Gå til innhold

Hva synes dere om at barn blir brukt som "støttekontakter" for andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne støttekontaktordningen er tydeligvis veldig utbredt. Det sjokkerer meg egentlig at lærere, som jo er pedagoger, synes dette er så greit å drive med!

Anonymkode: c951d...b91

Hallo, det der er jo en helt vanlig måte å jobbe på. Lærer mye av det, alle parter.

Anonymkode: 9ba0c...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men gråt du pga det? Ble du lei deg og sliten?

Dersom det aldri var et problem for deg, så kan du ikke sammenligne deg selv med TS sin datter og dra frem hvor ydmyk og reflektert du har blitt. Kanskje dette innlegget egentlig bare var et skryteinnlegg. Ser ikke hvor refleksjonen og ydmykheten din er da, når du ikke skjønner at barn kan være ulike, takle hendelser ulikt og at den situasjonen TS sin datter er i kanskje er annerledes enn den du var.

Anonymkode: 51efb...396

Hva er problemet ditt? at barn møter utfordringer tidlig ruster dem senere i livet, de lærer mye av det- dessuten skal læreren sørge for at det går på begges premisser.

Anonymkode: 9ba0c...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor dumper lærerne slike "problem-barn" utelukkende over på EN annen elev?

Slike "problem-barn" burde i alle fall gått littegrann "på omgang" mellom fleire elever - slik at man ikke ender opp som fleire andre allerede har beskrevet over.

Anonymkode: 9d39e...bd2

Ingen barn som er problembarn. De er mennesker, alle har ulike behov og det er noe med alle, ingen er nemlig perfekt.

Anonymkode: 9ba0c...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt? at barn møter utfordringer tidlig ruster dem senere i livet, de lærer mye av det- dessuten skal læreren sørge for at det går på begges premisser.

Anonymkode: 9ba0c...963

Ja, eller så gjør de som meg, dropper ut av videregående fordi de henger så etter etter å ha måtte være støttekontakt i mesteparten av årene på skolen. 

Anonymkode: cca60...17b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har hatt min andel av vanskelige kolleger som det ikke lar seg gjøre å sosialisere med eller arbeide med. Fordelen er at når en går hjem, så er en kvitt "gnagsåret" uten sosiale ferdigheter. 

Denne jenten skal først på skole i x antall timer, deretter på fritid i x antall timer fungere som sosialiseringstjeneste? Hvem av oss voksne hadde giddet dette dag ut og dag inn? 

Du må si fra og støtte datteren din TS. Det er greit å bidra av og til, men ikke hver dag, hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, det der er jo en helt vanlig måte å jobbe på. Lærer mye av det, alle parter.

Anonymkode: 9ba0c...963

Ja, men barnet som brukes taper på det. 

Om et barn har utfordringer, synes jeg det er viktig at det ikke er samme personen som blir brukt som støttekontakt. Det er ikke greit for den som blir brukt, og kan ødelegge mye. Det gjorde det hvertfall for meg... 

Anonymkode: 8c57c...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun fikk jo komme på rom et barn hun også liker da . Så ser ikke problemet.

At man deler rom med flere og da kommer på rom med noen man ikke liker så godt må man lære seg å takle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, det der er jo en helt vanlig måte å jobbe på. Lærer mye av det, alle parter.

Anonymkode: 9ba0c...963

Jeg skal love deg at det veldig mange lærer da, er å mislike andre. Både læreren som er skyld i å plassere en ressurssvak person sammen med deg, men også den uskyldige personen. 

Men jeg må si meg enig med @ambivalentReaction her. Det beste er å opptre passiv-aggressivt. Jeg er ganske faglig sterk, relativt normal når det gjelder det sosial, men jeg misliker virkelig å bli tvunget til å være sammen med folk som ikke har noen form for arbeidsevne eller arbeidsmoral, eller bare er dumme. Når jeg da til stadig ble plassert i grupper med slike folk ble det slik at jeg gjorde min del, og bare ga blaffen i det de gjorde. De lærte svært lite, jeg ble bare mer forbanna og sint på de medelevene, men det fungerte fint når man likevel fikk individuell karakter. 

Anonymkode: c3abc...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor dumper lærerne slike "problem-barn" utelukkende over på EN annen elev?

Slike "problem-barn" burde i alle fall gått littegrann "på omgang" mellom fleire elever - slik at man ikke ender opp som fleire andre allerede har beskrevet over.

Anonymkode: 9d39e...bd2

 

 

Etter litt tenking får jeg legge meg litt flat her likevel. Er for at vi skal hjelpe hverandre, men som noen nevner her går det it over det "modne/flinke" barnet. Har løpt etter adhd jente i barndom, når hun gjorde noe gale førte hun opp skylden på meg-lærerne trodde henne, og jeg gikk der alene og følte meg miserabel.

Vanskelig balansegang, krever uansett dyktige pedagoger.

 

 

 

Anonymkode: 9ba0c...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 9ba0c...963

Skrivefeil.. er veeeldig trøtt..

Anonymkode: 9ba0c...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som tydeligvis oppfattes som sterk og grei å ha med å gjøre, for hun ender alltid opp i en "støttekontaktrolle" for medelever som av en eller annen grunn sliter, ikke har venner eller ikke mestrer like godt som gjennomsnittet. Dette skjer i alt fra gruppearbeider til rominndelinger på leirskole. Til sommeren skal laget hennes på en fem netters tur og igjen får hun tildelt den personen hun selv liker aller minst til å dele rom med, fordi vedkommende hadde valgt henne. I går kveld gråt hun til meg og har nå ikke lyst til å dra på tur, selv om hun denne gangen også får ei hun likergodt  på rommet. Hun er rett og slett drittlei av å være den det tas minst hensyn til og hun spurte meg om treneren misliker henne. :(  Jeg kjenner at jeg begynner å få nok av at hennes ønsker alltid skal komme sist.

 

Hva tenker andre om dette?

Anonymkode: c951d...b91

Når jeg var på leirskole fikk vi ikke dele rom med de vi ville, alle var misfornøyd. Hvis datteren din føler det blir for mye med alt, så synes jeg du skal ta det opp med trener/lærer osv.  

Anonymkode: c77df...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne støttekontaktordningen er tydeligvis veldig utbredt. Det sjokkerer meg egentlig at lærere, som jo er pedagoger, synes dette er så greit å drive med!

Anonymkode: c951d...b91

Tullprat. Det er sjelden at elever med svært ulikt faglig utgangspunkt lærer noe av å "samarbeide". Samarbeidet blir da ofte at den flinke eleven skriver oppgaven mens den svak eleven ikke får bidra/ikke gidder å bidra. En på gruppa lærer, den som gjør noe/får gjøre noe. De andre lærer minimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, det der er jo en helt vanlig måte å jobbe på. Lærer mye av det, alle parter.

Anonymkode: 9ba0c...963

Feil. Det blir skjev arbeidsfordeling, begge misliker det, og det faglig sterkeste barnet lærer ikke annet enn frustrasjon. Jeg har selv lest lekser med et par av de ungene mitt barn blir brukt som "ekstralærer" for, og til og med jeg blir frustrert over lavt nivå. Hverken jeg eller mitt barn har opplæring i pedagogikk, og hvorfor skal ikke mitt barn få utvikle sine faglige ferdigheter videre, når de andre får det? 

Hele svaret på alle disse problemstillingene som kommer ved bruk av støttekontakt er jo nivådelte klasser. Burde skjedd for lengst! Norge er altfor opptatt av å løfte frem de svakeste, slik at de sterke istedet blir skoleleie og ikke får brukt kunnskapen sin.

Anonymkode: bab89...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, sol87 skrev:

Tullprat. Det er sjelden at elever med svært ulikt faglig utgangspunkt lærer noe av å "samarbeide". Samarbeidet blir da ofte at den flinke eleven skriver oppgaven mens den svak eleven ikke får bidra/ikke gidder å bidra. En på gruppa lærer, den som gjør noe/får gjøre noe. De andre lærer minimalt. 

Jepp, og selv den som lærer noe lærer gjerne mindre enn han/hun skulle fordi de andre bråkebøttene saboterer. "Ææææææsj, gidder ikke gjøre den kjedelige greia der...." Gruppearbeid i skolen burde nesten vært forbudt ved lov. Greit nok at man må jobbe i grupper ute i arbeidslivet, men da er det i en helt annen setting. Der er det mennesker med forskjellige faglige kvalifikasjoner som utgjør gruppen, slik at de kunnskapsmessig utfyller hverandre. I skolesituasjonen har alle samme grunnopplæring og det logiske blir da å la den flinkeste gjøre alt arbeidet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble brukt som støttelærer/støttekontakt gjennom hele barneskolen. På ungdomsskolen endret det seg, men der hadde vi til gjengjeld mye gruppearbeid med fremføringer. Som regel bestemte lærerne gruppene, og da ble jeg alltid plassert sammen med folk som knapt kunne lese, eller som hadde alle slags bokstavdiagnoser og problematferd (vi hadde en veldig stor klasse og det var sikkert 20+ elever som var oppegående og greie å samarbeide med, så det var ikke sånn at det ikke var andre muligheter for gruppesammensetningen...). Det ble ganske dårlig stemning i klassen av at vi nesten aldri fikk velge grupper selv, noe som alltid fikk tilsvar fra lærerne om at "når dere begynner å jobbe må dere også samarbeide med andre enn bestekompisen deres! Det er kjempeviktig at dere lærer å samarbeide med hvem som helst, for sånn blir det i arbeidslivet! Til og med folk man ikke liker, må man samarbeide med, det skjer hele tiden når man jobber!"

Vel... 10+ år senere har jeg endt opp på universitetet, mens disse folkene jeg ble tvunget til å "samarbeide" med har endt opp som telefonselgere og butikkpersonell. I løpet av studier og jobb har jeg aldri måttet samarbeide med noen som ikke gidder å bidra, som ikke skjønner hvordan han/hun kan bidra, og/eller som heller har lyst til å sitte og plage oss som faktisk jobber. Jeg står helt fritt til å velge hvem jeg vil samarbeide med, på masteroppgave og forskningsarbeider, og de jeg velger, har samme utgangspunkt, samme mål og samme interesse av å gjøre det bra. Vi utfyller og kompletterer hverandre, gjør hverandre bedre og samarbeidet oss imellom gir en synergistisk effekt på resultatet. Det er en totalt annerledes situasjon enn disse tvangspålagte gruppearbeidene på ungdomsskolen.

Jeg husker fortsatt de få gangene vi faktisk fikk velge grupper selv - hvor utrolig mye enklere arbeidet gikk, og hvor mye mer jeg lærte av å være i en gruppe hvor alle ville gjøre det så bra som mulig, sammenlignet med disse tvangsgruppene! Husker også hvor frustrerende det var å ende opp med en 4- etter å ha levert et klart sekserforedrag, fordi noen andre på gruppa ikke hadde gjort det vi ble enig om å gjøre...

Anonymkode: 79e5d...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cata skrev:

Jepp, og selv den som lærer noe lærer gjerne mindre enn han/hun skulle fordi de andre bråkebøttene saboterer. "Ææææææsj, gidder ikke gjøre den kjedelige greia der...." Gruppearbeid i skolen burde nesten vært forbudt ved lov. Greit nok at man må jobbe i grupper ute i arbeidslivet, men da er det i en helt annen setting. Der er det mennesker med forskjellige faglige kvalifikasjoner som utgjør gruppen, slik at de kunnskapsmessig utfyller hverandre. I skolesituasjonen har alle samme grunnopplæring og det logiske blir da å la den flinkeste gjøre alt arbeidet. 

Nei, gruppearbeid bør absolutt ikke være forbudt ved lov, det er mye nyttig å lære der, men vi som er lærere må tenke over hvordan vi bruker det, når vi bruker det og hvordan vi setter sammen gruppene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg husker fortsatt de få gangene vi faktisk fikk velge grupper selv - hvor utrolig mye enklere arbeidet gikk, og hvor mye mer jeg lærte av å være i en gruppe hvor alle ville gjøre det så bra som mulig, sammenlignet med disse tvangsgruppene! Husker også hvor frustrerende det var å ende opp med en 4- etter å ha levert et klart sekserforedrag, fordi noen andre på gruppa ikke hadde gjort det vi ble enig om å gjøre...

Anonymkode: 79e5d...1ea

Hvis elever får velge gruppe selv vil ikke arbeidet gå som du beskriver. Mange velger sine kompiser, og det fungerer ikke alltid så godt. I tillegg vil noen oppleve å aldri bli "valgt", ikke nødvendigvis fordi de ikke er flinke eller at de er slemme, men fordi de ikke er "populære nok". Jeg lar aldri elevene velge gruppe selv, men jeg tar i mot elevers innspill om de kommer til meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sol87 skrev:

Hvis elever får velge gruppe selv vil ikke arbeidet gå som du beskriver. Mange velger sine kompiser, og det fungerer ikke alltid så godt. I tillegg vil noen oppleve å aldri bli "valgt", ikke nødvendigvis fordi de ikke er flinke eller at de er slemme, men fordi de ikke er "populære nok". Jeg lar aldri elevene velge gruppe selv, men jeg tar i mot elevers innspill om de kommer til meg med det.

Jo, jeg vil påstå at hvis de skoleflinke og ambisiøse får velge grupper selv, så går det akkurat sånn som jeg skrev. Det var nemlig sånn det gikk for oss de få gangene vi fikk velge grupper selv. Dette er vel nok et eksempel på at man kun tar hensyn til de som er middelmådige eller svakere; jeg ser ikke bort fra at selvvalgte grupper vil kunne slå negativt ut for disse. Det burde likevel ikke være noen legitim grunn for å plassere de flinkeste elevene sammen med de svakeste elevene uten noe som helst ønske om å gjøre det bra på skolen. Da får dere i alle fall sørge for å plassere elever med nokså ulikt utgangsunkt og nokså like mål/ambisjoner på samme grupper, men det er vel tabu i norsk skole...

Anonymkode: 79e5d...1ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vil påstå at hvis de skoleflinke og ambisiøse får velge grupper selv, så går det akkurat sånn som jeg skrev. Det var nemlig sånn det gikk for oss de få gangene vi fikk velge grupper selv. Dette er vel nok et eksempel på at man kun tar hensyn til de som er middelmådige eller svakere; jeg ser ikke bort fra at selvvalgte grupper vil kunne slå negativt ut for disse. Det burde likevel ikke være noen legitim grunn for å plassere de flinkeste elevene sammen med de svakeste elevene uten noe som helst ønske om å gjøre det bra på skolen. Da får dere i alle fall sørge for å plassere elever med nokså ulikt utgangsunkt og nokså like mål/ambisjoner på samme grupper, men det er vel tabu i norsk skole...

Anonymkode: 79e5d...1ea

 

Jeg foreslår at du leser innleggene mine skikkelig. Når har jeg sagt at det er lurt å sette sammen "sterke" og veldig svake eleven på ei gruppe? Det jeg sier er at elevenes personlige valg ikke nødvendigvis er gode valg. Jeg tar på ingen måte hensyn til de "middelmådige" mer enn noen andre elever. Mitt mål er at hver elev skal lære mest mulig og få til et best mulig resultat ut fra sine forutsetninger. Dessverre vet ikke alltid en 9.klassing at bestekompisen ikke nødvendigvis er en god samarbeidspartner. Derfor setter jeg sammen grupper som er omtrentlig like på faglig nivå, og som jobber godt sammen. Noen ganger faller det sammen med elevenes egne preferanser, andre ganger ikke. Jeg har gang på gang i denne tråden skrevet at det er en myte at faglig svake elever og faglig sterke elever lærer mye av å jobbe sammen på gruppe. Slik er det nemlig sjelden. Det er utrolig at du ennå ikke har fått med deg det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sol87 skrev:

Tullprat. Det er sjelden at elever med svært ulikt faglig utgangspunkt lærer noe av å "samarbeide". Samarbeidet blir da ofte at den flinke eleven skriver oppgaven mens den svak eleven ikke får bidra/ikke gidder å bidra. En på gruppa lærer, den som gjør noe/får gjøre noe. De andre lærer minimalt. 

Eh, vi er jo enige.

Anonymkode: c951d...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...