Gå til innhold

folkehøyskolen ødela min fremtid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mottar arbeidsavklaringspenger. 2 år, har fått det innvilget i ett år til. Blir mest sannsynligvis lengre eventuelt endret støtte. 
Er flere år før jeg er i stand til å jobbe normalt. 

Har også et studielån fra folkehøyskole. 60 000kr. 
Månedlig betaling på 700kr. Det har jeg ikke penger til. Jeg angrer surt på at jeg gikk på folkehøyskole, for de bekymringene jeg har hengende over meg var ikke verdt det. Kunne jeg ha reist tilbake i tid så hadde jeg slått meg selv ned i bakken. Er det mulig å være så forbaska dum! 
Jeg viste ikke at jeg var syk da, det kom året etter, under studie som jeg måtte droppe. Men allikevel. ung og dum, er det ikke det de sier?

Snart går utsettelse på utbetaling ut, du har rett til inntil 3 år. 
Nå sitter jeg her med regning i hånden, 700 kr. Sendt inn en søknad nå, jeg vet jeg får den innvilget. Men hva med regningen! Betaler jeg den så må jeg velge mellom behandling og mat. Går ut i null, eller 100kr i minus, mamma hjelper meg med den 100 lappen. 
Sendte mail til lånekassen, for utsettelsen er for den regningen og 5 måneder frem i tid. 

Men hva skjer når disse månedene er over?! 
Da får jeg jo regning på regning. Regninger jeg ikke kan betale. Inkasso og gebyrer opp til ørene! 
Hva skjer når disse 3 årene er over, og jeg fortsatt lever av arbeidsavklaringspenger?! 
Noen som vet? Noen som er i min situasjon?  
Det å spørre mamma om 60 000 er uaktuelt, hun hjelper meg nok som det er. Ikke har hun penger til det heller. Har bestemt meg for at all halv-skatt og restskatt skal gå rett til lånekassen. Slik at jeg får be kvitt meg med denne gjelden. Jeg har ingen andre gjeld, ingen andre økonomiske byrder, bortsett fra denne dumme gjelden. 

Anonymkode: d8ad7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar arbeidsavklaringspenger. 

Jeg mottar også AAP og har hver måned faste utgifter som gjør at jeg sitter igjen med litt under firetusen til alt annet. Allikevel betaler jeg studielånet på rundt tusen kroner.

Hvis du vet at du går mot ufør kan du jo bare be om betalingsutsettelse samtidig som du søker om rentefritak. Du får jo det.

Men å påstå at du ikke kan håndtere en regning på 700,- hver måned er bare pisspreik.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.... Prøv å ha en gjeld på 260 k forgjeves.

60 000 er seriøst lommerusk, ts. Slapp av!

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar også AAP og har hver måned faste utgifter som gjør at jeg sitter igjen med litt under firetusen til alt annet. Allikevel betaler jeg studielånet på rundt tusen kroner.

Hvis du vet at du går mot ufør kan du jo bare be om betalingsutsettelse samtidig som du søker om rentefritak. Du får jo det.

Men å påstå at du ikke kan håndtere en regning på 700,- hver måned er bare pisspreik.

Anonymkode: 56c1a...f45

Unnskyld meg?! 
Bare fordi du klarer det, så betyr ikke det at jeg klarer det. 
Jeg har medisiner, behandling, buss frem og tilbake flere ganger i uken... Jeg sitter ikke å spise dyr biff vær dag. 
Jeg klarer meg akkurat som det er. 
Den der kommentaren kan du holde for deg selv. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg?! 
Bare fordi du klarer det, så betyr ikke det at jeg klarer det. 
Jeg har medisiner, behandling, buss frem og tilbake flere ganger i uken... Jeg sitter ikke å spise dyr biff vær dag. 
Jeg klarer meg akkurat som det er. 
Den der kommentaren kan du holde for deg selv. 

Du får betlaingsutsettelse så lenge du har krav pår entefirtak, noe som gjør at du faktisk ikke trenger å betale noe som helst.

Jeg nevner bare at det er snakk om prioritering, jeg velger å betale lånet mitt selv om jeg kan utsette det fordi jeg ikke er på vei mot uføretrygd. Du kan utsette å betale så lenge du er syk eller har for lav inntekt.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg?! 
Bare fordi du klarer det, så betyr ikke det at jeg klarer det. 
Jeg har medisiner, behandling, buss frem og tilbake flere ganger i uken... Jeg sitter ikke å spise dyr biff vær dag. 
Jeg klarer meg akkurat som det er. 
Den der kommentaren kan du holde for deg selv. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Du får betalingsutsettelse så lenge du har krav pår erntefritak, noe som gjør at du faktisk ikke trenger å betale noe som helst.

Jeg nevner bare at det er snakk om prioritering, jeg velger å betale lånet mitt selv om jeg kan utsette det fordi jeg ikke er på vei mot uføretrygd. Du kan utsette å betale så lenge du er syk eller har for lav inntekt.

DU trenger ikke betale noe som helst, men jeg lurer jo veldig på hva du bruker resten av AAP-en din på hvis du ikke håndterer en utgift på 700,- hver måned. Behandling fører til frikort, buss er billig.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Alja skrev:

Heh.... Prøv å ha en gjeld på 260 k forgjeves.

60 000 er seriøst lommerusk, ts. Slapp av!

Hvordan du klarte å få et så høyt lån fra Lånekassen? Jeg tar bachelor og har 60.000 i lån hvert år. Blir altså 180.000 til sammen. Det er virkelig ikke verdens undergang når jeg er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 63562...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan du klarte å få et så høyt lån fra Lånekassen? Jeg tar bachelor og har 60.000 i lån hvert år. Blir altså 180.000 til sammen. Det er virkelig ikke verdens undergang når jeg er ferdig utdannet. 

 

Dette var så utrolig lite relevant at jeg får mark.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg?! 
Bare fordi du klarer det, så betyr ikke det at jeg klarer det. 
Jeg har medisiner, behandling, buss frem og tilbake flere ganger i uken... Jeg sitter ikke å spise dyr biff vær dag. 
Jeg klarer meg akkurat som det er. 
Den der kommentaren kan du holde for deg selv. 

ts

Anonymkode: d8ad7...3f5

Medisiner du trenger (trenger ikke være kronisk sykdom så lenge tilstanden varer i 6 mnd eller mer) får du på blå resept. Altså gratis når du er over frikortgrensen.

Anonymkode: 63562...b6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra overskriften så virket det jo nesten som folkehøgskolen systematisk hadde utsatt deg for hjernevask, psykisk terror eller lignende som faktisk gjorde at du ble syk. Ut i fra det jeg leser i teksten din så var du i helt fin form under fhs, du bare sliter med å betale studielånet i ettertid fordi du ble syk i etterkant av året.

Vel, studielån er vel den beste gjelda du kan ha i en slik situasjon, du får prøve å trøste deg med det. Uansett så vet man aldri om man blir syk, livet kan plutselig bli helt opp ned, og da er det vel greit å ha noen gode minner å se tilbake på? Synes uansett at det er litt drøyt å skylde på folkehøyskolen da... hva mener du de kunne gjort annerledes liksom? 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har i hvert fall 180.000 kr i året, da burde du lett klare å betale 8400 kr i året. 23 kr dagen.....

Anonymkode: b877d...f50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fa betalingsutsettelse utover tre år hvis du samtidig har krav på rentefritak. Dette har du krav på ved lav inntekt som følge av at du går på arbeidsavklaringspenger. Hvis dy har glemt å søke om det i perioden du allerede har fått betalingsutsettelser kan dette innvilges inntil tre år tilbake i tid.

Du finner informasjon på Lånekassens nettsider, blant annet her https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Purring-og-inkasso/Betalingslettelser/

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar også AAP og har hver måned faste utgifter som gjør at jeg sitter igjen med litt under firetusen til alt annet. Allikevel betaler jeg studielånet på rundt tusen kroner.

Hvis du vet at du går mot ufør kan du jo bare be om betalingsutsettelse samtidig som du søker om rentefritak. Du får jo det.

Men å påstå at du ikke kan håndtere en regning på 700,- hver måned er bare pisspreik.

Anonymkode: 56c1a...f45

Her kommer du med uriktige opplysninger!!! TS: hvorfor NAV ikke har fortalt deg at du kan søke på rentefritak og betalingsutsettelse allerede er for meg veldig rart. Jeg mottar aap, og får rentefritak. Når vi er syke regnes ikke 3 års regelen! :) Det er når vi blir friske og ikke mottar aap den gjelder. Jeg mener å ha hørt at man kan få gjelden sletten som ufør.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan du klarte å få et så høyt lån fra Lånekassen? Jeg tar bachelor og har 60.000 i lån hvert år. Blir altså 180.000 til sammen. Det er virkelig ikke verdens undergang når jeg er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 63562...b6c

Studere i utlandet. Jeg har 430 k for bachelor og master.

Anonymkode: 26206...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var så utrolig lite relevant at jeg får mark.

Anonymkode: 56c1a...f45

Selvsagt er det relevant. Man får ikke 260 tusen i lån bare ut av det blå. Hvis man da har så mye i lån og ikke klarer å betjene det har man kanskje gjort et ekstremt dumt utdanningsvalg eller ikke bestått eksamener.

Anonymkode: 63562...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer du med uriktige opplysninger!!!

Hva er feil med at man kan få fortsatt betalingsutsettelse så lenge man har krav på rentefritak?

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å ha hørt at man kan få gjelden sletten som ufør.

Varig uføregrad på 50 % eller mer gjør at man kan få slettet studiegjelden.

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan du klarte å få et så høyt lån fra Lånekassen? Jeg tar bachelor og har 60.000 i lån hvert år. Blir altså 180.000 til sammen. Det er virkelig ikke verdens undergang når jeg er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 63562...b6c

Folkehøyskole er ikke så billig som før. Man får stipend og lån. Jeg besto året og fikk da stipend. 
Folkehøyskole er bare ett år det også. Begynte så på VGS førstkommende høst, og da fikk jeg vanlig stipend (søkte ikke lån). Annullerte året og stoppet stipendet slik at jeg behøvde å betale tilbake kun en utbetaling, som jeg hadde liggende klar fordi jeg var klar over det. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får betalingsutsettelse så lenge du har krav pår erntefritak, noe som gjør at du faktisk ikke trenger å betale noe som helst.

Jeg nevner bare at det er snakk om prioritering, jeg velger å betale lånet mitt selv om jeg kan utsette det fordi jeg ikke er på vei mot uføretrygd. Du kan utsette å betale så lenge du er syk eller har for lav inntekt.

DU trenger ikke betale noe som helst, men jeg lurer jo veldig på hva du bruker resten av AAP-en din på hvis du ikke håndterer en utgift på 700,- hver måned. Behandling fører til frikort, buss er billig.

Anonymkode: 56c1a...f45

Jeg har søkt om rentefritak, eller "sletting av renter", det gjøres tilbake i tid, ikke forover. Betalingsutsettelse søkes 6 måneder fremover. 
Men spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over? Du får kun betalingsutsettelse i 3 år.. rentefritak har jeg ikke sett noe frist for, så det kan være "evig". 

Buss er dyr, 100kr tur-retur. 200kr om dagen, maks. noen ganger kun 100kr. Bruker rundt 600-700kr i uken på buss. 
Og det er kun det nødvendige. Jeg har ikke et liv, fordi jeg har ikke økonomi til det. Reise? Glem det. Festing? Glem det. Kino, glem det. 

Selve behandlingen går på frikort, men en del av nødvendige materialer som bandasje f.eks, er ikke det. 
Noen av medisinene er på blåresept, ikke alle. Jeg er fortsatt under utredning og det betyr at jeg må prøve ut forskjellige behandlinger, medisiner og alt er ikke på blåresept. 

Men jeg er ikke her for å legge ut om meg og mine problemer. Spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over?

Anonymkode: d8ad7...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kan ikke skylde på folkehøyskolen for at den har ødelagt din fremtid. Du søkte deg vel frivillig inn?  

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kun betalingsutsettelse i 3 år.

Det er her du tar feil.

Når du går på AAP kan du få utsatt lånet så lenge du vil. 

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er; Hva skjer etter at de 3 årene er over?

SÅ LENGE DU GÅR PÅ AAP/HAR LAV INNTEKT/GÅR PÅ SOSIALEN OSV OSV

SÅ FÅR DU UTSETTELSER!!!

 

 

Klarer du ikke å skjønne det?

Anonymkode: 56c1a...f45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...