Gå til innhold

Lønn i kommunen (administrasjonen) med mastergrad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er utdannet areal/by-planlegger og ønsker å jobbe i det offentlige. Regner med å få jobb på kommunalt nivå, da fyllkeskommune og stat gjerne krever mer erfaring (jeg er nyutdannet). Hva er vanlig lønn for en med mastergrad i administrasjonen i en "typisk" kommune (det varierer vel kanskje fra kommune til kommune)?

Anonymkode: 97074...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sunhands

Det er nok ikke så fett, og varierer en del. Vet at folk i lik jobb som meg i naboregionen har mye bedre betalt. Jeg har 465.000, men var ferdig med master i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sunhands skrev:

Det er nok ikke så fett, og varierer en del. Vet at folk i lik jobb som meg i naboregionen har mye bedre betalt. Jeg har 465.000, men var ferdig med master i fjor.

Det er jo helt sinnsykt mye!? Jeg har hatt "vanlige" jobber (vaskejobb, postbud, butikk) de siste 15 årene, og der er lønna LANGT lavere. 465 000 ut som en vannvittig høy lønn hehe. Jeg skal IKKE klage om jeg får så mye! :) Trodde det lå på litt over 300 000 jeg... 

Anonymkode: 97074...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt sinnsykt mye!? Jeg har hatt "vanlige" jobber (vaskejobb, postbud, butikk) de siste 15 årene, og der er lønna LANGT lavere. 465 000 ut som en vannvittig høy lønn hehe. Jeg skal IKKE klage om jeg får så mye! :) Trodde det lå på litt over 300 000 jeg... 

Anonymkode: 97074...89b

Vil tro at en arealplanlegger med mastergrad tjener litt bedre enn vaskehjelper og postbud, ja...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, applestories skrev:

Vil tro at en arealplanlegger med mastergrad tjener litt bedre enn vaskehjelper og postbud, ja...

Hehe ja, det hadde jeg regnet med også :)  Men at det skulle være så mye hadde jeg ikke trodd! Det er visst større forskjell på folk her i landet enn jeg trodde (ikke at jeg klager, for jeg har en heftig studiegjeld å betale ned hehe, huff)

Anonymkode: 97074...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, applestories skrev:

Vil tro at en arealplanlegger med mastergrad tjener litt bedre enn vaskehjelper og postbud, ja...

Jeg har jobbet noen år deltid som renholder på et privat sykehus og de som jobbet fulltid der lå på rundt 450.000 i året, så ikke nødvendigvis..

Anonymkode: 75c3a...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, det hadde jeg regnet med også :)  Men at det skulle være så mye hadde jeg ikke trodd! Det er visst større forskjell på folk her i landet enn jeg trodde (ikke at jeg klager, for jeg har en heftig studiegjeld å betale ned hehe, huff)

Anonymkode: 97074...89b

Skulle ikke klagd jeg heller, med en lønn som det der!

Men det kommer nok veldig an på kommunen. I jobben jeg har (er kun ansatt på engasjement en periode) er årslønnen i underkant av 375.000. Tilsvarende stilling i andre kommuner ligger en del over 400.000. Så om man kun ser på pengene er det lurt å sjekke litt rundt seg, og det vil nok lønne seg å flytte litt på seg for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet noen år deltid som renholder på et privat sykehus og de som jobbet fulltid der lå på rundt 450.000 i året, så ikke nødvendigvis..

Anonymkode: 75c3a...8de

Da regner jeg med det har mye med ansiennitet å gjøre? Ser det her jeg bor også; de som har jobbet med renhold i mange år tjener en del mer enn meg som er ny i jobben, men med en god utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, applestories skrev:

Skulle ikke klagd jeg heller, med en lønn som det der!

Men det kommer nok veldig an på kommunen. I jobben jeg har (er kun ansatt på engasjement en periode) er årslønnen i underkant av 375.000. Tilsvarende stilling i andre kommuner ligger en del over 400.000. Så om man kun ser på pengene er det lurt å sjekke litt rundt seg, og det vil nok lønne seg å flytte litt på seg for de fleste.

Ja, jeg vil tro det varierer fra sted til sted. For min del er det mest av nysgjerrighet jeg spør. Jeg tok master for å komme meg unna butikkjobber, vaskejobber og den type ting, ikke for å bli "rik". :) Og jeg hadde nok vært veldig fornøyd med 375 000 også :) Når man er vant til å klare seg på under 10 000 kr i måneden, som man jo faktisk blir vant, til etter mange år som student med kun lavtlønnet deltidsjobb, er 20 000 + utbetalt pr mnd en skyhøy sum, hehe

 

Anonymkode: 97074...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jobber for kommunen varerer lønnen fra kommune til kommune, samt anstenitet😊.

Anonymkode: d6b3b...cef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er vant til å klare seg på under 10 000 kr i måneden, som man jo faktisk blir vant, til etter mange år som student med kun lavtlønnet deltidsjobb, er 20 000 + utbetalt pr mnd en skyhøy sum, hehe

Jeg hadde 6000 utbetalt, og 3000 i husleie i studentbolig - klarte meg på det i noen år før jeg fikk meg deltidsjobb. Hadde aldri klart det nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt sinnsykt mye!? Jeg har hatt "vanlige" jobber (vaskejobb, postbud, butikk) de siste 15 årene, og der er lønna LANGT lavere. 465 000 ut som en vannvittig høy lønn hehe. Jeg skal IKKE klage om jeg får så mye! :) Trodde det lå på litt over 300 000 jeg... 

Anonymkode: 97074...89b

Husk at du skal begynne å betale ned på et ganske stort studielån også. ;) I alle fall har jeg det.. Dessuten har jeg ikke så mye mer utbetalt enn da jeg jobbet etter bachelor, det meste av det overskytende går faktisk bort i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo helt an på kommunen, utdanningen og stillingen du får. Jeg har master i et samfunnsvitenskapelig fag og jobber i Oslo kommune. Jeg tjener 620.000 (ikke lederstilling), men så har jeg også jobbet i 9 år etter at jeg var ferdig med mastergraden. 

Jeg jobber (blant annet) sammen med to helt nyutdannede, en med master i statsvitenskap og en med master i informatikk. De får begge 475.000,-.

Anonymkode: 14299...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid tidligere fått timelønn, og synes derfor det er spesielt at neste års feriepenger blir regnet med når man får oppgitt årslønn. Får du oppgitt en lønn på 400.000 er derfor dette lønn for 11 måneder, pluss feriepenger for neste år. Jobber du der fortsatt da vil selvsagt samlet utbetaling stemme, men det høres litt feil ut for meg. Jeg er vant til å få betalt for de timene jeg er på jobb, så kommer feriepengene som en bonus året etter. Å ha de regnet inn i lønnen på den måten blir bare helt feil for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laveste lønn etter tariff for en slik stilling er 411.000 kr. Jeg har 440 i en liten kommune. Tror de fleste ligger over 450 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, applestories skrev:

Jeg har alltid tidligere fått timelønn, og synes derfor det er spesielt at neste års feriepenger blir regnet med når man får oppgitt årslønn. Får du oppgitt en lønn på 400.000 er derfor dette lønn for 11 måneder, pluss feriepenger for neste år. Jobber du der fortsatt da vil selvsagt samlet utbetaling stemme, men det høres litt feil ut for meg. Jeg er vant til å få betalt for de timene jeg er på jobb, så kommer feriepengene som en bonus året etter. Å ha de regnet inn i lønnen på den måten blir bare helt feil for meg :)

Det er ikke riktig. Oppgitt lønn tilsvarer det du vil få om du jobber i 12 måneder uten å ta ut ferie, og da uten feriepenger. Har du full feriepengeopptjening og tar ut ferien (som du normalt må og vil gjøre) vil lønna dermed bli høyere enn oppgitt årslønn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lønna vil bli høyere dersom du ikke tar ut ferie ja, men som du skriver må man jo ta ut ferie, og feriepengene vil da bli betalt ut neste år, når du igjen tar ferie... misforstår jeg helt her? Skjønner ikke hvordan lønna kan bli høyere enn den oppgitte årslønnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, applestories skrev:

Lønna vil bli høyere dersom du ikke tar ut ferie ja, men som du skriver må man jo ta ut ferie, og feriepengene vil da bli betalt ut neste år, når du igjen tar ferie... misforstår jeg helt her? Skjønner ikke hvordan lønna kan bli høyere enn den oppgitte årslønnen..

Lønna blir reelt høyere enn det oppgitte selv når du tar ferie og blir trukket 5 uker i lønn, fordi fulle feriepenger for 5 uker (eller hvor lang ferie den enkelte måtte ha) er mer enn vanlig lønn i 5 uker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årslønn: 570 000,-

Ansiennitet: 2 år i kommunen. 3 år privat.

Utdanningsnivå: Mastergrad.

Kjønn: Mann

Stilling: Arkitekt

Anonymkode: aadc6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Endret av Bokdamen
Feilposting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...