Gå til innhold

Vondt i hode etter bilulykke - noe å bry seg om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var involvert i et trafikkuhell i dag, men takket nei da politiet tilbydde å kjøre meg til legevakta for sjekk. Jeg hadde ikke vondt eller ubehag noen steder, og kræsjet skjedde ikke i en kjempefart.

Men etter en times tid begynte jeg å kjenne ubehag i nakke og hode. Tenkte at det sikkert ville gå fort over. Fikk jo en liten nakkesleng, så tenkte at det er en naturlig å kjenne litt etterpå.

Nå er det snart 12 timer etter ulykken, og jeg kjenner det ennå skikkelig godt i bakhodet, på toppen av hodet, i nakke og høyre kjeve (det siste kan bare være tilfeldig, siden jeg ikke slo kjeven min).

Er dette noe jeg bør dra til legen for, eller er det en helt normal og ubetydelig ting å kjenne etter noe sånt?

Det er sikkert superparanoid å spørre om det, men jeg leser så ofte om folk som fikk en skade de trodde var ubetydelig etter en ulykke, men så går det riktig galt etter en stund eller når de sovner :P

Anonymkode: 5db73...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legevakten og spør. Sannsynligvis vil de ha deg inn for en sjekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør dra til legevakten asap og få dokumentert skadene i tilfelle du får ubehag senere i livet i alle fall.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å dra innom legen, evnt legevakta, for å iallefall være på sikre siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til lege!  Med tanke på forsikring i forhold til skade er det viktig!  I tillegg til at du helst vil unngå å ha vondt selvsagt!  

Anonymkode: 6a1ec...874

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vondt at jeg føler for å ta noe smertelindrende. Fungerer helt fint, altså. Men det kjennes veldig godt. Akkurat som om jeg har lufttrykk i hodet, eller noe :P

Men hvordan sjekker legen det? Må jeg i røntgen? Det jeg lurer på, er hvem jeg skal ringe. Orker ikke dra til legen for å måtte betale 300 kroner for å bli videresendt (studentøkonomi). Bør jeg kontakte legevakta?

13 minutter siden, peppermyntete skrev:

Du bør dra til legevakten asap og få dokumentert skadene i tilfelle du får ubehag senere i livet i alle fall.

Åh, det tenkte jeg ikke på. Min mor falt av en hest i barndommen og fikk bare litt vondt. I dag, rundt 25 år senere, lider hun av mye hodepine og nakkeproblemer på grunn av den lille tingen som skjedde for mange år siden.

____________

Om jeg ikke kjenner noe i morgen når jeg våkner, bør jeg fortsatt bry meg? Kommer nok til å ringe om jeg fortsatt er tett i hodet, men er det ikke litt rart å dra til legen, uten at jeg plages med noe?

Og takk for svar i tråden, forresten! :blomst:

Anonymkode: 5db73...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en grunn til at man blir tatt med til legevakta for sjekk etter ulykker osv, så vil virkelig anbefale deg å dra for sikkerhetsskyld. Bedre å få sjekka det fort, enn å få flere problemer senere i livet pga noe som kanskje kunne blit unngått 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var involvert i et trafikkuhell i dag, men takket nei da politiet tilbydde å kjøre meg til legevakta for sjekk. Jeg hadde ikke vondt eller ubehag noen steder, og kræsjet skjedde ikke i en kjempefart.

Men etter en times tid begynte jeg å kjenne ubehag i nakke og hode. Tenkte at det sikkert ville gå fort over. Fikk jo en liten nakkesleng, så tenkte at det er en naturlig å kjenne litt etterpå.

Nå er det snart 12 timer etter ulykken, og jeg kjenner det ennå skikkelig godt i bakhodet, på toppen av hodet, i nakke og høyre kjeve (det siste kan bare være tilfeldig, siden jeg ikke slo kjeven min).

Er dette noe jeg bør dra til legen for, eller er det en helt normal og ubetydelig ting å kjenne etter noe sånt?

Det er sikkert superparanoid å spørre om det, men jeg leser så ofte om folk som fikk en skade de trodde var ubetydelig etter en ulykke, men så går det riktig galt etter en stund eller når de sovner :P

Anonymkode: 5db73...37f

Dette skal du til lege med umiddelbart. Å takke nei til legeundersøkelse etter trafikkulykke eller andre ulykker er noe man aldri bør gjøre. Men mange gjør som du, på grunn av uvitenhet. 

Det er uhyre viktig at du får journalført hvilke plager du har, og at disse startet kort tid etter ulykken. Eventuelt at du får fotografert/røntget/CT/MR av nakke og andre ømme områder. Mange leger gir og NSAIDs som en forebyggende kur. 

Du vet ikke hva dette kan utvikle seg til i fremtiden. Meld og inn til forsikringsselskapet på bilen du satt i at du har fått plager og har vært hos lege. Innen ett døgn etter skaden oppstod bør du ha vært hos lege. Er du usikker så kan du lese på sidene til tror de heter personskadeforbundet nå.  Ltn.no er muligens fortsatt nettadressen deres. ,en viktigst av alt, kom deg til lege! 

Anonymkode: fcdbb...6a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så vondt at jeg føler for å ta noe smertelindrende. Fungerer helt fint, altså. Men det kjennes veldig godt. Akkurat som om jeg har lufttrykk i hodet, eller noe :P

Men hvordan sjekker legen det? Må jeg i røntgen? Det jeg lurer på, er hvem jeg skal ringe. Orker ikke dra til legen for å måtte betale 300 kroner for å bli videresendt (studentøkonomi). Bør jeg kontakte legevakta?

Åh, det tenkte jeg ikke på. Min mor falt av en hest i barndommen og fikk bare litt vondt. I dag, rundt 25 år senere, lider hun av mye hodepine og nakkeproblemer på grunn av den lille tingen som skjedde for mange år siden.

____________

Om jeg ikke kjenner noe i morgen når jeg våkner, bør jeg fortsatt bry meg? Kommer nok til å ringe om jeg fortsatt er tett i hodet, men er det ikke litt rart å dra til legen, uten at jeg plages med noe?

Og takk for svar i tråden, forresten! :blomst:

Anonymkode: 5db73...37f

Regningen for legebesøk er det den bilen som er årsak til ulykken som skal ta. Du forholder deg til forsikringsselskapet til den bilen du satt i. Alle utgifterdu har og som kommer som en følge av ulykken skal du ha dekket. Ta vare på og få stemplet alt av kvitteringer, både hos lege, røntgen, apotek osv. 

Anonymkode: fcdbb...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid dra til lege. For å få det ned på papiret til senere, og får å oppdage skjulte skader. 

Jeg var i en ulykke, hysterisk og de sjekket meg raskt. Ville skrive meg ut men fikk ikke lov. Den kvelden våknet jeg av en sterk smerte.. indreblødninger. Var helt blå rundt navlen. 
Bilbelte gjorde noe med halsen min, den hovnet opp og jeg ble nesten kvalt av smykket. Det hadde ikke blitt oppdaget hvis jeg hadde dratt hjem. 

Aldri gå imot legens råd, og alltid si ja til å ta en sjekk hos legevakten. 
 

Anonymkode: c2ac7...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig drar du til lege, og det med en gang. Det er veldig viktig å få dokumentert i forhold til evt forsikring senere dersom du skulle få plager senere! Ikke vent!

Anonymkode: 93219...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere!

Jeg kjenner det ennå i hodet, så ringte som dere rådet. De sier det sikkert bare er en muskulær reaksjon, men at det kan være greit å få dokumentert likevel.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regningen for legebesøk er det den bilen som er årsak til ulykken som skal ta. Du forholder deg til forsikringsselskapet til den bilen du satt i. Alle utgifterdu har og som kommer som en følge av ulykken skal du ha dekket. Ta vare på og få stemplet alt av kvitteringer, både hos lege, røntgen, apotek osv. 

Anonymkode: fcdbb...6a1

Hvordan gjør jeg evt. dette? Hvordan blir fremgangsmåten? Jeg var passasjer, så har ikke noe forsikringsselskap selv (jeg har ikke bil).

Skal eieren av bilen jeg satt i ringe sitt forsikringsselskap, som så ringer til forsikringsselskapet til bilen som forårsaket ulykken? Eller er jeg helt på jordet? Har aldri gjort dette før :)

Anonymkode: 5db73...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå hvilken avtale som er så viktig at en bilulykke ikke er god nok grunn til å flytte eller avlyse. Jeg kan ikke tenke meg en arbeidsgiver som blir gretten når man sier man måtte til legen fordi man var i en ulykke.

Som andre har sagt, grunnen til å gå til legen er ikke bare for å utelukke indre blødninger (disse trenger du ikke merke med en gang) men også for å få dokumentert skadene (eventuelt hendelsen). Du kan tape flere millioner kroner på å ikke ta den snarturen til legen. Spesielt hvis du har vondt i nakken (alltid nevn det hvis det er tilfellet). Tapt inntekt og penger for å kompensere for at man blir ufør er mye vanskeligere å kreve inn dersom det ikke er dokumentert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere!

Jeg kjenner det ennå i hodet, så ringte som dere rådet. De sier det sikkert bare er en muskulær reaksjon, men at det kan være greit å få dokumentert likevel.

Hvordan gjør jeg evt. dette? Hvordan blir fremgangsmåten? Jeg var passasjer, så har ikke noe forsikringsselskap selv (jeg har ikke bil).

Skal eieren av bilen jeg satt i ringe sitt forsikringsselskap, som så ringer til forsikringsselskapet til bilen som forårsaket ulykken? Eller er jeg helt på jordet? Har aldri gjort dette før :)

Anonymkode: 5db73...37f

Hvilken bil var skjyld i ulykken? 

Når politiet var på stedet så er dette alt en ulykke som er registrert hos politiet. Enten kom politiet fordi det laget trafikkale problemer og eller fordi det var personskade i forbindelse emd ulykken, sistnevnte; politiet skal alltid tilkalles. 

Du forhører deg med eier av bilen du satt i om hvilket forsikringsselskap han har på bilen, og tar enten direkte kontakt eller går via han. Det ebste er at du ordner tingene og har kontroll selv. Blir dette en mer omfattende skade på sikt, så har du og rett på advokathjelp betalt av samme forsikringsselskap. Jeg innledet med å ta kontakt med den bilen som kjørte på meg sitt forsikringsselskap. De hjelper deg med hva og hvordan du skal gjøre ting. Du kan og vise til at politiet var på stedet slik at forsikringsselskapet kan ta direkte kontakt med politiet. 

Eier av bilen du satt i er lovpålagt å opplyse om på forespørsel hvilket forsikringsselskap bilen er forsikret i. Mener å huske at det er en paragraf 8 i foraikringsavtaleloven, eller noe i den duren. (?) Vil ikke bileier opplyse om forsikringsselskap skal du kunne bruke registreringsnummeret på bilen eller bileiers navn til å få nødvendig informasjon ved å ringe ett hvilket som helst forsikringsselskap. Er det den andre bilens skyld at kollisjonen skjedde, så gjør forsikringsselskapene opp seg i mellom. 

Du skal komme skadeløs ut av situasjonen du uskyldig kom inn i, er utgangspunktet ved denne typen personskader. 

Anonymkode: fcdbb...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var involvert i et trafikkuhell i dag, men takket nei da politiet tilbydde å kjøre meg til legevakta for sjekk. Jeg hadde ikke vondt eller ubehag noen steder, og kræsjet skjedde ikke i en kjempefart.

Men etter en times tid begynte jeg å kjenne ubehag i nakke og hode. Tenkte at det sikkert ville gå fort over. Fikk jo en liten nakkesleng, så tenkte at det er en naturlig å kjenne litt etterpå.

Nå er det snart 12 timer etter ulykken, og jeg kjenner det ennå skikkelig godt i bakhodet, på toppen av hodet, i nakke og høyre kjeve (det siste kan bare være tilfeldig, siden jeg ikke slo kjeven min).

Er dette noe jeg bør dra til legen for, eller er det en helt normal og ubetydelig ting å kjenne etter noe sånt?

Det er sikkert superparanoid å spørre om det, men jeg leser så ofte om folk som fikk en skade de trodde var ubetydelig etter en ulykke, men så går det riktig galt etter en stund eller når de sovner :P

Anonymkode: 5db73...37f

 

Du burde oppsøke lege.Grunnen er at du kan ha fått skader som ikke viser seg med en gang. Har du f.eks nakkeskader i etterkant,vil du slite enormt med å få hjelp og event.erstatning,dette er om du ha det dokumentert.Uten noen form for legebesøk står du på bar bakke!

Kom deg til lege,be om mri av nakke .Dokumenter alt du gjør.Skriv ned alle problemer og smerter.

Har selv slitt med nakkeslengsskade i mange år.Så jeg kjenner til prossessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bry legevakta med det. Skaff deg heller en time hos fastlegen. Det er nok også det du vil få beskjed om hos legevakta. 

Anonymkode: 33dd5...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bry legevakta med det. Skaff deg heller en time hos fastlegen. Det er nok også det du vil få beskjed om hos legevakta. 

Anonymkode: 33dd5...27d

Nettopp denne typen saker er legevakten til for. Hvor tror du ellers hun skal gå på en helligdag? Og les at hun har vært i kontakt med legevakt og fått klarsignal til å komme. 

Anonymkode: fcdbb...6a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bry legevakta med det. Skaff deg heller en time hos fastlegen. Det er nok også det du vil få beskjed om hos legevakta. 

Anonymkode: 33dd5...27d

Jeg har vanskelig for å tro at "Jeg har vært i en bilulykke og har vondt i nakken" vil bli avvist på legevakten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp denne typen saker er legevakten til for. Hvor tror du ellers hun skal gå på en helligdag? Og les at hun har vært i kontakt med legevakt og fått klarsignal til å komme. 

Anonymkode: fcdbb...6a1

 

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har vanskelig for å tro at "Jeg har vært i en bilulykke og har vondt i nakken" vil bli avvist på legevakten. 

Det er i alle fall min erfaring med legevakten. Ble bedt om å heller kontakte fastlege, fordi de helst ikke ville bruke tid på det. 

Anonymkode: 33dd5...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall min erfaring med legevakten. Ble bedt om å heller kontakte fastlege, fordi de helst ikke ville bruke tid på det. 

Anonymkode: 33dd5...27d

Du har dratt til legevakten etter en bilulykke og du har blitt avvist? Eller når du har kommet med noe helt annet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...