Gå til innhold

Får barn fordi?


Atea

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble lurt av damer to ganger 

Anonymkode: 68e74...7d4

Javel. Og etter det har du aldri mer hatt sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Ferny skrev:

Ja, det blir jo sånn når man har lagt seg på en viss levestandard. Man vil ikke endre på det fordi man får barn. Har man kjøpt *det* huset (gjerne med tanke på å stifte familie), med et gitt lån basert på begges inntekt... vel, da kan man gjerne ikke ta seg råd til å jobbe deltid.

Men ellers enig... om man tenker på deltid... begge kunne jo jobbet bare litt mindre. Men så tenker de - best at den som tjener mest ikke trapper ned. Og det er jo ofte mannen... sånn var det i hvert fall før.

Ja det skal ikke være enkelt og vi kvinner blir tapere eller barna blir det...

Jeg liker unger og er en sånn brnb-daddy av og til. Må prate engelsk med ungene når de er på ferie her i byen. Jeg er ikke det men har fått tilbud så er spennende. Barna er fra fem til sju så jeg vil kreve matpenger (cafe) og kino i tillegg til lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atea skrev:

Jeg har også hatt kolikkebarn. Men min mamma hjalp meg mye. Jeg taklet ikke for mye kontakt mer etter at babyen ble fire mnd, da valgte jeg å bo med min far som ikke var like masete som mødre kan være. Jeg ble ung mor ja, bare 22 år.

Liten digresjon her.. Når kvalifiserte det til å bli "ung mor" når man får barn i en alder av 22?.. Når jeg hører uttrykket "ung mor" så tenker jeg yngre enn det, er det bare meg?.. greit nok at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er rimelig høy nå, men allikevel... jeg var selv 22 da jeg fikk mitt første barn, og kunne aldri funnet på å kalle meg selv det.. Hvor går grensen for betegnelsen "ung mor"?.. :klo:

Det er ikke slik at par med barn kvalifiserer til de samme støtteordningene som enslige/uføre gjør.  Det kan være en stor del av årsaken til at så mange er avhengige av to inntekter.. samtidig er det også slik at mange småbarnsfamilier regulerer arbeidstiden slik at de yngste får kortere dager i barnehagen (er barnehagelærer og har selv sett mange eksempler på dette). Tror flere her inne bør sjekke litt fakta før de uttaler seg så bastant omkring andre menneskers livssituasjon..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Siri84 skrev:

Liten digresjon her.. Når kvalifiserte det til å bli "ung mor" når man får barn i en alder av 22?.. Når jeg hører uttrykket "ung mor" så tenker jeg yngre enn det, er det bare meg?.. greit nok at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er rimelig høy nå, men allikevel... jeg var selv 22 da jeg fikk mitt første barn, og kunne aldri funnet på å kalle meg selv det.. Hvor går grensen for betegnelsen "ung mor"?.. :klo:

Det er ikke slik at par med barn kvalifiserer til de samme støtteordningene som enslige/uføre gjør.  Det kan være en stor del av årsaken til at så mange er avhengige av to inntekter.. samtidig er det også slik at mange småbarnsfamilier regulerer arbeidstiden slik at de yngste får kortere dager i barnehagen (er barnehagelærer og har selv sett mange eksempler på dette). Tror flere her inne bør sjekke litt fakta før de uttaler seg så bastant omkring andre menneskers livssituasjon..

Jeg følte meg ung som 22 år, og ingen av mine venninner hadde barn.

Hvorfor andre er avhengig av to inntekter tror jeg har med permisjonsordingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Atea skrev:

Jeg følte meg ung som 22 år, og ingen av mine venninner hadde barn.

Hvorfor andre er avhengig av to inntekter tror jeg har med permisjonsordingen å gjøre.

Jeg var den første av mine venninner som fikk barn også, men ble kjent med flere på min alder som hadde barn når jeg fikk min eldste. 

Permisjonsordningen har nok mye å si der også, men man har vel krav på å kunne ta ulønnet permisjon ett ekstra år når barna er små?.. Hver familie må kunne ta sine egne vurderinger omkring dette, mener nå jeg. De aller fleste ønsker bare det beste for sine barn, og vet selv hvordan de skal ta disse beslutningene for sin familie. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
1 time siden, Siri84 skrev:

Liten digresjon her.. Når kvalifiserte det til å bli "ung mor" når man får barn i en alder av 22?.. Når jeg hører uttrykket "ung mor" så tenker jeg yngre enn det, er det bare meg?.. greit nok at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er rimelig høy nå, men allikevel... jeg var selv 22 da jeg fikk mitt første barn, og kunne aldri funnet på å kalle meg selv det.. Hvor går grensen for betegnelsen "ung mor"?.. :klo:

Det er ikke slik at par med barn kvalifiserer til de samme støtteordningene som enslige/uføre gjør.  Det kan være en stor del av årsaken til at så mange er avhengige av to inntekter.. samtidig er det også slik at mange småbarnsfamilier regulerer arbeidstiden slik at de yngste får kortere dager i barnehagen (er barnehagelærer og har selv sett mange eksempler på dette). Tror flere her inne bør sjekke litt fakta før de uttaler seg så bastant omkring andre menneskers livssituasjon..

Jeg kaller de under 25 år for ung mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for personangrep og hets, samt svar til dette.

- Avalon, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ferny skrev:

Er ikke alle som skilles som venner, og klarer å gi den andre det den fortjener (med tanke på fremtiden, og ikke bare "her og nå").
 

Ja, ved en frivillig avtale om deling av pensjonspenger så måtte man jo avtalt i det man bestemmer at den ene personen skal jobbe deltid, ikke når man bestemmer seg for å skilles.  

Jeg er enig i at det burde vært automatisk deling av pensjonsrettigheter for gifte, men det løser jo ikke problemet for samboere og de er det mange av. Kunne selvsagt hatt samme regler for samboere, men de har ikke valgt å regulere økonomien gjennom ekteskapsloven.

Selv synes jeg pensjonspoengene bør deles uavhengig av om man er gift eller ikke og at det bør være utgangspunktet, så må det selvsagt være lov til å gå vekk fra det om man ønsker å gjøre det på en annen måte. 

 

11 timer siden, Ferny skrev:


Og prinsippet om sameie på grunn av arbeid i hjemmet gjelder også for samboere forresten, så ved samlivsbrudd kan det godt hende din mor uansett hadde hatt rett på halve huset. Men fint når man faktisk formaliserer sånt underveis også, og virkelig annerkjenner partneren sin og den jobben den andre gjør i hjemmet.

Nå har ikke jeg peiling, men slik jeg har forstått det så skal det betydelig til før man som samboer har rett på halve boligen, det er langt strengere krav enn om man er gift. Normalt samliv hvor kvinnen jobber deltid og passer barna  slik at mannen kan jobbe fulltid og overtid tror jeg ikke er nok til å få rett på halve huset. Mamma har heller aldri betalt husleie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Atea skrev:

Jeg har også hatt kolikkebarn. Men min mamma hjalp meg mye. Jeg taklet ikke for mye kontakt mer etter at babyen ble fire mnd, da valgte jeg å bo med min far som ikke var like masete som mødre kan være. Jeg ble ung mor ja, bare 22 år.

Herregud, begynte å lure på om jag hadde svart meg selv. Helt likt som meg :P

Anonymkode: 20e7e...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Summers skrev:

Ja, ved en frivillig avtale om deling av pensjonspenger så måtte man jo avtalt i det man bestemmer at den ene personen skal jobbe deltid, ikke når man bestemmer seg for å skilles.  

Jeg er enig i at det burde vært automatisk deling av pensjonsrettigheter for gifte, men det løser jo ikke problemet for samboere og de er det mange av. Kunne selvsagt hatt samme regler for samboere, men de har ikke valgt å regulere økonomien gjennom ekteskapsloven.

Selv synes jeg pensjonspoengene bør deles uavhengig av om man er gift eller ikke og at det bør være utgangspunktet, så må det selvsagt være lov til å gå vekk fra det om man ønsker å gjøre det på en annen måte. 

 

Nå har ikke jeg peiling, men slik jeg har forstått det så skal det betydelig til før man som samboer har rett på halve boligen, det er langt strengere krav enn om man er gift. Normalt samliv hvor kvinnen jobber deltid og passer barna  slik at mannen kan jobbe fulltid og overtid tror jeg ikke er nok til å få rett på halve huset. Mamma har heller aldri betalt husleie.

 

Nå får jeg ikke sitert skikkelig, men les Husmordommen. Betaling av forbruksutgifter kan gi sameierett. Dette er ulovfestede regler, men like fullt gjeldende rett. Tipper du bare kan Google det trivielle navnet på dommen liksom... kanskje du blir overrasket, men sånn er det. Og prinsippet gjelder også for samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ferny skrev:

Nå får jeg ikke sitert skikkelig, men les Husmordommen. Betaling av forbruksutgifter kan gi sameierett. Dette er ulovfestede regler, men like fullt gjeldende rett. Tipper du bare kan Google det trivielle navnet på dommen liksom... kanskje du blir overrasket, men sånn er det. Og prinsippet gjelder også for samboere.

Takk, så det nå. Jeg tok feil på det med samboere.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Siri84 skrev:

Jeg var den første av mine venninner som fikk barn også, men ble kjent med flere på min alder som hadde barn når jeg fikk min eldste. 

Permisjonsordningen har nok mye å si der også, men man har vel krav på å kunne ta ulønnet permisjon ett ekstra år når barna er små?.. Hver familie må kunne ta sine egne vurderinger omkring dette, mener nå jeg. De aller fleste ønsker bare det beste for sine barn, og vet selv hvordan de skal ta disse beslutningene for sin familie. 😊

Når jeg nevnte permisjonsordingen (som jeg ikke kan så mye om), mener jeg at foreldre burde hatt mulighet til å ta permisjon over flere år hvis de velger det selv. Jeg vet at mange ikke kan det pga økonomi men de som kan det kan jeg ikke helt forstå meg på. Jeg hadde ekstrainntekt som dagmamma, til glede både for meg og barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...