Gå til innhold

Husleiekontrakt regler.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det står i husleie kontrakten at man ikkr har lov til å ha dyr men skaffer seg det likevel. Hva kan skje da?

Anonymkode: 32795...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har husleier lov å si opp kontrakten med øyeblikkelig virkning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du av helsemessige årsaker kan dokumentere at du trenger dyret, kan du beholde det, alt annet er kontraktsbrudd og oppsigelsesgrunn av leiekontrakten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor ønsker du å bo et sted og ta inn et dyr når huseier eksplisitt har sagt at du ikke kan ha dyr? Skjønner du ikke at huseier har en grunn for å ikke ønske dyr? Jeg er selvsagt klar over at lovgiver har sagt at det skal mye til for at en kan nekte dyrehold, men hvorfor leie hos en utleier med dette kravet? Er det ikke greit å oppdra huseiere litt slik at de ikke får leietakere når krav i leiekontrakt ikke er i tråd med gjeldende regelverk?

Forøvrig: følgende ville JEG skrevet i en kontrakt hvis jeg skulle leie ut: det er ikke tillatt med dyr i boligen, unntatt førerhunder og andre nyttedyr. Dokumentasjon kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, May 04, 2016 at 17.30, AnonymBruker skrev:

Når det står i husleie kontrakten at man ikkr har lov til å ha dyr men skaffer seg det likevel. Hva kan skje da?

Anonymkode: 32795...05c

Avtalebrudd. Fordi leietaker har skrevet under på kontrakten og godtatt betingelsene. Oppsigelsegrunn. 

Merk dere at Emmelinedommen gjelder dyr/katt i borettslag, ikke i utleiesammenheng.  Dommen kan således ikke direkteoverføres til privatutleie. Er utleier her allergisk eller har andre gode grunner for å ikke ville ha dyr inn i boligen stiller leietaker svakere om han bryter husleiekontraktens betingelser. 

Anonymkode: 6883d...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig frekt å spekulere i at man skal trasse igjennom dette.

For noen er det virkelig ødeleggende å ha dyr i hus.

Huseiere (feks med sterk hundeallergi) er heller ikke forpliktet til å leie ut til blinde med førerhund.....De trenger heller ikke dokumentere dette. Eier man huset sitt, så har man da sannelig rett til å velge leietager også.

Emmelinedommen, som folk elsker å trekke inn her, gjelder ikke leie hos privatpersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avtalebrudd. Fordi leietaker har skrevet under på kontrakten og godtatt betingelsene. Oppsigelsegrunn. 

Merk dere at Emmelinedommen gjelder dyr/katt i borettslag, ikke i utleiesammenheng.  Dommen kan således ikke direkteoverføres til privatutleie. Er utleier her allergisk eller har andre gode grunner for å ikke ville ha dyr inn i boligen stiller leietaker svakere om han bryter husleiekontraktens betingelser. 

Anonymkode: 6883d...316

Nå er ikke jeg allergisk mot hund, så jeg ville tillatt hund fra en hundeeier som hadde bruk for det og tok vare på dyret sitt. Rotter og andre gnagere, edderkopper, reptiler, kaniner og lignende hadde fått blankt nei hos meg. Førerhund og andre hunder som jeg hadde truffet og sett var veloppdragne (dressert) hadde fått lov. Jeg skrev nemlig hva JEG ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ser nå at jeg har vært litt upresis. Huseier KAN nekte husdyr, det er ikke ulovlig. Lovteksten åpner for skjønnsmessige vurderinger.

Jeg ville aldri kranglet med en husvert som har skrevet spesifikt at dyr ikke er tillatt. Jeg ville respektert det og valgt en annen bolig hvis jeg ville ha dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...