Gå til innhold

Syns samboer er streng


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Carrot skrev:

Jeg blir litt skremt av en voksen som mener det er helt OK å sende en 7 åring og en 4 åring ut alene på den måten og håper TS kanskje ikke helt beskrev situasjonen godt. Hvis du gjorde det TS syns jeg absolutt du bør lese deg opp på barn og ta for deg samboeren din for det er overhode ikke greit å oppføre seg slik som forelder. Ideologien hans er sikkert godt ment - men handlingen er like elendig uansett intensjon.

Jeg er voksen, har barn, og er enig i at det funker helt fint å sende de ut alene innimellom. MEN, jeg har skrevet flere ganger nå, at jeg synes ikke sjuåringen skal måtte drasse på fireåringen enda. Sjuåringen har sikkert helt andre interesser og annen lek han vil drive med. En fireåring er også så liten at da må far følge med i vinduet jevnlig. Men innimellom? Helt fint! 

Anonymkode: 7aef6...15c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy, for noen skrivefeil! Det heter "de" bla! Har du ikke gått på skolen?!

Anonymkode: 2ab0c...a4f

Får alltid en følelse av at de er litt enkle de folka som alltid skal påpeke skrivefeilene til andre...

Anonymkode: 53ee9...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Carrot skrev:

Jeg blir litt skremt av en voksen som mener det er helt OK å sende en 7 åring og en 4 åring ut alene på den måten og håper TS kanskje ikke helt beskrev situasjonen godt. Hvis du gjorde det TS syns jeg absolutt du bør lese deg opp på barn og ta for deg samboeren din for det er overhode ikke greit å oppføre seg slik som forelder. Ideologien hans er sikkert godt ment - men handlingen er like elendig uansett intensjon.

Mulig jeg misforstod innlegget ditt, men hva er feil med å sende en 4-åring og an 7-åring ut alene for å leke? Slik jeg leser innlegget til TS så bor de landlig til, og det er ingenting i veien med å sende ut to barn alene slik jeg ser det. (Antar far har tatt en vurdering på de eventuelle farene) 

Ellers synes jeg kanksje at TS bør finne på noe sammen ed barna også. Det vil gjøre at hun får et bedre forhold til dem. Hva om TS og far tar hvert sitt barn en dag og finner på noe med dem etter alder og modenhet. 

 

Ellers var det mange gode forslag lenger oppe ang basseng ol., men slike ting koster en del pener, og br etter min mening være begrenset til noen ganger. Så bør det være ting som ikke koster stort eller. Som en tur i skogen, eller f.eks en sykkeltur i nærmiljøet. Mange barn liker å delta på geocaching også, men da bør målet helst være bokser med litt størrelse som inneholder bytteting, for det trekker barn i denne alderen. Men det krever selvfølgelig at de voksne deltar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, smilo skrev:

Mulig jeg misforstod innlegget ditt, men hva er feil med å sende en 4-åring og an 7-åring ut alene for å leke?

En syvåring skal ikke ha anvaret for en fireåring, og en firåring ville jeg ikke sedt ut alene uten tilsyn. For meg, uansetthvor man bor er det ikke ok.

Speselt om man bor landlig til, der det kanske ikke er noen nabokone som "ser dem" om det skulle skje noe.

Ene ungen her i huset tryna ute på sykkel som tiåring, brudd, blod og greier - heldigvis var det større barn ute som kom og sa fra til oss som var i hagen (de syklet på lekeplassen hvor det var en offroad sti) - om dette var fireåringen? og syvåringen hadde ansvaret ville det fortsatt vært OK?

Ting skjer, som forelder er det din jobb å la ungene får utfolde seg, lære leke ute osv ja, men ikke uten tilsyn? Hva om barnehagen lot fireåringen leke ute alene med seksåringene? Hvor går grensen liksom?

Når TS skriver at ungene "står på døra og vil inn uten å få lov" syns jeg ikke det er en grei måte å lære de å leke ute på.

Endret av Carrot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Carrot skrev:

En syvåring skal ikke ha anvaret for en fireåring, og en firåring ville jeg ikke sedt ut alene uten tilsyn. For meg, uansetthvor man bor er det ikke ok.

Speselt om man bor landlig til, der det kanske ikke er noen nabokone som "ser dem" om det skulle skje noe.

Ene ungen her i huset tryna ute på sykkel som tiåring, brudd, blod og greier - heldigvis var det større barn ute som kom og sa fra til oss som var i hagen (de syklet på lekeplassen hvor det var en offroad sti) - om dette var fireåringen? og syvåringen hadde ansvaret ville det fortsatt vært OK?

Ting skjer, som forelder er det din jobb å la ungene får utfolde seg, lære leke ute osv ja, men ikke uten tilsyn? Hva om barnehagen lot fireåringen leke ute alene med seksåringene? Hvor går grensen liksom?

Når TS skriver at ungene "står på døra og vil inn uten å få lov" syns jeg ikke det er en grei måte å lære de å leke ute på.

Da ser vi saken fra to forskjellige synspunkt. Jeg ville ikke hatt noe problem med å sende ut en 4-åring og en 7-åring sammen. Men jeg ville selvfølgelig hatt et øye med dem. Og 7-åringen skulle ikke ha ansvar for 4-åringen ute. Det er den voksnes ansvar. 

Den siste setningen du kommenterer kjenner jeg igjen fra mine egne barn var like gamle. De stod og hang på ytterdøra innimellom fordi de egentlig ikke ville være ute og ikke gadd å finne på noe. Selv om de absolutt hadde ting de kunne gjøre. Skulle vi da alltid bli med dem ut og aktivisere dem, eller skulle de få beskjed om at det var greit å kjede seg ute, og bli nektet å komme inn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
Den 5.5.2016 at 9.19, AnonymBruker skrev:

Hei! Er sammen med en som har to guttunger på 4 og 7 år. Di er veldig opptatte av tv spill og denslags. Klarer ikke helt å finne på ting selv. Far er veldig striks når di er hos oss. Di får ikke lov å spille. Kanskje se en film eller en halvtime på pad om dagen. Resten av dager går di rundt å maser om å få spille. Jager han di ut, står di bare på døra og vil inn å spille. Virker som di ikke har fantasi til å finne på ting på egenhånd. Nå skal det sies at di har fri tilgang på spill hos mor, samt lite leker og kompiser her vi bor. 

Er han litt for streng? Jeg syns jo litt synn i dem da det virker som spill er livet hos mor, så blir alt snudd på hodet når di kommer hit. Når di er såpass lite her syns jeg det er litt domt at 90% av tiden går bort i masing og kjefting. Bør jeg ta dette opp med samboer, at ting kanskje hadde blitt mye kosligere om di faktisk fikk en play station på rommet. Ikke at di skal få sitte der hele dagen, men dere skjønner. 

Anonymkode: fc835...8ba

Er det strengt???? Jeg ville kategorisert det som helt normalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, smilo skrev:

Den siste setningen du kommenterer kjenner jeg igjen fra mine egne barn var like gamle. De stod og hang på ytterdøra innimellom fordi de egentlig ikke ville være ute og ikke gadd å finne på noe. Selv om de absolutt hadde ting de kunne gjøre. Skulle vi da alltid bli med dem ut og aktivisere dem, eller skulle de få beskjed om at det var greit å kjede seg ute, og bli nektet å komme inn. 

Min tilnerming med egne barn var å bli med dem ut en liten stund, ta frem hoppestrikk eller tau, bøtter og spann, leke titten på hjørnet - det tok sjelden lang tid før de hadde hundrevis av idder og jeg kunne gå tilbake til mitt og de lekte fint - som forelder må man gi litt syns jeg, det hører liksom med til rollen. Hvis man vil de skal leke ute så må man tilrettelegge litt, ikke alt - men litt. Jeg syns det blir feil slik TS beskriver det å sende den ut uten oppfølging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fireåring blir sendt ut alene. Noen ganger er det barn å leke med i gata, noen ganger er det voksne naboer å prate med, og noen ganger er det ingen andre ute og han må leke for seg selv. Her er ikke bilvei like ved, og vi ser til ham i blant.

Dette mener jeg er ok på følgende premisser:

- Vi leker sammen med ham også. Han blir ikke alltid overlatt til seg selv, verken med eller uten skjerm.

- Han har øvd på å leke selvstendig (inne) helt fra han var liten, så han klarer nå å ha det fint ute på egen hånd.

Evne til å leke selvstendig kommer ikke av seg selv. Dersom ethvert kjedelig øyeblikk blir fylt med skjermtid på et eller annet vis, får ikke barna lært seg å finne på noe selv. Dette må dere voksne hjelpe dem å lære. Da må dere være ute sammen med dem og hjelpe dem i gang. Dersom dere ønsker endring, må dere nok legge ned litt mer innsats enn bare å hive dem ut og lukke døra etter dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes samboeren din er flink som setter grenser. Dette er jo resultatet av "iPad generasjonen" som vokser opp i dag. De klarer ikke å finne på noe sjøl på egenhånd og er vant til at de får trykke på en skjerm i hvert kjedelige øyeblikk fordi foreldrene ikke gidder å følge opp ungen. Men er enig med mange her at barna må læres opp til å bli mer selvstendig i leken og at 7 åringen må få gjøre ting uten 4 åringen. Her har dere også en jobb som foreldre å lære opp barna til å gjøre andre ting enn skjerm ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke far er for streng. Jeg er selv en mamma som gjerne kan plassere guttungen fremfor iPaden en liten stund pr.dag, men det må da være måte på. 

Ikke syns jeg far må "underholde" eller aktivisere barna heller. Han kan komme med tips til hva de kan gjøre, finne frem litt utstyr og sånt, men ellers burde de da klare å aktivisere seg selv. Her sender jeg ut ungen om jeg tenker han trenger litt luft. Om det ikke er noen nabobarn hjemme, så finner han på noe alene. Kan f.eks gi han såpebobler og han er opptatt leeeenge. 

Men far må jo gjerne tilbringe tid med barna sine også da, er jo koselig det! Jeg er ofte sammen med barnet mitt ute rett og slett fordi det er fin kvalitetstid sammen:) 

Anonymkode: 27a49...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt utrolig hvor drittsekk man kan være.  Det er helg, barna besøker deg skjeldent og du sender dem på dør? hva med å gå ut og fiske med dem? spille fotball? gå tur? lære dem noe? 

Høres mest ut som om denne faren bare ikke ønsker de i huset sitt syns jeg

Anonymkode: d8b31...86c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, smilo skrev:

Da ser vi saken fra to forskjellige synspunkt. Jeg ville ikke hatt noe problem med å sende ut en 4-åring og en 7-åring sammen. Men jeg ville selvfølgelig hatt et øye med dem. Og 7-åringen skulle ikke ha ansvar for 4-åringen ute. Det er den voksnes ansvar. 

Den siste setningen du kommenterer kjenner jeg igjen fra mine egne barn var like gamle. De stod og hang på ytterdøra innimellom fordi de egentlig ikke ville være ute og ikke gadd å finne på noe. Selv om de absolutt hadde ting de kunne gjøre. Skulle vi da alltid bli med dem ut og aktivisere dem, eller skulle de få beskjed om at det var greit å kjede seg ute, og bli nektet å komme inn. 

Du hadde sendt dem alene, men du hadde ikke sendt dem alene sier du. Du hadde sendt dem ut,men du hadde hatt øye med dem, så du er egentlig enig med innlegget du siterer. 

Anonymkode: d8b31...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, May 05, 2016 at 10.33, AnonymBruker skrev:

Har du stått opp meHaddel fot idag eller? Vi spør dem ofte hva de har gjort hos mor, og .sgradr de at de har spilt play Station på romfordiOm vi spør o. m de har vært ute får vi nei. I mitt hode så  syns jeg det går alt for mhyggeligog den slags, og jeg skulle jo likt å sett at de hadde ly st til å gjøre andre ting i stedet. Men de vil jo ikke det.. Samtidig så blinøya det litt feil også, når de får en oppdragelse hos mor, s å er det stikk motsatt hos far. Han har de vel rundt 30%. Da syns jeg ikke det er så rart at de maser og er sur når de er hos oss. Derfor tenker jeg at de må jo bare få spille litt her og, og få seg den fordømte play station som de maser om, istede for at det bare skal være konflikter den tiden de er her.. Så kan de være med ut når far har tenkt å finne på noe sammen med de. Det jeg mener med at de henger på oss/far, er at med en gang de får nei til spill, så går de rundt og maser om spill, eller hva de skal finne på.. Om far sier de skal gå ut å hoppe på trampolinen, så går de ut i ett og ett halvt minutt, så kommer de inn, far jager de ut igjen, ett minutt så kommer de inn.. sånn fortsetter det. Men etter det folk skriver her, så begynner jeg jo å skjønne greia. De kan faktisk ikke leke på egen hånd, de må nok lære seg det. At far er flinkere til å gå ut sammen med de osv. 

HI

Anonymkode: fc835...8ba

Så du tenker at de bør få spille hos dere også, siden det er det de er vant med hos mor? Hadde du tenkt det samme om barna kun spiste godterier i stedet for mat hos mor? Eller om de var vant til å være oppe hele natten hos mor...? Bør ikke gi etter for mas for å slippe surhet. Grunnen til at disse små barna bare vil spille, er mest sannsynlig pga de er avhengige, de har en innkjørt vane fra tiden hos mor, Skal veldig lite til for at barn blir avhengig av skjermbruk! Derfor så viktig å sette grenser, slik at de unngår å bli overstimulerte! Det resulterer i negativ adferd, som bl.a. også inkluderer masing og surhet.. Applaus til far som setter grenser for spill! Men burde dog aktivisere barna med annet og selv delta. Barna må lære seg til annen lek enn skjerm og spill, han og dere bør hjelpe og delta. Etterhvert klarer de det på egenhånd. Men mht til tid med far (og deg), bør det jo uansett være hyggelig å gjøre noe sammen? Barna lærer å sette pris på det, og kommer til å ha det som beste barndomsminner, og ikke det at de satt foran skjermen! Er ikke nødt til å være så avanserte aktiviteter,Hele tiden, kan være nok at far er ute når de hopper på trampolinen, ta en kaffe mens han slapper av i en stol og ser på.Og bekrefter at han ser de, at de har det gøy osv. Det jeg mener, er at det er ganske lett å vise barna at man er til stede og bryr seg, uten at man hele tiden skal stå på hodet og være i nøyaktig samme akt.nivå som barna hele tiden! :)

Endret av Lykkehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mearrasámi skrev:

Synes samboeren din er flink som setter grenser. Dette er jo resultatet av "iPad generasjonen" som vokser opp i dag. De klarer ikke å finne på noe sjøl på egenhånd og er vant til at de får trykke på en skjerm i hvert kjedelige øyeblikk fordi foreldrene ikke gidder å følge opp ungen. Men er enig med mange her at barna må læres opp til å bli mer selvstendig i leken og at 7 åringen må få gjøre ting uten 4 åringen. Her har dere også en jobb som foreldre å lære opp barna til å gjøre andre ting enn skjerm ting

Tror heller det er resultat av at vi lar barna snakke til foreldrene på den måten. Før fikk man bare sure og sinte miner om man mase på foreldrene, idag lar foreldrene barna mase på dem uten å si strengt fra at det ikke er greit. Jeg fikk for eks kjeft av moren min da jeg avbrøt henne og en dame som snakket. Idag så snur alle foreldre seg med en gang barnet åpner munnen

Anonymkode: 2b452...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 5.5.2016 at 9.19, AnonymBruker skrev:

Hei! Er sammen med en som har to guttunger på 4 og 7 år. Di er veldig opptatte av tv spill og denslags. Klarer ikke helt å finne på ting selv. Far er veldig striks når di er hos oss. Di får ikke lov å spille. Kanskje se en film eller en halvtime på pad om dagen. Resten av dager går di rundt å maser om å få spille. Jager han di ut, står di bare på døra og vil inn å spille. Virker som di ikke har fantasi til å finne på ting på egenhånd. Nå skal det sies at di har fri tilgang på spill hos mor, samt lite leker og kompiser her vi bor. 

Er han litt for streng? Jeg syns jo litt synn i dem da det virker som spill er livet hos mor, så blir alt snudd på hodet når di kommer hit. Når di er såpass lite her syns jeg det er litt domt at 90% av tiden går bort i masing og kjefting. Bør jeg ta dette opp med samboer, at ting kanskje hadde blitt mye kosligere om di faktisk fikk en play station på rommet. Ikke at di skal få sitte der hele dagen, men dere skjønner. 

Anonymkode: fc835...8ba

Hva med å aktivisere barna? 

Barn har fantasi til å finne på ting selv, men den fantasien blir regelmessig byttet ut av pasifiserende underholdning via en skjerm. Syns far gjør mye bra her bortsett fra at han ikke leder barna. Barna må bli ledet av en voksen dit den voksne ønsker at barnet skal være. Det vil si, ta ansvar for aktiviteter og vekke interesse slik at de om litt kan bli selvgående. 

Her trenger dere voksne være tydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.5.2016 at 13.17, AnonymBruker skrev:

Du hadde sendt dem alene, men du hadde ikke sendt dem alene sier du. Du hadde sendt dem ut,men du hadde hatt øye med dem, så du er egentlig enig med innlegget du siterer. 

Anonymkode: d8b31...86c

Jeg skjønner ikke helt hva de mener med den første setningen. Jeg hadde sendt dem ut alene ja.  Man kan fortsatt ha et øye med dem om man selv er inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes far gjør rett i å nekte dem å sitte foran en skjerm støtt. Han burde ta opp med mor at mengden spilletid er blitt et problem og hun må også redusere, barna kan ikke å leke seg. Om nødvendig ta en tur på familievernkontoret. Barn har mye de skal lære seg i barneårene. Og ja, som et resultat av oppdragelsen hittil, så må det legges inn et ekstra gir på å lære dem å leke.

Jeg har selv barn på 4 og 7 så kan sammenligne. De får spille halvtime/time på helgedag max. De har mye selskap i hverandre, og leker godt sammen. Ikke så mye fotballsparking enda her, men mye lego. Vi tar dem med ut hver dag. De elsker å klatre i trær, fiske, sykle osv. Ja, det er slitsomt å være forelder, man kan ikke nødvendigvis bare hive dem ut! Man må investere tid i dem... våre er med på det meste som skjer her hjemme, hjelper far med å skifte dekk, baker boller med meg osv.

Klaging på kjedelig og sutring har vi lav aksept for. Da sier jeg f.eks at nå skal vi leke ute et par timer, det blir ikke snakk om noe ipad før kvelden og jeg vil ikke ha noe mas om det, da blir det ikke ipad i det hele tatt. Sutring og klaging er rett og slett en uvane, som hindrer dem i å fokusere på nåværende aktivitet. Det må man bare ta av dem.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...