Gå til innhold

Hvordan tør folk å spise stevia?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg spiser det ikke selv, men det er nok mest fordi jeg reagerer på det med sterk hodepine, og blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du googler, finner du det selv. Jeg kan gi det én artikkel, ihvertfall, fra en fruktbarhetsside som tar for seg studier og konkluderer med at nei, det finnes ikke bevis for at stevia reduserer fruktbarheten. Og de siterer blant annet den studien jeg referer til, som sier at rottestudien brukte alt for store doser til at mennesker ville klare innta så mye. http://natural-fertility-info.com/does-stevia-cause-infertility.html

Har du noen kilder til de negative studiene dine, da?

Anonymkode: 50e00...633

Jeg leser ikke alternativblogger, du har ikke en seriøs kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg leser ikke alternativblogger, du har ikke en seriøs kilde?

Nå har ikke jeg mulighet til å vite hva du anser som alternativblogg eller ikke.. Om det plager deg, kan du jo google selv? Studien med reilen er fra 1968. En link til, som jeg ikke aner om er seriøs nok for deg: http://suppversity.blogspot.no/2013/03/science-round-up-seconds-stevia-cancer.html

Forøvrig har du ikke kommet med noen kilder selv. 

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfrue og mannen bruker jo mye stevia, og de ser da sunne og friske ut? Gravide har de også klart å blitt...

Aspartam er jeg mer skeptisk til... jeg brukte det mye før og fikk mange plager.... (svimmel, migrene, leamus osv)

Anonymkode: 8b400...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg mulighet til å vite hva du anser som alternativblogg eller ikke.. Om det plager deg, kan du jo google selv? Studien med reilen er fra 1968. En link til, som jeg ikke aner om er seriøs nok for deg: http://suppversity.blogspot.no/2013/03/science-round-up-seconds-stevia-cancer.html

Forøvrig har du ikke kommet med noen kilder selv. 

Anonymkode: 50e00...633

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10619379

http://www.inchem.org/documents/jecfa/jecmono/v042je07.htm

Sitat

The Committee noted several shortcomings in the information
    available on stevioside. In some studies, the material tested
    (stevioside or steviol) was poorly specified or of variable quality,
    and no information was available on other constituents or
    contaminants. Furthermore, no studies of human metabolism of
    stevioside and steviol were available. In addition, data on long-term
    toxicity and carcinogenicity were available for stevioside in only one
    species. The mutagenic potential of steviol has been tested
    sufficiently only  in vitro.

         In view of the fact that no information was provided for
    elaboration of specifications for stevioside and that the evaluation
    of the available toxicological data revealed several limitations, the
    Committee was unable to relate the results of the toxicological
    investigations to the article of commerce and could not allocate an
    ADI to stevioside. 

         Before the substance is reviewed again, specifications must be
    developed to ensure that the material tested is representative of the
    material of commerce, and further information should be made available
    on the nature of the substance that was tested, on the human
    metabolism of stevioside, and on the activity of steviol in suitable
    studies of genotoxicity  in vivo .

Selv WHO er jo skeptisk til stevia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye stevia. Kjøper både produkter tilsatt stevia og tilsetter det i tillegg selv i pannekaker, havregrøt, kaffe og lignende.  Sukker er i alle fall forsket mye på, og har dokumentert negativ effekt på kroppen og inneholder mange tomme kalorier som kroppen neppe har godt av. Derfor bruker jeg mye heller stevia som så langt ikke har påvist å kunne føre til noe skade. Jeg har mye energi, og er så langt veldig frisk og rask. Gidder ikke bruke tiden min på å bekymre meg over noe som så langt har blitt sett på som en naturlig plante. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Banan skrev:

Jeg spiser mye stevia. Kjøper både produkter tilsatt stevia og tilsetter det i tillegg selv i pannekaker, havregrøt, kaffe og lignende.  Sukker er i alle fall forsket mye på, og har dokumentert negativ effekt på kroppen og inneholder mange tomme kalorier som kroppen neppe har godt av. Derfor bruker jeg mye heller stevia som så langt ikke har påvist å kunne føre til noe skade. Jeg har mye energi, og er så langt veldig frisk og rask. Gidder ikke bruke tiden min på å bekymre meg over noe som så langt har blitt sett på som en naturlig plante. 

Rød fluesopp er også en naturlig plante, men det å plukke den, tørke den og så koke te på den er fortsatt ikke en behagelig opplevelse. Det er nesten slik at man skulle trodd naturlig ikke var synonym med trygt eller sunt.

Er raffinert bevist skadelig som del av et variert kosthold?

Husk at rasjonaliseringen din var den samme som dem brukte for å bruke kvikksølv eller arsenikk som medisin for noen få år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Det er da ingenting som er bra med å innta sukker eller metta fett heller, men folk i den vestlige verden spiser likevel enorme mengder av dette som fører til at det danner seg plakk inni blodårene som kan føre til angina pectoris, blodpropp og da i verste fall hjerteinfarkt, hjerneslag osv. 

Jeg putter dermed med glede et par dråper med steviosa vanilje eller karamell oppi hjemmelaget is o.l. Mindre mengder enn jeg hadde trengt med sukker og absolutt mye sunnere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia er jo den naturlige sukkerplanten så det er myyye tryggere enn kunstig fremstilt sukker som aspartam. 

Anonymkode: 093fb...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit
10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Rød fluesopp er også en naturlig plante, men det å plukke den, tørke den og så koke te på den er fortsatt ikke en behagelig opplevelse. Det er nesten slik at man skulle trodd naturlig ikke var synonym med trygt eller sunt.

Er raffinert bevist skadelig som del av et variert kosthold?

Husk at rasjonaliseringen din var den samme som dem brukte for å bruke kvikksølv eller arsenikk som medisin for noen få år siden.

Ja, raffinert sukker er bevist skadelig. Det øker LDL-kolesterolet i blodet. Hvis du vil ha mindre LDL-kolesterol og heller HDL-kolesterol (som de fleste vil ha med mindre de ønsker å dø av hjerteinfarkt) så hjelper det å spise sunt, fysisk aktivitet, lavere stressnivå som ofte fører til lavere blodtrykk og å stumpe røyken dersom man røyker. 
Raffinerte karbohydrater øker også sannsynligheten for å utvikle diabetes type 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sukkerbit skrev:

Ja, raffinert sukker er bevist skadelig. Det øker LDL-kolesterolet i blodet. Hvis du vil ha mindre LDL-kolesterol og heller HDL-kolesterol (som de fleste vil ha med mindre de ønsker å dø av hjerteinfarkt) så hjelper det å spise sunt, fysisk aktivitet, lavere stressnivå som ofte fører til lavere blodtrykk og å stumpe røyken dersom man røyker. 
Raffinerte karbohydrater øker også sannsynligheten for å utvikle diabetes type 2. 

Hva hvis jeg får lavere stressnivå av å spise sukker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Hva hvis jeg får lavere stressnivå av å spise sukker?

Da bør du heller prøve yoga for din egen helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sukkerbit skrev:

Da bør du heller prøve yoga for din egen helse. 

Jeg har prøvd yoga men det var ganske stressende. Det var en turner som var bedre enn meg til ting, og jeg klarte ikke å bli så myk som henne på et par måneder (men jeg klarte å bli bedre enn henne på noen øvelser/stillinger eller hva man kaller dem for). Liker ikke å vite at noen er flinkere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hva hvis jeg får lavere stressnivå av å spise sukker?

Du vet det jo - det er fordi sukkeret gjør at hjernen frigir dopamin og serotonin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har prøvd yoga men det var ganske stressende. Det var en turner som var bedre enn meg til ting, og jeg klarte ikke å bli så myk som henne på et par måneder (men jeg klarte å bli bedre enn henne på noen øvelser/stillinger eller hva man kaller dem for). Liker ikke å vite at noen er flinkere enn meg.

Fysisk aktivitet vil senke stressnivået ditt, så jeg vet selvsagt at du bare kødder. Du er ikke så dum at du ikke skjønner at hvis du ikke liker ting som yoga kan du prøve andre aktiviteter. Så jeg gidder virkelig ikke å bruke tiden min på å gi deg noen flere råd. Du får finne ut av det selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nanne70 skrev:

Du vet det jo - det er fordi sukkeret gjør at hjernen frigir dopamin og serotonin.

Du overså helt paradokset mellom at å slutte å spise sukker er bra for å fjerne kolesterol (jeg er ikke 70 så jeg er ikke så opptatt av slikt) og at å slutte å stresse er bra for kolesterolet men at jeg slutter å stresse ved å spise sukker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanne70
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Du overså helt paradokset mellom at å slutte å spise sukker er bra for å fjerne kolesterol (jeg er ikke 70 så jeg er ikke så opptatt av slikt) og at å slutte å stresse er bra for kolesterolet men at jeg slutter å stresse ved å spise sukker.

 

Ja, jeg leste nok ikke alle innleggende dine så veldig nøye :) Men det kommer vel an på hvor mye sukker du spiser også, vil jeg tro. Et moderat sukkerinntak er neppe skadelig hvis kosthold og mosjon ellers er i balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nanne70 skrev:

Ja, jeg leste nok ikke alle innleggende dine så veldig nøye :) Men det kommer vel an på hvor mye sukker du spiser også, vil jeg tro. Et moderat sukkerinntak er neppe skadelig hvis kosthold og mosjon ellers er i balanse.

Jeg poengterte det i begynnelsen av denne avsporingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg et litt stevia i ny og ne. Eg drikk alkohol ganske jamnleg. Eg vil tru alkoholen er mykje verre for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg poengterte det i begynnelsen av denne avsporingen...

OK :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...