Gå til innhold

Fått poli cystisk ovarie syndrom tross at jeg er normalvektig? Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos gynekolog nettopp for celleprøve. Samtidig tok han ultralyd av eggstokkene. Han så 8-12 små eggcyster på hver eggstokk. Han sa at grunnet det, og at jeg har litt hår som vokser på magen og låra, har jeg poli cystisk ovarie syndrom 😕men når jeg søker om dette blir jeg forvirret. Det står at sykdommen er knyttet til overvekt og insulin resistens.  Men jeg er normal. 

Jeg har jogget 3-6 dager i uken. Fram til i fjor 10-14 km gangen. Men på grunnet knesmerter har jeg måtte gått ned til 8-12 km. Jeg har etter da gått opp 3 kg etter hva jeg lå på før, men er ikke overvektig. Isåfall er der snakk om et par kilo. Jeg har et normalt "bondekosthold. Jeg spiser ikke saltat til lunsj men halvgrovt brød. Til middag er der forskjellige kjøtt, fisk og  kyllingprodukter. Det eneste unormale med kostholdet mitt er at jeg drikker 3 ca 3 dl cola zero om dagen (0,5 - 1 liter på helgedagene). Kan sykdommen vært brusens skyld? 

Jeg tar p piller men har alltid hatt regelmessig menstrasjon. Jeg hadde 2 måneder uten piller høsten 2014 og mensen kom da som normalt.

Så jeg er frustrert? Hvorfor har jeg fått denne "livstilsykdommen" ? Er det flere normal vektige her med tilstanden, eller har jeg bare vært uheldig ? Hva bør jeg gjøre fremover? Er det noen tester jeg bør ta? Og sist men ikke minst: vil sykdommen medføre vansker med å få framtidige barn ? Eller kan det også gå bra?

Hilsen veldig trist 27 åring 😕

Anonymkode: c6732...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du! Jeg har fått påvist pco (uten s), og jeg er også normalvektig. Har også to venninner som har det og som også er normalvektig. For min del så slet jeg med uregelmessig syklus etter p-pilleslutt, og det var slik jeg fant det ut. Nå etter ett år har den normalisert seg på rundt 33-35 dager. Min gynekolog sa at jeg må få hjelp til å få eggløsning, men det sa hun da jeg hadde syklus på over 100 dager. Vet ikke om jeg har regelmessig eggløsning nå, men jeg får jo mensen hver måned!

Det å få barn kan sikkert gå fint, jeg har lest at man lettere kan miste 🙁 Men ikke tenk då hardt på det, ta det som det kommer den dagen du tenker å bli gravid 🙂

Anonymkode: 56b08...9f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det og er overvektig,men har også et par venninner som har det og er normalvektige. Usikker på om det kan kalles en "livsstilssykdom". Det er vel kanskje heller slik at vi kan ha lettere for å legge på oss? Jeg ble gravid, og flere ande med meg. Husker da jeg fikk diagnosen at legen skrev på brevet hvor det stod "ikke farlig". Det første jeg tror du bør gjøre er å roe helt ned, og gjerne snakke med legen din. 

Anonymkode: a1ff6...4da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det og er overvektig,men har også et par venninner som har det og er normalvektige. Usikker på om det kan kalles en "livsstilssykdom". Det er vel kanskje heller slik at vi kan ha lettere for å legge på oss? Jeg ble gravid, og flere ande med meg. Husker da jeg fikk diagnosen at legen skrev på brevet hvor det stod "ikke farlig". Det første jeg tror du bør gjøre er å roe helt ned, og gjerne snakke med legen din. 

Anonymkode: a1ff6...4da

*flere andre :)

Anonymkode: a1ff6...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen omtale det som en livsstilssykdom før...man har økt sjanse for livsstilssykdommer med PCOS, men det er det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en livsstilssykdom. Det er en hormonforstyrrelse. Man får ikke PCOS på grunn av overvekt, men overvekt kan være ett av flere symptomer på PCOS.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde for øvrig ikke problemer med å få barn, selv om jeg etter din definisjon ikke er normal. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg kan ha virket krass i det forrige innlegget mitt,-det var ikke meningen. Skjønner jo at det kan komme overraskende på, at du er frustrert og trist. Det jeg håper er at legen/gynekologen kan berolige deg og gi deg svar på det du lurer på :)

Anonymkode: a1ff6...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Gynekologen kalte det en "livstil" sykdom i gåseøyne, fordi overvekt var den hyppigste årsaken.  Derfor er jeg så frustrert over situasjon og tilstanden fordi jeg har nesten alltid vært normalvektig. Ikke "skinn og bein" men normal med god muskel masse.

så det er mer en hormon sykdom? Kan jeg bli "frisk av å kaste p pillene ?? P piller manipulerer jo hormonsystemet. Er der noe annet jeg kam gjøre for å bli bedre enn å være supernøye på hva man spiser? Hva slags andre problemer enn fertilitet kan pcos gi? Han sa for øvrig at det var behåringen sammen med eggstokk funn som ga diagnosen. Hadde jeg bare hatt bare cystiske ovarie hadde jeg ikke hatt sykdommen. Skulle ikke tro at litt hår på innsiden av låra kunne tyde på så nå livsendrende som dette.

jeg har sett dokumentarer tidligere om damer med pcos, og det var triste greier. De plages med så mye forskjellig 😶 

Anonymkode: c6732...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller kan jo og være det så holder det ved like for deg... Du sier du ikke har så mange symptomer. De fleste med PCOS som ikke vil har barn bruker p-piller for å stabilisere PCOS. Jeg har ingen symptomer bortsett fra at jeg er tjukk, håret på leggene vokser som ugress og jeg får litt kviser rundt mensen, men jeg får iallfall mensen :) Så jeg synes ikke at jeg sliter med så mye...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Gynekologen kalte det en "livstil" sykdom i gåseøyne, fordi overvekt var den hyppigste årsaken.  Derfor er jeg så frustrert over situasjon og tilstanden fordi jeg har nesten alltid vært normalvektig. Ikke "skinn og bein" men normal med god muskel masse.

så det er mer en hormon sykdom? Kan jeg bli "frisk av å kaste p pillene ?? P piller manipulerer jo hormonsystemet. Er der noe annet jeg kam gjøre for å bli bedre enn å være supernøye på hva man spiser? Hva slags andre problemer enn fertilitet kan pcos gi? Han sa for øvrig at det var behåringen sammen med eggstokk funn som ga diagnosen. Hadde jeg bare hatt bare cystiske ovarie hadde jeg ikke hatt sykdommen. Skulle ikke tro at litt hår på innsiden av låra kunne tyde på så nå livsendrende som dette.

jeg har sett dokumentarer tidligere om damer med pcos, og det var triste greier. De plages med så mye forskjellig 😶 

Anonymkode: c6732...c9c

Han her gynekologen kan virkelig ingenting om pcos virker det ut som... Så kunnskapsløst!!! Bytt!!!

Anonymkode: c7846...42a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og er slank. Jeg har ikke økt hårvekst eller andre plager. Det ble oppdaget da jeg forsøkte å bli gravid, noe jeg ikke ble 😔 Jeg ble operert med kikkehullsoperasjon - og vips så var jeg gravid 😃🙏

Anonymkode: a428c...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på slik sjekk når jeg var 20-21 og hadde over 30 cyster på eggstokkene. Har likevel ikke fått noen pcos diagnose pga det ikke har vist så mange cyster i senere tid/sjekker.

Har forsåvidt symptomer som uønsket hårvekst, uren hud. Likevel relativt normalvektig, og ikke "eplefasong", har også normal mens...fikk heller ikke påvist hormonforstyrrelser i blod...

så jeg aner ikke hva jeg egentlig har, sliter til tider med vondt i underlivet pga cyster som vokser seg store og av og til sprekker. Men har skjønt jeg uansett ikke får noe mer hjelp fra leger osv annet enn å "ta en paracet du".

Anonymkode: 8b5b5...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, for en inkompetent gynekolog! For det første; PCOS er IKKE en livsstilssykdom, det er ikke noe du plutselig får av å bli overvektig eller spise mye sukker, liksom...tenk at helsepersonell sprer sånne fordommer og vranglære, er sjokkert!

Dessuten er hårvekst, kviser, overvekt osv. vanlige symptomer, men ikke diagnosekriterier. Det blir for subjektivt, variasjon er jo normalt. Så virkelig, teit og inkompetent gynekolog. Utrolig useriøst!

Man kan også ha andre former for cyster på eggstokkene, uten at det er PCO. 

For å få diagnosen, må du oppfylle følgende kriterier: 

- Cyster (av typisk utseende) på eggstokkene

- Færre enn 10 menstruasjoner i året

- Unormale hormonverdier

(rettere sagt, mener du må oppfylle 3 av 4 kriterier, men husker ikke det siste. Noe med blodsukkeret, kanskje?)

2 av 3 med PCOS er overvektige, og symptomene kan bli mildere selv med en liten vektnedgang, men de er altså overvektige fordi de har PCOS, de fikk ikke PCOS fordi de ble overvektige. 

Du må heller ikke være insulinresistent, men en med PCO har større risiko for å utvikle insulinresistens og diabetes. 

Jeg var normalvektig da jeg fikk det konstatert i tenårene, og jeg er fortsatt normalvektig (ligger på BMI 20-22). Jeg har plettfri hud og ganske normal hårvekst. Gått på p-piller siden det ble oppdaget, da. Blodsukkeret mitt er normalt, fortsatt ikke insulinresistens her. Vil mest sannsynligvis ha problemer med å bli gravid, hadde svææært sjelden menstruasjon, så de trodde jeg knapt hadde eggløsninger. 

Anonymkode: e2362...c57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye beroligende å høre 😊 Tusen takk dere.  Flott å høre dere lever fint og normalt med PCOS. Jeg skal slutte med p pillene en periode og se om mensen dukker opp som vanlig. Isåfall tviler jeg på diagnosen hans.  Jeg var hos han O forige uke. Gynekologen starta ikke samtalen med å kalle det en livstil sykdom, men når jeg slet med å forstå hvorfor man får den kalte han det livstil i gåseøyne. Jeg er norsk men alle mine oldeforeldre er fra Finland og Sverige. Den finske siden bar kjent for å være veldig sterke og veldig hårete. Søsknene mine er også har også tett hårvekst 😂 Så pappa tuller med meg og sier det kun er de finske genene som slår igjennom og at jeg helt sikkert. 

Skal snakke med fastlegen om han kan henvise til blodprøver for kolestrol, hormoner og diabetes 😊

Kan surring med p piller gi cyster på egg stokker? I mars glømte jeg en pill og fikk da mensen/gjennombrudd blødning 2 uker etter på.  på neste brett starta blødningene brått 3 dager (1,5 ukensiden) før de skulle (siden jet begynte å blø tok jeg da den pilefri uken) .  Kan de rare tingene som har skjedd med pillene forklare cystene? Altså at cystene kam være et enkelt tilfelle grunnet p piller? Jeg var hos gyn og ultralyd i Harstad 2012, da kommenterte ikke gynekologen jeg var hos da noen problemer

Anonymkode: c6732...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt guffent at dere klarer å konkludere med at gynekologen er inkompetent kun etter at en pasient refererer et par linjer av hva som er blitt sagt, og det er tydelig at pasienten ikke helt har forstått en forklaring som helt tydelig er forsøkt overforenklet.

Å ødelegge et pasient-legeforhold på så tynt grunnlag er ganske alvorlig. Dere har ikke en gang hørt hva legen har sagt, men fått en oppfatning av det via pasienten. 

 

Dette holder ikke!

Anonymkode: bdf0f...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis gynekologen har sagt du har PCOS så har du det. Kan ikke bortforklares med p-pille surr eller finske gener som gjør at du er hårete.

Anonymkode: 58430...465

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke PCOS fordi du har glemt en p-pille. At du får menstruasjon hvis du slutter på pillene er heller ikke noe bevis på at du ikke har PCOS. Mange som er diagnostisert med PCOS har både eggløsning og regelmessig menstruasjon. De fleste blir også gravide på vanlig måte.

Alt i alt synes jeg du skal ta dette helt med ro. PCOS er ikke farlig og det er faktisk ganske vanlig og normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger er bare mennesker de også, mange av de har komplett forskjellige oppfatninger av ting, noen følger bedre med på ny forskning, alle er sterkere på enkelte felt enn andre. Og leger gjør feil, og enhver med fornuft bør stille seg kritisk om noe skurrer. Og en second opinion er det fullstendig lov å skaffe seg. Hadde jeg ikke gjort det en gang, så hadde jeg blitt fullstendig feildiagnostisert og satt på unødvendige medikamenter. 

Jeg vil også si at det faktisk bare er et lege-pasientforhold. Joda, du må ha tillit til vedkommende og være ærlig, men du kan ikke fremtvinge tillit, og man har ikke signert noen ekteskapskontrakt.  Dette var uansett en gynekolog, ikke fastlege. Nok av digrasjoner.

En gynekolog som diagnostiserer PCOS basert på noen cyster og litt hårvekst alene, har ikke gjort jobben sin. Det finnes mange typer og årsaker til cyster. Hårvekst har mye og normal variasjon, og kan ha flere årsaker. Man skal ikke få en diagnose i en bisetning mens man tar en celleprøve. Greit nok om vedkommende bare nevnte det som en mistanke pga. enkelte tegn, slik at det kan sjekkes opp i, men det der er ikke nok grunnlag å diagnostisere ut fra. Er du sikker på at gynekolog faktisk ga deg diagnosen, og ikke bare sa at det kanskje kan være det? Gynekologen min har sagt at du MÅ ha tatt blodprøver i et ledd av en diagnostisering av PCOS, om man skal ta det seriøst. Men er nok andre kriteria tilstede, så kan det visst fortsatt være PCOS på tross av normale verdier. Men kun ved å se cystene mine ville han ikke satt diagnosen. 

Anbefaler TS å gå på nhi.no og lese om PCOS og diagnosekriteria, og andre seriøse kilder. 

Selvsagt kan gener påvirke hårvekst. Alt skal ikke sykeliggjøres! Det er neppe noe du har gjort som har forårsaket cystene, TS. Det kan være PCOS, men det kan være flere andre ting, og det trenger ikke være farlig. Mange har cyster! Om det skulle vise seg å være PCOS (etter litt mer ordentlig utredning), så trenger ikke det være så ille:) Det er veldig vanlig, og det er mye individuelt hvor mye plager man har, og det virker jo ikke som du sliter så mye? Så lenge man er normalvektig, så er sjansene for å bli gravid allerede større. Og skulle du få problemer med det, så er det mulig å få hjelp (er beskjeden jeg har fått, har aldri spurt hva det innebærer, da jeg ikke har noe barneønske). 

Jeg vet ikke helt hvor mye svar du får av å slutte på p-piller. Ved PCO bruker man gjerne p-piller for å dempe symptomer. Og tror det er ganske vanlig å få litt uregelmessig menstruasjon en stund etter p-pilleslutt?  Husk også på at faren for blodpropp er størst hver gang man starter med p-piller (første gang og etter lengre pauser, mener ikke etter hver pillefri uke!) 

Men nettopp derfor bør du ta dette opp med fastlege og få det undersøkt bedre, så du slipper å være i tvil om noe. Det er kun der du kan få et sikkert svar, ikke med egen eksperimentering eller ymse svar på nettet :)

Og forresten, om du har PCO så har du ikke fått den fordi du drikker brus! ;) Det er ikke noe du forebygger, enten har du det eller så har du det ikke. Så du må ikke tenke at du har gjort noe galt om du har det! Folk i dag bare eeelsker å legge skyld for alt av sykdommer  på enkeltmennesker,  det er visst skikkelig IN, men så enkelt er det sjelden. Som oftest kan man ikke noe for egne sykdommer/lidelser/diagnoser. 

Jeg har ikke sett de dokumentarene, men husk at de nok tar for seg de verste tilfellene. Skulle gjerne vært uten PCOS, men merker egentlig lite til det! :) Da synes jeg faktisk allergien min er mye mer plagsom!

Anonymkode: e2362...c57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/4/2016 at 23.48, AnonymBruker skrev:

jeg var på slik sjekk når jeg var 20-21 og hadde over 30 cyster på eggstokkene. Har likevel ikke fått noen pcos diagnose pga det ikke har vist så mange cyster i senere tid/sjekker.

Har forsåvidt symptomer som uønsket hårvekst, uren hud. Likevel relativt normalvektig, og ikke "eplefasong", har også normal mens...fikk heller ikke påvist hormonforstyrrelser i blod...

så jeg aner ikke hva jeg egentlig har, sliter til tider med vondt i underlivet pga cyster som vokser seg store og av og til sprekker. Men har skjønt jeg uansett ikke får noe mer hjelp fra leger osv annet enn å "ta en paracet du".

Anonymkode: 8b5b5...5a0

Jeg og fikk nylig påvist en god del cyster på eggstokkene. Har faktisk en del hårvekst på lår, men normal regelmessig syklus. Ellers liten og tynn. PCOS ble aldri nevnt på meg heller. Men de sjekket ikke hormonforstyrrelser på meg. Hva er dette PCOS greiene? Kan jeg og ha det jeg og da?

Anonymkode: 54f65...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...