten, det hadde jeg også vært på det kostholdet! Teller du kalorier? Hvis ikke kunne det være lurt å regne ut, for å få en pekepinn - jeg tror nemlig du spiser for lite.

Jeg ville uansett anbefale å øke inntaket av proteiner og fett, siden dette for mange gir større metthetsfølelse. Særlig fett, siden du spiser veldig magert. Ellers trenger du ikke spise så ofte om ikke du vil det. Test gjerne ut om det kanskje fungerer bedre for deg å spise større måltider litt sjeldnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør regne ut hvor mange kalorier du trenger, og hvor mange kalorier det er i det du spiser: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ og http://www.matvaretabellen.no/?language=no Hvis du ser at du spiser for lite, spis mer.

Hvis du kommer fram til at du spiser mange nok kalorier, må du se på sammensetningen av kostholdet. Fett, protein og grønnsaker er ofte anbefalt å fokusere på for å øke metthetsfølelsen uten å gå over kaloriene. Eksperimenter også med antall, sammensetning og størrelser på måltider - å spise ofte og lite passer ikke for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Noen er som har noen god råd? Jeg er konstant sulten, så sulten at jeg har vondt i magen!

Spiser hver 3 time, og prøver å holde meg til det, men sulten gnager etter bare en time.

Slik ser en typisk dag ut for meg nå, mens jeg prøver å gå ned i vekt:

frokost: 2 ryvita knekkebrød, med mager tubeost, skinke og masse akurk/paprika

mellom: en frukt

lunc: 1 posjon havregrøt

mellom: 1 beger dobbel 0 yoghurt

MIddag: 1 kyllingfilet, litt ris og masse salat

Kvelds: 2 ryvita knekkebrød, med leverpostei og akurk + en frukt

 

Trener 3 dager i uken.

Hva kan jeg gjøre for å dempe sulten?? Synes ikke jeg kan spise oftrere heller....

Anonymkode: 6f93c...28e

Les ditt eget innlegg. Min 9 mnd gamle baby spiser mer enn det der....

Nå aner jeg ikke alder, høyde og vekt og hva trening 3 ganger i uka er. Og hva et målet? Er dette noe nytt "kosthold" siden du er konstant sulten eller har du spist sånn lenge?

Vet du noe om ernæring og kalorier? Om ikke så burde du lese deg litt opp om hvorfor du trenger mer proteiner og fett i kostholdet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får i deg altfor lite fett. Ikke rart du er sulten hele tiden!

Spis mere!

Anonymkode: b3f13...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Runforit skrev:

Les ditt eget innlegg. Min 9 mnd gamle baby spiser mer enn det der....

Nå aner jeg ikke alder, høyde og vekt og hva trening 3 ganger i uka er. Og hva et målet? Er dette noe nytt "kosthold" siden du er konstant sulten eller har du spist sånn lenge?

Vet du noe om ernæring og kalorier? Om ikke så burde du lese deg litt opp om hvorfor du trenger mer proteiner og fett i kostholdet. 

 

Takk for svar.

Trodde faktisk dette var "normalt" kosthold/ mengde...

Jeg har overspist i mange år, så jeg aner vel egentlig ikke hva som er en normal posjon.

Målet mitt er å gå ned 15-20 kg.

Ja dette kostholdet er forholdsvis nytt, men den konstante sulten har vært der lenge, men da spiste jeg "hele tiden" evt spiste sjokolade...

Jeg er 30 år, er 168 høy og veier 96 kg.

Kan en hel del om kalorier og  ernæring, men etter en slankeoperasjon for mange år siden, virker ikke "vanlig tankegang" lenger, pga. endringer i hormoner.... Så for min del må jeg ligge i ekstremt underskudd hvis jeg skal ha sjans.

 

Treningen det er snakk om er: spinning, styrketrening i sal, og stavgang i oppoverbakke + styrke. 1-1,5 time pr. gang

TS

Anonymkode: 6f93c...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Trodde faktisk dette var "normalt" kosthold/ mengde...

Jeg har overspist i mange år, så jeg aner vel egentlig ikke hva som er en normal posjon.

Målet mitt er å gå ned 15-20 kg.

Ja dette kostholdet er forholdsvis nytt, men den konstante sulten har vært der lenge, men da spiste jeg "hele tiden" evt spiste sjokolade...

Jeg er 30 år, er 168 høy og veier 96 kg.

Kan en hel del om kalorier og  ernæring, men etter en slankeoperasjon for mange år siden, virker ikke "vanlig tankegang" lenger, pga. endringer i hormoner.... Så for min del må jeg ligge i ekstremt underskudd hvis jeg skal ha sjans.

 

Treningen det er snakk om er: spinning, styrketrening i sal, og stavgang i oppoverbakke + styrke. 1-1,5 time pr. gang

TS

Anonymkode: 6f93c...28e

Oki, da stiller det seg annerledes. Du har jo en spiseforstyrrelse så da burde du fått mye bedre oppfølging etter slankeoperasjonen og en skikkelig kostholdsplan.

Et eksempel på "normalt" kosthold:

Frokost

1 dl havregrøt med en ss peanøttsmør med melk og oppkuttet eple med kanel ca. 400 kcal

Lunsj

Omelett av 2 egg, 4 skiver ost, 6 oppkuttede skinkeskiver, sopp/grønnsaker eller hva du enn liker ca. 400 kcal

Mellom

En neve nøtter og en frukt 150 kcal

Middag

200 gram kjøtt stekt på oljen en knyttneve ferdig kokt pasta/potet(karbohydrat), grønnsaker med en god saus ca. 500 kcal.

Dette er 1500 kcal

Godt med både proteiner, ett og karbohydrater slik at du holder deg mett lenge og får et stabilt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp utregning av hva du spiser i dag:

frokost: 2 ryvita knekkebrød, med mager tubeost, skinke og masse akurk/paprika
    2 knekkebrød - 60 kcal
    40 g tubeost - 50 kcal
    2 skiver skinke - 20 kcal

mellom: en frukt
    100 kcal

lunc: 1 posjon havregrøt
    250 kcal

mellom: 1 beger dobbel 0 yoghurt
    60 kcal

MIddag: 1 kyllingfilet, litt ris og masse salat
    150 g kyllingfilet - 150 kcal
    litt? ris - 150 kcal

Kvelds: 2 ryvita knekkebrød, med leverpostei og akurk + en frukt
    2 knekkebrød - 60 kcal
    40 g leverpostei - 120 kcal
    en frukt - 100 kcal

Dette gir totalt ca 1150 kcal.

En kvinne på 30 år, 168 cm høy, 96 kg som trener 3 dager i uken trenger ca 2500 kcal for å holde vekten. 

Du kan altså i utgangspunktet spise dobbelt så mye og likevel holde vekten. Da sier det seg at du er sulten fordi du spiser så lite. Du bør også spise mer protein og mer fett. Dette metter mye bedre enn knekkebrød og yoghurt.

Anonymkode: 31b67...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da skal jeg se om jeg kan få inn litt mer proteiner/fett i kosten, Men vil ikke ta i for mye heller, for ønsker så innderlig å gå ned i vekt, og jeg vet av erfaring at jeg må under 1500 kal om dagen

Sisst jeg gikk på Grete Roede kurs, gikk jeg opp 2 kg, mens jeg spiste som anbefalt og lå på 1600 kal om dagen...

TS

Anonymkode: 6f93c...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...