Gå til innhold

En av fire blir uplanlagt gravide


ajarRun

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva mener du med mannlig prevensjon? Det finnes jo faktisk i dag, i form av kondomer. Om du tenker type p-piller for menn, er det lite sannsynlig de vil være noe sikrere enn kvinnelige p-piller/spiral/etc. 

At mannen begynner med p-piller, og kvinnen slutter, vil ikke gi mindre risiko. Om begge to derimot går på p-piller, vil nok det avverge en del av tilfellene. 

 

Anonymkode: 9daac...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel, og enig i at uplanlagte graviditeter har noe fint med seg. Skjønner derimot ikke sammenhengen mellom hi og artikkel.

Anonymkode: 4d8d4...025

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet?

Anonymkode: 305c5...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

http://www.nrk.no/livsstil/xl/en-av-fire-blir-uplanlagt-gravide-1.12921812

Tror dere mannlig prevensjon vil få en slutt på dette? Jeg personlig gleder meg til vasagel blir lansert, det vil være et paradigmeskifte.

Jeg forstår deg slik at du setter likhetstegn mellom uplanlagt og uønsket?

I så fall medfører ikke det riktighet i alle (de fleste?) tilfeller!

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet?

Anonymkode: 305c5...600

Det er mange problemer i verden, blant annet at gravide damer dreper sine egne barn. Særlig gravide damer som ikke planla å bli gravide (men, hallo..  alle som har sex med det motsatte kjønn må være inneforstått med at det kan, og vil i minst 1% av tilfellene, føre til graviditet)

Anonymkode: 54309...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med mannlig prevensjon? Det finnes jo faktisk i dag, i form av kondomer. Om du tenker type p-piller for menn, er det lite sannsynlig de vil være noe sikrere enn kvinnelige p-piller/spiral/etc. 

At mannen begynner med p-piller, og kvinnen slutter, vil ikke gi mindre risiko. Om begge to derimot går på p-piller, vil nok det avverge en del av tilfellene. 

 

Anonymkode: 9daac...a63

Kondomer er 3 prosentpoeng mer effektiv enn å hoppe av i svingen, de er helt ubrukelig for å hindre graviditet (15% blir gravide med typisk bruk per år, det blir flere unger i løpet av 40 år). Vasalgel er sannsynligvis sikrere enn p-piller. Dessuten vil man jo da kunne kombinere vasalgel og p-piller for å redusere risikoen mer.

Tror det er lenge før det kommer P-piller for menn, vasalgel virker som en bedre løsning, og sannsynligvis billigere.

5 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg forstår deg slik at du setter likhetstegn mellom uplanlagt og uønsket?

I så fall medfører ikke det riktighet i alle (de fleste?) tilfeller!

Jeg ser ikke helt forskjellen?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange problemer i verden, blant annet at gravide damer dreper sine egne barn. Særlig gravide damer som ikke planla å bli gravide (men, hallo..  alle som har sex med det motsatte kjønn må være inneforstått med at det kan, og vil i minst 1% av tilfellene, føre til graviditet)

Anonymkode: 54309...8ad

Hvis man bruker kondom er det 15% sannsynlighet for graviditet hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Kondomer er 3 prosentpoeng mer effektiv enn å hoppe av i svingen, de er helt ubrukelig for å hindre graviditet (15% blir gravide med typisk bruk per år, det blir flere unger i løpet av 40 år). Vasalgel er sannsynligvis sikrere enn p-piller. Dessuten vil man jo da kunne kombinere vasalgel og p-piller for å redusere risikoen mer.

Tror det er lenge før det kommer P-piller for menn, vasalgel virker som en bedre løsning, og sannsynligvis billigere.

Jeg ser ikke helt forskjellen?

Hvis man bruker kondom er det 15% sannsynlighet for graviditet hvert år. 

Ser du virkelig ikke forskjellen på "Uønsket" og "Uplanlagt"? Uønsket betyr at man virkelig ikke har lyst til å bli gravid, og at graviditeten er noe man føler negativitet for. "Uplanlagt" er bare at man ikke har planlagt å bli gravid, men man kan gjerne ta det som en positiv overraskelse. 

Man kan helt fint oppleve positive uplanlagte hendelser, som at man plutselig møter på en god venn på gaten, helt uten å planlegge det. Om man derimot plutselig møter på en person man ikke tåler trynet på, er det uønsket. 

Anonymkode: 9daac...a63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ser du virkelig ikke forskjellen på "Uønsket" og "Uplanlagt"? Uønsket betyr at man virkelig ikke har lyst til å bli gravid, og at graviditeten er noe man føler negativitet for. "Uplanlagt" er bare at man ikke har planlagt å bli gravid, men man kan gjerne ta det som en positiv overraskelse. 

Man kan helt fint oppleve positive uplanlagte hendelser, som at man plutselig møter på en god venn på gaten, helt uten å planlegge det. Om man derimot plutselig møter på en person man ikke tåler trynet på, er det uønsket. 

Anonymkode: 9daac...a63

Ah, så uplanlagt er som når man blir gravid med sin søte samboer mens uønsket er som når man blir gravid med noen som så vidt er tolererbar etter to flasker vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
6 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

 

Jeg ser ikke helt forskjellen?

 

Nei, du gjør vel ikke det.

Og hvis du ikke ser forskjellen på "vi ønsker oss barn, men hadde ikke planlagt svangerskap før om ett år", og "vi ønsker oss ikke barn", tror jeg ingen kan hjelpe deg se forskjellen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ah, så uplanlagt er som når man blir gravid med sin søte samboer mens uønsket er som når man blir gravid med noen som så vidt er tolererbar etter to flasker vin?

Hvorfor legger du ord i munnen på meg og vrenger på det jeg sier? Det er opp til hver enkelt hva de føler, om de ser den uplanlagte graviditeten som negativ (og derfor uønsket) eller positiv. Man kan helt fint bli uplanlagt gravid med ens ektefelle/samboer, og anse det som uønsket. Kanskje passer det dårlig tidsmessig, eller kanskje har man ikke noe ønske om barn noen sinne. Man kan også helt fint bli positivt overrasket over en uplanlagt graviditet etter et ONS, for eksempel om man trodde man var steril og var ufrivillig barnløs, og så plutselig til sin store overraskelse finner ut at man kan bli gravid likevel. 

Anonymkode: 9daac...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor legger du ord i munnen på meg og vrenger på det jeg sier? Det er opp til hver enkelt hva de føler, om de ser den uplanlagte graviditeten som negativ (og derfor uønsket) eller positiv. Man kan helt fint bli uplanlagt gravid med ens ektefelle/samboer, og anse det som uønsket. Kanskje passer det dårlig tidsmessig, eller kanskje har man ikke noe ønske om barn noen sinne. Man kan også helt fint bli positivt overrasket over en uplanlagt graviditet etter et ONS, for eksempel om man trodde man var steril og var ufrivillig barnløs, og så plutselig til sin store overraskelse finner ut at man kan bli gravid likevel. 

Anonymkode: 9daac...a63

Jeg tror du blander tanker og følelser. Man kan ikke velge hva man føler, man kan velge hva man tenker. Du kan ikke velge om du blir glad, eller trist, eller redd. Følelser bare kommer. 

Sånn bortsett fra at jeg ikke har lyst til å bruke en million så er ikke barn så dumt, men liksom, når valget er mellom en 911 og en bebis blir det litt vanskelig å tenke at bebis må komme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Nei, du gjør vel ikke det.

Og hvis du ikke ser forskjellen på "vi ønsker oss barn, men hadde ikke planlagt svangerskap før om ett år", og "vi ønsker oss ikke barn", tror jeg ingen kan hjelpe deg se forskjellen heller.

Hvordan lever slike par? La oss si det er voksne mennesker, over 20 år. De vet da hvordan barn blir til og hvordan man skal beskytte seg? Hvordan kan en graviditet komme overraskende? p-piller er vel nærmest 97%s sikker, og 1 av 4 er langt større enn de 3 % der p-piller ikke virker.

Anonymkode: 31198...d2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange problemer i verden, blant annet at gravide damer dreper sine egne barn. Særlig gravide damer som ikke planla å bli gravide (men, hallo..  alle som har sex med det motsatte kjønn må være inneforstått med at det kan, og vil i minst 1% av tilfellene, føre til graviditet)

Anonymkode: 54309...8ad

Jeg går ut ifra du mener embryoer/fostre. Hvorfor er det ille? Eneste verdien i embryoet/fosteret er hos de som vil ha det, og siden vi ikke er utrydningstruet, så ser jeg ikke problemet?

Anonymkode: 305c5...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lever slike par? La oss si det er voksne mennesker, over 20 år. De vet da hvordan barn blir til og hvordan man skal beskytte seg? Hvordan kan en graviditet komme overraskende? p-piller er vel nærmest 97%s sikker, og 1 av 4 er langt større enn de 3 % der p-piller ikke virker.

Anonymkode: 31198...d2d

Alt kan ikke planlegges, og i alle fall ikke når det kommer til kropp og biologi.
Det eneste man vet for sikkert er at er man seksuelt aktiv kan graviditet være en konsekvens.


Selv skulle jeg ta ut spiralen fordi vi ønsket å prøve på nummer 2, og ble temmelig sjokkert da legen kunne fortelle meg at jeg allerede var gravid.

Biologiens tilfeldigheter kan man aldri gardere seg 100 % i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lever slike par? La oss si det er voksne mennesker, over 20 år. De vet da hvordan barn blir til og hvordan man skal beskytte seg? Hvordan kan en graviditet komme overraskende? p-piller er vel nærmest 97%s sikker, og 1 av 4 er langt større enn de 3 % der p-piller ikke virker.

Anonymkode: 31198...d2d

P-piller er 98% sikre. Det betyr at hver gang du har samleie, har du 2% sjangse for å bli gravid. Undersøkelsen sier at 1 av 4 blir uplanlagt gravide i løpet av livet. Man har gjerne ganske mange samleier i løpet av et helt liv.. Og hver gang har man altså 2% sjangs for å bli gravid om man går på pillen og har brukt den rett (noe mange ikke gjøre). 

Anonymkode: 9daac...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lever slike par? La oss si det er voksne mennesker, over 20 år. De vet da hvordan barn blir til og hvordan man skal beskytte seg? Hvordan kan en graviditet komme overraskende? p-piller er vel nærmest 97%s sikker, og 1 av 4 er langt større enn de 3 % der p-piller ikke virker.

Anonymkode: 31198...d2d

Det regnestykket blir jo ikke helt riktig. Sjansen for at det blir barn til tross for prevensjon øker jo dersom man har sex ofte over tid (som i langvarige forhold). Så tipper andelen uplanlagte barn øker i den typen relasjoner. Og uplanlagt kan jo også være slurv med kondom/piller, folk tar en sjanse, men satser på at det går greit. Ganske vanlig å tre kondomen på en stund uti samleiet, for eksempel. Det er jo feil bruk, men de som gjør det planlegger neppe et barn.

Ellers enig i at uplanlagt ikke nødvendigvis betyr uønsket. Som han i artikkelen sier - det er jo noe fint med å vite at barnet er laget av kjærlighet, og ikke planlagt ut fra barnehageopptak og sånne ting. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lever slike par? La oss si det er voksne mennesker, over 20 år. De vet da hvordan barn blir til og hvordan man skal beskytte seg? Hvordan kan en graviditet komme overraskende? p-piller er vel nærmest 97%s sikker, og 1 av 4 er langt større enn de 3 % der p-piller ikke virker.

Anonymkode: 31198...d2d

Det er 9% som blir gravide med typisk bruk av P-piller hver år. Det vil si at du på 20-30 år har veldig gode odds for å få et barn likevel. Perfekt bruk er en utopi som er urealistisk for de fleste.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

P-piller er 98% sikre. Det betyr at hver gang du har samleie, har du 2% sjangse for å bli gravid. Undersøkelsen sier at 1 av 4 blir uplanlagt gravide i løpet av livet. Man har gjerne ganske mange samleier i løpet av et helt liv.. Og hver gang har man altså 2% sjangs for å bli gravid om man går på pillen og har brukt den rett (noe mange ikke gjøre). 

Anonymkode: 9daac...a63

Dette stemmer selvsagt ikke. Effektivitet av prevensjonsmidler måles i hvor mange som blir gravide etter et år. Der er det 0.3% som blir gravide med perfekt bruk (irrelevant, ingen bruker perfekt) og 9% som blir gravide med typisk bruk (dette er tallet du må forholde deg til). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ferny skrev:

Det regnestykket blir jo ikke helt riktig. Sjansen for at det blir barn til tross for prevensjon øker jo dersom man har sex ofte over tid (som i langvarige forhold). Så tipper andelen uplanlagte barn øker i den typen relasjoner. Og uplanlagt kan jo også være slurv med kondom/piller, folk tar en sjanse, men satser på at det går greit. Ganske vanlig å tre kondomen på en stund uti samleiet, for eksempel. Det er jo feil bruk, men de som gjør det planlegger neppe et barn.

Ellers enig i at uplanlagt ikke nødvendigvis betyr uønsket. Som han i artikkelen sier - det er jo noe fint med å vite at barnet er laget av kjærlighet, og ikke planlagt ut fra barnehageopptak og sånne ting. :P

Det blir ikke litt riktig. 3% sannsynlighet per år er fortsatt høyt nok til at det er mer sannsynlig å få barn enn å ikke få det i løpet av et liv, og det er 9% per år, ikke 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det er 9% som blir gravide med typisk bruk av P-piller hver år. Det vil si at du på 20-30 år har veldig gode odds for å få et barn likevel. Perfekt bruk er en utopi som er urealistisk for de fleste.

Dette stemmer selvsagt ikke. Effektivitet av prevensjonsmidler måles i hvor mange som blir gravide etter et år. Der er det 0.3% som blir gravide med perfekt bruk (irrelevant, ingen bruker perfekt) og 9% som blir gravide med typisk bruk (dette er tallet du må forholde deg til). 

Kilde?

Anonymkode: 11dd8...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...