Gå til innhold

Hvordan tør folk å spise stevia?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i stevia og bruker det ofte i drikker, da det løser seg fint opp i motsetning til sukrin for eksempel. Alt med måte, men stevia i moderate mengder er ikke farlig...

Anonymkode: 21710...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt med måte, sier jeg og. For mye av sukker er heler ikke bra. Somoftest hvis jeg skal velge noe ferdig raffinert søtning, blir det sukker. Men noen ganger velger jeg stevia og. Når jeg spiser det så sjelden, tror jeg ikke akkurat at det er så gale i forhold til mange andre ting man putter i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tottelotta skrev:

Her var det snakk om kokossukker, som inneholder en del næringsstoffer der hvitt sukker er kun tomme kalorier, så jo, det er generelt sett bedre for kroppen å velge kokossukker. Virkningen kokossukker har på blodsukkeret er omdiskutert, så om det er snakk om diabetes etc kan det nok være bortimot like ille som hvitt sukker.

Det er lavere GI i kokossukker som er viktig for helsa, og det er i tillegg bedre for tennene enn sukker. Sukker gjør at jeg får dårlig tannhelse, men har blitt enormt bedre ved å kutte ut vanlig sukker. Så det er bedre med annet enn sukker uansett. Men noe sukker spiser jo Jeg også, men jeg unngår det så mye jeg kan. De som skal kverulere så mye på det er ofte for svake for å kutte det ut er min erfaring. Ikke slemt ment mot noen men er ofte sånn...

Anonymkode: 98fd5...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lavere GI i kokossukker som er viktig for helsa, og det er i tillegg bedre for tennene enn sukker. Sukker gjør at jeg får dårlig tannhelse, men har blitt enormt bedre ved å kutte ut vanlig sukker. Så det er bedre med annet enn sukker uansett. Men noe sukker spiser jo Jeg også, men jeg unngår det så mye jeg kan. De som skal kverulere så mye på det er ofte for svake for å kutte det ut er min erfaring. Ikke slemt ment mot noen men er ofte sånn...

Anonymkode: 98fd5...c77

Jeg googlet for å se hvor stor forskjellen i GI er, og kom over en ærlig selger av kokossukker som skrev at den undersøkelsen som kom fram til GI 35 for ks var omdiskutert, og at det kunne være høyere. Jeg ville uansett valgt ks eller stevia over raffinert sukker hver gang. (Nå bruker jeg ikke så mye at det merkes nevneverdig på økonomien eller noe sånt, men uansett..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta
23 timer siden, Adara skrev:

 

Du skal spise ganske mye kokossukker før du i det hele tatt kan telle med noe av næringen! Flere næringsstoffer gjør det jo egentlig ikke sunnere, i hvertfall ikke når det er snakk om så små mengder. 
En lurer seg selv om en tror en er sunnere om en velger ett slikt alternativ. Sukker er like farlig uansett om du har kjøpt det på helsekosten eller ei. 

Det beste alternativet er å kutte ut tilsatt sukker, det er vi enige om. Enkelte ganger bruker jeg likevel tilsatt søtsmak rett og slett fordi det gjør måltidet bedre. Da velger jeg alltid mest mulig næring/minst mulig blodsukkerpåvirkning. Dvs stort sett kokossukker, honning eller stevia. Alt etter hvilket alternativ som passer best. (Ks/honning pga at de inneholder næring, eller stevia som ikke påvirker blodsukkeret). Om du mener at flere næringsstoffer ikke gjør maten sunnere (selv i små mengder) kan jeg ikke si annet enn at jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm og skikkelig dårlig av stevia, så jeg spiser og drikker naturlig nok ingenting som er søtet med det. Nå er det også kjent at får man i seg mer enn en gitt mengde stevia i løpet av et døgn, vil man bli dårlig av det. De vitenskapelig fastslåtte bivirkningene av å innta stevia er svimmelhet, kvalme, nummenhet, tarmproblemer og muskelsmerter. Når folk får helt klare bivirkninger av å få i seg et søtningsmiddel, kan det etter min mening ikke være helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig glad i stevia og bruker det ofte i drikker, da det løser seg fint opp i motsetning til sukrin for eksempel. Alt med måte, men stevia i moderate mengder er ikke farlig...

Anonymkode: 21710...3d1

Stevia er kjent for å gi allergiske reakjsoner og blodtrykksfall og det er ikke trygt for diabetikere og mennesker med lavt blodtrykk.

Når diabetikere blir sykere av stevia, som skal være en sukkererstatning, så ville ikke jeg kalle det ufarlig.

Folk med lavt blodtrykk kan ganske enkelt besvime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2016 at 11.07, AnonymBruker skrev:

Fotballfrue og mannen bruker jo mye stevia, og de ser da sunne og friske ut? Gravide har de også klart å blitt...

Aspartam er jeg mer skeptisk til... jeg brukte det mye før og fikk mange plager.... (svimmel, migrene, leamus osv)

Anonymkode: 8b400...3a8

Nei, det gjør de virkelig ikke. De virker tvert imot sjuke av ortoreksi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta
3 timer siden, Tøytigern skrev:

Jeg blir kvalm og skikkelig dårlig av stevia, så jeg spiser og drikker naturlig nok ingenting som er søtet med det. Nå er det også kjent at får man i seg mer enn en gitt mengde stevia i løpet av et døgn, vil man bli dårlig av det. De vitenskapelig fastslåtte bivirkningene av å innta stevia er svimmelhet, kvalme, nummenhet, tarmproblemer og muskelsmerter. Når folk får helt klare bivirkninger av å få i seg et søtningsmiddel, kan det etter min mening ikke være helt ok.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...