Gå til innhold

Utslitt mamma, gravid, studier og jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid med mitt andre barn (i uke 21), og har en jente på tre år fra før. Jeg studerer fulltid, jobber 62 % og har datteren min hjemme fra bhg en gang i uka. Leverer sent og henter tidlig de fleste dagene der det er mulig. 

Jeg er så utrolig sliten nå, og føler jeg må endre på noe. Jeg har ikke lyst til å gi opp studiene, tror det blir vanskelig å ta opp igjen med to barn ( har ett år igjen, lite obligatorisk undervisning, så skal studere hjemme i mammapermen.) 

Vurderer å spørre legen om sykemelding, men føler det er litt tidlig i svangerskapet. Samtidig så er jobben veldig tung fysisk (sykehjem) Noen tanker??

Anonymkode: 47f05...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykemelding eller tilpasning på arbeidsplassen så du slipper tungt fysisk arbeid i alle fall. Du må jo ikke sykemeldes "100 %" (altså 62 %) heller. 

I tillegg så tror jeg ikke en normal treåring tar skade av litt lengre dager i barnehagen. Særlig hvis du er hjemme med henne en dag i uka uansett. 

Anonymkode: 451fd...6dc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville med god samvittighet latt eldste være litt lengre i bhg! 

Anonymkode: 6ad40...e31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

Er du alene med barna? Om ikke kan kanskje din partner stille opp litt ekstra når du er sliten? 

Ellers så ville jeg ha gått for lengre dager i bhg, barn tar ikke skade av det :) Bhg er bare sunt og gøy for ungene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for å studere når man er sykmeldt er strenge. Du kan ikke regne med at du uten videre får lov til å sykmeldes fra jobben din mens du fortsetter å studere 100%(!). Jeg jobbet 100% og studerte 50% da jeg var gravid med andremann, og da jeg ble delvis sykmeldt måtte jeg kutte studiene, ellers ville de kutte sykepengene tilsvarende 50%. 

Forøvrig virker det som om du har mye å hente mtp at barnet ditt kan være lengre i barnehagen, inkl fem dager i uka hvis du får plass. 

Anonymkode: 78ac9...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har heldigvis en mann, men har jobber mye vekk. Men skal søke omfulltidsplass i bhg, selv om jeg synes det er litt trist å ikke ha den dagen hjemme sammen. Takk til deg som nevnte at det er strengt med sm når man er student i tillegg, det må jeg sjekke ut.

 

Anonymkode: 47f05...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerte og jobbet 100%. Det er tungt, men du må tenke at det er for en liten periode. Jeg er enig med resterende her at barnet tar ikke skade av å være lengre i barnehagen. I 3års alderen vil de jo gjerne sosialiseres med andre barn. Det vil også gi deg litt tid til å slappe av mens barnet er i barnehagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reglene for å studere når man er sykmeldt er strenge. Du kan ikke regne med at du uten videre får lov til å sykmeldes fra jobben din mens du fortsetter å studere 100%(!). Jeg jobbet 100% og studerte 50% da jeg var gravid med andremann, og da jeg ble delvis sykmeldt måtte jeg kutte studiene, ellers ville de kutte sykepengene tilsvarende 50%. 

Forøvrig virker det som om du har mye å hente mtp at barnet ditt kan være lengre i barnehagen, inkl fem dager i uka hvis du får plass. 

Anonymkode: 78ac9...7de

Jeg jobbet 100% og studerte 50% da jeg ble sykemeldt. Fikk beskjed om at det var uproblematisk å fortsette studiene.

Anonymkode: 0e836...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet 100% og studerte 50% da jeg ble sykemeldt. Fikk beskjed om at det var uproblematisk å fortsette studiene.

Anonymkode: 0e836...8f7

... Og til meg sa NAV (også skriftlig) at det ikke var mulig uten at sykepengene ble dramatisk avkortet. Noe som i og for seg er logisk også. Har man helse til å studere fullt, blir det feil å motta sykepenger for jobben man har i tillegg. Uansett, lurt at HI sjekker det med NAV i sitt tilfelle.

Anonymkode: 78ac9...7de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

... Og til meg sa NAV (også skriftlig) at det ikke var mulig uten at sykepengene ble dramatisk avkortet. Noe som i og for seg er logisk også. Har man helse til å studere fullt, blir det feil å motta sykepenger for jobben man har i tillegg. Uansett, lurt at HI sjekker det med NAV i sitt tilfelle.

Anonymkode: 78ac9...7de

Hæ, så rart! Jeg var også sykemeldt fra jobben, men studerte 100%. Grunnen til sy jeg var sykemeldt fra jobben var jo tunge løft, det slipper jeg jo når jeg studerer, så det var helt uproblematisk...

Anonymkode: ef163...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Har heldigvis en mann, men har jobber mye vekk. Men skal søke omfulltidsplass i bhg, selv om jeg synes det er litt trist å ikke ha den dagen hjemme sammen. Takk til deg som nevnte at det er strengt med sm når man er student i tillegg, det må jeg sjekke ut.

 

Anonymkode: 47f05...b9f

Sykemelding er ikke til for at folk skal ha fleksibilitet til å ha barn deltid i barnehagen. 

Alle vi andre har full plass, jobber fullt og betaler dermed skattepenger(som deg) for å finansiere blant annet barnehager som fellesgode. 

Å sykemelde seg fordi man vegrer seg for å forsøke normalt full dag som alle andre barn er utnytting av systemet. 

Begynn med full plass som du bruker normalt, få mannen mer på banen- få avlasting om du kan fra familie- og om du selv etter det er uten stand til å utføre jobben,  ja først da ber du om sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fjotteri skrev:

Sykemelding er ikke til for at folk skal ha fleksibilitet til å ha barn deltid i barnehagen. 

Alle vi andre har full plass, jobber fullt og betaler dermed skattepenger(som deg) for å finansiere blant annet barnehager som fellesgode. 

Å sykemelde seg fordi man vegrer seg for å forsøke normalt full dag som alle andre barn er utnytting av systemet. 

Begynn med full plass som du bruker normalt, få mannen mer på banen- få avlasting om du kan fra familie- og om du selv etter det er uten stand til å utføre jobben,  ja først da ber du om sykemelding. 

What?? Så du mener at jeg ØNSKER å få sm så jeg kan ha barnet mitt hjemme en gang  i uka?? Hvilket HI leste du egentlig?? Jeg jobber 62% FOR å være hjemme mest mulig med barnet mitt, jeg er aldri sm ellers!! Nå er jeg sliten pga tung jobb, tøffe studier og et barn i trassalder + graviditet! Finn deg en annen hobby enn å være frekk på nett!!

Anonymkode: 47f05...b9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What?? Så du mener at jeg ØNSKER å få sm så jeg kan ha barnet mitt hjemme en gang  i uka?? Hvilket HI leste du egentlig?? Jeg jobber 62% FOR å være hjemme mest mulig med barnet mitt, jeg er aldri sm ellers!! Nå er jeg sliten pga tung jobb, tøffe studier og et barn i trassalder + graviditet! Finn deg en annen hobby enn å være frekk på nett!!

Anonymkode: 47f05...b9f

Kutt ut noen fag, da. 162% "jobb" (arbeid + studier) og kun deltidsplass i bhg er jo gale-Mattias.

Anonymkode: 1720f...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What?? Så du mener at jeg ØNSKER å få sm så jeg kan ha barnet mitt hjemme en gang  i uka?? Hvilket HI leste du egentlig?? Jeg jobber 62% FOR å være hjemme mest mulig med barnet mitt, jeg er aldri sm ellers!! Nå er jeg sliten pga tung jobb, tøffe studier og et barn i trassalder + graviditet! Finn deg en annen hobby enn å være frekk på nett!!

Anonymkode: 47f05...b9f

Du er jo sliten fordi du har tatt på deg for mye. Det er jo ingenting galt med deg? Synes det er hårreisende å bli sykemeldt fra jobb fordi du ikke orker ditt eget liv. Si opp jobben heller da, og studer fulltid. Jeg studerte fullt, har studielån og jobber nå fullt. Har aldri vært sykemeldt i mitt liv (og er over 30) og ikke hatt fravær fra jobben på 3 år. 

Ikke rart Norge har så høyt sykefravær.

Anonymkode: e7e7a...fb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo sliten fordi du har tatt på deg for mye. Det er jo ingenting galt med deg? Synes det er hårreisende å bli sykemeldt fra jobb fordi du ikke orker ditt eget liv. Si opp jobben heller da, og studer fulltid. Jeg studerte fullt, har studielån og jobber nå fullt. Har aldri vært sykemeldt i mitt liv (og er over 30) og ikke hatt fravær fra jobben på 3 år. 

Ikke rart Norge har så høyt sykefravær.

Anonymkode: e7e7a...fb0

Det er jo ikke bare å si opp jobben heller når det er en ny vant på vei. Mtp foreldrepenger osv. Støtter heller forslaget om lengre tid i bhg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo sliten fordi du har tatt på deg for mye. Det er jo ingenting galt med deg? Synes det er hårreisende å bli sykemeldt fra jobb fordi du ikke orker ditt eget liv. Si opp jobben heller da, og studer fulltid. Jeg studerte fullt, har studielån og jobber nå fullt. Har aldri vært sykemeldt i mitt liv (og er over 30) og ikke hatt fravær fra jobben på 3 år. 

Ikke rart Norge har så høyt sykefravær.

Anonymkode: e7e7a...fb0

Altså, jeg synes ikke det er noe galt med å være sykmeldt hvis man faktisk er syk, inkl har svangerskapsplager som gjør at man ikke klarer å jobbe! Men må nok si meg enig med dette, du har tatt på deg altfor mye (162% arbeidsbelastning pluss barn deltid i bhg), og da er på ingen måte sykmelding det første tiltaket som burde settes inn hvis man er sliten. Og det må du tåle å høre, HI. Fulltid i bhg pluss kutte ned på antall fag er det jeg ville gjort først. 

Anonymkode: 78ac9...7de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, lakrisbåten skrev:

Det er jo ikke bare å si opp jobben heller når det er en ny vant på vei. Mtp foreldrepenger osv. Støtter heller forslaget om lengre tid i bhg.

Alternativet er lavere studiebelastning. 

Anonymkode: 1720f...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet er lavere studiebelastning. 

Anonymkode: 1720f...c54

Ja, det er et alternativ, men det blir enda vanskeligere å studere når babyen er født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig går hverdagen fint rundt, men nå med svangerskapsplager ved siden av alt annet, så blir det litt mye. Men søkte om fulltidsplass i bhg for noen dager siden, så håper på å få plass etterhvert. Heldigvis er studiene fleksible, og jeg kan studere mye hjemme. Noen ganger glemmer jeg at dette er midlertidig, og at det faktisk blir bedre. Tar absolutt ikke lett på å sm som en insinuerte her, men må nok be om tilrettelegging etterhvert. Er som sagt sliten, og sliter med ryggplager pga tunge løft i jobben

 Igjen takk for gode råd! :)

 

Anonymkode: 47f05...b9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

What?? Så du mener at jeg ØNSKER å få sm så jeg kan ha barnet mitt hjemme en gang  i uka?? Hvilket HI leste du egentlig?? Jeg jobber 62% FOR å være hjemme mest mulig med barnet mitt, jeg er aldri sm ellers!! Nå er jeg sliten pga tung jobb, tøffe studier og et barn i trassalder + graviditet! Finn deg en annen hobby enn å være frekk på nett!!

Anonymkode: 47f05...b9f

Men kjære deg, les hva jeg skriver:

Begynn med å ha barnet like lenge i barnehagen som alle andre tilsvarende full jobb(altså heltidsplass). Slutt med luksusen det jo er å levere sent/hente tidlig/ha en hel fridag. 

Så ber du far, og evt nærmeste familie om å trå ekstra til- selvsagt skal far, nærmeste familie om de har anledning. 

Om du fortsatt etter det er godt utover normalen sliten slik at du ikke klarer hverdagen ber du selvsagt og med god samvittighet om sykemelding. 

Så først etter posting at du hadde søkt om fulltidsplass. 

Angående tilrettelegging skjønner jeg godt du har behov for tilrettelegging, og jeg skjønner jo du blir sliten- for all del.

Poenget mitt var at man starter i feil ende om sykemelding kommer før fulltidsplass i bhg samt forsøk på tilrettelegging og en mer tilstedeværende far. 

 

Endret av Fjotteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...