Gå til innhold

Hijab-russ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Juami

TS: Trodde du kanskje at innvandrere ikke gikk på skolen? Eller er det feiringer du tenkte de avstår fra? Eller var det det at de ikke drikker alkohol og ligger rundt som sjokkerte deg? I så fall kan jeg opplyse deg om at mange etniske norske også avstår fra alkohol og å ligge rundt i russetiden. 

14 timer siden, N0RGE skrev:

Klart det er viktig å kle seg riktig i forhold til setting. Hva i all verden har hijab på russefeiring å gjøre? Hva har det innendørs å gjøre? Gutter får ikke gå på cap eller lue inne, hvorfor i all verden skal jenter få gå med hijab? Heldigvis så lever vi i et fritt samfunn der vi kan få mene det vi vil om det meste å latterliggjøre hva enn vi måtte ønske, så hvis du ikke liker den diskusjonen så kan du jo heller passe på deg selv.

14 timer siden, N0RGE skrev:

 

I alle andre settinger er skaut turn off og lite kledelig. Av en eller annen grunn så skal det liksom respekteres når muslimer går med det. Nei, hijab hører ingen steds hjemme i Norge, på samme måte som om jeg ikke har på meg lua i kirka, eller inne, for den saks skyld. Jo, man ler av religiøs høytidelighet som ikke har noe i et sekulært samfunn å gjøre.

Ja, for hijab er ment for å være turn on!? I dag har jeg på meg joggebukse og hettegenser, og er ganske turn off og lite kledelig, betyr det at jeg også ikke hører ingen steds hjemme i Norge ut i fra logikken din? Og jeg har ofte på meg lue eller caps inne (dog ikke i kirka), hvor gammeldags er du egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, N0RGE skrev:

 

Det at du er 19 år og åpenbart ikke forstår argumentene mine gjør at dette blir siste respons fra min side. Vennligst ikke kast bort tiden min med en respons.

 

Om innvandrere utgjør 10 prosent av befolkningen, men er representert som 20 -30 prosent innenfor et prestisjeyrke, som tv, media, journalistikk osv, så er de for høyt representert i forhold til befolkningsandelen. Det betyr at de konkurrerer innenfor mye større "kvoter" og har større potensiale og muligheter til å ha innvirkning på samfunnet enn det hver enkelt nordmann har. Men dette er ting du neppe forstår, fordi du er så opphengt i å forstå deg på følelsene til enkeltindivider av minoritetsbakgrunn. Om hun føler seg utfryst eller ikke er jeg revnende likegyldig til, mange nordmenn føler seg utfryst også fordi de vil bevare sin norske kulturarv Det er ikke helt vanlig å være oppvokst i flerkulturelle miljøer nei, det er særdeles uvanlig. De fleste miljøer er enten veldig innvandrerdominert eller veldig norskdominert. Jenter passer også mye bedre inn i flerkultur fordi de blir bedre tatt hånd om av folk fra mer patriatiske kulturer, mens gutter derimot sliter på både utfrysning, vold, misbruk og gjengkriminalitet. Du vet veldig lite om den verden du lever i og er for styrt av den bobla du lever i under skolehverdagen din. Landet er større enn en lite forstad i Oslo, nordmenn ser mer og mer at de blir marginalisert som gruppe med påfølgende misnøye.

 

Og for å jenta meg selv. Slik du har svart for deg i tråden så ønsker jeg ikke mer respons fra deg. Dette er virkelig bortkastet tid.

Det at jeg er 19 år betyr absolutt ikke at jeg har mangel på forståelse for det du skriver. Og det er vel heller du som kaster bort tiden din på å påstå noe sånt. 

Jeg tviler på at utenlandske journalister har noe mer hypnotiserende evner enn det norske journalister har. De har som alle andre skaffet seg en jobb som de forhåpentligvis trives med. Om noen av dem tør å sette norske normer litt i perspektiv så ser jeg ikke problemet ved det. Nordmenn kan også finne på å gjøre det. 
Det er en sammenheng mellom enkeltindivider og en helhetlig folkegruppe. Det er jo enkeltindividene som skaper samfunnet. Derfor velger jeg å ta hensyn til begge deler, ikke bare det ene fremfor det andre. Dessuten er utfrysning mobbing, noe som hele storsamfunnet jobber hardt for å motvirke. Det er virkelig ikke rart at barn mobber hvis de lærer fra sånne som deg at det er helt greit å fryse ut andre bare fordi de har en annen minoritetsbakgrunn eller et annet livssyn enn dem. Det er jo det vi skal lære barna at de ikke skal gjøre. Gjensidig respekt betyr jo at også innvandrere skal respektere at nordmenn utøver sin kultur og sine tradisjoner, samtidig som at vi respekterer at de vil utøve sin religion ved å kunne ha på seg hijaben og be i en moské. Alle barn burde læres å respektere at folk lever på forskjellige måter, og at det er helt greit så lenge man ikke gjør ting som skader andre. 
Og på hvilken måte opplever gutter mer utfrysning, vold, misbruk og gjengkriminalitet enn jenter, basert på innvandringen? På hvilken måte er de utsatt for slike ting nå enn før? 

Jeg er såpass ung at selvfølgelig vet ikke jeg alt om verden jeg lever i enda. Men jeg er heller ikke så ung at jeg lever i en boble. Man kan være godt reflektert og ha en god forståelse av verden rundt seg selv om man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, N0RGE skrev:

 

I alle andre settinger er skaut turn off og lite kledelig. Av en eller annen grunn så skal det liksom respekteres når muslimer går med det. Nei, hijab hører ingen steds hjemme i Norge, på samme måte som om jeg ikke har på meg lua i kirka, eller inne, for den saks skyld. Jo, man ler av religiøs høytidelighet som ikke har noe i et sekulært samfunn å gjøre.

Vet du at gifte kvinner egentlig skulle gå med skaut når de gikk i kirka med bunad? Finnes mange gamle bunader som har såkalt koneskaut til og med den dag idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mye mer dette perspektivet på russetiden enn den gjennomsnittlige etniske norske russen. Jeg feiret ikke russetiden på grunn av alt fokuset på fyll, alkohol og annet som jeg verken liker eller synes er viktig å bruke tiden min på. 

Jeg synes det er flott at de står frem som et eksempel på at russetiden kan feires uten alkohol og tilfeldig sex. Jeg ser overhodet ikke noe galt med det. 

 

Anonymkode: 4bd8c...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at man ikke kan bruke hijab pga det ikke er "turn on". Man skal vel ha ganske mange øl innbords før en russedress blir turn on også. 

Anonymkode: c94c4...706

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at man ikke kan bruke hijab pga det ikke er "turn on". Man skal vel ha ganske mange øl innbords før en russedress blir turn on også. 

Anonymkode: c94c4...706

Nå er vel bakgrunnen for hijabbruken nettopp dette da (selv om de fleste moderne muslimer bruker det på grunn av tilhørigheten). At det er noen som kritiserer hijabbruk fordi det ikke er "turn on" er jo fullstendig hjernedødt. At muslimer som bruker sjal går glipp av disse folkene er vel ikke en stor tragedie. 

Anonymkode: 4bd8c...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel bakgrunnen for hijabbruken nettopp dette da (selv om de fleste moderne muslimer bruker det på grunn av tilhørigheten). At det er noen som kritiserer hijabbruk fordi det ikke er "turn on" er jo fullstendig hjernedødt. At muslimer som bruker sjal går glipp av disse folkene er vel ikke en stor tragedie. 

Anonymkode: 4bd8c...cc8

Nettopp mitt poeng. 

Anonymkode: c94c4...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jolene skrev:

Spesielt.

Hva er det som er så spesielt? At man vil feire 13 års skolegang uten å drikke og ha sex?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Clarity skrev:

Hva er det som er så spesielt? At man vil feire 13 års skolegang uten å drikke og ha sex?

Nei, det som gjør det spesielt er hijaben. Ikke alle må drikke eller ha sex med fremmede i russetiden ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jolene skrev:

Nei, det som gjør det spesielt er hijaben. Ikke alle må drikke eller ha sex med fremmede i russetiden ;)

Det er spesielt å være russ hvis man bærer hijab? Hvorfor det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Clarity skrev:

Det er spesielt å være russ hvis man bærer hijab? Hvorfor det?

Ja, det er det. På grunn av alt den representerer. Koranen nevner ikke hijab, ergo kan det kun sees som en kulturell skikk eller et politisk poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jolene skrev:

Ja, det er det. På grunn av alt den representerer. Koranen nevner ikke hijab, ergo kan det kun sees som en kulturell skikk eller et politisk poeng.

Hvem har sagt noe om koranen? Jeg spør deg hvorfor du mener at det er så spesielt å være russ samtidig som man bærer hijab...? Jeg skjønner ikke helt hva det er du egentlig reagerer på. Er det det at de feirer avsluttet skolegang på lik linje med alle andre avgangselever eller er det det at de velger å kle seg i russeklær? Å hvorfor skal hijaben utelukke noen av delene?

Forøvrig burde vel det at muslimer velger å ta del i norske tradisjoner bli sett på som noe positivt. Det blir litt for dumt å klage på mislykket integrering samtidig som man klager på vellykket integrering (ja, jeg har lest flere av innleggene dine i tidligere debatter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Clarity skrev:

Hvem har sagt noe om koranen? Jeg spør deg hvorfor du mener at det er så spesielt å være russ samtidig som man bærer hijab...? Jeg skjønner ikke helt hva det er du egentlig reagerer på. Er det det at de feirer avsluttet skolegang på lik linje med alle andre avgangselever eller er det det at de velger å kle seg i russeklær? Å hvorfor skal hijaben utelukke noen av delene?

Forøvrig burde vel det at muslimer velger å ta del i norske tradisjoner bli sett på som noe positivt. Det blir litt for dumt å klage på mislykket integrering samtidig som man klager på vellykket integrering (ja, jeg har lest flere av innleggene dine i tidligere debatter).

Fordi jeg synes det er spesielt å bære hijab. Ikke alle som elsker sånt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...