Gå til innhold

Sove medisiner for tidligere rusmisbruker ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tidligere rusmisbruker.. det har gått 3 år siden jeg sluttet. Og det har gått veldig bra de siste årene!

Men jeg sliter mye med søvn. Sover utrolig dårlig pga jeg kan huske alle drømmene mine etter hver natt, og våkner av dette igjennom natten for det blir så ekte. Sliter også med å sovne inn, pga mye hodekjør som er uungålig.. jeg har brukt natte serier som family guy på tlf i bakgrunnen, uten lys og med lyd, slik jeg kan fokusere på noe annet mens jeg sovner inn, og det funker veldig bra. Men det er en kamp hver natt! Og det har vært sånn her siden jeg var liten.

Så har begynt å vurdere sovemedisin, som er aktuelt for meg som er tidligere rusmisbruker..

Eventuelt kjerringråd ol hva som hjelper dere til å sove kanskje ?

Jeg skrur av alle lys en time før jeg skal legge meg ca, og setter telefonen på ikke forstyrr så jeg ikke skal legge merke til den. Men som sånn nå er klokka halv 2, og jeg har ligget her siden 12! Jeg har godt rytme også, står opp i ukene 7,8 tiden og i helgene 9,10..

Anonymkode: 9e62b...696

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tidligere rusmisbruker.. det har gått 3 år siden jeg sluttet. Og det har gått veldig bra de siste årene!

Men jeg sliter mye med søvn. Sover utrolig dårlig pga jeg kan huske alle drømmene mine etter hver natt, og våkner av dette igjennom natten for det blir så ekte. Sliter også med å sovne inn, pga mye hodekjør som er uungålig.. jeg har brukt natte serier som family guy på tlf i bakgrunnen, uten lys og med lyd, slik jeg kan fokusere på noe annet mens jeg sovner inn, og det funker veldig bra. Men det er en kamp hver natt! Og det har vært sånn her siden jeg var liten.

Så har begynt å vurdere sovemedisin, som er aktuelt for meg som er tidligere rusmisbruker..

Har dere noen anbefalinger ? Navn på medisin og erfaringer ?

Eventuelt kjerringråd ol hva som hjelper dere til å sove kanskje ?

Jeg skrur av alle lys en time før jeg skal legge meg ca, og setter telefonen på ikke forstyrr så jeg ikke skal legge merke til den. Men som sånn nå er klokka halv 2, og jeg har ligget her siden 12! Jeg har godt rytme også, står opp i ukene 7,8 tiden og i helgene 9,10..

Anonymkode: 9e62b...696

Og har lest at man ikke skal kikke på klokken når man ikke får sove, det har jeg klart å venne av meg! For antall timer man rekker å sove stresset meg veldig før om jeg ville være uthvilt eller ikke. 

Anonymkode: 9e62b...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Ryddet i henhold til retningslinjene for Kropp og helse-forumet.

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

 

Tekola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bør snakke med legen din om dette. Legen din bør være klar over dine tidligere problemer. Men de fleste fornuftige leger skriver ikke ut avhengighetsdannende sovemedisin til langtidsbruk uansett til noen av oss, da langtidsbruk ofte gjør søvnproblemene verre.

 

Ellers bør du ikke gå fra full belysning til 0 på en time før søvn, men tone det ned mot kvelden. På telefonen bør du senke belysningen så den ikke er så skarp (du blir vant til det) Trening på dagen kan hjelpe på slik at man blir mer sliten i kroppen. At man blir eksponert for dagslys tidlig på morgenen hjelper også. Kaffe, brus og andre stimulanser er jo ikke så bra for søvnen. Et varmt bad eller dusj eller varmeteppe på kvelden kan også fremme søvn, er noe med nedkjølingen etterpå som trigger søvn. Og en fot eller begge utenfor teppet slik at de er kalde. Ellers kan meditasjonstaper (youtube) funke. Her er en link, finnes så mange, noen er kjempebra, noen er dårlige. De som er "guided" og snakker lavt fungerer bedre for meg. 

Sleep hypnosis 

Lykke til!

Hilsen en med masse erfaring med insomnia : ) 

 

Anonymkode: 31508...bca

Endret av Mynona
Endret for medisintips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for medisintips, se tidligere ryddemelding.

Mynona, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magnesium.

Anonymkode: d3efd...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for medisintips og svar til dette. Minner om retningslinjen:

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Nordvesta, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er igjen ryddet for medisintips, og blir nå stengt.

Alice i Eventyrland, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...