Gå til innhold

Hva er vanlig å gi som takk for gjennomlesing av oppgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bedt 3 stykker om å lese gjennom masteroppgaven min før jeg leverer den.
En i nær familie (språkvask), en ganske nær venn (språkvask) og en kollega som jeg ikke kjenner så godt (se på det faglige), men vet han har kjennskap til fagfeltet.

Det er en lang oppgave og det vil ta noen gode timer å lese gjennom, særlig for de som skal lese språkvask ;) 
Hva synes dere er en passende gave som takk for noe sånt? Hva hadde dere forventet å få dersom dere sa ja til noe sånt?

Anonymkode: 7c0da...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du vil ha kommentarer på det faglige, men jeg synes det er skremmende at du ikke klarer å lese korrektur selv.

Gi dem en flaske vin eller en boks konfekt. Gode ønsker eller Kong Haakon er alltid gangbart.

Anonymkode: 3f700...992

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette for en kamerat en gang (korrektur og dårlige setninger).

Fikk en flaske vin. Jeg ventet egentlig ikke noe for jobben, men var kjekt det. Kommer litt an på.

Det kan være en idè å ikke ta språkvasken parallellt, la en gjøre det om gangen silk at det ikke blir dobbeltarbeid for stakkarene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du vil ha kommentarer på det faglige, men jeg synes det er skremmende at du ikke klarer å lese korrektur selv.

Gi dem en flaske vin eller en boks konfekt. Gode ønsker eller Kong Haakon er alltid gangbart.

Anonymkode: 3f700...992

De fleste som har skrevet en så stor oppgave vet at det er umulig å å ikke overse skrivefeil når man endrer og flytter på setninger og avsnitt om hverandre i sluttfasen. Dette er jo vanlig når det gjelder profesjonelle forfattere også. Forlagene leser korrektur. Jeg er sikker på at selv Jo Nesbøs tekster inneholder mye trykkleifs og småord som gjentas flere ganger når de sendes til språkvask.

Dessuten er det veldig lett å se seg blind på eget språk (dårlige setningsformuleringer for eksempel) i en tekst man har arbeidet med i 9 måneder

TS

Anonymkode: 7c0da...0e3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ekkoet skrev:

Jeg gjorde dette for en kamerat en gang (korrektur og dårlige setninger).

Fikk en flaske vin. Jeg ventet egentlig ikke noe for jobben, men var kjekt det. Kommer litt an på.

Det kan være en idè å ikke ta språkvasken parallellt, la en gjøre det om gangen silk at det ikke blir dobbeltarbeid for stakkarene. 

Takk for tipset! Det skal jeg gjøre. Tror familiemedlemmet mitt skal få "gleden" av å lese den første versjonen ;)

TS

Anonymkode: 7c0da...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som har skrevet en så stor oppgave vet at det er umulig å å ikke overse skrivefeil når man endrer og flytter på setninger og avsnitt om hverandre i sluttfasen. 

Klart det, men jeg lot bare min oppgave ligge i noen uker før jeg så over den.

Enig med ham som skrev at du ikke bør la to mennesker lese korrektur på samme oppgave.

Men, helt ærlig. Språkvask burde du klare på egen hånd når du har skrevet en masteroppgave.

Anonymkode: 3f700...992

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Holititten

Hadde ikke forventet noe om jeg hadde sagt ja til det, men siden det er en såpass stor tjeneste hadde det vært fint med en flaske vin eller konfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare reaksjon var "en flaske vin!". Så der har du to stemmer for det. :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det, men jeg lot bare min oppgave ligge i noen uker før jeg så over den.

Enig med ham som skrev at du ikke bør la to mennesker lese korrektur på samme oppgave.

Men, helt ærlig. Språkvask burde du klare på egen hånd når du har skrevet en masteroppgave.

Anonymkode: 3f700...992

Når man har skrevet en masteroppgave bør man ha såpass innsikt at man vet hvor lett det er å bli blind på eget arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å finne ut om de liker vin dersom du har tenkt å gi det i gave.

Anonymkode: 3db5b...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nesten usikker på om jeg burde gitt noe til min søster som brukte tre timer på å lese gjennom bacheloroppgaven min og ha språkvask på den :P men er de glad i vin så synes jeg det er en fin takk :) 

Og helt enig med deg, TS. Lurt å ha noen til å lese gjennom for seg. En bachelor er mindre enn en master, men herregud så blind jeg så meg på eget språk der. Det var god hjelp at noen leste gjennom min, for da kunne hun også kommentere setninger som for meg ga mening, men som for henne ikke ga mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig forskjellig. Jeg fikk 200 kroner for en ganske liten jobb en gang, og syntes nesten det  var ubehagelig, særlig med tanke på at personen hadde dårlig råd (mine antakelser). Andre har gitt meg ei flaske vin, og det synes jeg har vært en hyggelig oppmerksomhet. Noen har takket meg i masteren sin, mens andre tydeligvis har "glemt dette" i sitt forord...akkurat det synes jeg er litt dårlig, for å lese gjennom en master er tidkrevende arbeid og da kan man spandere på en liten takk i forordet (det er i alle fall vanlig på mitt universitet å takke for hjelp i forordet på masteren). Jeg innser likevel at det er noe oppblåst av meg å forvente slikt, men samtidig virker det som om noen ikke forstår hvor mye hjelp de faktisk har fått, helt gratis.

Jeg forslår i alle fall: Takk dem i forordet, og gi dem en flaske vin, inviter dem på middag eller noe annet hyggelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ClickB4it skrev:

Når man har skrevet en masteroppgave bør man ha såpass innsikt at man vet hvor lett det er å bli blind på eget arbeid.

Jepp. Jeg innså etter hvert at jeg ikke egentlig leser egne artikler når jeg leser gjennom dem, jeg bare husker det som står der. Så det hjelper ganske lite å legge dem fra seg en stund.

Støtter forslaget om en falske vin. 

Endret av Sariou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du vil ha kommentarer på det faglige, men jeg synes det er skremmende at du ikke klarer å lese korrektur selv.

Gi dem en flaske vin eller en boks konfekt. Gode ønsker eller Kong Haakon er alltid gangbart.

Anonymkode: 3f700...992

Du har tydeligvis ikke skrevet en lang tekst selv? Man blir nemlig ganske blind på egen tekst etter hvert.

TS: jeg synes alltid at mat i en eller annen form er fine gaver! En god vin, en GOD balsamico eller olje, konfekt osv. Men da må jo vedkommende like varen. Opplevelser i form av gavekort er også fint, for eksempel på kino eller konsert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har lest gjennom flere titalls masteroppgaver og andre skriftlige arbeider. Selvfølgelig skal du be andre om å ta språkvask. Selv profesjonelle ber andre se på det de har skrevet. Også enig i at du tar språkvasken først med et familiemedlem og deretter med den faglige kyndige. Å lese gjennom f.eks. en master ordentlig tar tid og det går med en stor del av en helg. Den som gjør det vil gjøre det fordi vedkommende vil være snill mot deg eller fordi vedkommende er interessert i faget. Glem betaling. Hvis jeg skulle ta en fornuftig timepris i forhold til innsatsen ville det bli alt for dyrt. Slikt arbeid er aldri økonomisk lønnsomt og ikke økonomisk motivert. Å bli takket i forordet er den beste gaven og tilstrekkelig for meg. En flaske vin i tillegg er også hyggelig men sjekk forholdene. Ikke alle drikker vin. F.eks. ville en eske konfekt være fullstendig feil for meg.

Anonymkode: c9b6f...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en flaske vin og blitt takket i forordet av de jeg har lest korrektur/språkvask for på master. En nær venn av meg leser korrektur på min nå, og jeg takker ham i forordet samt baker kake og gir en flaske Baileys. 

Anonymkode: cd229...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det, men jeg lot bare min oppgave ligge i noen uker før jeg så over den.

Enig med ham som skrev at du ikke bør la to mennesker lese korrektur på samme oppgave.

Men, helt ærlig. Språkvask burde du klare på egen hånd når du har skrevet en masteroppgave.

Anonymkode: 3f700...992

Basert på dette, tror jeg ikke bittelitt på at du har levert en masteroppgave. Da hadde du vist at det er lurt å la andre se på språk. Det er helt vanlig. Når man skal publisere akademiske artikler er det vanlig at journalene gir språkvask. Om man sender inn til engelskspråklig, er det vanlig å betale for språkvask først, det er noe også de med lang fartstid gjør. Forfattere får også dette før utgivelser. Det handler ikke om å 'klare selv', det handler om å være oppegående nok til å innse at dette er noe som trengs.

 

Ei flaske vin er en fin påskjønnelse :)

Anonymkode: bff97...81a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at det er greit å ha noen andre til å lese korrektur, man ser seg gjerne blind på en oppgave man har jobbet så mye med og så lenge med:)

Nære venner synes jeg det holder med en innstendig takk(jeg har lest korrektur for venner og synes det teller som vennetjeneste), men om det er en kollega e.l. så ville jeg nok gitt en flaske vin, konfekt, en middag ute eller noe:) Sistnevnte er jo også hyggelig for deg.

Anonymkode: 065f3...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin og konfekt med et takkekort skal vel værra fint det :)

Anonymkode: 0400b...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser korrektur/språkvask på si, og har aldri fått noenting. Kommer litt an på hvor mye som må gjøres da, men en masteroppgave jeg leste krevde flere kvelder (jeg jobber på dagen). Det var litt stusslig med et "takk :) " :P

Anonymkode: 972f8...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...