Gå til innhold

Hvem sitt etternavn får barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter en liten baby. Men vi har store "problemer" med hvem sitt etternavn barnet skal få... 
Vi har begge to sjeldne etternavn så det er ikke noe argument å bruke det som er minst brukt. 
Jeg har sagt meg villig til å gi begge etternavnene våre til barnet om hele familien, altså vi tre, kan ta i bruk begge navnene. Dette ønsker han ikke, han vil kun ha sitt eget navn. Jeg liker tanken på at vi har et familienavn.
Skjønner godt at han vil beholde sitt etternavn, vil jo gjerne det selv. Men nå som vi får barn vil jeg bli enda mer i familie med like navn. Vi er allerede gift, men ingen av oss skiftet navn da. 

Er det andre som har hatt dette problemet med å navngi etternavnet til barnet sitt?

Anonymkode: 3e45e...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter en liten baby. Men vi har store "problemer" med hvem sitt etternavn barnet skal få... 
Vi har begge to sjeldne etternavn så det er ikke noe argument å bruke det som er minst brukt. 
Jeg har sagt meg villig til å gi begge etternavnene våre til barnet om hele familien, altså vi tre, kan ta i bruk begge navnene. Dette ønsker han ikke, han vil kun ha sitt eget navn. Jeg liker tanken på at vi har et familienavn.
Skjønner godt at han vil beholde sitt etternavn, vil jo gjerne det selv. Men nå som vi får barn vil jeg bli enda mer i familie med like navn. Vi er allerede gift, men ingen av oss skiftet navn da. 

Er det andre som har hatt dette problemet med å navngi etternavnet til barnet sitt?

Anonymkode: 3e45e...687

Begge ønsker sitt etternavn, og du er villig til å bruke begge, syns det hørtes koselig ut med at alle tar i bruk begge navnene! Dere er jo allerede gift, og deler mest sannsynlig det meste annet, så hvorfor ikke?! Når begge i utgangspunktet ønsker å bruke kun sitt navn på babyen, tenker jeg at det er en flott ting å møtes på halvveien, slik du har foreslått, nemlig bruke begge navnene! Ellers har jeg hørt om de som snakker om "føde-retten" dersom det oppstår uenigheter i saker som dette, altså veto til den som har født.. :fnise: Så lenge ikke navnet ikke har annen betydning enn sjeldenheten (tenker på økonomisk grunn pga firma/bedrift ect), så tenker jeg det mest rettferdige her er å bruke begge navnene! Og ekstra hyggelig om dere alle tre da tar i bruk begge! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere beholder deres navn og gir barnet begge? Da bli det ene mellomnavn riktignok.

Det er slik vi har gjort det. Jeg selv også- Som voksen fjernet jeg etternavnet mitt og bruker nå mellomnavnet istedenfor.

Dette fordi mellomnavnet var spesielt og etternavnet var Hansen.

 

Anonymkode: 3fe4a...959

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet fikk mors etternavn og fars som mellomnavn. Far mener det holder med et navn, så nå søker vi om å fjerne hans navn. Han ønsker egentlig mitt navn bort, men siden det er han som setter frem ønske om bare et navn, er det hans som faller bort.

Anonymkode: 40d32...980

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel å bruke fars navn, men vi brukte mitt som mellomnavn, og hans som etternavn. Far har et veldig vanlig navn. Hadde jeg hett "Olsen" så hadde vi nok bare brukt fars vanlige etternavn. 

Anonymkode: 8b25a...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er vel å bruke fars navn, men vi brukte mitt som mellomnavn, og hans som etternavn. Far har et veldig vanlig navn. Hadde jeg hett "Olsen" så hadde vi nok bare brukt fars vanlige etternavn. 

Anonymkode: 8b25a...607

Ja, det er far etternavn som er vanlig, men det er ingen regel/lov som sier det. 
Er det han også bruker som argument, at det er vanlig. Noe som i mine øyne er helt tullete, det er 30 år siden den loven ble fjernet at hun tok mannens navn ved giftemål og da også at barnet får hans navn. 

TS

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sariou skrev:

Ville løst dette med loddtrekning. 

Hehe, må kanskje bli løsningen ;)

Anonymkode: 3e45e...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er far etternavn som er vanlig, men det er ingen regel/lov som sier det. 
Er det han også bruker som argument, at det er vanlig. Noe som i mine øyne er helt tullete, det er 30 år siden den loven ble fjernet at hun tok mannens navn ved giftemål og da også at barnet får hans navn. 

TS

Anonymkode: 3e45e...687

Det er utdatert og tull ja. Like tullete som at mor automatisk skal ha barna ved brudd.

Statens slektsforskere fortrekker at man brukers mors etternavn. 

Anonymkode: 40d32...980

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo gjerne at vi alle skal ha samme etternavn. Det er hyggelig å ha det som en familiegreie...
Men han vil ikke ta mitt, hverken som etternavn eller mellomnavn. Derfor blir jeg også sta og skjønner ikke hvorfor bare jeg skal bytte når ikke han vil. Har også sagt til han at jeg skjønner det godt, jeg er heller ikke superkeen på å bytte mitt navn, men det er en del av greia å bli en familie synes jeg. Så siden jeg er villig til å ta begge og ikke bare mitt føler jeg at jeg føyer meg mest her.
Har til og med sagt at vi kan ta mitt navn som mellomnavn, selv om jeg helst ikke vil det, vil jo ha mitt navn. Men bare for å prøve å få en ordning som vi begge kan være fornøyd med... Føler at det mest ender opp med at ingen er fornøyd :P

Jeg har lest at barnet vist nok får mors etternavn om det ikke har fått navn innen 6 mnd. 
Hadde bare håpet vi kunne løse det før den tid. Babyen er jo heller ikke født, så vi har noen måneder til å diskutere på ;):P

TS

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viktigste er at begge får brukt sitt etternavn så kan dere kanskje gjøre som Sigrid Bonde Tusvik og hennes mann Martin Jøndahl har gjort? 
De har nå to barn: 
Jenny Tusvik Jøndahl
og 
Jens Jøndahl Tusvik 

Altså, to voksne mennesker med ulike etternavn og to barn med begge etternavnene men i ulik rekkefølge i en fin liten familie. :) 

Anonymkode: bbc3c...97c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det viktigste er at begge får brukt sitt etternavn så kan dere kanskje gjøre som Sigrid Bonde Tusvik og hennes mann Martin Jøndahl har gjort? 
De har nå to barn: 
Jenny Tusvik Jøndahl
og 
Jens Jøndahl Tusvik 

Altså, to voksne mennesker med ulike etternavn og to barn med begge etternavnene men i ulik rekkefølge i en fin liten familie. :) 

Anonymkode: bbc3c...97c

Det har jeg også lest, og Sigrid og søsteren har det jo på samme måte fra hennes familie. Hun heter Bone Tusvik og søsteren heter Tusvik Bonde.
Er jo egentlig en god løsning. Bare pass på å få flere barn da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter en liten baby. Men vi har store "problemer" med hvem sitt etternavn barnet skal få... 
Vi har begge to sjeldne etternavn så det er ikke noe argument å bruke det som er minst brukt. 
Jeg har sagt meg villig til å gi begge etternavnene våre til barnet om hele familien, altså vi tre, kan ta i bruk begge navnene. Dette ønsker han ikke, han vil kun ha sitt eget navn. Jeg liker tanken på at vi har et familienavn.
Skjønner godt at han vil beholde sitt etternavn, vil jo gjerne det selv. Men nå som vi får barn vil jeg bli enda mer i familie med like navn. Vi er allerede gift, men ingen av oss skiftet navn da. 

Er det andre som har hatt dette problemet med å navngi etternavnet til barnet sitt?

Anonymkode: 3e45e...687

Dette handler kanskje om å "bringe navnet videre" for de neste generasjoner også. For min del handler en slik problemstilling om fellesskap og familie,  altså dere tre skal være en familie. 

Jeg er gift og har to barn. Vi valgte å ha samme navn alle sammen. Min kone ønsket å ta mitt etternavn og utelate hennes. Helt ok for meg, vi heter altså det samme, vi er en familie, hun fikk valget, jeg var positiv til det meste. 

Det er rart at din mann ikke ser på andre løsninger. 

Det som jeg hadde syns var naturlig i deres situasjon er at dere alle skifter navn slik at dere heter det samme. Dersom det er uaktuelt for deg at du og barnet tar hans etternavn så bør dere tre ta skifte navn slik at dere har to etternavn. 

For meg er det litt rart at dere ikke ble enig om et felles navn når dere giftet dere. Hva er grunnene for at han ikke ønsker endring?

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Coolaid skrev:

Dette handler kanskje om å "bringe navnet videre" for de neste generasjoner også. For min del handler en slik problemstilling om fellesskap og familie,  altså dere tre skal være en familie. 

Jeg er gift og har to barn. Vi valgte å ha samme navn alle sammen. Min kone ønsket å ta mitt etternavn og utelate hennes. Helt ok for meg, vi heter altså det samme, vi er en familie, hun fikk valget, jeg var positiv til det meste. 

Det er rart at din mann ikke ser på andre løsninger. 

Det som jeg hadde syns var naturlig i deres situasjon er at dere alle skifter navn slik at dere heter det samme. Dersom det er uaktuelt for deg du og barnet tar hans etternavn så bør dere tre ta skifte navn slik at dere har to etternavn. 

For meg er det litt rart at dere ikke ble enig om et felles navn når dere giftet dere. Hva er grunnene for at han ikke ønsker endring?

Hadde du vært villig/ønsket å ta din kones etternavn i stede for ditt eget om hun ønsket det?

Vi byttet ikke navn da vi giftet oss for han ville ikke ta mitt som mellomnavn, og jeg ønsket ikke å være den eneste som byttet. Så da ble det til at vi har beholdt våre egne. Jeg har som nevnt før sagt at vi kan ta mitt som mellomnavn og hans som etternavn, men det vil han ikke. Da blir jeg stå og "vrang" og vil heller ikke bytte når han ikke vil. Så nå er jo problemet barnet, hvilket navn skal h*n få...

Jeg skjønner jo at han ikke vil bytt, navn føles som at det er en stor del av personligheten. Det er rart å bytte, jeg føler det selv, at man nesten blir en ny person, men det er en del av gifte/familiepakka.

TS

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært villig/ønsket å ta din kones etternavn i stede for ditt eget om hun ønsket det?

Vi byttet ikke navn da vi giftet oss for han ville ikke ta mitt som mellomnavn, og jeg ønsket ikke å være den eneste som byttet. Så da ble det til at vi har beholdt våre egne. Jeg har som nevnt før sagt at vi kan ta mitt som mellomnavn og hans som etternavn, men det vil han ikke. Da blir jeg stå og "vrang" og vil heller ikke bytte når han ikke vil. Så nå er jo problemet barnet, hvilket navn skal h*n få...

Jeg skjønner jo at han ikke vil bytt, navn føles som at det er en stor del av personligheten. Det er rart å bytte, jeg føler det selv, at man nesten blir en ny person, men det er en del av gifte/familiepakka.

TS

Anonymkode: 3e45e...687

Ja det tror jeg. Men det var aldri en diskusjon hos oss. Vi hadde kanskje landet på begges etternavn, det klinger fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har valgt å gi barna pappaens etternavn. Mitt er et vanlig -sen navn, hans er sjeldent. Tanken er at jeg overtar hans etternavn når vi gifter oss.

I deres situasjon ville vi nok gitt barna begge navnene (ene som mellomnavn eller bindestrek, avhengig av hvordan de klinger sammen). Jeg kan derimot ikke si om vi voksne ville byttet til å ha begge etternavnene eller bare vårt eget, og dette mener jeg får være opp til hver enkelt voksen å avgjøre. Ønsker du å ha begge etternavnene, så gjør det. Ønsker din mann det ikke, så la ham beholde sitt ene navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lunamuna skrev:

Vi har valgt å gi barna pappaens etternavn. Mitt er et vanlig -sen navn, hans er sjeldent. Tanken er at jeg overtar hans etternavn når vi gifter oss.

I deres situasjon ville vi nok gitt barna begge navnene (ene som mellomnavn eller bindestrek, avhengig av hvordan de klinger sammen). Jeg kan derimot ikke si om vi voksne ville byttet til å ha begge etternavnene eller bare vårt eget, og dette mener jeg får være opp til hver enkelt voksen å avgjøre. Ønsker du å ha begge etternavnene, så gjør det. Ønsker din mann det ikke, så la ham beholde sitt ene navn.

Jeg er så barnslig at jeg ønsker ikke begge etternavnene om ikke han tar mitt også. 
Det blir en prinsippsak for meg. Vil gjerne ha samme etternavn som mannen jeg er gift med. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er JEG som skal bytte navnet mitt og ikke han. 
Det er jo derfor vi heter hvert vårt i dag. 

Jeg ønsker også at vårt barn skal ha mitt etternavn, akkurat som han ønsker sitt.
Så hvem sitt blir da mellomnavn?
Vi har begge sjeldne etternavn som kun titalls personer i landet heter. 

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så barnslig at jeg ønsker ikke begge etternavnene om ikke han tar mitt også. 
Det blir en prinsippsak for meg. Vil gjerne ha samme etternavn som mannen jeg er gift med. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er JEG som skal bytte navnet mitt og ikke han. 
Det er jo derfor vi heter hvert vårt i dag. 

Jeg ønsker også at vårt barn skal ha mitt etternavn, akkurat som han ønsker sitt.
Så hvem sitt blir da mellomnavn?
Vi har begge sjeldne etternavn som kun titalls personer i landet heter. 

Anonymkode: 3e45e...687

Det får bli hver deres sak - ikke skift etternavn, du da, om du ikke vil det om han ikke gjør det samme. 

Hvems navn som kommer først og sist, avhenger av hvordan de klinger sammen. Det er som med fornavn; Jan Erik klinger bra, Erik Jan, eh? Her må dere bare føle dere frem, men det kan kanskje vært lurt, om dere er uenige, å få flere med på å avgjøre hva som klinger best. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så barnslig at jeg ønsker ikke begge etternavnene om ikke han tar mitt også. 
Det blir en prinsippsak for meg. Vil gjerne ha samme etternavn som mannen jeg er gift med. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er JEG som skal bytte navnet mitt og ikke han. 
Det er jo derfor vi heter hvert vårt i dag. 

Jeg ønsker også at vårt barn skal ha mitt etternavn, akkurat som han ønsker sitt.
Så hvem sitt blir da mellomnavn?
Vi har begge sjeldne etternavn som kun titalls personer i landet heter. 

Anonymkode: 3e45e...687

Hvor gammel er dere forresten? 

Det er veldig rart at dere voksne? mennesker ikke klarer å bli enig i noe så enkelt. Tenk på alle de andre tingene som er langt viktigere som dere må bli enig om som familie. 

Du har rett i at du er barnslig når det gjelder dette. Tipper også at det gjelder mannen din. Slutt med det begge to er det beste rådet vi kan gi dere her inne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...