Gå til innhold

Blandingskatt - hvor mye betale for parring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt kontaktet av hannkatteieren om å parre kattene våre. Kattungene skal få vaksine og alt som trengs, men skall ikke ha en stamtavle. Skal vel da regnes som blandingskatter, selv om de ikke kommer til å se som vanlige huskatter.

Hva er da normalt å betale for parringen?

På nettet finner jeg at noen betaler 1000 kr og så 1000 per unge ved 4 ukers alder. Noen betaler bare 1500 kr en gang. Alt dette er registrerte opptredere. Vi er jo i en annen situasjon. Så vil gjerne høre deres tanker om prisen.

Anonymkode: 7cfa2...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man parrer ikke huskatter, da det finnes altfor mange av dem. Om man vil ha kattunger i hus, melder man seg som fosterhjem for nærmeste dyrebeskyttelse. Alt annet er etisk uansvarlig.

For hver kattunge dere får, og omplasserer til et godt hjem må en annen dø - det finnes for mange katter og for få hjem.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sinnssvakt å vurdere dette!  Det er et HAV av katter som desperat trenger hjelp så TS ikke vær et rassh og gjør dette!

Anonymkode: 926d7...38e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen som vil betale mange tusen kroner for en blandingskatt!  Så dette blir nok et tapsprosjekt.

Anonymkode: 3017a...04b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de andre. Å parre huskatter eller bevisst skape blandingskatter er bare tull. Jeg har en rasekatt (som jeg fikk på omplassering fra Dyrebeskyttelsen) og hun er selvsagt sterilisert. Det finnes nok av katter i verden som trenger gode hjem. Vi trenger ikke lage flere.

Velger du likevel å gjøre det tror jeg neppe du vil tjene noe særlig med penger på dette. Kattunger selges for "2 bugg og en bærepose" på Finn og på Facebook.

Anonymkode: 23183...c31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik "avl" er svært useriøs, og undergraver arbeidet oppdrettere gjør. Jeg ber deg innstendig om å sette ned foten, si nei til hele den ville parringsideen og KASTRER KATTEN DIN.

Hvis oppdretteren av katten din får snusen i dette, vil du kjapt havne på svarteliste hos mange oppdrettere rundt omkring, det kan jeg love deg. 

Anonymkode: 6f22a...5aa

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er merkelig dersom oppdretter ikke har skrevet i kjøpskontrakten at kattungen med stamtavle skal kasteres/steriliseres ved et gitt tidspunkt og at oppdretter skal ha kopi av dokumentasjon på at inngrepet er gjennomført. Det er helt vanlig praksis ved salg til privatpersoner med registrering av katten i stamtavle klasse 2 og kontraktfesting at kjøper ikke skal avle på katten. 

Ingen kommer til å ville betale for huskattene dere kommer til å produsere. Det er bare å ta en titt på finn.no, så ser du hva huskatter og ymse "blandinger" (det finnes for øvrig ikke noe som heter 'halvt rasekatt'; enten har du en rasekatt eller så har du det ikke) går for, hvis selgerne blir kvitt dem overhodet. Nå går det mot den store dumpesesongen hvor folk setter igjen katter i esker, containere og gudene vet hva, og det sier seg selv at dere etter all sannsynlighet blir sittende med eventuelle kattunger selv, og du får et STORT forklaringsproblem overfor oppdretter om han/hun finner ut av dette. Det er en utrolig dum idè, og hadde jeg som oppdretter funnet ut at du gjorde dette hadde jeg fått deg svartelistet hos alle oppdrettere i NRR og NORAK, på tvers av raser og raseklubber, så du aldri får kjøpt en rasekatt igjen.

Du kan heller betale en tusenlapp for å sterilisere/kastrere katten din, og be naboen din gjøre det samme.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot perseren min få pare seg med en villkatt da den var blitt gammel nok til kattunger. Jeg ville ganske enkelt sjekke ut om den var egnet som mamma før jeg var villig til å bruke penger og tid på et mer planlagt renraset prosjekt.

Den viste seg å være akkurat så lite egnet som mor som jeg fryktet og ble etter kull en sterilisert.Kattungene var lette å gi bort til gode eiere og arvet heldigvis ikke sin mors intelligens.

Anonymkode: 3f5af...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hva i alle dager? Man avler ikke på blandingskatter, du får ikke ei krone for dem, det er allerede nok katter i Norge, be folk om å adoptere. 

 

Helt sinnssykt at noen VIL setter kattunger til verden på blandingskatter. Ikke gjør det. Skaff deg heller kattunge på andre måter. Fader så irritert jeg blir på sånne mennesker som deg. 

Anonymkode: efb13...ba8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kattungene blir ikke å regne som annet enn helt vanlige huskatter, så de har absolutt ingen økonomisk verdi. Følgelig har ikke parringen det heller. Å sørge for at det kommer huskatter til verden med viten og vilje er rett og slett bare uansvarlig, så vær så snill å dropp prosjektet!

Også denne våren og sommeren kommer det til å bli født tusenvis av kattunger inn i en, for dem, svært usikker verden. Mange dør av sykdom. Noen fryser til døde, andre sulter i hjel og en god del blir drept på mer eller mindre bestialske måter av mennesker. Det blir rett og slett født alt for mange huskatter og det finnes et begrenset antall gode hjem, så å bidra til flere blir bare så meningsløst at jeg har nesten ikke ord...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunn-rasekatter. Kunne aldri falle meg inn på parre dem med en huskatt! Hvorfor? 

Hvis du er i kontakt med en som eier en hann-rasekatt som er villig til å leie ham ut mot betaling... Da er du i ferd med å bli svindlet av en useriøs katteeier. Kattungene blir kanskje søte og gode kjæledyr, men så snart du blander rasene er de bare vanlige huskatter og har ingen økonomisk verdi. Blandingsraser er huskatt. Og ingen vil betale når de kan få dem gratis et annet sted. 

IKKE GJØR DET! Gi heller NRR (Norsk Rasekatt Klubb) et lite tips om hvem denne useriøse eieren er, så kan de utestenge ham/henne. Da gjør du katter og søte kattunger landet over en bjørnetjeneste! :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hadley skrev:

IKKE GJØR DET! Gi heller NRR (Norsk Rasekatt Klubb) et lite tips om hvem denne useriøse eieren er, så kan de utestenge ham/henne. Da gjør du katter og søte kattunger landet over en bjørnetjeneste! :) 

Nei, da gjør hun alle katter og kattunger landet over en KJEMPETJENESTE.
Bjørnetjeneste er når du prøver å gjøre noe smart, men ender opp med å gjøre noe utrolig dumt. Ordet bjørnetjeneste kommer fra en historie om en bjørn som ville vifte bort en flue fra en manns nese, og endte opp med å slå mannen ihjel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, er det du som har rasekatt eller er det eieren av hannkatten? 

Siden det er snakk om betaling, er det kanskje du som har rasekatten? 

Noe er uansett riv, ruskende galt her. Betale for å avle frem vanlige huskatter virker jo helt vannvittig. En ting er det etiske spørsmålet, som mange allerede har nevnt. En annen ting er at disse kattungene vil ikke ha noen salgsverdi. Se deg litt rundt. Blandingskatter - og til og med noen renrasede katter - gis bort overalt. 

Jeg har hatt 5 katter. 3 var blandingskatter, og samtlige med et fantastisk utseende (halvt perser/halvt skogskatt, halvt skogskatt/halvt huskatt, halvt siameser/halvt huskatt), men felles for de alle var at jeg betalte ingenting for dem. Gratis. Du finner dem overalt. Så hvorfor noen skal ha ideer om å tjene penger på blandingskatter, er for meg komplett uforståelig. 

Dropp dette prosjektet. Kastrer katten din. 

Anonymkode: c0aea...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...