Gå til innhold

Får ikke komme i stebarnets konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange her i tråden, og andre tråder om det samme (både i år og tidligere) som sier at det er konfirmantens dag og at de skal få bestemme. Gjelder det også om konfirmanten ikke vil be en tante, et søsken, besteforelder eller en annen som foreldrene mener er naturlig del av familien? Bestemmer konfirmanten også hva ting skal koste, hvor det skal være uansett pris, alt? Det er jo konfirmantens dag....

Her er vi en familie med mine barn, - jeg, min mann og mine to barn fra før. Hos far så er det far og hans nye datter, tidligere var det også en samboer der. 

Når den eldste sto til konfirmasjon så var alle familier velkomne i konfirmasjonen, vi er voksne mennesker som klarer å oppføre oss en dag. Den eneste som ikke fikk komme var barnets søsken hos far, for hun hadde ikke samvær med far den helgen og derfor syntes ikke mor at hun trengte å komme. Tenk at hun ikke fikk komme pga en sjalu kvinne som jeg ikke en gang har hilst på. Søsteren til mine barn er en nydelig jente, og jeg vet de savnet henne der. 

Neste konfirmasjon er om et års tid. Og da skal vi også samle alle familiene, håper da at søsteren også får komme. Vi kommer til å være besteforeldre fra tre sier, foreldre og bonusforeldre, søskene, tanter og onkler, kusiner og fettere fra tre familier - og får far seg samboer som er en stabil del av familien før den tid så blir hun bedt også. 

Ja det er konfirmatens dag, og det er hun/han som skal settes pris på og feires. Men det er IKKE de som setter alle premisser for dagen. 

Nå har TS bodd aammen med far i 2 år, de bor sammen som en familie alle sammen. Hun skrev ikke i HI hvor lenge de hadde vært sammene, men noen tok det jo som om de hadde flyttet sammen med en gang. Men det hadde de ikke. Kan si at i vår, faktisk velfungernde familie, så flyttet vi sammen med en gang - og her feirer vi alt sammen sammen. Tiden har ikke så mye å si. Mor til mine barns søster tåler fortsattt ikke at hennes tidligere samboer hadde en fortid, og det straffer hun barna for :(

Anonymkode: 1a1c0...b3d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden barnet det er snakk om er en ung voksne så skjønner nok dette barnet veldig godt om du sier at dette er selvsagt en avgjørelse du respekterer fordi du bryr deg mer om at barnet har en fin dag enn at de voksne skal krangle og at det ikke betyr noe i forhold til hvordan du ser på relasjonen til barnet. Vær en trygg og solid steforelder heller enn en kranglete og furten partner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg syns synd på barn som må ha to selskap. Snakk om å markere fiendtlighet. 

Anonymkode: f642c...7db

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare si at jeg syns synd på barn som må ha to selskap. Snakk om å markere fiendtlighet. 

Anonymkode: f642c...7db

Jeg tenkte også sånn før sønnen til en venninne av meg hadde to selskaper og så fordelene! I steden for å grue seg til sin egen konfirmasjon fikk han to koselige selskaper! Trist at det skal være sånn, men noen ganger må man velge det beste av to vanskelige situasjoner! 

 

Anonymkode: c6b5f...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange her i tråden, og andre tråder om det samme (både i år og tidligere) som sier at det er konfirmantens dag og at de skal få bestemme. Gjelder det også om konfirmanten ikke vil be en tante, et søsken, besteforelder eller en annen som foreldrene mener er naturlig del av familien? Bestemmer konfirmanten også hva ting skal koste, hvor det skal være uansett pris, alt? Det er jo konfirmantens dag....

Anonymkode: 1a1c0...b3d

En tante, søsken eller besteforelder har vært i konfirmantens liv hele tiden, det kan overhodet ikke sammenlignes med en av foreldrenes nye flamme som kun har bodd i samme hus som konfimanten annenhver uke i to år. I tillegg er det gjerne steforelderen som er årsaken til at mor og far gikk fra hverandre. Selvfølgelig skal konfirmanten få bestemme at de ikke ønsker steforeldre der, de er heller ikke konfirmantens familie. Selv om du syns det, så er de ikke det. Kan godt være mor har sagt "skyld på meg når du skal snakke med xx" for å spare konfirmanten ubehageligheter. 

Ts , hold det unna og gjør noe annet kjekt med dine barn. Neste konfirmasjon om seks pr kan det være bpd du og barnets far har funnet ny parner på en annen kant. 

Anonymkode: 55550...912

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Her var de med "ste" foran hjertelig velkomne. Skulle bare mangle når de har med ungdommene å gjøre halve tiden, og når det er ok for hovedpersonen  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Blondie65 skrev:

La det ligge, TS. Det er sårt, men det blir ikke noe mindre sårt at man presser seg inn der man ikke er ønsket, uansett hvem det er som ikke ønsker deg der. Bidra til at barnet får en fin dag på din måte og legg egne såre følelser til side.

Jeg mener ikke at steforeldre skal stå med luen i hånden og være på nåde hos barnets foreldre. Jeg mener derimot at en bør sette barnet i sentrum og gjøre det beste ut av enhver situasjon med det som utgangspunkt. 

Dette.

Man skal ikke kjempe for prinsipper når det går på bekostning av barna.

Realiteten for konfirmanten er dessverre at din tilstedeværelse ikke er så viktig denne dagen. Vondt, men sant. :blomst: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, MapleSirup skrev:

Dette.

Man skal ikke kjempe for prinsipper når det går på bekostning av barna.

Realiteten for konfirmanten er dessverre at din tilstedeværelse ikke er så viktig denne dagen. Vondt, men sant. :blomst: 

Eller at ungdommen vet at mor vil bli sinna/lei seg/vanskelig dersom det insisterer, og velger å holde munn for at mor skal være fornøyd. Det vet vi ingenting om, og jeg synes det er frekt av deg å være så bastant som du er. 

 

Anonymkode: 62998...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller at ungdommen vet at mor vil bli sinna/lei seg/vanskelig dersom det insisterer, og velger å holde munn for at mor skal være fornøyd. Det vet vi ingenting om, og jeg synes det er frekt av deg å være så bastant som du er. 

 

Anonymkode: 62998...e62

Poenget er at det ikke er verdt prisen.

Konfirmanten kan godt være uenig med sin mor, men det gjør det fortsatt ikke verdt TS sin tilstedeværelse.

At du er umoden og ikke ser realiteten gjør ikke meg til frekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MapleSirup skrev:

Poenget er at det ikke er verdt prisen.

Konfirmanten kan godt være uenig med sin mor, men det gjør det fortsatt ikke verdt TS sin tilstedeværelse.

At du er umoden og ikke ser realiteten gjør ikke meg til frekk.

Du kommer med stemor-fiendtlighet i enhver anledning du kan, så jeg står for at du er frekk og ler av at du kaller meg umoden.

Anonymkode: 62998...e62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MapleSirup skrev:

Poenget er at det ikke er verdt prisen.

Konfirmanten kan godt være uenig med sin mor, men det gjør det fortsatt ikke verdt TS sin tilstedeværelse.

At du er umoden og ikke ser realiteten gjør ikke meg til frekk.

Du kommer med stemor-fiendtlighet i enhver anledning du kan, så jeg står for at du er frekk og ler av at du kaller meg umoden.

Anonymkode: 62998...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer med stemor-fiendtlighet i enhver anledning du kan, så jeg står for at du er frekk og ler av at du kaller meg umoden.

Anonymkode: 62998...e62

Jeg er ikke stemorfiendtlig. Det er bare tull. Du har ingen eksempler på det; det finnes ikke.

Jeg mener foreldre må være fredsskapende og at mor tar feil her.

Jeg mener også at stemor blir nødt til å vike her ettersom det ikke er noe å vinne på å trasse igjennom egen tilstedeværelse. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En tante, søsken eller besteforelder har vært i konfirmantens liv hele tiden, det kan overhodet ikke sammenlignes med en av foreldrenes nye flamme som kun har bodd i samme hus som konfimanten annenhver uke i to år. I tillegg er det gjerne steforelderen som er årsaken til at mor og far gikk fra hverandre. Selvfølgelig skal konfirmanten få bestemme at de ikke ønsker steforeldre der, de er heller ikke konfirmantens familie. Selv om du syns det, så er de ikke det. Kan godt være mor har sagt "skyld på meg når du skal snakke med xx" for å spare konfirmanten ubehageligheter. 

Ts , hold det unna og gjør noe annet kjekt med dine barn. Neste konfirmasjon om seks pr kan det være bpd du og barnets far har funnet ny parner på en annen kant. 

Anonymkode: 55550...912

Hvor har du det fra at det stort sett er forelderens nye partner som er grunnen til at foreldrene gikk fra hverandre? Av de jeg kjenner som er skilt/gått fra hverandre er det ingen som er sammen med en de hadde et forhold til mens de fortsatt bodde sammen som en "A4-familie". Det å kalle en partner for en ny flamme når de har bodd sammen i 2 år er rett og slett idiotisk. Du må huske at dette er en voksen person som faktisk (i denne tråden) bor sammen med tenåringen annenhver uke og er en omsorgsperson på samme måte som den andre forelderen de ukene de bor sammen. Er sikker på at det ikke er noe problem at, ste/bonus eller hva man kaller personen, den voksne lager middag, rydder etter, vasker leiligheten, kjører hit og dit - men likevel så skal personen altså kuttes ut fra familiesammenkomster.

Jeg er utrolig glad for at jeg kommer fra en familie der vi voksne klarer å sette oss over de problemer vi eventuelt har med hverandre på slike dager. Jeg har ingen varme følelser for min eks, men han er far til mine barn. Og jeg hadde heller ikke tatt det bra om han hadde nektet min mann å komme i konfirmasjonen til  noen av våre barn. Min mann ser og gjør faktisk mer for barna enn deres far gjør, og så skulle han vært nektet å komme? 

Ja det finnes ste/bonusforeldre som ikke fungerer, men faktisk må vi ta innover oss at det er de historiene hvor ting ikke fungerer vi hører om. De aller fleste klarer å forsette livet sitt selv etter et samlivsbrudd. Det er heller unntaket der det er så store problemer at det er nødvendig med ekskludering av den ene parten. 

En liten ting på siden. Du sier at kusiner, søsken og besteforeldre har vært i familien hele livet og at det derfor er naturlig at de kommer. Vel når jeg giftet meg så var det faktisk flere i min biologiske familie jeg helst ikke ville be, jeg kjente dem ikke. Men fra min stefars familie ba jeg alle med glede, for det er de som har stilt opp for meg og vært der for meg. 

Det er vi som voksne som trer våre meninger nedover hodene på våre barn. Om vi klarer å holde problemene mellom oss som voksne og ikke dra barna inn i dem, så tror jeg mange slike episoder som hvem som skal bes i konfirmasjon hadde vært unngått. 

Anonymkode: 1a1c0...b3d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det er opp til mor og far. Dere har ikke hvert sammen så lenge, så må si jeg skjønner mor.

Som mor selv, så må jeg si at dama til eksen ikke hadde blitt inkludert i konfirmasjonen.  Og det hadde heller ikke en eventuell ny mann for meg blitt heller. Og det synes jeg må respekteres. Folk er forskjellige, og akkurat dette temaet har folk forskjellige meninger om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Jeg er ikke stemorfiendtlig. Det er bare tull. Du har ingen eksempler på det; det finnes ikke.

Jeg mener foreldre må være fredsskapende og at mor tar feil her.

Jeg mener også at stemor blir nødt til å vike her ettersom det ikke er noe å vinne på å trasse igjennom egen tilstedeværelse. 

Du fremstår nå stemorsfiendtlig i det siterte innlegget der du konstaterer at stemors tilstedeværelse ikke er viktig for konfirmanten. Ingen av oss vet hva konfirmanten selv egentlig mener om den saken, så hvorfor gjøre en sak ut av at Ts må være lite verdt for stebarnet?

Ts, hva som er vanlig betyr nada. Man må ta mannens eks som hun er. Er det hennes hobby å ekskludere eller lage drama er ikke konfirmasjonen en dag man vil risikere å skape konflikt. Da må man la prinsippene gå, det vil mest sannsynlig være verre for konfirmanten om mor går rundt og furter enn om du trer tilbake. Kanskje ser ikke konfirmanten på deg som "ekte" familie enda heller,  det må man i så fall bare være ydmyk overfor.

Ved neste konfirmasjon kan det bli likt, eller klimaet kan ha endret seg. Er mor veldig negativ ville jeg ikke ha prøvd å trumfe den med mindre det var konfirmantens sterke ønske.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Biloba skrev:

Du fremstår nå stemorsfiendtlig i det siterte innlegget der du konstaterer at stemors tilstedeværelse ikke er viktig for konfirmanten. Ingen av oss vet hva konfirmanten selv egentlig mener om den saken, så hvorfor gjøre en sak ut av at Ts må være lite verdt for stebarnet?

Ts, hva som er vanlig betyr nada. Man må ta mannens eks som hun er. Er det hennes hobby å ekskludere eller lage drama er ikke konfirmasjonen en dag man vil risikere å skape konflikt. Da må man la prinsippene gå, det vil mest sannsynlig være verre for konfirmanten om mor går rundt og furter enn om du trer tilbake. Kanskje ser ikke konfirmanten på deg som "ekte" familie enda heller,  det må man i så fall bare være ydmyk overfor.

Ved neste konfirmasjon kan det bli likt, eller klimaet kan ha endret seg. Er mor veldig negativ ville jeg ikke ha prøvd å trumfe den med mindre det var konfirmantens sterke ønske.

 

 

Det var IKKE det jeg skrev... Setningen jeg skrev var som følger: "  Realiteten for konfirmanten er dessverre at din tilstedeværelse ikke er så viktig denne dagen. Vondt, men sant. " Og dette da i sammenheng med at det ikke er verdt å trosse mor og spolere deler av dagen ved å trasse igjennom tilstedeværelse. Noen kamper er ikke riktig å ta. At konfirmantern gjerne vil ha TS der trumfer ikke mors behov for ikke å ha ts der med mindre konfirmanten selv slåss for saken.

Jeg har ikke med en eneste antydning påstått at ikke TS er verdifull for konfirmanten.

Få med dere helheten og ikke tillegg meg unødvendig negativitet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn litt på siden av hva ts skriver, men relevant. 

Ts, hva gir du i gave til konfirmanten? Står i samme suppe selv. 

Anonymkode: 50645...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn litt på siden av hva ts skriver, men relevant. 

Ts, hva gir du i gave til konfirmanten? Står i samme suppe selv. 

Anonymkode: 50645...6a1

Far og jeg gir gave sammen og det blir penger.

TS.

Anonymkode: f642c...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Her blir det hver for oss 😳

Anonymkode: 50645...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Her blir det hver for oss 😳

Anonymkode: 50645...6a1

Hadde jeg gitt alene hadde konfirmanten fått 500 kr.

TS

Anonymkode: f642c...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...