Gå til innhold

folkehøyskolen ødela min fremtid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, rundtfingern skrev:

Spørs helt hvor du bor, men ja, jeg er enig med deg! Jeg betaler 350kr for mitt(er et ungdomskort, frem til jeg er 20) og det sparer jeg enormt med penger på siden jeg bor rett utenfor sonebytte mellom en stor by og ny sone. Jeg må ut med 56kr hver gang jeg skal inn! Busskort er genialt, så var bare et tips til TS siden økonomisk så er det trangt!

Som student så hadde jeg periodekort, fordi jeg tok buss 5 dager i uken. Jeg hadde også buss-bytte som ofte førte til at billetten gikk ut før jeg rakk å komme meg inn på buss nr 2. Spesielt i rushtiden på vei hjem fra skolen. 
Da fylte jeg opp busskortet to ganger i året, sparte flere tusen kroner på det. Jeg hadde ikke busskort om sommeren f.eks, for det hadde vært bortkastet penger. 2 måneder uten buss, men betaler for det allikevel, sier seg selv. 

Så har du en type hvor du setter inn penger - bruker kortet og det blir trekt der og da. God rabatt og fritt sum og når du skal bruke kortet. Den samme rabatten får jeg nå via appen. 
Periodekort på 1 måned blir dyrer, for jeg vet aldri hvor mange avtaler jeg har i løpet av ei uke, ihvertfall ikke vær måned. Jeg kan risikere å bruke busskortet i 15 dager og har betalt for 30 dager. 
7 dager koster 230 kr - da kan jeg ta buss hele dagen om jeg vil. 
Men, hvis jeg kun har 3 avtaler den uken, så koster det meg 192 kr, ofte mindre hvis jeg rekker overgangen før billetten går ut. 
Jeg bestiller meg ei uke hvis jeg vet at jeg skal ta buss ekstra mye neste uke. Så klart, penger spart er alltid bra. 

-TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart, jo lengre periodekortet er på; jo billigere blir det. Men da risikerer jeg å betale for flere uker som ikke blir brukt. 

Hvorfor kjøper du ikke årskort?

Herregud, du gjør deg så dum og hjelpesløs at det er vanskelig å synes synd på deg. Og lånet trenger du ikke betale på så lenge du har lav nok inntekt /AAP osv.

Kutt ut klaginga.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Logg deg inn din bruker på lånekassen, der vil du se at regingen er borte så lenge søknaden pm utsettelse er under behandling.

DU LYVER ELLER GIDDER IKKE Å SJEKKE!

Anonymkode: 56c1a...f45

Jeg har sjekket lånekassen. Jeg har fått innvilget utsettelse for 15. Mai 2016, samme dato som regningen. 
Men regninger er fortsatt her i rommet med meg nå, jeg ser den. 
Det står at jeg får et brev i postkassen i morgen. Skal sjekke når jeg kommer hjem. 

Nå må jeg løpe, for jeg må rekke bussen. 
Sjekker tråden når jeg kommer hjem. 
- TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk for svar, jeg viste ikke dette. Kun hørt om 3 år. På siden til lånekassen står det;
Måneder du har fått betalingsutsettelse - 25
Måneder du har igjen å kunne få betalingsutsettelse - 14

Disse tallene blir endret vær gang jeg søker, og får det innvilget. Derfor fikk jeg panikk, fordi det går ut snart. 
Jeg har ikke sett noen steder om at hvis du er syk og under NAV i lengre enn 3 år så får du fortsatt utsettelse. Kun "3 år utsettelse", ikke noe om, hva hvis. Beklager, men nå vet jeg. 

Like dyrt. For jeg bruker appen - samme priser som på busskort. 

Det stemmer. 
Og jeg er under utredning og da må jeg prøve nye behandlingsmetoder og medisiner. De går da ikke på blåresept. 

*************************************************
Jeg søkte om utsettelse rett før jeg lagde denne tråden; Nå har jeg fått svar. Det var fort! 
Uten navn.jpg

 

- TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

Jo, livsnødvendige medisiner får du på blå resept selv om du er under utredning. Jeg fikk livsnødvendige medisiner på blå resept fra dag 1 selv om jeg ikke hadde fått diagnose enda. Til og med da jeg var i ulykke og trengte en type smertestillende i 8 mnd gikk det på blå resept fordi kirurgen min søkte om det. Be fastlegen din søke HELFO om å få medisiner på blå resept. 

Anonymkode: 63562...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket lånekassen. Jeg har fått innvilget utsettelse for 15. Mai 2016, samme dato som regningen. 
Men regninger er fortsatt her i rommet med meg nå, jeg ser den.

Så du skjønner ikke at det som står på nettet overkjører en tidligere mottatt faktura på papir?

Herregud, menneske. Skjerp deg. Dette blir for dumt!

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke folkehøyskolen som ødela din fremtid. Du virker veldig negativ, prøv heller å gjøre noe ut av situasjonen din. 

Anonymkode: 540f3...58d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar arbeidsavklaringspenger. 2 år, har fått det innvilget i ett år til. Blir mest sannsynligvis lengre eventuelt endret støtte. 
Er flere år før jeg er i stand til å jobbe normalt. 

Har også et studielån fra folkehøyskole. 60 000kr. 
Månedlig betaling på 700kr. Det har jeg ikke penger til. Jeg angrer surt på at jeg gikk på folkehøyskole, for de bekymringene jeg har hengende over meg var ikke verdt det. Kunne jeg ha reist tilbake i tid så hadde jeg slått meg selv ned i bakken. Er det mulig å være så forbaska dum! 
Jeg viste ikke at jeg var syk da, det kom året etter, under studie som jeg måtte droppe. Men allikevel. ung og dum, er det ikke det de sier?

Snart går utsettelse på utbetaling ut, du har rett til inntil 3 år. 
Nå sitter jeg her med regning i hånden, 700 kr. Sendt inn en søknad nå, jeg vet jeg får den innvilget. Men hva med regningen! Betaler jeg den så må jeg velge mellom behandling og mat. Går ut i null, eller 100kr i minus, mamma hjelper meg med den 100 lappen. 
Sendte mail til lånekassen, for utsettelsen er for den regningen og 5 måneder frem i tid. 

Men hva skjer når disse månedene er over?! 
Da får jeg jo regning på regning. Regninger jeg ikke kan betale. Inkasso og gebyrer opp til ørene! 
Hva skjer når disse 3 årene er over, og jeg fortsatt lever av arbeidsavklaringspenger?! 
Noen som vet? Noen som er i min situasjon?  
Det å spørre mamma om 60 000 er uaktuelt, hun hjelper meg nok som det er. Ikke har hun penger til det heller. Har bestemt meg for at all halv-skatt og restskatt skal gå rett til lånekassen. Slik at jeg får be kvitt meg med denne gjelden. Jeg har ingen andre gjeld, ingen andre økonomiske byrder, bortsett fra denne dumme gjelden. 

Anonymkode: d8ad7...3f5

Men altså, hva slags andre utgifter har du, siden det er umulig å betale en regning på 700 kroner i måneden? Hvor mye bruker du på mat, for eksempel?

Anonymkode: fd12e...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at du setter deg selv i offerrollen? Vi andre her prøver å komme med tips som kan hjelpe deg, og du legger deg paddeflat og omtrent hyler "se på meg!"... Du valgte selv å søke den folkehøyskolen, uforutsette ting kommer hele veien, og du kan ikke legge deg ned å gi opp med en gang? ja, det blir trangt fremover, men det er sånn det er. Jeg sitter selv med 10kr på konto og har flere regninger som skal betales. Så vet du hva, suck it up TS. Det er faktisk mennesker som sliter mer enn deg i verden og ikke er det spor negative. Ja, du har all rett til å være frustrert, men du kan ikke sette deg ned å sippe hver gang det skjer en dritt og skylde på andre. For motgang vil man få i livet uansett, og da hjelper det ikke å sette seg ned å syte over det, heller velge å ta i mot tips og gjøre det om til noe positivt.

Anonymkode: 6ee77...650

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket lånekassen. Jeg har fått innvilget utsettelse for 15. Mai 2016, samme dato som regningen. 
Men regninger er fortsatt her i rommet med meg nå, jeg ser den. 
Det står at jeg får et brev i postkassen i morgen. Skal sjekke når jeg kommer hjem. 

Nå må jeg løpe, for jeg må rekke bussen. 
Sjekker tråden når jeg kommer hjem. 
- TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

Den regningen du har fått i papirform kan du jo da kaste. siden du har fått utsettelse som står på dine sider. Altså du trenger ikke bekymre deg for den regningen mer. Det står vel på sidene dine på nettet hvor lenge du har fått utsettelse?! Helt ærlig du kan vel ikke være så dum at du ikke skjønner at den i papirform er den samme som på nett som nå kan kastes fordi du har det utsettelse????

Anonymkode: 77651...f2a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner du trenger (trenger ikke være kronisk sykdom så lenge tilstanden varer i 6 mnd eller mer) får du på blå resept. Altså gratis når du er over frikortgrensen.

Anonymkode: 63562...b6c

Hvor er lovverket om dette? 

Hilsen ei som har ca 700-900 i utgifter til faste medisiner på hvit resept hver måned.. Og har hatt det i ti år (!). 

Anonymkode: b7b2c...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30 dager koster 740kr
32kr per billett (50kr i kontanter, 40kr via bankkortet ). Det varierer hvor mye jeg må ta buss. Vær måned er ikke det samme. På det meste så tar jeg buss tur-retur 6 ganger på ei uke. På det minste 3. 
Jeg må planlegge avtaler slik at jeg rekker å bruke samme billett til og fra to steder. 

Så klart, jo lengre periodekortet er på; jo billigere blir det. Men da risikerer jeg å betale for flere uker som ikke blir brukt. 
Jeg prøver å betale for det jeg bruker, i stedet for å betale for å ikke bruke periodekortet. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Da tenker du ikke økonomisk:

De ukene du kjører tur-retur 6 dager bruker du 1536 kroner i måneden på å kjøre buss hvis du kjøper billett til 32 kroner per tur.

De ukene du kjører tur-retur 3 ganger i uka bruker du 768

Ved begge tilfeller vil du spare på å kjøpe periodekort. Det er bare tull å kjøpe enkeltbilletter. Men om du vil betale mer, må du bare fortsette å kjøpe enkeltbilletter.

Skjerpings.

Anonymkode: fd12e...fec

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg?! 
Bare fordi du klarer det, så betyr ikke det at jeg klarer det. 
Jeg har medisiner, behandling, buss frem og tilbake flere ganger i uken... Jeg sitter ikke å spise dyr biff vær dag. 
Jeg klarer meg akkurat som det er. 
Den der kommentaren kan du holde for deg selv. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Når du går på AAP får du rentefritak og betalingsutsettelse uten tidsbegrensinger. Så du slipper å betale dem til du begynner å jobbe. Blir du ufør eller dau slipper du å betale.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du sier periodekort på buss 30 dager koster 740 kr.

Dersom du deler dette på billettprisen, 32 kr, så får du 23,noe (740:32=23,...)

Det betyr at dersom du tar 24 turer eller mer i måneden så vil det lønne seg for deg å kjøpe periodekort.

24 turer/4 uker= 6 turer (3*tur/retur).  Altså, uansett om du har 3 eller 6 avtaler en uke, så er periodekort tingen for deg!

 

Og TS, hva i alle dager trodde du skulle skje med papirfakturaen din da du fikk innvilget betalingsutsettelse? At den skulle forsvinne i løse luften?

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med lånekassen for å forklare din situasjon. De kan sikkert ordne det slik at du automatisk slipper å betale, du  har jo et vedtak på aap. Lånekassen vil sikkert ha en kopi av dette. Da slipper du å styre med betalingsutsettelse hver måned. Det vil nok lette din hverdag.

Anonymkode: 7abeb...a20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med lånekassen for å forklare din situasjon. De kan sikkert ordne det slik at du automatisk slipper å betale, du  har jo et vedtak på aap. Lånekassen vil sikkert ha en kopi av dette. Da slipper du å styre med betalingsutsettelse hver måned. Det vil nok lette din hverdag.

 

Når man søker om utsettelse kan man søke for seks måneder av gangen. Dette gjøres vha noen få tastetrykk på nettet.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er lovverket om dette? 

Hilsen ei som har ca 700-900 i utgifter til faste medisiner på hvit resept hver måned.. Og har hatt det i ti år (!). 

Anonymkode: b7b2c...f54

Det stemmer ikke at man får ubetinget faste medisiner refundert. Har medisin/legeutgifter på omtrent 3500-4000 pr måned som jeg ikke får dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å sette seg i en offerrolle her og være så stakkarslig. Du finnes jo ikke løsningsorientert.

"Jeg må velge mellom behandling og regninger" når det så kommer frem til at du bruker 7-800 kr i mnd på bussbillett. Dette er tull, TS. Virkelig tull. At du har så dårlig økonomisk sans at du prioriterer bussbillett over regninger er til å krepere av. Ikke rart at du har havnet i denne situasjonen her. 

Anonymkode: 6ea1b...891

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 dager koster 740kr
32kr per billett (50kr i kontanter, 40kr via bankkortet ). Det varierer hvor mye jeg må ta buss. Vær måned er ikke det samme. På det meste så tar jeg buss tur-retur 6 ganger på ei uke. På det minste 3. 
Jeg må planlegge avtaler slik at jeg rekker å bruke samme billett til og fra to steder. 

Så klart, jo lengre periodekortet er på; jo billigere blir det. Men da risikerer jeg å betale for flere uker som ikke blir brukt. 
Jeg prøver å betale for det jeg bruker, i stedet for å betale for å ikke bruke periodekortet. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Hvorfor sa du da dette i et tidligere innlegg:

"Buss er dyr, 100kr tur-retur. 200kr om dagen, maks. noen ganger kun 100kr. Bruker rundt 600-700kr i uken på buss." 

Hvordan kan du bruke 600-700 kr i uka på buss hvis 30 dager koster 740kr? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner du trenger (trenger ikke være kronisk sykdom så lenge tilstanden varer i 6 mnd eller mer) får du på blå resept. Altså gratis når du er over frikortgrensen.

Anonymkode: 63562...b6c

Er bare en ønskedrøm at man får alle medisiner man trenger på blå resept. Hadde kunnet tatt meg en fin ferie for alle pengene jeg har brukt på helsevesenet til tross for frikort. 

Anonymkode: 6d7f2...079

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan du klarte å få et så høyt lån fra Lånekassen? Jeg tar bachelor og har 60.000 i lån hvert år. Blir altså 180.000 til sammen. Det er virkelig ikke verdens undergang når jeg er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 63562...b6c

Noen av oss har mer enn tre års utdanning, du kan faktisk få støtte av lånekassen i åtte år. Noen studerer også i utlandet med en annen sum utbetalt enn de som studerer her hjemme.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, livsnødvendige medisiner får du på blå resept selv om du er under utredning. Jeg fikk livsnødvendige medisiner på blå resept fra dag 1 selv om jeg ikke hadde fått diagnose enda. Til og med da jeg var i ulykke og trengte en type smertestillende i 8 mnd gikk det på blå resept fordi kirurgen min søkte om det. Be fastlegen din søke HELFO om å få medisiner på blå resept. 

Anonymkode: 63562...b6c

Dette er feil. Det er ikke alle medisiner som gis på blå resept, uavhengig av lengde de skal brukes, utredning eller fast behandling eller om legen søker om det. Det er definert for de aktuelle medisinene om de gis på blå resept, og hvilke diagnoser en pasient skal inneha for å fylle kravet om å få medisinen på blå resept. Legen kan ikke søke om at helfo skal dekke hva som helst og så går det gjennom, her har du misforstått grovt.

Anonymkode: 639c2...9b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...