Gå til innhold

folkehøyskolen ødela min fremtid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folkehøyskole er ikke så billig som før. Man får stipend og lån. Jeg besto året og fikk da stipend. 
Folkehøyskole er bare ett år det også. Begynte så på VGS førstkommende høst, og da fikk jeg vanlig stipend (søkte ikke lån). Annullerte året og stoppet stipendet slik at jeg behøvde å betale tilbake kun en utbetaling, som jeg hadde liggende klar fordi jeg var klar over det. 

Jeg har søkt om rentefritak, eller "sletting av renter", det gjøres tilbake i tid, ikke forover. Betalingsutsettelse søkes 6 måneder fremover. 
Men spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over? Du får kun betalingsutsettelse i 3 år.. rentefritak har jeg ikke sett noe frist for, så det kan være "evig". 

Buss er dyr, 100kr tur-retur. 200kr om dagen, maks. noen ganger kun 100kr. Bruker rundt 600-700kr i uken på buss. 
Og det er kun det nødvendige. Jeg har ikke et liv, fordi jeg har ikke økonomi til det. Reise? Glem det. Festing? Glem det. Kino, glem det. 

Selve behandlingen går på frikort, men en del av nødvendige materialer som bandasje f.eks, er ikke det. 
Noen av medisinene er på blåresept, ikke alle. Jeg er fortsatt under utredning og det betyr at jeg må prøve ut forskjellige behandlinger, medisiner og alt er ikke på blåresept. 

Men jeg er ikke her for å legge ut om meg og mine problemer. Spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over?

Anonymkode: d8ad7...3f5

Kjøp deg busskort? Det lønner seg i lengden!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner du trenger (trenger ikke være kronisk sykdom så lenge tilstanden varer i 6 mnd eller mer) får du på blå resept. Altså gratis når du er over frikortgrensen.

Anonymkode: 63562...b6c

Dette er en fin tanke, men det fungerer dessverre ikke slik. Jeg har mange medisinske utgifter som ikke dekkes under egenandel eller utløser noen tilleggsstønader. Det finnes t.o.m hjertemedisiner som ikke er på blå resept. Nå er riktignok ikke de av de dyreste, men poenget er prinsippet.

 

Jeg er ikke TS.

Anonymkode: 3aaa7...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det relevant. Man får ikke 260 tusen i lån bare ut av det blå. Hvis man da har så mye i lån og ikke klarer å betjene det har man kanskje gjort et ekstremt dumt utdanningsvalg eller ikke bestått eksamener.

 

Hun som nevnte et lån på 260 K er ikke engang TS.

Uansett er det lite relevant hva du har i studielån.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er her du tar feil.

Når du går på AAP kan du få utsatt lånet så lenge du vil. 

Anonymkode: 56c1a...f45

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SÅ LENGE DU GÅR PÅ AAP/HAR LAV INNTEKT/GÅR PÅ SOSIALEN OSV OSV

SÅ FÅR DU UTSETTELSER!!!

 

 

Klarer du ikke å skjønne det?

Anonymkode: 56c1a...f45

Tusen takk for svar, jeg viste ikke dette. Kun hørt om 3 år. På siden til lånekassen står det;
Måneder du har fått betalingsutsettelse - 25
Måneder du har igjen å kunne få betalingsutsettelse - 14

Disse tallene blir endret vær gang jeg søker, og får det innvilget. Derfor fikk jeg panikk, fordi det går ut snart. 
Jeg har ikke sett noen steder om at hvis du er syk og under NAV i lengre enn 3 år så får du fortsatt utsettelse. Kun "3 år utsettelse", ikke noe om, hva hvis. Beklager, men nå vet jeg. 

3 minutter siden, rundtfingern skrev:

Kjøp deg busskort? Det lønner seg i lengden!

Like dyrt. For jeg bruker appen - samme priser som på busskort. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en fin tanke, men det fungerer dessverre ikke slik. Jeg har mange medisinske utgifter som ikke dekkes under egenandel eller utløser noen tilleggsstønader. Det finnes t.o.m hjertemedisiner som ikke er på blå resept. Nå er riktignok ikke de av de dyreste, men poenget er prinsippet.

 

Jeg er ikke TS.

Anonymkode: 3aaa7...401

Det stemmer. 
Og jeg er under utredning og da må jeg prøve nye behandlingsmetoder og medisiner. De går da ikke på blåresept. 

*************************************************
Jeg søkte om utsettelse rett før jeg lagde denne tråden; Nå har jeg fått svar. Det var fort! 
Uten navn.jpg

 

- TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett noen steder om at hvis du er syk og under NAV i lengre enn 3 år så får du fortsatt utsettelse. Kun "3 år utsettelse", ikke noe om, hva hvis. Beklager, men nå vet jeg. 

8 minutter siden, rundtfingern skrev:

Ja, nå vet du.

Slutt å syt.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk for svar, jeg viste ikke dette. Kun hørt om 3 år. På siden til lånekassen står det;
Måneder du har fått betalingsutsettelse - 25
Måneder du har igjen å kunne få betalingsutsettelse - 14

Disse tallene blir endret vær gang jeg søker, og får det innvilget. Derfor fikk jeg panikk, fordi det går ut snart. 
Jeg har ikke sett noen steder om at hvis du er syk og under NAV i lengre enn 3 år så får du fortsatt utsettelse. Kun "3 år utsettelse", ikke noe om, hva hvis. Beklager, men nå vet jeg. 

Like dyrt. For jeg bruker appen - samme priser som på busskort. 

Det stemmer. 
Og jeg er under utredning og da må jeg prøve nye behandlingsmetoder og medisiner. De går da ikke på blåresept. 

*************************************************
Jeg søkte om utsettelse rett før jeg lagde denne tråden; Nå har jeg fått svar. Det var fort! 
Uten navn.jpg

 

- TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

Å kjøpe seg månedskort på buss lønner seg alltid! Nå pendler jeg inn til en storby flere ganger i uken, dette ville kostet meg bare disse to dagene her nesten 200kr. Jeg betaler heller 350kr for å reise i en måned. Du har alternativer ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har søkt om rentefritak, eller "sletting av renter", det gjøres tilbake i tid, ikke forover. Betalingsutsettelse søkes 6 måneder fremover. 
Men spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over? Du får kun betalingsutsettelse i 3 år.. rentefritak har jeg ikke sett noe frist for, så det kan være "evig". 

Buss er dyr, 100kr tur-retur. 200kr om dagen, maks. noen ganger kun 100kr. Bruker rundt 600-700kr i uken på buss. 
Og det er kun det nødvendige. Jeg har ikke et liv, fordi jeg har ikke økonomi til det. Reise? Glem det. Festing? Glem det. Kino, glem det. 

Selve behandlingen går på frikort, men en del av nødvendige materialer som bandasje f.eks, er ikke det. 
Noen av medisinene er på blåresept, ikke alle. Jeg er fortsatt under utredning og det betyr at jeg må prøve ut forskjellige behandlinger, medisiner og alt er ikke på blåresept. 

Men jeg er ikke her for å legge ut om meg og mine problemer. Spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over?

Anonymkode: d8ad7...3f5

Reiseutgifter i forbindelse med behandling for sykdom må du sende reiseregning for og får da disse refundert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en regning med forfall 15.5.206.
Fått innvilget utsettelse, men hva jeg skal gjøre med regningen vet jeg ikke enda. Mamma kan hjelpe hvis det er nødvendig. snakket nettopp med hun nå. 
Men, det står at brevet med begrunnelse og slikt kommer inn i postkassen i morgen. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en regning med forfall 15.5.206.
Fått innvilget utsettelse, men hva jeg skal gjøre med regningen vet jeg ikke enda.

Du lyver jo så det renner av deg nå.

Jeg hadde også en regning med samme forfallet. Den forsvant med en gang jeg søkte om betalingsutsettelse.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, rundtfingern skrev:

Å kjøpe seg månedskort på buss lønner seg alltid! Nå pendler jeg inn til en storby flere ganger i uken, dette ville kostet meg bare disse to dagene her nesten 200kr. Jeg betaler heller 350kr for å reise i en måned. Du har alternativer ;) 

Jeg skal til NAV for å sende inn en søknad om å få deler av reise utgiftene dekket. 
Så det ordner seg til slutt. Det finnes flere typer busskort her i byen. Både månedlig hvor det da trekkes samme om du bruker kortet eller ei. Eller singel billetter, 24 timers billetter osv. 
App og busskort har samme pris, hvis du har en konto på hjemmesiden til selskapet hvor du da fører over penger manuelt, i stedet for at det trekkes rett fra bankkortet. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Like dyrt. For jeg bruker appen - samme priser som på busskort. 

- TS

Anonymkode: d8ad7...3f5

Det koster ikke 6-700 kroner i uken å ha busskort i noen av de større byene i Norge. Hvor er det du bor egentlig? 

http://www.osloby.no/nyheter/Oslos-kollektivtilbud-er-landets-beste---men-hva-med-Ruters-priser-8377630.html

Anonymkode: 5d9e1...392

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du lyver jo så det renner av deg nå.

Jeg hadde også en regning med samme forfallet. Den forsvant med en gang jeg søkte om betalingsutsettelse.

Anonymkode: 56c1a...f45

Unnskyld meg!!! Men skal jeg ta bilde av regningen?
Jeg har den i papirform, det kommer ikke en mann i svarte klær og river den i stykker. Den forsvinner ikke i løse luften av seg selv. Jeg har nå fått innvilget utsettelse for DENNE måneden som da gjelder denne regningen. Jeg søkte etter at jeg fikk brevet i hånden, og fikk svar for noen få minutter siden. 

Jesus mann. 

ts

 

Anonymkode: d8ad7...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det relevant. Man får ikke 260 tusen i lån bare ut av det blå. Hvis man da har så mye i lån og ikke klarer å betjene det har man kanskje gjort et ekstremt dumt utdanningsvalg eller ikke bestått eksamener.

Anonymkode: 63562...b6c

Skjønner basert på flere ting at du ikke har master :fnise:

Anonymkode: 10669...ea0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ikke 6-700 kroner i uken å ha busskort i noen av de større byene i Norge. Hvor er det du bor egentlig? 

http://www.osloby.no/nyheter/Oslos-kollektivtilbud-er-landets-beste---men-hva-med-Ruters-priser-8377630.html

Anonymkode: 5d9e1...392

30 dager koster 740kr
32kr per billett (50kr i kontanter, 40kr via bankkortet ). Det varierer hvor mye jeg må ta buss. Vær måned er ikke det samme. På det meste så tar jeg buss tur-retur 6 ganger på ei uke. På det minste 3. 
Jeg må planlegge avtaler slik at jeg rekker å bruke samme billett til og fra to steder. 

Så klart, jo lengre periodekortet er på; jo billigere blir det. Men da risikerer jeg å betale for flere uker som ikke blir brukt. 
Jeg prøver å betale for det jeg bruker, i stedet for å betale for å ikke bruke periodekortet. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ikke 6-700 kroner i uken å ha busskort i noen av de større byene i Norge. Hvor er det du bor egentlig? 

http://www.osloby.no/nyheter/Oslos-kollektivtilbud-er-landets-beste---men-hva-med-Ruters-priser-8377630.html

Anonymkode: 5d9e1...392

Spørs helt hvor du bor, men ja, jeg er enig med deg! Jeg betaler 350kr for mitt(er et ungdomskort, frem til jeg er 20) og det sparer jeg enormt med penger på siden jeg bor rett utenfor sonebytte mellom en stor by og ny sone. Jeg må ut med 56kr hver gang jeg skal inn! Busskort er genialt, så var bare et tips til TS siden økonomisk så er det trangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varig uføregrad på 50 % eller mer gjør at man kan få slettet studiegjelden.

Anonymkode: 56c1a...f45

Stemmer dette? Har du en kilde på dette? Har en venninne som går mot ufør og er superbekymret pga et studielån nemlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

30 dager koster 740kr
32kr per billett (50kr i kontanter, 40kr via bankkortet ). Det varierer hvor mye jeg må ta buss. Vær måned er ikke det samme. På det meste så tar jeg buss tur-retur 6 ganger på ei uke. På det minste 3. 
Jeg må planlegge avtaler slik at jeg rekker å bruke samme billett til og fra to steder. 

Så klart, jo lengre periodekortet er på; jo billigere blir det. Men da risikerer jeg å betale for flere uker som ikke blir brukt. 
Jeg prøver å betale for det jeg bruker, i stedet for å betale for å ikke bruke periodekortet. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Du tar tur-retur minimum 3 ganger per uke? Altså 6 turer totalt. Det blir 24 turer ++ på en måned som tilsvarer 768 kroner. Ikke rart du er blakk.

---

#392 var meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den i papirform, det kommer ikke en mann i svarte klær og river den i stykker. Den forsvinner ikke i løse luften av seg selv. Jeg har nå fått innvilget utsettelse for DENNE måneden som da gjelder denne regningen. Jeg søkte etter at jeg fikk brevet i hånden, og fikk svar for noen få minutter siden. 

 

Logg deg inn din bruker på lånekassen, der vil du se at regingen er borte så lenge søknaden pm utsettelse er under behandling.

DU LYVER ELLER GIDDER IKKE Å SJEKKE!

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...