Gå til innhold

Hva er vanlig å gi som takk for gjennomlesing av oppgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville blitt glad for en vinflaske, men enda mer glad for et gavekort i en bokhandel 😊 Nå eller begge deler, hvis du har råd. (Når det er sagt ville jeg selv aldri forventet en takkegave for å hjelpe en venneller familie 😊)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tilbudt meg å lese en kollegas masteroppgave, men jeg tror han står over. Han er redd jeg kommer til å slakte den, tror jeg. He, he. Vi har veldig ulik skrivestil. 

Men som eventuell takk? God konfekt eller en vinflaske.

I forrige uke prøvde jeg forresten å inngå ett veddemål med ham. Er det jeg eller han som først blir ferdig med mastergraden vår? Jeg er relativt sikker på at jeg vinner den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
6 timer siden, Sariou skrev:

Jepp. Jeg innså etter hvert at jeg ikke egentlig leser egne artikler når jeg leser gjennom dem, jeg bare husker det som står der. Så det hjelper ganske lite å legge dem fra seg en stund.

Støtter forslaget om en falske vin. 

Enig i dette. Etter hvert har man jobbet så mye med teksten at man omtrent kan resitere hele oppgaven, og likevel kan det være teite feil i den. Kjempeviktig å få noen til å lese igjennom. Og skriver man ikke på morsmålet sitt, er det et must. Jeg hadde en amerikansk bekjent som gjennomleste. Fikk 600 kr., men da kjente jeg ikke personen særlig godt. En person som står meg nær som også gjennomleste, takket jeg i forordet. Ga ingen gave. Synes vin o.l. høres fint ut. Noe spiselig er alltid bra. :)

Gavekort var også et godt tips. De fleste som gidder å lese en masteroppgave på si', er sikkert glad i bøker også. :)

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Tusen takk for gode innspill :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for en flaske vin (konfekt til hun som ikke drikker vin) + et gavekort i en bokhandel til de som hjelper meg med gjennomlesing. Det synes jeg var kjempefine ideer! Da blir budskapet i gaven: "Takk for at du har orket å lese gjennom. Nå fortjener du å kose deg: Les hva du vil som belønning" 

Hører at flere av dere nevner det med forordet også. Jeg tror nesten sikkert at jeg kommer til å nevne språkvaskerne i forordet ja. Har sett flere gjør det, men forord varierer generelt veldig syns jeg.

HM! Det kunne vært interessant med en egen tråd om forord. Do´s and don´ts, hvem skal nevnes, hva bør man absolutt ikke ha med osv osv. Jeg starter en imorgen om ingen andre gjør det før meg :)

 

Anonymkode: 7c0da...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Og så til diskusjonen om man bør utføre språkvask og korrekturlesing selv eller ikke. 
Jeg tenker som så, at det omtrent ikke er mulig! Som flere av dere sier: Man blir veldig blind på egne ord og formuleringer til slutt. Jeg tror ikke det går an å distansere seg fra egen tekst nok til å innta en lesers perspektiv. Det ene er at man som forfatter av teksten har alle referanser, vedlegg og argumenter klart for seg i hodet. Det umulig å nullstille seg helt fra dette. Når man skriver så er man dessuten innom samme deler av teksten i utallige runder. Argumentrekker setter seg liksom litt i bakhodet. En tung og kronglete setning vil virke OK fordi du allerede har lest avsnittet syv ganger før og vet hva teksten prøver å si.

Til deg som mener det er skremmende at jeg ønsker hjelp til språkvask og heller gjør slikt arbeid selv: Jeg er sikker på at også en hvilken som helst tekst skrevet av deg ville fått et godt løft om du lot noen andre kikke på språket for deg ;-)

TS

Anonymkode: 7c0da...0e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut om folk liker/tåler vin og konfekt dersom du planlegger det i hvertfall. Dessuten er det alltid fint å takke folk i forordet :)

Det er forøvrig bare fornuftig å ha noen "utenfor" til å lese språk. Man blir gjerne litt blind på egne setninger og formuleringer etter en stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer også for alkohol. Der kan man ikke bomme :)

Om du føler vin er litt "enkelt" og billig, er det plenty av andre ting. Jeg ville for eksempel gitt min søster en flaske vodka, og min far en flaske Wiskey. Kanskje Jäger eller Gin til kjæresten.

Penger synes jeg blir litt kleint. Gave er også lettere å ta imot enn penger, med mindre du er forelder til noen av de som har hjulpet deg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...