Gå til innhold

Hvordan tør folk å spise stevia?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke forsket nok på, og det av forskning har jo ikke akkurat oppløftende resultater. Hvorfor vil folk være testkaniner for en kynisk industri?

Og hvorfor i allverden vil folk spise stevia, det smaker jo grelt? 

Endret av ambivalentReaction
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salvie er jo et helt vanlig krydder og (som med så mye annet), er det ufarlig i vanlige mengder. (Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. hæ? Tør du ikke spise timian eller oregano heller, du da? Det må da være fryktelig vanskelig for deg å spise annet enn mat du har laget selv?

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik salvia du mener? https://no.wikipedia.org/wiki/Salvia_divinorum Og ikke bestemt for entall av salvie?

I så fall: Om den spises, har den ikke noe virkning. Det er om du tygger på bladene du kan få rus av det. Jeg vet ikke om at dette er utbredt her til lands. Når folk tør røyke og snuse, selv med de godt dokumenterte negative konsekvensene av det, er det ikke så rart om enkelte også tør å tygge salvia. 

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sofie777 skrev:

Salvie er jo et helt vanlig krydder og (som med så mye annet), er det ufarlig i vanlige mengder. (Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?)

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh.. hæ? Tør du ikke spise timian eller oregano heller, du da? Det må da være fryktelig vanskelig for deg å spise annet enn mat du har laget selv?

Anonymkode: 50e00...633

Jeg mente stevia, er ikke helt våken ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at TS egentlig mener stevia? 

Anonymkode: 88ca7...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at TS egentlig mener stevia? 

Anonymkode: 88ca7...46f

Ja, jeg er trøtt på morgenkvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg er veldig skeptisk, og synes det er rart at så mange produsenter av matvarer har hoppet på bølgen uten å kjenne bedre til langtidseffekter og lignende. (Men de blir jo ikke enige om langtidseffektene av noen form for kunstig søtning heller...). Har snakket med flere som opplever hodepine etter langvarig bruk av stevia, og som heller går over på å bruke litt vanlig sukker. 

Selv reduserer jeg heller bruken av sukker enn å bruke stevia eller andre typer erstatningsstoffer jeg ikke føler jeg har god nok kjennskap til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia er da forkset mye på? Det har vært brukt lenge og mye, blant annet i Japan. 

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro det er denoe planten det er snakk om: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Salvia_divinorum

Til dere som kommer med forslag med vanlig krydder......helt på bærtur spørsmål du meg

Anonymkode: 5daab...e0e

Nåja, urten "salvie" er faktisk i slekten "salvia", da.. Så hvorfor det er så på bærtur vet ikke jeg ;) Jeg leste det som bestemtform entall av salvie, "ei salvie, salvia". 

Anonymkode: 50e00...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami

Trenger jo ikke å røyke salvia ;) Men stevia er jo forsket på, og det skal jo funke greit. Det er jo ikke meningen å spise stevia rett fra posen med skje, men heller bruke det som tilsetning. http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/produksjon_av_mat/ny_mat/generell_informasjon_om_stevia.5367 Men som alle andre ting vi spiser kan jo ny forskning vise noe annet, så sånn sett bør vi jo frykte alt vi spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia er jo også en plante.

Anonymkode: d6c56...c98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et bedre spørsmål er hvorfor noen ønsker å spise stevia? Jeg har smakt sjokolade med stevia, og det var helt forferdelig. Og jeg er ikke kresen på sjokolade, koser meg gjerne med lys kokesjokolade av billigste merket. Men stevia-søtet sjokolade var direkte vond.

Anonymkode: edccf...dfb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Stevia er da forkset mye på? Det har vært brukt lenge og mye, blant annet i Japan. 

Anonymkode: 50e00...633

Japan har frykte dårlig fruktbarhet for menn. Rottestudier viser at stevia er negativ for fruktbarheten for menn. Langvarig bruk og studier er to forskjellige ting.

Spesielt når vi har aspartam som er studert ad nauseam uten å finne noen skadelige effekter.

2 minutter siden, Tekola skrev:

Jeg er veldig skeptisk, og synes det er rart at så mange produsenter av matvarer har hoppet på bølgen uten å kjenne bedre til langtidseffekter og lignende. (Men de blir jo ikke enige om langtidseffektene av noen form for kunstig søtning heller...). Har snakket med flere som opplever hodepine etter langvarig bruk av stevia, og som heller går over på å bruke litt vanlig sukker. 

Selv reduserer jeg heller bruken av sukker enn å bruke stevia eller andre typer erstatningsstoffer jeg ikke føler jeg har god nok kjennskap til. 

Aspartam har jo blitt studert endeløst uten at noen skadevirkninger har blitt vist. Det er noen troll (Dr Betty Martini, lol, bare navnet gjør det jo åpenbart), og noen kvakksalvere som vil tjene penger på bøker som sprer løgnene rundt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Et bedre spørsmål er hvorfor noen ønsker å spise stevia? Jeg har smakt sjokolade med stevia, og det var helt forferdelig. Og jeg er ikke kresen på sjokolade, koser meg gjerne med lys kokesjokolade av billigste merket. Men stevia-søtet sjokolade var direkte vond.

Anonymkode: edccf...dfb

Godt poeng, jeg legger det til i HI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et bedre spørsmål er hvorfor noen ønsker å spise stevia? Jeg har smakt sjokolade med stevia, og det var helt forferdelig. Og jeg er ikke kresen på sjokolade, koser meg gjerne med lys kokesjokolade av billigste merket. Men stevia-søtet sjokolade var direkte vond.

Anonymkode: edccf...dfb

Så du dømmer en enkeltingrediens på bakgrunn av ÉN matvare du har smakt..? Som i tillegg inneholder andre ingredienser? 

Stevia i seg selv smaker bittert i store mengder. Har man for mye stevia, smaker stort sett alt forjævlig. Mye mat smaker derimot veldig godt med litt stevia. 

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Japan har frykte dårlig fruktbarhet for menn. Rottestudier viser at stevia er negativ for fruktbarheten for menn. Langvarig bruk og studier er to forskjellige ting.

Spesielt når vi har aspartam som er studert ad nauseam uten å finne noen skadelige effekter.

Aspartam har jo blitt studert endeløst uten at noen skadevirkninger har blitt vist. Det er noen troll (Dr Betty Martini, lol, bare navnet gjør det jo åpenbart), og noen kvakksalvere som vil tjene penger på bøker som sprer løgnene rundt det. 

Den berømmelige rottestudien var offer for en stygg regnefeil. Om man regner om mengden som førte til redusert fruktbarhet hos rotter til mennesker, viser den at for at et menneske skal få redusert fruktbarhet må man innta 42 KG daglig... Altså 42 kilogram, ikke gram eller mikrogram. Og om man er i stand til å innta så store mengder stevia på en dag er det kanskje like greit at man ikke får spredd de syke mutantgenene sine videre. 

Jeg har null problemer med aspartam, og ser heller ikke noe poeng i å bruke stevia framfor det. Jeg gurgler i meg et par-tre liter pepsi max hver helg, og stortrives med det. Men jeg har til gode å se studier som viser negativ effekt av det, som ikke senere har vist seg å inneholde feil av typen omregningsfeil fra rotte til menneske. 

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den berømmelige rottestudien var offer for en stygg regnefeil. Om man regner om mengden som førte til redusert fruktbarhet hos rotter til mennesker, viser den at for at et menneske skal få redusert fruktbarhet må man innta 42 KG daglig... Altså 42 kilogram, ikke gram eller mikrogram. Og om man er i stand til å innta så store mengder stevia på en dag er det kanskje like greit at man ikke får spredd de syke mutantgenene sine videre. 

Jeg har null problemer med aspartam, og ser heller ikke noe poeng i å bruke stevia framfor det. Jeg gurgler i meg et par-tre liter pepsi max hver helg, og stortrives med det. Men jeg har til gode å se studier som viser negativ effekt av det, som ikke senere har vist seg å inneholde feil av typen omregningsfeil fra rotte til menneske. 

Anonymkode: 50e00...633

Og dette har du selvsagt pålitelige kilder på? Dog er det ikke den eneste kritiske studien, og det er ikke forsket på. Spesielt med tanke på cocktail-effekten med andre giftstoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Og dette har du selvsagt pålitelige kilder på? Dog er det ikke den eneste kritiske studien, og det er ikke forsket på. Spesielt med tanke på cocktail-effekten med andre giftstoffer. 

Om du googler, finner du det selv. Jeg kan gi det én artikkel, ihvertfall, fra en fruktbarhetsside som tar for seg studier og konkluderer med at nei, det finnes ikke bevis for at stevia reduserer fruktbarheten. Og de siterer blant annet den studien jeg referer til, som sier at rottestudien brukte alt for store doser til at mennesker ville klare innta så mye. http://natural-fertility-info.com/does-stevia-cause-infertility.html

Har du noen kilder til de negative studiene dine, da?

Anonymkode: 50e00...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...