Gå til innhold

.


DelvisPresley

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er helt enig. Cirka seks år siden jeg var russ, og det eneste jeg gadd å skaffe meg var en haug med russekort som jeg skulle gi bort, samt en russebukse og en slags lue. Jeg gadd ikke være med på bil / buss eller feste noe særlig heller da.

Men det virker faktisk som om veldig mange  ungdommer i dagens samfunn nærmest utelukkende begynner på videregående, fordi dem ønsker å være russ.....

Jeg mente allerede på videregående at russ var fryktelig barnslig og umodent - og dette mener jeg fremdeles! Dette patetiske tullet kan legges dødt, eller flyttes til skoleåret faktisk er helt ferdig overstått!

Anonymkode: cea02...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er russ i år, får ikke tid til å gå ut på grunn av skolen, koselig å være russ sammen med vennegjengen, ler av dem som bruker 10 000 på klær i russetiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 år siden. Ser ikke noe annerledes på det egentlig, men russefeiringen er rolig der jeg kommer fra sammenlignet med det man ser i nyhetene. Jeg var med på russebil, men vi gjorde det så billig at med sponsorer så gikk vi i pluss etter russetiden. Karakterene led ingen nød og jeg husker det som en morsom tid, udogmatisk uten noe sterkt ønske om gjentagelse. 

Det er mye som er galt med russetiden om man ser på ekstremene, og det behøves definitivt endringer på flere områder. Å avskaffe hele ordningen fullstendig synes jeg er litt i overkant synes jeg da. 

Anonymkode: 6e192...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var "russ" første gang i 2002 da jeg gikk ut av ungdomsskolen (som er en tradisjon der jeg kommer fra). Det gikk naturlig nok ikke særlig hardt for seg i og med at alle i klassen var såpass unge og alle bodde hjemme hos sine foreldre. Vi delte ut godteri til de andre klassene på skolen og var med i 17. mai-toget, det var stort sett det.

Da jeg gikk ut av videregående ble jeg russ igjen i 2004. Gadd ikke være med på vill grøftefyll og holdt meg egentlig stort sett hjemme fordi jeg ikke hadde noen til å kjøre meg til og fra byen "der ting skjedde", var bare med på et par konserter og natt til 17. mai da all russen kjørte rundt hjem til lærerne og rektoren for å vekke de klokka 8-9 om morgenen. Kjøpte heller ikke lue for å slippe unna russedåpen, som jeg syntes var helt ufyselig. 

Gikk et år til på videregående for å få generell studiekompetanse i 2011 og var den eneste i klassen som valgte å ikke være russ. 

Har blitt kalt kjedelig og asosial så mye at jeg ikke engang enser det lengre. Synes russefeiringa bare blir drøyere og drøyere og mer latterlig for hvert år. Nå i år begynte mange å gå med de røde og blå dressene allerede i begynnelsen av april.... nei, det er bare fokus på å feste og bruke 'russetida er jo bare en gang i livet' som unnskyldning. Studietida og muligheten til å få seg en god utdannelse er jo forhåpentligvis også bare en gang i livet, men karakterer og eksamner driter de jo i fordi presset for å drikke, rølpe og få flest mulig russeknuter er større enn å prestere og gjøre det bra på skolen. 

Russefeiringa burde bøitt øagt til etter eksamen. DA har man jo (forhåpentligvis) noe å feire, så kan de kravle rundt, drikke og spy om kapp hele sommerferien uten at det går direkte ut over utdanninga deres.

Anonymkode: 144ff...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 7 år siden jeg var russ. Syntes det var patetisk da og var ikke med på fyll og fanteri selv, jeg bare tok artige knuter (som å løpe rundt sentrum i en supermann-kappe) og gikk i russetoget. Synes fortsatt det er patetisk. Altfor mye fokus på fyll. Også er det jo disse russelåtene som har vært de siste årene da. Blir helt sjokkert.

Jeg har hørt historier fra hvordan det var når min mor selv var ung, og det hørtes ut som russeordningen var mye bedre lagt opp på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var russ i 2000. Var t-bane-russ siden jeg ikke gadd å bruke masse penger på buss/bil, var på Tryvann 1 gang og på Lillehammer. Tok en del morsomme russeknuter. Var moro å være med på, men var aldri glad i grøftefyll, så det tok jo ikke helt av. Dessuten var jeg opptatt av å gjøre det greit på skolen, var ingen 6'er-elev men ville ha gode karakterer. Hadde min egen "gjeng" som var som meg, og vi hadde det moro og har masse gode minner, men vi syns det ble for mye det "de andre" holdt på med. 

Syns allerede da at russetida var preget av "Drekka, pule, spy og sloss", og å ha best/størst/dyrest buss, og ser ikke ut til at det er noe mindre av det nå i hvertfall. 

Syns godt man kan fortsette å ha russ, men det bør stilles litt mer krav ift skole/eksamen og hvordan de oppfører seg rundt og med andre (ref saker om 14-åringen som ble dynket i urin, han som ble teipet fast osv). 

Anonymkode: 3676e...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fem år siden jeg var russ. Tok det ganske rolig, men hadde van og var på ett treff. Russetiden gikk ikke ut over skole for min del. Tenker ikke så mye over den nå heller, annet enn at jeg synes det er forferdelig dumt med alle de forkastelige sangtekstene russen kjøper seg. Og dessverre gjør noen russ stygge ting mot andre som ikke er russ. Dog tror jeg flertallet oppfører seg ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fem år siden jeg var russ, og jeg synes egentlig at russen er mye "tammere" nå enn da jeg var russ. Nå er jeg fra en liten bygd da, vi var sju personer på en russevan, og hadde tidenes fyllekule gjennom hele perioden. Merkelig nok, så gikk det bra med eksamenene, og jeg sitter nå og skriver ferdig masteroppgaven min, så vil ikke si at fremtiden ble ødelagt. 

Anonymkode: 1fd95...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min vennegjeng var rolige russer. I Trondheim er det heldigvis ikke vanlig med verken bil eller buss, og det blir sett på som ganske harry å bruke veldig mye penger på russetida. Vi tok noen knuter, hadde bukse og lue, enkelte hadde frakk også (er det helt borte nå? nesten ikke sett noen med frakk..)

Men vi gikk på skolen hver dag, det skulle da fanden ikke feires at vi var ferdige med skolen, før vi faktisk var ferdige. 

I gymmen hadde vi coopertesten midt i mai også. Lite lurt å komme fyllesjuk i den gymtimen hvor man fikk karakter etter hvor langt man løp på 12 min. Hehe.

Jeg syns ikke russetiden skal avskaffes, men at det drikkes og dopes og festes hver jævla dag er jeg noe i mot ja egentlig. Det burde vært flere russeknuter med opprydding etter fester (har dere sett festningen i trondheim i mai? eller marinen? helt jævlig!). Og så håper jeg lærerne er strenge med fraværet og ikke slakker lina bare fordi det er mai. 

Anonymkode: 7bc4b...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var russ i 2008. Det var en morsom tid, men vi tok aldri helt av sånn som mange andre. Drakk jo kanskje sånn 3-4 dager i uken, men annet enn i helgene så var det bare noen øl i en park e.l. Vi tok en del russeknuter, men det var kun uskyldige og morsomme knuter.

Etter russetiden så har jeg begynt å bli imot hele russekonseptet. I seg selv så er det jo ikke noe galt med russetiden, men det har jo tatt helt av! De starter tidligere og tidligere for hvert år, det dreier seg kun om flatfyll og mange av knutene er veldig drøye. Russetiden trenger ikke å avskaffes, men noen tiltak bør gjøres. Få vekk svartelistene der de velger ut elever som skal tas, fjerne knutene som handler om å drikke store mengder alkohol på kort tid eller å ha sex med x antall personer osv. Det finnes da nok av andre ting man kan gjøre som bare er morsomt uten at det trenger å gå ut over andre eller som potensielt kan være farlig! Litt bråk må vi regne med at det blir, men de trenger jo ikke å gå inn for å bråke mest mulig bare fordi de vil ha det gøy.

Hvert år kommer det også frem i media at idioter i russeklær har gjort alvorlige ting mot andre, som å kidnappe 14-åringer og tisse på dem osv. Jeg er til dels enig med dem som sier vi ikke skal skjære alle russ over én kam, men disse personene ødelegger for resten. Det bør gjøres holdningskampanjer før russetiden, og elevene som gjør kriminelle ting bare fordi man er russ en gang i livet bør få store konsekvenser. Få tilbake russekonseptet som det en gang var (før min egen russetid, det hadde begynt å ta av allerede da)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var russ i 2007, altså er det ni år siden jeg var russ. Jeg kommer fra en veldig liten by hvor russetid er noe helt annet enn russetid på større plasser. Russetid på bygda og russetid i Oslo er virkelig to helt forskjellige planeter. Jeg ser ikke på russen hjemme som noe annerledes enn jeg var da jeg var russ. Vi drakk oss fulle og festet mange ganger i uka, gjorde tullete russeknuter og hadde vannkrig med ungene, og det er det samme som russen gjør i dag. Vi delte også ut is og russekort i barnehagen, testet oss for kjønnssykdommer og ga overskuddet av spons og salg av russeavisen til et veldedig formål, akkurat som russen i dag gjør. 

Anonymkode: e63be...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var russ i 2007, altså er det ni år siden jeg var russ. Jeg kommer fra en veldig liten by hvor russetid er noe helt annet enn russetid på større plasser. Russetid på bygda og russetid i Oslo er virkelig to helt forskjellige planeter. Jeg ser ikke på russen hjemme som noe annerledes enn jeg var da jeg var russ. Vi drakk oss fulle og festet mange ganger i uka, gjorde tullete russeknuter og hadde vannkrig med ungene, og det er det samme som russen gjør i dag. Vi delte også ut is og russekort i barnehagen, testet oss for kjønnssykdommer og ga overskuddet av spons og salg av russeavisen til et veldedig formål, akkurat som russen i dag gjør. 

Anonymkode: e63be...857

Tror mange knapper det overskuddet selv jeg ass. For å begynne tilbakebetalingen av buss og bil... 

Anonymkode: 7bc4b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 20 år siden jeg skulle ha vært russ. Jeg syns hele russetiden var forkastelig da så jeg droppet å være russ. Syns det er minst like forkastelig i dag. 

Jeg forstår virkelig ikke poenget med å bruke tusenvis av kroner på å fly rundt og drikke seg drita i 1 - 1,5 mnd FØR skolen er ferdig. Her begynte russen allerede helt i starten av april i år, og de har løpt og kjørt rundt på områdene her hver natt siden og spilt høy musikk, kastet ølbokser og flasker rundt seg så man skal være forsiktig når man er ute med barn og dyr pga glasskår, burner rundt i rundkjøringene så folk ikke tør å krysse veiene, plaget yngre elever grovt, spyr utenfor butikken

Ja en natt jeg var ute med søpla ved 12-01 tiden så stod det to russ og pisset opp etter søplebøttene våre

 

Jeg er så drittlei russ at jeg hadde ledd godt om de havnet i en ulykke...dessverre 

 

Syns det hadde vært så mye bedre om man kunne hatt en slags spring breake opplegg istedenfor. Typ en uke hvor avgangselevene kunne ta litt av. Da hadde det blitt lettere å holde det hele under kontroll, man kunne lagd en slags festival ut av det eller noe så man kan ha dem på kontrollerte steder med vakter. Typ Tryvann bare over lengre tid

Endret av Wenda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange knapper det overskuddet selv jeg ass. For å begynne tilbakebetalingen av buss og bil... 

Anonymkode: 7bc4b...0b0

Hos oss er det ikke vanlig med buss eller bil. I min klasse (ja, vi er bare én klasse med rødruss) var det stor enighet om å gi bort overskuddet. Det var ingen som foreslo å beholde pengene selv. 

Anonymkode: e63be...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her var det mye negative folk!! 😄

Jeg var russ for ca 20 år siden. Syntes det var en utrolig morsom tid, som skapte sterke relasjoner og vennskap ut over de jeg hadde hatt gjennom videregående ellers. Ville ikke vært det foruten, og unner russen moroa si, år etter år! 

Anonymkode: 6a159...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var russ i 09. Syns egentlig ikke det er så veldig annerledes. Der jeg kommer fra var det aldri vanlig med buss og sånn. Men så jo mange busser hvert år når landstreffet var (utenfor byen der jeg bodde). Eneste forskjellen jeg har lagt merke til er at det er fler buss-låter nå enn det var før. Vi hørte jo knapt på norsk musikk da jeg var russ. Russelåten var vel amerikansk eller noe. Nå er det jo vanlig at man kårer en av buss-låtene. Men teknologien har jo endret seg masse siden jeg var russ, så det er vel billigere å lage musikk, og enklere å spre den på nett. 

Russen oppførte seg både før og etter jeg var russ selv. De hadde svartelister noen år før jeg var russ, men så ble all enige i at det var noe drit. Og vi hadde litt mildere russeknuter. Det var veldig viktig. Har fått inntrykk av at de er like ålreite nå om dagen også.

Anonymkode: 4ab5f...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi var stort sett gå-russ da jeg var russ. Var vanlig med vans da, spesielt på mekk-linja :)

Anonymkode: 4ab5f...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. jeg var russ i fjor. Jeg synes det har endret seg litt, men mye saker som har vært oppe i media. Sånn som denne jenta som ble dopet og dumpet i container og Sarpsborgrussen som kaster urin på folk.. Jeg var russ i området i fjor, med containersaken, og jeg kan ikke huske at vi var så slemme? Vi var for fyllesyk til å gjøre noe og i tillegg har politiet gått ut og sagt at de ser mye narkotika blant russen i år, noe jeg heller ikke kjenner meg igjen i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en kjedelig russ den gang (for over 25 år siden) som syns det hele var overdrevet og er vel en som syns russen overdriver nå - jeg ser virkelig ikke poenget med å risikere kaste bort det man har slitt for gjennom tre år på en ukes tid med festing, ei heller ser jeg poenget i å sette seg i gjeld for litt morro slik mange gjør.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...